Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja nu är de lömskt. Höll på att få en nyckelbenssmäll i Fiskartorpet på relativt torra södersidan men hann få ut ett ben.Lövhalkan är verklig. Jag hade haft min första washout/OTB-upplevelse på länge idag. Superman-style!
Ja nu är de lömskt. Höll på att få en nyckelbenssmäll i Fiskartorpet på relativt torra södersidan men hann få ut ett ben.
Jag cyklade i lördags. Jag tycker inte att det var riktigt bra - det var ok. Jag klarade att cykla upp för de två branta backarna och hade inga problem med löven i backarna men utför, framför allt i norrlägena, så är/kan rötterna vara hala och ha löv över sig. Dessutom på just fiskartorpet så är många kurvors dosering "fel" och många rötter i de lägena går snett över stigen. Men visst jag kan hålla med om att för årstiden är det ok.Har det blivit värre de sista två dagarna? Jag körde på söndag med sonen och det var riktigt bra. Sonen vågade hoppa på träbiten över geggan (jag inte). Vi klarade jobbiga klättringen bredvid sjön inte, med det var inte för att det var blött, men för att det fanns för många löv på stigen.
Nej förvisso men tråden bygger väl på input som är relativt dagsfärsk. Har det inte regnat på två veckor kan ju ett spår vara grymt bra årstiden till trotsAtt det är hala löv och rötter såhär på hösten kan ju knappast komma som en överraskning.
Jag bor i Viby och om du har någon mer specifik plats så kan jag hålla utkik när jag ska ut i helgen igen.Verkligen torkat upp rejält! Riktigt fin runda nu på kvällen med lite snöfall.
Tyvärr tappade jag klockan, så nu ligger de en Fenix 6 ute på Järvafältet och skräpar. Troligen nära Viby om någon vill göra ett försök..
Hade nå nytt jäkla armband från Amazon som tydligen inte dög för att hålla den på plats.
Vore ju hyggligt! Tror de står nån skylt om "fornberget" eller liknande? nån rätt högt belägen utkiksplats. Rätt säker på att jag hade klockan där, sen drog jag vidare längst viby och insåg väl att jag inte hade klockan "en stund senare".Jag bor i Viby och om du har någon mer specifik plats så kan jag hålla utkik när jag ska ut i helgen igen.
Cyklade f.ö. en massa stigar på Järvafältet idag, främst mellan Viby och Översjön och stigarna var torrare än jag trodde och fina.
Hoppas att du får tillbaka klockanTyvärr tappade jag klockan, så nu ligger de en Fenix 6 ute på Järvafältet och skräpar. Troligen nära Viby om någon vill göra ett försök.
Vänta inte för länge, väderrapporterna hotar med snö from ~lunchtid lördagså kan jag hålla utkik när jag ska ut i helgen igen.
Ok, antog att du menade det. Cyklade därifrån ut till kraftledningen och sen under den?Gjorde ett försök nu på lunchen, hittade en betydligt mycke bättre blåtands-scannings-app. Mitt i skogen fick jag kontakt med en samsung tv, men ingen klocka, så jag tvivlar på att klockan är igång. (MAC ska börja på CB:40:35..")
"fornborgsberget" hette tydligen stället jag tänkte på. Tror jag hade klockan där.
Nåväl!
Höll mig i skogen. Fram tills bron där "röda spåret" börjar, om de är begripligt ;)Ok, antog att du menade det. Cyklade därifrån ut till kraftledningen och sen under den?
VAB idag så jag kom inte ut på någon lunchrunda tyvärr.
Hoppas du tog dig ut då, rena däck fick man definitivt idag!Hoppas på snö så jag jag får rena däck!
Ah magiskt fint ute! Kom just in efter ett 2h lek. Tyvärr är väl cykeln lika skitig som tidigare, bara dolt i massa snö.Hoppas du tog dig ut då, rena däck fick man definitivt idag!
Känner igen problemet. En gång räddades jag av en termos med vatten, det räckte till att töa upp det värsta.Kul idag! Men singlespeed hade varit perfekt. På kuggarna (speciellt den nedre) på bakväxeln så bildades det is så fort man stannade lite så växlingen blev kaos. Hade nog varit kanon med några minusgrader idag istället.
Visa bilaga 594520
Kul idag! Men singlespeed hade varit perfekt. På kuggarna (speciellt den nedre) på bakväxeln så bildades det is så fort man stannade lite så växlingen blev kaos. Hade nog varit kanon med några minusgrader idag istället.
Visa bilaga 594520
Min urinblåsa har räddat mig flera gånger!Känner igen problemet. En gång räddades jag av en termos med vatten, det räckte till att töa upp det värsta.
Känner igen problemet. En gång räddades jag av en termos med vatten, det räckte till att töa upp det värsta.
Nu då, 40 cm senare?Visa bilaga 594572
Såhär såg det ut hos mig vid lunch.
Fjärde vintern här, "Lapplands Väsby" har inte levt upp till sitt namn än.
Cykelpaus..Nu då, 40 cm senare?
Ofta funderat på hur stor skillnad de är med en fatbike vs vanlig i sånt här snöläge. Men om inte ens en fatbike klarar den här snön som ligger så minskar in villhöver rejält. Mängden snö är ju normalt sällan en anledning att inte cykla här i sthlms-trakten, snarare isen som kan stoppa. (Men då finns de ju dubb om man nu vill gå den vägen).Drar mitt strå till stacken, men inte riktigt realtidsuppdatering.
Utgångsläge är fatbike 4,8". Om du försöker detta på smaldäck så kommer det inte att gå.
I tisdags var det smått utmanande att ta sig runt Strålsjön, Hellas/Älta när det var helt otrampat och fortfarande ganska sammanhållen kramsnö. Låg ca 20-40 cm. Tog mig 4,2km på 55 minuter. Hundstigar var inte uppgångna utan det var sporadiska skoavtryck i större stigars generella riktningar, vilket gjorde det enormt stötigt att skära igenom mellan skohålen Jag hade mest lycka på grusvägarna där det fanns en blandning av trampad ränna och skidspår. Lyckades kanske som mest få ihop 100m sammanhållen cykling innan det blev till att pusha eller åtminstone sätta ner en fot.
Paus? Det går ju inte. Man får trampa lite hårdare baraCykelpaus..
Jag skulle nog hävda att fatbiken adderar mellan 30-90 dagar ytterligare cykling för mig på ett år. Dels för att det inte ger mig någon som helst anledning till att inte ge mig ut även den sämsta av dagar. Dels för att jag ofta cyklar på landet, uppe i dalarna, där det är vandringsleder och skoterspår som gäller vintertid december - mars. Det är omöjligt på smalhjulingen innan isen satt sig och dubbdäcken regerar. På lösare snö, över 5cm är fattien överlägsen.Ofta funderat på hur stor skillnad de är med en fatbike vs vanlig i sånt här snöläge. Men om inte ens en fatbike klarar den här snön som ligger så minskar in villhöver rejält. Mängden snö är ju normalt sällan en anledning att inte cykla här i sthlms-trakten, snarare isen som kan stoppa. (Men då finns de ju dubb om man nu vill gå den vägen).
Så mängden cykelbara dagar lär ju inte öka nog mycket för att de ska kännas värt med en fattie, nog för att de säkert kan vara skoj på andra sätt!
Ungefär så kändes det i söndags på 27,5+en.Drar mitt strå till stacken, men inte riktigt realtidsuppdatering.
Utgångsläge är fatbike 4,8". Om du försöker detta på smaldäck så kommer det inte att gå.
I tisdags var det smått utmanande att ta sig runt Strålsjön, Hellas/Älta när det var helt otrampat och fortfarande ganska sammanhållen kramsnö. Låg ca 20-40 cm. Tog mig 4,2km på 55 minuter. Hundstigar var inte uppgångna utan det var sporadiska skoavtryck i större stigars generella riktningar, vilket gjorde det enormt stötigt att skära igenom mellan skohålen Jag hade mest lycka på grusvägarna där det fanns en blandning av trampad ränna och skidspår. Lyckades kanske som mest få ihop 100m sammanhållen cykling innan det blev till att pusha eller åtminstone sätta ner en fot. Väldigt mycket fallna träd och grenar över alla stigar där det blir glesare mellan träden. Många tallar som brutits på mitten av vikten av blötsnön.
Igår onsdag var det mer upptrampat och inledningsvis kändes det nästan som att det skulle bli lite rodelbana känsla som det kan göra på packade snöstigar i januari. Men det förbyttes ganska snart i frustration över att plusgraderna hade gjort snön blötare, glidigare och tyngre. Resulterade i att backdäcket började sladda ur så fort det blev minsta skrå eller motlut. Omöjligt att ens klättra upp för ett par graders lutning om man inte hade rejält med fart med sig, vilket såklart var svårt att få upp. Kom ungefär lika långt denna lunchrunda.
Idag var det kontorsdag så då njöt jag av pendelstråket Älta-Södermalm vilket var bättre än läget i måndags, men fortfarande var bitvis oplogade cykelbanor, men mestadels saltad asfalt.
Vi får se hur det blir imorgon lunch i skogen, men jag förväntar mig misär-deluxe.
Sen när har "trampa hårt" vart något vi sysslar med? :pPaus? Det går ju inte. Man får trampa lite hårdare bara

Helt klart cyklingsbart idag. Njutbart är en definitionsfråga dock :)
Visa bilaga 595542
? orättvist! Här i söderort var det helt ocyklingsbart... Jag försökte ändå i 2,5 timme... slush och kramsnö för hela slanten!Helt klart cyklingsbart idag. Njutbart är en definitionsfråga dock :)
Visa bilaga 595542