Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

download_20180217_144846.jpg

Riktigt fint före i Rinkebyskogen i söndags. Röda/gula slingan, Rösjön runt & skogsstigen kanonbra. MTB-banan "under construction" vid Väsjöbacken bitvis lite sämre då ingen kört där på ett tag, så det var aningen för mycket snö, särskilt i början på varvet. Lite synd att det inte körs mer på den mycket trevliga banan.

Tack Söderblom, kanske inte dagsfärsk rapport, men iaf. Befinner du dig också i Älta?
Jag får väl återkomma med rapport efter kvällens tisdagsrajd, om det nu blir någon. nudge @Aron.
Satsar nog på fatbiken.

Rapporten blir: Pudersnö med underliggande fruset fras, ca 5-10cm. Klart cyklingsbart, men på gränsen för njutbart utan fetto eller plusdäck.
Större stigar ut till röset på gröna ganska uppkörda, sen lite sådär.

@Söderblom Trevligt, flyttade ut i december. Tips på hemliga guldkorn mottages gärna.

Körde en runda ikväll och det var fint där det är åtkört sedan tidigare, lite mera svårspårat på hällpartier. Lättrullat och fint om man följde spåren från er som var ute igår.

Jättefint i Hellas idag. De större stigarna var väl uppkörda och upptrampade. Väldigt litet is, absolut inget behov av dubb. Ett fantastiskt före helt enkelt - lätt att hålla fart. Mindre stigar och ospårat var inga problem med feting förutom vid brantare uppförsbackar, hade sannolikt gått bra med smalare däck också.

Västerhaninge — Paradiset — ­Handen: flera fina stigar överallt, de flesta trampade med fötter, vissa av något fordon med breda däck. Snön är hård men samtidigt dämpar alla rötter och således tillåter hålla farten. Det finns även nya stigar över Öran dvs på isen — missa inte möjligheten att cykla på sjöyta!

Runbyskogen i Väsby och gröna spåret i Ängsjö var fantastiskt idag.

Packad snö och grymt fäste i skogen.
Ytterst få passager som ej var packade.

Senast ändrad:
Tja, vad ska man säga. I hellas ligger 20cm pudersnö som känns som att cykla i potatismjöl. INGEN har trampat upp några stigar och det är mest plojcykling om man inte är utrustad med en fläskvelociped. Då är det å andra sidan njutbart.

Besökte Fiskartorpet idag före solnedgången. Ett ord — djupt! Än 4.8" fetdäck hjälpte inte. Läget var dock bättre där träd växte, men på öppen yta blev det så djupt.

En kort film beskriver kanske bättre än tusen ord.

Nån som varit ute idag? Solen sken ju så några vandrare borde ju trampat upp lite? Funderar om det är värt att ta sig an gröna / blåa i hellas?

Atakua sa:
Besökte Fiskartorpet idag före solnedgången. Ett ord — djupt! Än 4.8" fetdäck hjälpte inte. Läget var dock bättre där träd växte, men på öppen yta blev det så djupt.

En kort film beskriver kanske bättre än tusen ord.

haha såg du mina smala spår med 26x2,1?
Jag gav upp och vek av efter stigningen upp till toppen av backen :D

Norra Täby är det cyklingsbart på stigarna där folk har gått, men kommer man utanför är det som att köra i lös sand, fast typ torra iskulor, styr inget, greppar inget men är bara trögt.

Jag gick i Rinkebyskogen, Danderyd, till fots idag. Varken gula eller blå är upptrampade, bara på vissa sträckor där folk - fotgängare - rört sig. Tror att fatbike eller kanske plusformat är att föredra.

Lingon sa:
Nån som vart ute efter att kylan kom tillbaka? Brister eller bär skaren?

"Halvt", skulle jag vilja säga.
Där det var upptrampat var det utan problem körbart, orörd snö gick med fart.
Lagom trögt var det dock, så fart och momentum var bristvaror.

Tog mig runt Nick på 55 min, går på under 40 en fin höstdag.
Betydligt bättre än att stanna inne var det iallafall.
Men man vill nog hålla sig på trampade stigar.
IMG_20180315_171716205_HDR.jpg

På trampade stigar bär det utmärkt. Körde en bit stig i Erstavik med 35 mm SMW och det funkade klockrent.
På plogade och körda grusvägar är det en formidabel isgata. Körde golbanevägen i Saltis och det blev jobb för de dubb jag har kvar.

Kanske årets hittills bästa på Lovön. Stenhårt i backen och raspigt knastrig snö med utmärkt grepp.

Bilagor

• 61ADEE52-C9DE-4A24-ADB2-DF2EF45B3751.jpeg
    61ADEE52-C9DE-4A24-ADB2-DF2EF45B3751.jpeg
    459.7 KB · Besök: 133
Tillbaka
Topp