Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

bic skrev:
-------------------------------------------------------
> Passade på att röja längs gula spåret,
> gömmaren, nu är det till 90% åkbart. Jula hade
> nån hopfällbar grensåg för typ 70:- som hamnar
> som standardutrustning i min camelback framöver,
> den gjorde ett kanonjobb trots sitt lilla format.
> De allra grövsta träden fick ligga kvar.
>
>
>
> När förkylningen släpper ger jag mig på
> svartvita också ;)

Du är en hjälte!!
//P

Fina förhållanden på Ruinen, Dow Jones, Gröna och Två tornen idag. Fläckvis med is men inget som störde. Grymt skönt med barmark emellanåt.

Cyklade Fornstigen idag. Blandat före med barmark, tung snö som man sjönk ner i och sög fast däcken, hårt packad snö med tunt islager ovanpå och sen våt blankis. Jag körde utan dubbdäck och med SPD. Tempot blev högre och högre där greppet var bra men slutade med några vurpor då underlaget ändrade sig snabbt eller jag hade för hög fart in i en kurva. Lite öm men glad. Fin dag.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    108.4 KB · Besök: 70
  • image.jpg
    image.jpg
    91 KB · Besök: 65
fredrikw skrev:
> Någon som har varit ute på stigarna på
> Järvafältet någonting nyligen?

Drog en repa över Järvagrusvägarna idag och de var i vart fall inget att rekommendera, just nu. Antingen vattenmättat grus/lera eller spårig, halvfrusen, knögglig is. Gissar att stigarna inte heller är optimala.

Planerar för några timmars cykling i Hellasområdet i morrn med odubbade däck och "Mountainbike kring Stockholm" som guide (har inte cyklat så mycket i Hellas tidigare). Vart/vilka spår ska man hålla sej till för att undvika de värsta isgatorna, ogenomträngliga snömassor och andra ev. hinder? Dagsfärsk rapport någon kanske?

Jag kom precis hem från en sväng i Hellas. Och jag är ny i skogarna där runt men min rutt var blandad med packad snö, barmark och is. Barmark var det inte mycket av och jag tappade bort stigarna emellanåt men hittade ibland tillbaka. Såg gula markeringar på träden ibland och jag antar att det är den gula rundan?? Återigen, jag är ny i skogarna och gav mig bara ut på cykeln och körde.
Jag cyklade runt Källtorpssjön och försökte så gott det gick att följa spåren, som sagt försvann för mig ibland :) Underlättar nog om man har någon som kan stigarna med sig.
Annars är det ju kul att bara vara ute på äventyr med cykeln.

Det går helt klart att cykla för det mesta men emellanåt var det riktig isgata. Men kul hade jag och är redan sugen på att bege mig ut igen.

Indianer & vita. Sorbet all over. Traktormakt var superkul.
Is o snö överallt.

Bilagor

• 2013-03-31 16.42.42.JPG
    2013-03-31 16.42.42.JPG
    76.4 KB · Besök: 95
Det är stor skillnad på förmiddag med hårt,isigt och skare och eftermiddag med segare snö och inte lika halt.

Bra:
Traktormakt
Fem svåra
Gröna vid masterna och borta vid Saltis, är dock tveksam till partiet där emellan
Sörmlandsleden
Gula

Mindre bra:
Våta fötter, om man inte har motorsåg med sig. Massor med småträd har rasat över stigen av snön.

bruce skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Någon som har varit ute på stigarna på
> > Järvafältet någonting nyligen?
>
> Drog en repa över Järvagrusvägarna idag och de
> var i vart fall inget att rekommendera, just nu.
> Antingen vattenmättat grus/lera eller spårig,
> halvfrusen, knögglig is. Gissar att stigarna inte
> heller är optimala.

Detta var ju en kraftig underdrift, shit vad uselt det var på Järvafältet. Körde en långrunda som avslutas på Järvafältet, och hade jag börjat på Järva hade jag nog vänt hem igen...

