Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Den isen regnade väl bort, om jag inte minns fel?

Dom senaste veckornas konstanta finväder är inte enbart av godo :p
Ja, den måste ha gjort det. Det måste verkligen ha varit idealiska förhållanden för smältning då, för som sagt, det var extremt mycket is veckan innan (jag var ute en sväng och vände om) och sen var isen poff borta, plus att stigen var helt torr, OCH frusen.

Bäst just nu av det jag hunnit köra är apan, på ruinens brant och bygg-ole. Sämst är småstigarana vid masterna som har mest snö. Alltså CIA, GRU, super Monaco mfl.
Stalle

"började kännas cykelbara"

Hur illa är det söder om stan egentligen?
Delar av Gömmaren är iaf för närvarande fullständigt livsfarliga. Jag har åkt skateboard sen kungen gick i kortbyxor och menar mig ha bra balans, och gick uppför en del backar och funderade över hur olyckligt det är att jag inte skrivit något testamente.

Bergsgård var 99% isfritt!
B0E72697-2519-4770-9AAC-7097FA96A896.jpeg

Bilagor

• A0BCC759-E2A0-4AEB-8227-10E9F37BF96F.jpeg
    A0BCC759-E2A0-4AEB-8227-10E9F37BF96F.jpeg
    1.3 MB · Besök: 134
  • 57A6CA0A-6F40-4646-9770-50EC3280150A.png
    57A6CA0A-6F40-4646-9770-50EC3280150A.png
    56.2 KB · Besök: 137
Bakom kulisserna i norrort, helgen + igårkväll.

Som synes finns det gott om snö och is här med, men som tur är sällan där man vill cykla!
Transporter uppför i den här tröga snön är dock inte speciellt snällt mot benen :p

Ursäkta det galna kameraskaket på slutet, vet inte om hardtail eller dåligt ljus är boven.

Rekognosering av MTB-spåren och allmänna stigar i Ursvik / Igelbäckens naturreservat utförd idag lunchtid. I sänkor och skuggiga platser är det fortfarande stora isfläckar och rent ishelvete. Blött och lerigt!

NICK 2.0 del två och delarna kring jaktvillan såg riktigt åkbart och roligt ut, om än blött.

NICK 2.0 del ett och allting kring hästhusen är ren dödsis på flertalet ställen.

Med utlovade plusgrader på nätterna och eventuellt lite regn nu på fredag så vågar jag nog påstå att det kommer vara kladdigt men åkbart redan nästa vecka!

Bilagor

• WhatsApp Image 2022-03-16 at 13.10.12.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-16 at 13.10.12.jpeg
    929.2 KB · Besök: 65
  • WhatsApp Image 2022-03-16 at 13.10.12 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-16 at 13.10.12 (1).jpeg
    662.2 KB · Besök: 64
  • WhatsApp Image 2022-03-16 at 13.10.11.jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-16 at 13.10.11.jpeg
    830.8 KB · Besök: 62
  • WhatsApp Image 2022-03-16 at 13.10.11 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-03-16 at 13.10.11 (1).jpeg
    801.7 KB · Besök: 66
Jag väntar ett tag. Gillar inte is. Rötter ser man men is kan ligga 5 mm under föret (snälla sluta med den jävla vasa-termen när ni pratar om underlag för cykel he he).

Jag väntar ett tag. Gillar inte is. Rötter ser man men is kan ligga 5 mm under föret (snälla sluta med den jävla vasa-termen när ni pratar om underlag för cykel he he).

Har aldrig haft problem med is under förwt kring Stockholm.

Enda problem just nu är att det är lite jobbigt att man ofta måste passera en del av en stor stig med is innan man kommer till de småa stigarna utan is.

Har aldrig haft problem med is under förwt kring Stockholm.

