Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Tycker det var rätt fint på fatty. Inte samma lätthet som i onsdags med friktionslös pudersnö, utan idag var det lite mer krispighet i snön och det går inte lika lätt att trampa ospårat. Eftersom det låg runt nollan så var det även lite slirigare i kurvor, men bara problem på grav skrå eller klättringar i ospårat.
Bonus för kvällssol. Nu kan man ju cykla fram till åttasnåret utan lampa.
PXL_20230331_163158006.jpg

Tycker det var rätt fint på fatty. Inte samma lätthet som i onsdags med friktionslös pudersnö, utan idag var det lite mer krispighet i snön och det går inte lika lätt att trampa ospårat. Eftersom det låg runt nollan så var det även lite slirigare i kurvor, men bara problem på grav skrå eller klättringar i ospårat.
Bonus för kvällssol. Nu kan man ju cykla fram till åttasnåret utan lampa. Visa bilaga 616684
Riktigt fin bild!

Cykelbart helt klart , sicklaskiftet just nu
Edit: håller med makten, fem svåra bra, gröna länken ok, gröna fin, blåa ok. Enklast enl mig på morgonen före solen mjukar upp snön.341D8ACF-0E6D-417E-843F-68BB400B6E42.jpeg15D602B5-A5A6-47ED-907F-C04AA5438613.jpeg063CAB4C-BA58-4719-890B-9898EDBE7E37.jpeg

Senast ändrad:
Mycket snö kvar i Hellas. Sonen tyckte inte om Triagonalen (på bilden). Vi tänkte att köra Mossad, men det fanns stora vattendrag av skogsmaskin som blockerade framgången. Så vi cyklade Våta Vita för första gången nånsin, skoj med snö! Grön var också bra.

2023-04-02-17-05-05-336.jpg

Gårdagens tur kändes lite som när man handlar på en Ica man inte hittar på, med en dåligt sorterad shoppinglista, som någon annan skrivit.
Plötsligt fann man sig inne vid kyldiskarna för 15e gången.

Verkligen av/på med barmark och snöslush.
Gick ju att ta sig fram typ överallt utom brant uppför, men hade ändå hoppats på att det smällt bort lite mer.

Det roliga med snö är att jag hittade någon annans spår på ställen jag trodde jag var ensam om att cykla på.

Bilagor

• Llu6COq9f3sh3n7CoA5G_gc24RbYkkXc0gbO-pjsNmY-1536x2048.jpg
    Llu6COq9f3sh3n7CoA5G_gc24RbYkkXc0gbO-pjsNmY-1536x2048.jpg
    802.2 KB · Besök: 75
Har någon koll på läget i Hellas? Är det (för) blött? Är det kanske bra på fredag eller lördagmorgon med chans på frusen underlag?

Eller är Görväln bättre?

Har någon koll på läget i Hellas? Är det (för) blött? Är det kanske bra på fredag eller lördagmorgon med chans på frusen underlag?

Eller är Görväln bättre?

Jag tror att så här års är Görväln alltid bättre, om det inte vart lokala kaosväder.
Men det hindrar såklart inte Hellas att vara bra nog.

Hittade torra rötter och hällar idag, betydligt bättre än väntat! Blöthål och slafsig is fanns såklart också i skuggpartier.
Champs elysee, apache, siste mohikanen, nya stigen, indianer och vita 2.
En nybörjare som jag är. Vart hittar man stigarna med namn på. Behöver hjälp att hitta bra spår :)

Ja, ladda ner trailforks. Lättaste stigarna är från söder om sandasjön bortåt öringesjön/erstavikhållet. Lättast navigering (ej att underskatta) får du om du följer blå eller gröna spåret från hellas respektive äventyrsbanan.

Österåker: mycket snö kvar i skogen. Gegga och tjällossning. Väldigt skönt med sol och vårkänsla, men cyklingen var till 90 procent rätt dålig.

Bilagor

• 58858250-B87B-40C4-AC79-9EEE6787FA46.jpeg
    58858250-B87B-40C4-AC79-9EEE6787FA46.jpeg
    1.9 MB · Besök: 75
  • 7D1C9790-7451-4D57-86CE-17391F86E2F2.jpeg
    7D1C9790-7451-4D57-86CE-17391F86E2F2.jpeg
    1.4 MB · Besök: 78
308AFC2D-7E4C-4615-9FA5-D35DA7F18216.jpeg

Hyffsat ok. Hamnade vid ågesta folkhögskola och någon led som hette Hudfingemilen. Bra på höjder. Ner i dalar å lågland mycket snö å vatten.

Eftersom det är total vår hemma så vågade jag mig några km bort till Löttingekullen.

Blev nästan kränkt av hur mycket snö det fanns kvar, på vägen dit och hem fanns det knappt ett spår.

