Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

518099586_1154190600086107_3636871189495589716_n.webp

Järfälla kommun publicerade denna karta igår.

Senast ändrad:
Brinner vid Sandasjön, Hellas. Står och kollar vattenbombningen.

Vi badade idag i Sandasjön. När jag läste här om bränderna som pågår nu mindes jag den här branden. Vi sog dock ingen brännskador alls.

Samtidigt brinner det fortfarande i Järva.
Det har väl i princip brunnit ut.

Uppdatering om branden vid Järvafältet.

Branden på Järvafältet är under kontroll. Det finns varken synlig brand eller rök i området. Däremot är marken överhettad, vilket innebär en överhängande fara för allmänheten. Området är därför fortsatt avspärrat och allmänheten uppmanas hålla avstånd. Insatsen kommer att pågå tills räddningstjänsten bedömer att området är säkert.

📍 Vissa justeringar av avspärrningarna har gjorts under måndagen, bland annat vid de södra delarna av Flyginfarten och vid Säby gård. Observera att de rosa streckade linjerna i kartan är ungefärliga och kan se annorlunda ut på plats.

Läs mer på jarfalla.se eller följ VMA via Sveriges Radio P4.

Till ingen som helst förvåning är det plockepinn på våta vita längs med kalhygget.
Även på för många stigar att nämna ligger det stora träd tvärs över.

Till ingen som helst förvåning är det plockepinn på våta vita längs med kalhygget.
Även på för många stigar att nämna ligger det stora träd tvärs över.
Yep, jävligt mycket där, men betydligt bättre efter idag.
IMG_9386.webp

IMG_9387.webp

Vore fantastiskt om fler kunde packa med en såg och ta bort det man stöter på så blir det snabbt upprensat.

Även Bulls-Eye är farbar igen efter att en större gran lagt sig över den.
IMG_9383.webp

IMG_9385.webp

Senast ändrad:
Idag mörade vi, som igår, bara en små fallen tråd på stigarna i Hellas. Vi såg dock att en stor träd hade ramlat precis på mitten av Brant Backe.

Idag mörade vi, som igår, bara en små fallen tråd på stigarna i Hellas. Vi såg dock att en stor träd hade ramlat precis på mitten av Brant Backe.
Är brant backe den brevid bullseye?
Jag lät faktiskt bli att ta med kedjesågen idag pga söndag, tänkte att det är dumt att stå o såga i skogen när massa folk kanske vandrar förbi.
Men en del av träden på våta vita o andra ställen hade jag inte klarat eller vågat såga i för de var så grova.

Jag vet inte var Bullseye är. Brant Backe är precis mittemot skjutbanan. Inte direkt problematiskt för att man kan köra sista biten av Ältavägen DH eller Tresnåret ner till Ältavägen. Men det är en rolig nedfart (eller också klättring för min son).
Då är det den jag tänker på o såg idag. Bullseye går från en bit in på tre amigos ner och vänster och kommer ner till ältavägen ca 20 meter brevid brant backe. Som just nu kan heta trädraset...

Nu har höstsäsongen börjat! Vätan är tillbaka efter att ha varit frånvarande sen i mars! Andå skönt att vattennivåerna börjar återgå till det normala och idag behövde jag verkligen spola av cykeln NOGRANT för första gången på många månader. Mycket stora sumphål överallt i Hellas. :)

Nu har höstsäsongen börjat! Vätan är tillbaka efter att ha varit frånvarande sen i mars! Andå skönt att vattennivåerna börjar återgå till det normala och idag behövde jag verkligen spola av cykeln NOGRANT för första gången på många månader. Mycket stora sumphål överallt i Hellas. :)
Jag tvättade min cykel igår, fick gå 3 varv med avfettning och svamp innan det började likna rent.

Har helt enkelt inte behövt ta fram slangen sen öppningshelgen i Järvsö, den skit som fanns satt rätt bra

Körde Görväln idag, en del blöta stigar men ändå bättre än jag förväntade mig, hade ändå grepp på hällarna efter att ha släppt ut lite luft. Men även jag stannade och spolade av hojjen innan det var läggdags för den :)

Förrädisk halka även på rötter och stenar som såg helt torra ut i morse. Hoppas det torkar upp till på dagen! Gröna, gröna länken.

Hur är läget i skogar efter gårdagens blåsväder? Vi såg (och hörde) ett träd knäppte och vika sig itu igår. Jag misstänker nu att det blir en del klättrande över träd överallt.

Nån som kört något dom senaste dagarna? Fäste och annat?

Har varit sjuk med nåt ebolavirus dom senaste veckorna så inte kört på typ tre veckor. Men tänkte ev försöka ta mig ut en sväng imorgon fredag.

Körde precis en sväng på Nickspåret i Ursvik och det var helt körbart. Bitvis rätt halt på en del rötter (speciellt dom som täcktes av snön som man inte såg) men har varit med om värre. Var bara ett cykelspår i snön före mig så inte så många som vågar sig ut nu.

Riktigt bra före just nu! Torrt och fint och bara några enstaka isfläckar. Har kört tre gånger på Hagakullen senaste veckan och det har inte varit såhär bra på länge. Stötte på @Berk + sonen igår men annars är det förvånansvärt få ute i spåren nu. Fick lite tips av Berks son hur jag skulle köra ett av dom nyaste gaphoppen (som är ett litet mini ”roadgap”) och idag tog jag mod till mig och bockade av den från listan. ✅ Inte så stort gap egentligen (kanske 3 m) men lite knepig och kort landning (dessutom step down) så viktigt att man sätter ner framhjulet väldigt precist. Men gick hur bra som helst. En fin dag!

IMG_3420.webp

IMG_3421.webp
IMG_3422.webp

Riktigt bra före just nu! Torrt och fint och bara några enstaka isfläckar. Har kört tre gånger på Hagakullen senaste veckan och det har inte varit såhär bra på länge. Stötte på @Berk + sonen igår men annars är det förvånansvärt få ute i spåren nu. Fick lite tips av Berks son hur jag skulle köra ett av dom nyaste gaphoppen (som är ett litet mini ”roadgap”) och idag tog jag mod till mig och bockade av den från listan. ✅ Inte så stort gap egentligen (kanske 3 m) men lite knepig och kort landning (dessutom step down) så viktigt att man sätter ner framhjulet väldigt precist. Men gick hur bra som helst. En fin dag!

Visa bilaga 809470
Visa bilaga 809471Visa bilaga 809472
Ser ju ut som att landningen är högre än takeoff på det lilla roadgapet (fast det inte är så).

Men helt klart ett projekt för nästa år!

Cyklade lite med sönerna borta vid Hammarbybacken fint men väldigt blåsigt speciellt för lillkillen som inte väger nåt , konstiga vindar oxå ,kändes som motvind hela tiden ( kanske kändes så för att det var så kallt)🤪

Har varit borta från cykeln sedan i höstas, men det börjar klia nu, precis när det är för mycket snö.
Vissa av oss minns fortfarande vintern när blåa i hellas var som en pumptrack, är det någon som varit där?
Den brukar ju bli rejält nedtrampad, hoppas lite på det i år, så man bara kan segla fram som i en nypistad skidbacke...

Tillbaka
Topp