Enda problem just nu är att det är lite jobbigt att man ofta måste passera en del av en stor stig med is innan man kommer till de småa stigarna utan is.
Absolut. Men jag gillar inte is som är typ dold. Jag väntar hellre 1-2 veckor med mtb för att slippa ett brutet nyckelben om jag ska övedriva en smula. Jag kan jogga eller cykla grus/asfalt när det är lömskt i skogen

Tips om man är rädd för den is som finns kvar: Cykla så sent på dan som möjligt, då har den mesta isen mjuknat och ger nåt som liknar grepp. Eller, den går i alla fall att cykla på om man är lite smidig.
Det beror på hur tjock den är ? Häromkring finns det gott om ställen där isen ligger decimetertjock packad mellan rötter och stenar i branta backar, där blir den bara blöt och 100 gånger halare sent på dagen…

Alltså, jag överdriver inte. Det finns ställen där det med nöd och näppe går att GÅ upp (man får hoppa från sten till sten (eller rot) som sticker upp ur isen.

Kan vi sluta prata om alla soliga barmarks-stigar nu?
Jag sitter fast framför datorn som dom flesta andra, det är värre än all eventuell is i världen :(

Mycket bättre idag än i måndags dock. Profeterna utlovar plusgrader under några nätter nu och riktigt varmt i helgen, så nästa vecka kan bli grym.

Rätt grisigt långa bitar och svallisar som blir hårda igen när d fryser på. Körde dubbat idag igen då mina revben inte är läkta än så jag är jävligt rädd för att vurpa i onödan. Rudan var blött o isigt. Sörmlandsleden från tornberget till rudan var oxå misery ??

9D427CBC-B91A-454D-8E57-CDBB7D0EB3A1.jpeg

Bilagor

• B87239E3-B341-424F-A382-D825828051D3.png
    B87239E3-B341-424F-A382-D825828051D3.png
    101.2 KB · Besök: 66
Det har smält på jäkligt bra på Järva sista veckan.
Det här är det värsta jag såg, backen från Granskogsparkeringen, som ligger rakt mot norr.

Men det börjar bli blöt istället för tjäle nu. På mina stigval så var det halare än på flera veckor idag.

Bilagor

• 20220319_122521-01.jpeg
    20220319_122521-01.jpeg
    1.5 MB · Besök: 83
Enda nämnensvärda is-hinder som är kvar i Fiskartorpet: nedfarten som korsar skidhopsbacken som har blivit rodelbanan och bromsytan mellan stig och sjö som har blivit isbanan. Sonen är inte rädd, så han körde ned bredvid stigen. Svåraste var starten från isig stig brant nedför emallan några buskarna, men han klarade det galant. Jag är feg och har ingen frambroms, så jag gick ned bredvid skidhopsbacken, som var mycket jobbigare.

485 (1).jpg

Enda nämnensvärda is-hinder som är kvar i Fiskartorpet: nedfarten som korsar skidhopsbacken som har blivit rodelbanan och bromsytan mellan stig och sjö som har blivit isbanan. Sonen är inte rädd, så han körde ned bredvid stigen. Svåraste var starten från isig stig brant nedför emallan några buskarna, men han klarade det galant. Jag är feg och har ingen frambroms, så jag gick ned bredvid skidhopsbacken, som var mycket jobbigare.

Visa bilaga 545223
Dags att skaffa frambroms?

Det fortsätter att smälta på bra i Gömmaren nu. Småstigarna är till största delen helt isfria. Sjukt mycket is på en del ställen på norra sidan av Masmoberget dock. Det mesta jag sett av SBR-sträckorna är toppen, där är nog knappt någon som går, men på en del ställen ligger det förvånansvärt mycket snö kvar.

Ja, smälter verkligen snabbt nu, sprang hela Svarvita (Gömmaren) idag, finns partier med is, bla på sträckorna mellan Segeltorp och brandvägen, men större delen av sträckan var jättefin.... Ahhh... Så frustrerande att inte få cykla än ?!
20220320_112748.jpg
VideoCapture_20220320-142147.jpg

Visa bilaga 545223
Kul då kanske det får bli en tur där nästa helg

Den här backen t.ex. var ju rodelbana för en vecka sen ?

Var det förresten dig jag såg på stigen idag på förmiddagen kanske? Om du såg någon trött herre i yngre medelåldern på en ljusblå Orbea…
Nej, såg bara en herre på svart el-mtb...

Ja exakt, den backen var knivig för en vecka sen. Heja våren ?!

Tillbaka
Topp