Det blev inte så mycket högfartsbombande direkt :p

Bilagor

• 20230408_113808-01.jpeg
    20230408_113808-01.jpeg
    1.5 MB · Besök: 71
  • 20230408_120141-01.jpeg
    20230408_120141-01.jpeg
    937.7 KB · Besök: 75
Hann bara med en kort runda i eftermiddag. Men dow Jones, Våta fötter och Apan var rätt ok, de flesta rännorna var små bäckar men det var inte hopplöst sankt.

Några rekommenderade stigar?

jag tycker att allt är roligt i Görväln, förutom Body Movement som nu verkar heta Off-Camber Hell. Görväln är ännu mer en labyrint än Hellasgården och det är riktigt svårt att hitta stig. Jag rekommendera att kora roliga stig man hittar. Tycker man inte borde missa Borgmuren och jag och sonen tycker mycket om stigarna bakom den. Det finns överraskningar som branta droppet i Diakonissan. Om man är orädd, som min son, är det bara att köra rakt fram, men jag tvärbromsar vid såna hinder.

jag tycker att allt är roligt i Görväln, förutom Body Movement som nu verkar heta Off-Camber Hell. Görväln är ännu mer en labyrint än Hellasgården och det är riktigt svårt att hitta stig. Jag rekommendera att kora roliga stig man hittar. Tycker man inte borde missa Borgmuren och jag och sonen tycker mycket om stigarna bakom den. Det finns överraskningar som branta droppet i Diakonissan. Om man är orädd, som min son, är det bara att köra rakt fram, men jag tvärbromsar vid såna hinder.
Body Movement är numera uppdelad, den som heter Off-camber Hell är precis som det låter och mer anpassad för hike typ ? Dock kan man åka ner från höjden via stigen som heter Riff Raff som är riktig rolig och utmanade som går ner i slutet av gamla Body Movement.

Droppet på Diakonssian går numera att rulla också då jag byggt en liten stentrappa ?

Annars är favoriter stigarna runt Ravinen, stigarna runt Ormgropen, Nunnan och hällarna mot Mälaren, Vita Stolen, Borgmuren, Stenvallen osv.

Bruketbacken har några roliga nerfarter. Sen finns hela Norra Görväln mot Kallhäll där det finns en riktig endurokulle vid Slammertorp.

Senast ändrad:
Någon som varit ute och härjat i Hellas idag? Ska ta en tur imorgon och funderar på om jag ska byta till de lite snabbare däcken. Något surhål här och var fattar jag att det är men om rötterna börjat torka upp etc behövs ju inte vinterns mjukare gummi lika mycket

Någon som varit ute och härjat i Hellas idag? Ska ta en tur imorgon och funderar på om jag ska byta till de lite snabbare däcken. Något surhål här och var fattar jag att det är men om rötterna börjat torka upp etc behövs ju inte vinterns mjukare gummi lika mycket
Generellt bra grepp överallt. Själv kör jag med samma däck åretrunt så märker ingen skillnad ?

Alla har varit ute o härjat i Hellas idag tror jag.
Jag råkade ha de gamla hårda o därmed snabba däcken och kom inte upp för en enda feature med rötter på... Kommer byta till hjul med greppigare däck pronto, fast det kommer nog gå långsammare totalt på det sättet. Gillar du fart generellt kommer snabbare däck var trevligt som det ser ut i skogen nu.

Alla har varit ute o härjat i Hellas idag tror jag.
Jag råkade ha de gamla hårda o därmed snabba däcken och kom inte upp för en enda feature med rötter på... Kommer byta till hjul med greppigare däck pronto, fast det kommer nog gå långsammare totalt på det sättet. Gillar du fart generellt kommer snabbare däck var trevligt som det ser ut i skogen nu.
Jag vet inte riktigt än vilken repa vi tar imorgon. Har testat magic mary för första gången för den blöta årstiden och gillar dem skarpt. De får nog sitta på ett par veckor till. Kör med barzo övriga tiden men just "vinterblöta" klipphällar och rötter är inte dess starkaste sida.

Jag vet inte riktigt än vilken repa vi tar imorgon. Har testat magic mary för första gången för den blöta årstiden och gillar dem skarpt. De får nog sitta på ett par veckor till. Kör med barzo övriga tiden men just "vinterblöta" klipphällar och rötter är inte dess starkaste sida.
MM fram lär inte vara fel imorrn.

Jag var ute och gick i skogen och det verkar ju ha torkat upp förvånasvärt mycket. Surhålen var jättesura men det verkade som rötter osv såg relativt torra ut - även i norrlägen. Jag tolkar ditt inlägg som om det var rätt torrt?
Det var torrare innan regnet i torsdags, men att rötter blir blöta av regn händer ju av och till hela året typ.
Men "vinterföret" hoppas jag är nedlagd för den här gången.

Tillbaka
Topp