Körde en del stigar i Lövsta, Görveln, Ängsjö, på framför allt Upplandsleden. Med dubbdäck funkade det bra. Bitvis rena isgator som uppför eller nerför nog skulle ha varit en utmaning odubbat. Körde kanske 2 mil stig idag, och uppskattningsvis 100-200m var barmark, övrigt en blandning mellan hårdpackad snö (majoriteten av stigarna), snösorbet och ren is. På det hela taget riktigt bra vårvinter-cykling, Järvafältets grusvägar var dock lite väl jobbiga mot slutet.

Blåa(?), efter masterna om man kommer från Hammarbyhållet var rena lekstugan i eftermiddags. 40 cm hårdpackat snöspår. Har man ork kvar kan det gå undan något överdjävligt! Dubb inte nödvändigt...men om det fryser på i natt kan det kanske kännas tryggt.

JockeP skrev:
> Någon som varit nere på Rudan de senaste
> dagarna? Är det helt omöjligt att komma runt
> mtb-slingan?

Jag svarar på min egen fråga:

Det är snö. Massor av snö. Maxingeslingan fungerar och bitvis även de större promenadstråken men MTB slingan är inte att rekommendera. Jag försökte och kom ett par hundra meter innan det tog tvärstopp i sorbet-snön. Men har man pannben så har man. Ett par minuters vilt forcerande och lite push bike så var man vips uppe på en upptrampad stig igen.
Inte så mycket omkullfallna träd som jag befarade men riktigt elakt underlag just nu.

cyklariskogen skrev:
> Någon som varit ute på Kärsön eller Fornstigen
> de senaste dagarna?

...och för att fylla på själv så börjar Fornstigen tina upp. Jag sprang de första kilometrarna och det är blandat barmark, greppsnö och knaggelis. Det kommer bli makalöst lerigt om ett par veckor.

Sicklaskiftet börjar bli lite isigt men fungerar fortfarande bra utan dubb.

Gröna och Gula var kanonfina. Vi startade rätt tidigt då var all snö hård, men det blir mer och mer sorbe där solen kommer åt.

2 med dubbat och 4 utan var vi på förmiddagens tur.

Branten från Gula ner möt västra delen av sjön rullade vi bland annat.

happy_iphone_app.png

/Sebastian

Fliken skrev:
> Ngn som har status på Lidingöloppsspåret vad
> gäller is och kladd?

Min tanke var att ta hela lidingölopppet på lördagen men jag gav upp rätt snabbt. Vissa delar är barmark men vissa partier klarar man inte utan dubb (tog av min dubbdäck förra helgen i tanke att våren skulle komma). Man var tvungen att leda cykeln och jag vurpade flertalet gånger.

Om man är snabb och byter ut vissa stigar till väg är det OK.

Jag kollade även in MTB-spåret men det var en hel del sorbe och is. Knappt cykelbart tyvärr.

Sprang en halvtimme på östra delen av NICK nyss. Fortfarande ganska mycket is så jag som inte har dubb väntar lite till. Det var cyklat nyligen så det går säkert utan dubb. Blandat skorvig is, bart, lerigt och is.

Västra delen av NICK-spåret börjar bli körbar. Jag fixade ngt varv (som går ca 3 km på NICK) på odubbat utan fotisättning under Keps Cup förra helgen.

Jag har ingen fil men det är ganska väl skyltat och nu är det inte en massa lövträd som skymmer heller. Om du cyklar och kör bort dig någonstans (svårt) så spara plats och skriv här. Tror det är Nisseson och JörgenC, kan inte nicken exakt, som har lite skyltar att skruva upp i så fall.

Trabobank Duroplast skrev:
> Finns det någon GPX för senaste dragningen av Nick-spåret att få tag på?

Trabobank Duroplast skrev:
> Finns det någon GPX för senaste dragningen av
> Nick-spåret att få tag på?

