Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Inte mycket körbar i Hellas idag. Tittade på Våta fötter men inte tillräckligt många vandrare hade passerat. Gröna var cyklingsbart till första masten. Det gällde att svänga på utsidan av smala spåret så att bakhjulet inte hamnade bredvid på innansidan spåret. Riktigt rolig nedfart!

2026-01-11-15-07-46-866.webp

Sonen störtade sig nedför branta backen och överlevde, till sin egen förvåning.

2026-01-11-15-08-41-680.webp

Inte mycket körbar i Hellas idag. Tittade på Våta fötter men inte tillräckligt många vandrare hade passerat. Gröna var cyklingsbart till första masten. Det gällde att svänga på utsidan av smala spåret så att bakhjulet inte hamnade bredvid på innansidan spåret. Riktigt rolig nedfart!

Visa bilaga 811852

Sonen störtade sig nedför branta backen och överlevde, till sin egen förvåning.

Visa bilaga 811853
Fördelen med cykling i tjock snö är ju att nästan alla kraschlandningar blir mjuka(re).
Jag trodde att det skulle kunna vara fina nedtrampade stigar i Hellas idag, men valde bort det för jag också trodde det skulle vara mycket folk ute som gick och skidade att "tränags" med.

Fördelen med cykling i tjock snö är ju att nästan alla kraschlandningar blir mjuka(re).

För att vara tydligt: sonen kam ner på två hjul. Men ja, det blir en mjuk landning när det går fel.

Jag trodde att det skulle kunna vara fina nedtrampade stigar i Hellas idag, men valde bort det för jag också trodde det skulle vara mycket folk ute som gick och skidade att "tränags" med.

Bara många vandrare nära Hellasgården. Nästan tomt redan innan branta backen. Jag hade hoppats på flera vandrare så att det var körbart åtminstone till rosetten.

Enda farbara i Hellas nu är nog Gula spåret (mest upptrampat), men en dag som denna lär man fått stanna och släppa förbi vandrare relativt ofta.

Såklart! Att vi inte tänkte på gula ... dessutom sonens favoritstig. Efter gula böjde av mötte vi noll vandrare på gröna (men en person på skidor). Det var några möten innan

Lite OT men vad kör ni för däck i snö, samma som övriga årstider? Undrar en nyfiken nybörjare som snart måste ut på en snöstig mellan skidresorna..

Vi fick kommentar av en vandrare på vara "imponerande" däck. Vi kör Specialized Butcher fram året runt. Funkar bra på snö med stora dobbar. Sänka tryck är bra. Min son sänkte trycket i bakdäcket halvvägs och fick mycket mer grepp.

Att cykla på snö är konstigt. På blött underslag släpper däcket plötsligt och helt. På snö släpper det lite i början och sen får man tillräckligt grepp. Det känns riktigt konstigt. Jag trodde att jag inte skulle komma uppför step-ups men det är bara att trampa vidare. Styrning sker med lite fördröjning, så styr i tid när man möter ett träd.

Vältrampat + blidväder + nattfrost skapar fantastisk skogscykling. En sliten stig som t ex Traktormakt blir en rodelbana för cykel. Hårt, strävt och stabila kanter gör att det går att mata på bra.

Någon som har kört Gula och kan bekräfta att den är körbar? Körde Gröna upp till masterna, men där fick jag vända och passet var ändå över så jag hann inte kika in på Gula.

Senast ändrad:
Det börjar arta sig rätt bra. Skapligt trampat i sicklaskiftet Indianer och som tidigare nämn traktormakt. Körde även gröna, vilken var ganska vältramad fram till vita, vita ner till vägen (mycket vindfällen) sen blåa ulvsjöslingan till hellasbommen, Hade såklart enorm fördel på fetto men kompis på 2.4 kämpade på. Fick dock vänta in en del. Akta er för att komma i närheten av minsta skidspår runt hellas. Blev utskälld 3 ggr av manliga skidåkare för att jag gick med cykel tydligt bredvid spåret, där en kom fram och kollade med med orden "tur att du inte cyklade i spåret för då hade jag behövs spöa dig". En annan sade, "ge fan i att gå här ut med dig med cykeln i djupsnön." Det verkar finnas en ny kung i skogen nu. Skönt att det ska komma regn så de får halka runt i is-spår framöver.

