Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker alltid oktober brukar bjuda på värt höstcykling.Det har ju varit helt magiskt ute den här veckan. Om prognosen håller i sig så borde nästa vecka bli helt ok den också, men lite kyligare. Hatten av till oktober – annars en av årets minst efterlängtade månader!
Håller med om att oktober brukar kunna bjuda på bra cykling, jag menar mer allmänt, det är iaf i oktober jag brukar ge upp hoppet om att vintern kanske inte kommer i år…Tycker alltid oktober brukar bjuda på värt höstcykling.
Men i år är det bara löven som ger höstvibbar :p
Alla månader har nåt bra. Det är typ enstaka veckor på vintern som ställer till det.
Och den där isen som vägrar smälta bort på sena vårkanten
Hoppsan. Tror jag vet var det ligger och det är inget bra läge för ett nedfallet träd. (Du menar Hagakullen gissar jag? Har nog aldrig hört benämningen "Frösundatoppen" men den kanske heter det också?)Frösundatoppen — lövhalka överallt. Men det värsta är ett nedfallet träd strax efter dropp/hopp på den populäraste utförsleden. Om man kommer med vanlig fart och upptäcker trädet för sent blir det omöjligt att stanna utan att krascha i det.
Visa bilaga 736115
Hoppsan. Tror jag vet var det ligger och det är inget bra läge för ett nedfallet träd. (Du menar Hagakullen gissar jag? Har nog aldrig hört benämningen "Frösundatoppen" men den kanske heter det också?)
Någon som har cyklat vid Hellas nyligen? Skulle vilja prova innan säsongen tar slut.
(Cyklade i Järvsö i fredags och där hade det kommit lite snö.)
Jag fattar det som att det är här (markerat på kartan). Alltså precis i början av den nedre halvan av Haga DH.Ja, det är samma ställe. Men jag har inte förstod var träden ligger. Kan någon förklara?
Jag körde bara Badtjärn och där var det fast och fint på stigarna.Innan säsongen tar slut?? Stigcyklingssäsongen tar aldrig slut! Jag väntar fortfarande på snö i Hellas.
Jag har dock ingen svar på frågan. Jag är fortforande i Järvsö, var det, som inte, inte har kommit mer snö, även om SMHI säger att det har kommit 1,6 mm på natten. Det blir lite varmare idag och jag undviker gärna lerfest som på fredag.
Jag å grabbarna cyklade imorse å det var fint.Någon som har cyklat vid Hellas nyligen? Skulle vilja prova innan säsongen tar slut.
Visa bilaga 736312Visa bilaga 736313
Hellas är toppen just nu, det mesta av regnet från 9-10 oktober har absorberats/torkat upp. Dagsfärska bilder:Någon som har cyklat vid Hellas nyligen? Skulle vilja prova innan säsongen tar slut.
Ja vafan liksom. Har gått och väntat hela veckan att få ge mig ut på ett riktigt långpass under helgen. Nu känns det ärligt talat inte så lockande. Duggregn och 5 grader. Mysigt. Kanske tvingar mig ut på en löprunda istället.Jinxade tydligen min egen åkning. Förrädisk halka imorse. Rötterna vill döda en. Blåa, Area 51, Corona.
Är det värt att åka till Hellas om man bor i norra Stockholm? Jag bor i norra Järfälla och har Görväln, Järvafältet och Ängsjö alla inom 10 minuters trampande. Är det värt omaket att ta sig till Hellas och cykla där? Kanske inte denna vecka men rent generellt.
Tycker också det är värt det. Bor så att jag har både Ursvik, Lovön, Hellas och Flottsbro inom 20min. Väljer oftast Hellas.Är det värt att åka till Hellas om man bor i norra Stockholm? Jag bor i norra Järfälla och har Görväln, Järvafältet och Ängsjö alla inom 10 minuters trampande. Är det värt omaket att ta sig till Hellas och cykla där? Kanske inte denna vecka men rent generellt.
MEN har man ingen guide är är det svårt att hitta godbitarna bland myllret av stigar. Bra med telefon/garmin på styret och en idé om vilka stigar man vill prova. Med en bra guide hittar man enklare alla kul features... jag håller fortf på att lära mig hitta och upptäcker nyheter löpande.
Jag var där i lördags och cyklade för första gången. ”Föret” var bra men jag håller med om det där att det kan vara svårt att hitta. Jag körde till höger efter tunneln mot den blå slingan men körde mest runt på grusvägen, ända tills jag mötte några som körde in i skogen på en slinga som var lila markerad. Där var det tekniskt och underhållande. Körde bort mig till slut och hamnade på grusvägen igen.Tycker också det är värt det. Bor så att jag har både Ursvik, Lovön, Hellas och Flottsbro inom 20min. Väljer oftast Hellas.
MEN har man ingen guide är är det svårt att hitta godbitarna bland myllret av stigar. Bra med telefon/garmin på styret och en idé om vilka stigar man vill prova. Med en bra guide hittar man enklare alla kul features... jag håller fortf på att lära mig hitta och upptäcker nyheter löpande.
Jag körde till höger efter tunneln mot den blå slingan men körde mest runt på grusvägen, ända tills jag mötte några som körde in i skogen på en slinga som var lila markerad.
Så snygg teknik. Men om han får en FS får du det svårt att hänga med…(jag har ingen chans att hänga på 13årigen längre).Det berör på personen. För mig är det klart värt det. Jag bor dock inte så långt norrut. För mig och sonen är Hellas paradiset. Ser här för dagsfärsk rapport, mycket halt just nu:
Sonen vill har en heldämpad, men det gick bra på HT idag i Hellas. Några saker klarade han inte, men en FS hade inte hjälpt. Riktigt halt med spöregn.