Den på turtips är väl relativt uppdaterad?

http://happymtb.org/turtips/226

Från då jag cyklade sist i februari saknas bara några 100m där man nu cyklar på gamla banvallen på grund av en nybyggd gång/barnvagnsväg.

paxel skrev:
> Trabobank Duroplast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det någon GPX för senaste dragningen av
> > Nick-spåret att få tag på?
>
> Den på turtips är väl relativt uppdaterad?
>
> http://happymtb.org/turtips/226
>
> Från då jag cyklade sist i februari saknas bara
> några 100m där man nu cyklar på gamla banvallen
> på grund av en nybyggd gång/barnvagnsväg.

Omdragningen vid handikappspåret är markerat nu, man kör en bit på andra sidan banvallen sen tillbaka till gamla dragningen under bron. Just den delen är dock inte uppdaterad i turtipset ännu.

Passa på att njuta av slush i Hellas innan det blir lervällingsorgie! Mötte Näcken på Traktormakt igår, vårtecken?

rätt så.

gick fint att hoja ikväll, men botten kommer gå ur snart. körde med Ardent, inte dubb, funkade bra.

liten lördagstur blir det oxå.

yoda skrev:
> liten lördagstur blir det oxå.

Varför inte söndag? Då skiner solen.

Jag kikade in på delar av Fornstigen igår när jag var ute på en cx-runda på Lovön. Såg rätt geggigt ut på sina ställen men det får man nog bara vänja sig vid ett tag framöver.

Åkte Fornstigen från Drottningholms slott till Lunda idag och det var förvånansvärt bra.
Mindre gegga än väntat men mer snö och is som både bar och var greppig. Sista backen ner till Lunda var riktigt fin och rolig som vanligt :-)
Mest is var det mellan Rörbyvägen och Norrbyvägen, annars blandad kompott.

Körde NICK-spåret idag! Ganska mycket lera och bitvis en hel del snö, men det gick över förväntan med Conti RK 2.2".
Där med är min MTB-oskuld tagen! =)

paxel skrev:
> Åkte Fornstigen från Drottningholms slott till
> Lunda idag och det var förvånansvärt bra.
> Mindre gegga än väntat men mer snö och is som
> både bar och var greppig. Sista backen ner till
> Lunda var riktigt fin och rolig som vanligt :-)
> Mest is var det mellan Rörbyvägen och
> Norrbyvägen, annars blandad kompott.

Hehe, skulle precis skriva att det var bra klibbig gegga, även om det inte var så vansinningt mycket av det. När all snö smält blir det nog lite väl gyttjigt. Vi sprang bara lilla korta rundan från Kina slott och tillbaka.

Körde Fornstigen idag, klart bättre än för två veckor sedan då det var mkt isigt. Idag var det rätt torr i början men mer gegga och sörja därefter. Vinterns ackumulerade skörd av hästbajs uppblött till lera förgyllde vissa delar av sträckan. Nästa helg blir nog bra om värmen kommer nu.

Tittade förbi det svart / vita i Gömmarn idag. Väldigt obra. Körde bara en liten snutt men jag antar att det ser likadant ut längs hela.
//P

Sicklaskiftet igår också ganska obra.
2-3 dm djup issorbet nästan överallt och mycket vatten.
Sydsluttningar och lite annat var rätt snöfria, där var det dock fortfarande rätt tjällossningsmjukt för det mesta.
Dessutom var benen klena och lungorna flåsiga.
Men vårflod i solskenet är fint och hoppfullt.

Bilagor

• DSC_0016.JPG
    DSC_0016.JPG
    109.8 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Jag tycker gårdagen bjöd på kanoncykling, men allt är ju relativt!

Vi snurrade 3.5h i Hellas, gröna, A-trail och gula i huvuddrag och ut och hem genom Sicklaskiftet.

Visst blev kläderna rejält leriga för första gången på länge, men det hör ju till våren och snösmältningen.

Massvis med cyklister ute, vi mötte nog 6-7 olika sällskap under turen. Så det var fler som ville njuta av vårsolen!

/Sebastian

Skulle testa snödjupet på A-trail efter jobbet idag tänkte jag, fick oväntat sällskap av niklas på nymonterad kina-kål. Trevlig och lagom tur, hela A-trail var snöfri men lerig och blöt.

Edit: en del is och vatten i sicklaskiftet men klart körbart.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp