Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Masmo/Gömmaren idag, helt underbart. De mer trafikerade delarna (som jag vanligen undviker) var perfekt upptrampade, hård, knarrande snö... kom man utanför det blev det slirig lössnö och framhjulet ville gärna gå sin egen väg ?... !
20210201_095538.jpg

Körde blåa bort till Dammsjö-bron och ja.. endast fetcyklar gör sig besvär just nu. Det hade nog gått ungefär lika snabbt om jag bara promenerat. Men bra träning och lite kul utförsåk vart det på några ställen iaf :P

IMG_1140.jpg

Inte ens vattenledningsvägen på vägen hem var plogad.

Även vi på fetingar har det lite svårt just nu. Allt som inte är hårdtrampat (medel till stora stigar) är som att cykla i potatismjöl. Det greppar till en viss gräns, sen så bara pulver-släpper det. Men med feting så går det att köra på de flesta hundpromenad-stigar och uppåt.

Senast ändrad:
Drog första spåret på Lovö idag från Norrby skogs parkering till Vattenverket. Riktigt tungtrampat. Några som promenerat en bit av spåret men framförallt ett spår av vilt som gått nästan hela rundan. Mkt märkligt.
Funderar på om inte smalare däck hade gett bättre grepp. Väldigt viktigt med vart jag lade vikten i all fall. Fram i svängar och bak för driv.

20210204_111201.jpg

Såhär såg det ut som bäst...
20210204_113935.jpg

Senast ändrad:
Körde lite idag. Det verkar vara Siklaskiftet som funkar. Hyffsat bra flyt där.
Kom bort till den som jag tror heter Våta fittor (blå), icke körbart.
Meennn... Gröna... nån som varit där senaste dagarna? Hur är status?

Stalle

Körde lite idag. Det verkar vara Siklaskiftet som funkar. Hyffsat bra flyt där.
Kom bort till den som jag tror heter Våta fittor (blå), icke körbart.
Meennn... Gröna... nån som varit där senaste dagarna? Hur är status?

Stalle
Bara citerar det här inlägget. Berätta gärna mer, var våta fittor into körbara?

Blåa o gröna väldigt dåligt, förutom längst bort på blå där det går att gena nedförs till gröna, den sista biten ut mot erstaviken och sen tillbaka var sjukt bra. Och Gula har jag aldrig sett såhär bra nånsin ?

Ja gula var grym. Norra delen av Gröna var väl ändå helt ok. Våta vita fötter och norrut så var det habil cykling.

Drar nog ut en runda strax. Kör Champs elyse ut och sen bort till Gröna och följer den till Gula och sen kör jag snöromsvägen till gröna och kör den norrut och sen hem. Avslutar med Ruinen. Blir lite mycket motionsspår och grusväg men det får man nog lov att ta

Stalle

Tänkte att jag skulle göra ett försök och ta mig runt hacksta mtb slingan i Åkersberga men den var helt oplöjd, ingen ide att försöka ens med fatbike. I allmänhet rätt svårtkört på stigarna i skogen runt Åkersberga, ibland hårt och bra i mitten men åk en cm utanför så åker man snett och tappar driv. Dock vackert i skogen.

Tänkte att jag skulle göra ett försök och ta mig runt hacksta mtb slingan i Åkersberga men den var helt oplöjd, ingen ide att försöka ens med fatbike. I allmänhet rätt svårtkört på stigarna i skogen runt Åkersberga, ibland hårt och bra i mitten men åk en cm utanför så åker man snett och tappar driv. Dock vackert i skogen.
Tror att de "delade" stigarna är att föredra. Idealt i områden med många hundägare som är ute oavsett väder. Få som cyklar i nysnö/puder.

Körde idag, traktormakt, våta fötter, blåa, gula. Rullar på (nästan för) bra nu.
Stravalänk
https://strava.app.link/EkXeEKsPJdb

Kanske var dina spår jag såg löpandes söderut på våta fötter i eftermiddags, spåren försvann österut på vägen mellan våta fötter o hundbenet, jag vände norrut igen.
Det rullar snabbt sålänge man häller sig på den stampade snön, men åker man av så tar det stopp..

Både Masmo och Flemingsbergsskogen väl upptrampat av fotfolk, och kanske en och annan cyklist, på markerade stigar. På minussidan täcker ju snön alla naturliga hinder, rötter, sten och små bumps, blir nästan lite för slätt. Å andra sidan är det lite som att cykla på lina, hamnar man utanför de 20 cm som är upptrampat tappar man både fart och styrning, så det gör ju livet lite mer spännande, i avsaknad av hala rötter ?.
Lite föraning idag om vad högre temperaturer kan göra, riskerar att bli tungtrampat om det blir plusgrader några dagar... (vi får hoppas vid @Makten s gud som inte finns att tempen håller sig på minussidan om noll ett tag till)...
20210214_131501.jpg

Hörde en fågel sjunga att nån kört Hacksta slingan med snöslunga igår..... ??.
Körde Skatan idag och det var ju galet bra, nån backe fick man knata i men annars fullt cykelbart, klämde även till med en 4’e plats på Strava idag runt hela Skatan ?.

Var är det där? Någonstans i norrort?

Tror det är runt Arlanda.

Helt korrekt, runt Arlanda och här i Skobyskogen(södra ändan av bana 3.

Nu begränsat område med uppkörda endurospår. Men sommartid "obegränsat" med endurospår/slingor att cykla i skogarna runt Arlanda Flygplats. Ryktet säger över 6 mil. Jag har cyklat som längst 5 timmar på en och samma rundan och ändå bara skrapat på ytan av allt totalt.
DSC00380-01.jpg
DSC00382-01.jpg
DSC00384-01.jpg
dsc00385-01-jpg.470011

Bilagor

• DSC00385-01.jpg
    DSC00385-01.jpg
    1.2 MB · Besök: 926

Nu begränsat område med uppkörda endurospår. Men sommartid "obegränsat" med endurospår/slingor att cykla i skogarna runt Arlanda Flygplats. Ryktet säger över 6 mil. Jag har cyklat som längst 5 timmar på en och samma rundan och ändå bara skrapat på ytan av allt totalt.

Här framstår ju enduroförare som guds gåva till mtb-folket, så har jag sett att det kan vara vid några få enstaka tillfällen. Den dominerande uppfattningen/erfarenheten är dock att de kör sönder allt i sin väg eftersom de inte har förmågan att variera sig och kör där det är alldeles för blött.

Men här rör det sig alltså om 6 mil cyklingsbar endurostig?

Visa bilaga 470008Visa bilaga 470009Visa bilaga 470010
dsc00385-01-jpg.470011

Förr länge sedan cyklade jag en del på endurospår i skogen mellan Rosersbergs slott, Steninge och Brista. Vet du om dom finns kvar eller har aktiviteten flyttat till Skoby/Arlanda?

Här framstår ju enduroförare som guds gåva till mtb-folket, så har jag sett att det kan vara vid några få enstaka tillfällen. Den dominerande uppfattningen/erfarenheten är dock att de kör sönder allt i sin väg eftersom de inte har förmågan att variera sig och kör där det är alldeles för blött.

Men här rör det sig alltså om 6 mil cyklingsbar endurostig?

Ja utan enduroåkarna skulle allt det här inte finnas så tack dom ?
Stämningen mellan oss är bra/trevlig och vi visar till varandra i spåren.
Vi kliver ur spåret när dom kommer och dom sänker farten när dom passerar oss.

Allt är cyklingsbart men bitvis riktigt tekniska spår med rotmattor, stenigt och kuperat.

Förr länge sedan cyklade jag en del på endurospår i skogen mellan Rosersbergs slott, Steninge och Brista. Vet du om dom finns kvar eller har aktiviteten flyttat till Skoby/Arlanda?

Det mest aktiva området är skoby, Starrmossen och ATCC skogen. Men som sagt sträcker sig endurospåren i skogarna runt Arlanda Flygplats.

Finns en riktig fin slingan kvar i skogen bakom värmeverket ner till skjutbanan mot Rosersbergs slott. Inte speciellt aktiv av enduroåkare numera men vi är ett gäng som cyklar där frekvent.

Det mest aktiva området är skoby, Starrmossen och ATCC skogen. Men som sagt sträcker sig endurospåren i skogarna runt Arlanda Flygplats.

Finns en riktig fin slingan kvar i skogen bakom värmeverket ner till skjutbanan mot Rosersbergs slott. Inte speciellt aktiv av enduroåkare numera men vi är ett gäng som cyklar där frekvent.
Åh den hade jag gärna provat på, lokalt bakom kom köp centrum i grustaget där har enduro åkarna gjort redigt trevliga spår, inte jätte breda men väl uppkört så hyffsat jämt packat/löst

Hörde en fågel sjunga att nån kört Hacksta slingan med snöslunga igår..... ??.
Körde Skatan idag och det var ju galet bra, nån backe fick man knata i men annars fullt cykelbart, klämde även till med en 4’e plats på Strava idag runt hela Skatan ?.
Skojar du? Eller är det värt ett besök i kylan och mörkret i Hacksta ikväll?

Skojar inte! Det var väl lite smalt då d var en liten snöslunga, men 5h tog d tydligen. Ut kör nu!!!!
All uppskattning till den anonyme hjälte som måste tagit någon form av rekord i att köra snöslunga! Jag swishar gärna en slant som bensinbidrag om någon ger sig till känna!
Helt klart cykelbart, man fick träna på att hålla sitt spårval onekligen. Kul!
C289D770-9E8B-4D24-A022-C5B161A8A494.jpeg
8541439D-F56B-439B-B915-AC26C21B33A6.jpeg

Fantastiskt lättåkt och o-stökigt på de större stigarna i Sicklaskiftet idag. Gravelbiken hade funkat lika bra! De mindre stigarna, där rännan med fotspåren var kanske 20cm bred och ojämn och jag var första cyklist, var mer utmanande med 2,6" däck. Grymt kul dock.

Mjaha, då är det nog så tråkigt att festen litegrann är över. Jämfört med i onsdags ser det rent okulärt likadant ut, men greppet var avgjort sämre. Framhjulet åkte mer sidledes och så snart det lutade uppför var det svårare att få grepp med bakdäcket. På gröna var det relativt lättcyklat fortfarande, men jag fick gå litet vid större uppförslut när bakhjulet inte ville greppa. Mindre stigar var ännu svårare än här om dagen. Men va tusan, som någon sade, en tur i skogen är ju alltid bättre än ingen tur i skogen :-)

Mjaha, då är det nog så tråkigt att festen litegrann är över. Jämfört med i onsdags ser det rent okulärt likadant ut, men greppet var avgjort sämre. Framhjulet åkte mer sidledes och så snart det lutade uppför var det svårare att få grepp med bakdäcket. På gröna var det relativt lättcyklat fortfarande, men jag fick gå litet vid större uppförslut när bakhjulet inte ville greppa. Mindre stigar var ännu svårare än här om dagen. Men va tusan, som någon sade, en tur i skogen är ju alltid bättre än ingen tur i skogen :-)
Dubbdäck, så fortsätter festen.

Tillbaka
Topp