Sonen provade skinnyn ändå, men gled såklart av.
![]()
Step-ups gick precis inte.
![]()
Han körde droppet på Nacke Toms line helt smut (man lär sig droppa bra på HT).
![]()
Linjer lite längre ner blir lite sketchy när det är blöt, men det gick bra.
![]()
Sonen, och alla andra, var verkligen nöjd med turen!
![]()
Så snygg teknik. Men om han får en FS får du det svårt att hänga med…(jag har ingen chans att hänga på 13årigen längre).
Jag har cyklat stig i Hellas i tre år nu. Det är lite spännande när jag ska leda vägen. Jag vet var man ska cykla in från grusvägarna, men man vet aldrig var man kommer komma ut. Men man hamnar nästan aldrig fel, det finns så sjukt mycket roliga stigar. Men jag är hopplöst kass på att hitta.Jag tyckte att allt var bra när jag började köra i Hellas, ingen problem att köra "fel". Tycker fortfarande att allt är bra. Men det kan vara trevligt att hitta.
Jag har cyklat stig i Hellas i tre år nu. Det är lite spännande när jag ska leda vägen. Jag vet var man ska cykla in från grusvägarna, men man vet aldrig var man kommer komma ut. Men man hamnar nästan aldrig fel, det finns så sjukt mycket roliga stigar. Men jag är hopplöst kass på att hitta.
I "början" (de första två tre åren) kollade jag mycket på trailforks kartan och stannade emellanåt i hellas. Nu (efter typ 6 år) går det att hitta i stort sett var som helst utan karta, men hittar fortfarande nya stigar och features som jag aldrig sett då och då. Fortfarande kul, fortfarande bra, fortfarande saker man tänkt testa men inte hunnit.Jag har cyklat stig i Hellas i tre år nu. Det är lite spännande när jag ska leda vägen. Jag vet var man ska cykla in från grusvägarna, men man vet aldrig var man kommer komma ut. Men man hamnar nästan aldrig fel, det finns så sjukt mycket roliga stigar. Men jag är hopplöst kass på att hitta.
I "början" (de första två tre åren) kollade jag mycket på trailforks kartan och stannade emellanåt i hellas. Nu (efter typ 6 år) går det att hitta i stort sett var som helst utan karta, men hittar fortfarande nya stigar och features som jag aldrig sett då och då. Fortfarande kul, fortfarande bra, fortfarande saker man tänkt testa men inte hunnit.
Jag cyklar mestadels uppe i Sicklaskiftet, och ser jag någon intressant stig svänger jag in på den. Ibland slutar det i en återvändsgränd och ibland slutar det i något riktigt kul.I "början" (de första två tre åren) kollade jag mycket på trailforks kartan och stannade emellanåt i hellas. Nu (efter typ 6 år) går det att hitta i stort sett var som helst utan karta, men hittar fortfarande nya stigar och features som jag aldrig sett då och då. Fortfarande kul, fortfarande bra, fortfarande saker man tänkt testa men inte hunnit.
Jag cyklar mestadels uppe i Sicklaskiftet, och ser jag någon intressant stig svänger jag in på den. Ibland slutar det i en återvändsgränd och ibland slutar det i något riktigt kul.
Nu när sonen (8 år) har börjat cykla letar jag efter lite mindre stökiga stigar och hamnar helt plötsligt på ställen jag aldrig varit på. Borde egentligen använda Trailforks.
Precis, det är därför jag försöker köra där minst en gång i veckan. Men jag minns ändå inte. För det mesta hamnar jag till slut nere vid kyrkogården iallafall.Sicklaskiftet är dock hopplös at navigera i. Även om man tittar på Trailforks förstår man ofta inte vilken stig är vilka och när man förstår kör man ändå fel efter en minut. Det gäller att cykla så ofta att man minns.
Episka stigar i Hellas idag. Torrt och greppigt.
Inga på stigarna jag var på, var lite förvånad faktiskt.Ingen fallna träd?
I Fiskartorpet fanns det redan många träd man behöver bära cykel över, det har blivit många fler idag.
I torsdags flyttade vi på många träd.Ingen fallna träd?
I Fiskartorpet fanns det redan många träd man behöver bära cykel över, det har blivit många fler idag.
Bara ett nyfallet idag som jag stötte på, men det är nog inte jättemånga som cyklar där, då det är förbi en utslagsplats för björkhagens golfbana som man når via en liten grusväg med överkorsad cykel på... På väg ut idag var stigen som vanligt men när jag cyklade tillbaks låg ett stort träd tvärs över stigen, ca 1 meter över marken (men det gick att cykla runt trädet).Ingen fallna träd?
min favvo-stig-snutt ju! Tog sågen med mig och härjade lite i mörkret. fick av stocken men man behöver vara starkare än mig om man ska flytta på den...Bara ett nyfallet idag som jag stötte på, men det är nog inte jättemånga som cyklar där, då det är förbi en utslagsplats för björkhagens golfbana som man når via en liten grusväg med överkorsad cykel på... På väg ut idag var stigen som vanligt men när jag cyklade tillbaks låg ett stort träd tvärs över stigen, ca 1 meter över marken (men det gick att cykla runt trädet).
Visa bilaga 738433
Starkt jobbat!! Jag ska försöka flytta på den på tisdag kväll.min favvo-stig-snutt ju! Tog sågen med mig och härjade lite i mörkret. fick av stocken men man behöver vara starkare än mig om man ska flytta på den...Visa bilaga 738565Visa bilaga 738566Visa bilaga 738567Visa bilaga 738568Visa bilaga 738569