Bilagor

• PXL_20260113_181318171.webp
    PXL_20260113_181318171.webp
    65.5 KB · Besök: 50
Det börjar arta sig rätt bra. Skapligt trampat i sicklaskiftet Indianer och som tidigare nämn traktormakt. Körde även gröna, vilken var ganska vältramad fram till vita, vita ner till vägen (mycket vindfällen) sen blåa ulvsjöslingan till hellasbommen, Hade såklart enorm fördel på fetto men kompis på 2.4 kämpade på. Fick dock vänta in en del. Akta er för att komma i närheten av minsta skidspår runt hellas. Blev utskälld 3 ggr av manliga skidåkare för att jag gick med cykel tydligt bredvid spåret, där en kom fram och kollade med med orden "tur att du inte cyklade i spåret för då hade jag behövs spöa dig". En annan sade, "ge fan i att gå här ut med dig med cykeln i djupsnön." Det verkar finnas en ny kung i skogen nu. Skönt att det ska komma regn så de får halka runt i is-spår framöver.
Ok! Nu blev det nya missions…. 🤣

Eller så kan man ju undvika dessa skidspår under de få veckor det är skidväder. Även om man kan tycka att man går "tydligt bredvid" skidspåret så förstör det snabbt snöbädden och gör det mycket sämre för skidåkarna. Det är ju väldigt enkelt att visa hänsyn här och undvika konflikter.

Jag ser inte var man skulle har problem med skidspår. Vi rullade på riktigt breda gångdelen bredvid spåret på gröna. Ingen problem där, många vandrare och vi var de enda cyklister. Sonen var så snäll att bunnyhoppa över spåret de få gånger vi behövde korsa. Om man kan går bredvid spåret kan man också cykla bredvid.

Nu är det sällan ett problem där jag befinner mig, och min uppfattning om problemets utsträckning är starkt begränsad, men skidspår går väl rimligtvis att anlägga på ytor som annars inte används av andra?
Lägger man ett skidspår på en väg eller stig så måste man acceptera att andra väg- och stiganvändare också kommer att vara där.

Nu är det sällan ett problem där jag befinner mig, och min uppfattning om problemets utsträckning är starkt begränsad, men skidspår går väl rimligtvis att anlägga på ytor som annars inte används av andra?
Lägger man ett skidspår på en väg eller stig så måste man acceptera att andra väg- och stiganvändare också kommer att vara där.

Nej, skidspår går nästan alltid på löparspår, typ elljusspår.

Eller så kan man ju undvika dessa skidspår under de få veckor det är skidväder. Även om man kan tycka att man går "tydligt bredvid" skidspåret så förstör det snabbt snöbädden och gör det mycket sämre för skidåkarna. Det är ju väldigt enkelt att visa hänsyn här och undvika konflikter.
Det är ganska svårt att ta sig från kyrkogården till någon som helst trampad prick-led utan att behöva följa någon grusväg en kortare sträcka. Med oklarhet med vad som faktiskt är trampat eller ej så får man vara lite undersökande i sina vägval. Nu verkar det vara så att så fort mer än en skidåkare åkt på en sträcka så ska det tydligen anses som ett skidspår, inte en gångväg/joggingspår/vandringsled längre. Problemet är inte att ha förståelse och visa hänsyn och att självklart inte "cykla i spåret", utan att det var en jäkligt aggressiv stämning även om vi visade hänsyn. Garanterar första gången jag blivit hotat med "spö" i skogen.
Och nästa fråga om man ska hålla sig undan, när är det sen tillåtet att röra sig i dessa spår? När det är helt, 100% borta? 50% borta? 25% smält, liiite för isigt?
Nej, nu ska jag testa att pendla lite på Ältavägen. Hoppas ingen dragit ett skidspår på cykelbanan, för då får jag väl åka runt, över Flaten-Skarpnäck eller nåt.

Det säger väl sig självt att om någon hotar med spö så är det den personen det är fel på. Aldrig ok beteende.

Med det sagt, jag gillar att åka längd på vintern och stör mig rätt mycket på folk som går i skidspår. Så jag kan ha viss förståelse för att det ibland rinner över och en ganska oskyldig får ta smällen för flera andra som beter sig respektlöst.

Senast i söndags åkte jag i lövsta (Hässelby), där hade ideella krafter lagt 5 timmar på en lördagskväll på att fixa fina skidspår (spårat med skoter). Döm av min förvåning när jag möter en grupp på 25 personer som går flera 100m längs med spåret och trampar sönder det. I det här fallet iof ett elljusspår med grus på sommaren men alternativ gångväg finns 20m bredvid.

