Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Perfekta förhållanden kring Harberget. Vi hade inte cyklat där sedan länge. Sonen klarade allt förutom sista biten av jobbigaste klättringen (på femte bilden). Jag är mycket nöjd med mina nya SCOR FS som är perfekt till den här typ av terrängen.

2025-04-05-18-09-57-039.webp

2025-04-05-18-11-11-126.webp

2025-04-05-18-11-55-621.webp

2025-04-05-18-12-41-428.webp

2025-04-05-18-13-42-740.webp

2025-04-05-18-14-45-409.webp

2025-04-05-18-17-44-084.webp

2025-04-05-18-16-27-777.webp

Har blivit rätt mycket Hagakullen på sistone men idag blåste det som satan så det fick bli en tur i Ursvik istället (närmare för mig). Men väl i skogen var det mestadels lä. Stötte även på Steve (Murphy) som precis kommit hem från Nya Zeeland. Blev en trevlig pratstund om skador och långdragna förkylningar som sig bör när två män 50+ träffas. 😉 Och slutligen lite bäversafari vid Igelbäcken. Imponerande!

IMG_2748.webp

Många roliga grejer där, bla en enkel och en lite mer avancerad step-up:

Visa bilaga 766029

Visa bilaga 766030
Var där igår med sonen och fick lite "one-on-one" coachning. Han är ju betydligt vassare hoppare än jag så bra med lite konstruktiv kritik. Men nu börjar jag känna mig rätt stabil på det nedersta gap-hoppet (det som brunnit) så det är väl ett steg i rätt riktning.

Den stora step-upen (nedersta bilden) är inte att leka med. Och framförallt är det ju dom stökigare hoppen innan som är den knivigaste delen. Imponerande kört av din son. Hittills har jag bara kört dom övre hoppen innan men är inte tillräckligt stabil för att våga mig på den sista step-upen. Har det som årets projekt att våga köra den! 😉

Kan lägga upp en liten RR av familjturen igår. Vi cyklade en liten bit av Sörmlandsleden: emellan Segersäng och (runt) Ösmo. Trevliga stigar, framförallt bredvid sjön Muskan. Jag hade hoppats att komma hela vägen till Nynäshamn, det verkar vara fina, smala, stigar, men vi blev lite trött och vände efter lunch i Ösmo.

Svårt att komma på spången med en liten grop och rött inför (och sonen upptäckte att framdäcket passar precis emellan plankorna):

2025-05-01-18-17-35-786.webp

Vi hittade ett gammalt hopp som saknade några stockar. Vi flyttade runt stockarna och då vågade sonen att droppa den:

2025-05-01-18-18-31-175.webp

Flera tuffa klättringar bredvid sjön i södra riktningen (roliga nedfarter i andra riktningen):

2025-05-01-18-19-03-354.webp

Såklart behöver sonen köra på varje "hinder" bredvid stigen:

2025-05-01-18-19-30-368.webp

Många små nedfarter bredvid sjön i nordliga riktningen, men man kan hitta några "extra" klättringar:

2025-05-01-18-20-29-306.webp

Fina häll vid sjön:

2025-05-01-18-21-10-828.webp

Jag var nöjd att jag köpte en heldämpad och valde den idag, många sten och rötter hela vägen:

2025-05-01-18-26-41-440.webp

Senast ändrad:
Var där igår med sonen och fick lite "one-on-one" coachning. Han är ju betydligt vassare hoppare än jag så bra med lite konstruktiv kritik. Men nu börjar jag känna mig rätt stabil på det nedersta gap-hoppet (det som brunnit) så det är väl ett steg i rätt riktning.

Min son är också bra att ser problem med teknik och ger tips för att förbättra. Jag är dock fegare än dig.

Den stora step-upen (nedersta bilden) är inte att leka med. Och framförallt är det ju dom stökigare hoppen innan som är den knivigaste delen. Imponerande kört av din son. Hittills har jag bara kört dom övre hoppen innan men är inte tillräckligt stabil för att våga mig på den sista step-upen. Har det som årets projekt att våga köra den! 😉

Ja, sonen var rädd för hoppen innan när han körde på sin dirt. Oväntad och oplanerad tog had step-upen redan efter tredje nedfarten, "det kändes bra, så jag tog den".

Har inte varit i Bruket (Järfälla) på bortåt två år men jösses vad det har byggts och fixats här. Kul! Torrt och fint överallt trots regnet igår.

XC-spåren (blåa och röda) verkar vara mestadels samma men dom olika dh-spåren har det jobbats på rejält. Och exemplariskt utmärkt med både skyltar och färg på stenar mm. Även en del nya tabletops ovanför slopestyle-området. Dessutom var Max Fredriksson där och tränade med några kompisar så häftigt att titta på när man tog en paus.

IMG_2808.webp
IMG_2809.webp
IMG_2810.webp
IMG_2811.webp
IMG_2812.webp
IMG_2814.webp

Känner inte till det här stället alls. Vad är det för typ av cykling här? Xc eller byggda hopp mm?
Just det där stället där fotot togs är en plats intill löttingekullen och där är det ganska platt. Men löttingekullen över lag är endurocykling. Hyfsat stenigt och stökigt. Riktigt kul. Har hört att xc cyklister ibland kör där men då kör de uppför vilket är helt fel förstås.

Just det där stället där fotot togs är en plats intill löttingekullen och där är det ganska platt. Men löttingekullen över lag är endurocykling. Hyfsat stenigt och stökigt. Riktigt kul. Har hört att xc cyklister ibland kör där men då kör de uppför vilket är helt fel förstås.
Det låter ju helt perfekt för mig och sonen. Det måste vi ju testa. Finns det några byggda features eller är det bara naturlig stig?

Det finns en riktigt rolig Xco-bana med naturlig stig där vi körde Keps Cup nyligen. Och det är inte fel.

Torrt och fint idag söderut. Blåa, my deer, bygg Ole, hällre, roswell. Träd hade fallit över både hällre och roswell, lite bökigt att flytta själv.
IMG_0682.webp

Brinner vid Sandasjön, Hellas. Står och kollar vattenbombningen.

Brinner vid Sandasjön, Hellas. Står och kollar vattenbombningen.

Det brinner också på Lidingö. En brandbil körde över bron när vi cyklade över cykelbron. Jag gissar på skogsbrand.

Brandmän ute i skogen i början av blåa, branden hade nästan spridit sig in på stigen ovanför sandasjön. Flera brandbilar i området.
Det rykte om marken, men brandmännen sade att elden var under kontroll.
Det stod flera stycken och spolade runt 20 tiden.

Senast ändrad:
Det brinner på Järvafältet, undvik området

Tillbaka
Topp