Någon mtb-cyklist har jag aldrig stött på när jag åkt längd så det är väl troligen bara Hellas där det kan vara någon risk för den konflikten..

Nu verkar det vara så att så fort mer än en skidåkare åkt på en sträcka så ska det tydligen anses som ett skidspår, inte en gångväg/joggingspår/vandringsled längre.

Nu förstår jag. Självdragna spår kan vara svårt att undvika. Vanligtvis är det vandrare som förstör såna spår. Längdåkare kan inte förvänta sig att alla håller sig bort från såna stigar och bor säkert inte klaga när man kör bredvid spåret.

Måste säga att stämningen var riktigt trevligt när vi cyklade i Hellas på söndag, förutom att en längdåkare nästan åkte över sonen när han försökte att stanna bredvid upptrampade stigen på Gröna.

Min hemmaskog är snudd på ocyklingsbar på vintern, då vägarna som ansluter olika partier är förvandlade till skidspår.

Visst går det att ta sig runt bredvid, men isåfall släpandes på cykeln.

Nu tänkte jag först bara på officiellt dragna spår. Om det är självdragna spår så brukar det finnas en gångbana bredvid skidspåret i min hemmaskog (där man ändå bara får cykla på MTB-spåret för att det är i Stockholms kommun).

Nu tänkte jag först bara på officiellt dragna spår. Om det är självdragna spår så brukar det finnas en gångbana bredvid skidspåret i min hemmaskog (där man ändå bara får cykla på MTB-spåret för att det är i Stockholms kommun).
Det här är officiella. Dom går på den enda slingan av elljus/motionsspär vi har genom skogen.

Det här är officiella. Dom går på den enda slingan av elljus/motionsspär vi har genom skogen.

Officiella undviker jag också i Hellas, förutom på grusvägar som är tillräckligt breda. Är din hemmaskog Görväln? I så fall är alla intressanta stiger utanför motionsspår. Eller menar du att de är ocyklingsbar för att de inte är upptrampade?

Det gäller att hitta hundägarstigarna. Vältrampade som i regel hittas närmare bebyggelsen. Sicklaskiftet har många. Dock har snödjupet begränsat trampandet.
Skidspår som går på stigar utan prickning ser jag som enstaka passager, precis som när jag kommer. De på prickade, anlagda och på fälten undviker jag noga.

Idag var det lite motigt där ute. Mjuk kramsnö som gör att allt sidogrepp försvinner när snön släpper. Minsta skrå gör att man direkt släpper i sidväg. Det går bra att ta sig runt på vältrampade hundstigar och uppåt, men kan bara gå i god för fatbike, troligtvis inte lika trevligt med smalhjuling.

Bilagor

• PXL_20260118_133255479.webp
    PXL_20260118_133255479.webp
    186.1 KB · Besök: 38
Nu börjar det arta sig när trampade kramsnöstigar blir hårda. Hellas gröna är fin och även vita från vattenledningsvägen tillbaka till röset funkar bra. Lite stötigt. Och inte en enda skidåkare ute ikväll, trots det mycket täckande vita underlaget. Antar att de är hemma och spöar sina fruar istället.

Toppenföre i Gömmar'n, hårt även bredvid det trampade, nästan körbart även om man måste bryta nytt men då går pulsen i taket. Inga skidspår att bli hotad för heller.

Paradiset idag, körde några varv på Sameslingan och Tornbergsslingan då jag ansluter till den senare hemifrån. Sameslingan var fullt cykelbar förutom 2st träd om man kör klockans håll…. Paradiset uppför Säljaktsbacken mot sjöarna är uppkörd med 4hjuling så där går det väldigt lätt uppförs. Mycket folk som varken ser eller hör var det ute oxå……Annars ser det ut som på mina bilder från idag.

IMG_2272.webp
IMG_2273.webp
IMG_2274.webp
IMG_2275.webp
IMG_2277.webp
IMG_2278.webp

Hagaparken fullt körbar. Som tur varnade jag sonen att en nedfart bakom Hagakullen kunde vara halt. Tänkte på snö men det var is dolt bakom en kulle, sonen kunde precis stanna i tid. Upploppet till step-uppen var lite halt, så det var svårt att tar fart.

2026-02-07-16-30-34-694.webp

2026-02-07-16-31-23-973.webp

2026-02-07-16-28-24-141.webp

Tillbaka
Topp