Stimulantia

Stimulantia
Det enda tillfället vid vilket jag ens skulle överväga att dricka en redbull el. likn. under tävling är typ 40 km. in i ett marathonlopp (el. motsvarande i ett cykellopp). Men jag ska vara jävligt desperat isåfall.

Stimulantia
bahia skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur populärt är det/använder ni Red Bull el.
> liknande koffeindrycker under korta(tempo)/långa
> tävlingar?

Nä, jag pallar inte kolsyran. Men innehållet är väl inte så tokigt, socker och koffein finns det väl rätt många "sportpreparat" som innehåller.

//Erik

Stimulantia
finns ju andra produkter med koffein i som är mer populärt och bättre förpackning. lite svårt att fylla fickorna med burkar som man sen skall öppna med två händer och därefter svepa i sig, dessutom med kolsyra i - det funkar inte för mig.

Stimulantia
Kör ibland med hälften energidryck och hälften vatten i flaskan. Funkar rätt bra och blir relativt billigt om man väljer någon "fulenerigdryck". Köpte en karta euroshopper för 3 kr burken. Euroshoppers energidryck har förövrigt exakt samma innehåll som red bull som kostar minst 5 ggr så mycket

Stimulantia
Eftersom det inte finns några bevis för att koffein höjer prestationsförmågan, så känns det rätt onödigt att dricka sådana drycker. Koffein är f.ö borttaget från Röda listan. Är man bara väl förberedd, så duger det med vanligt vatten. Vad dricker proffsen förresten?

Stimulantia
53:12 skrev:
> Eftersom det inte finns några bevis för att koffein höjer prestationsförmågan,

Koffein stimulerar fettoxidationen och sparar glykogen vilket resulterar i längre arbetstid innan utmattning. Den terpeutiska dosen är 2-3 mg * vikten i kg per dag.

> Vad dricker proffsen förresten?

Belgisk öl.

Stimulantia
pLu skrev:
> 53:12 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom det inte finns några bevis för att
> koffein höjer prestationsförmågan,
>
> Koffein stimulerar fettoxidationen och sparar
> glykogen vilket resulterar i längre arbetstid
> innan utmattning. Den terpeutiska dosen är 2-3 mg
> * vikten i kg per dag.

Källa?

Stimulantia
> pLu skrev:
> -------------------------------------------------------
> > 53:12 skrev:
> -------------------------------------------------------
> > > Eftersom det inte finns några bevis för att
> > koffein höjer prestationsförmågan,
> >
> > Koffein stimulerar fettoxidationen och sparar
> > glykogen vilket resulterar i längre arbetstid
> > innan utmattning. Den terpeutiska dosen är 2-3
> mg
> > * vikten i kg per dag.
>
>
> Källa?

ISBN 978-91-47-05355-1

Stimulantia
"Caffeine was on the list of banned substances in the world anti-doping code until last year when it was dropped due to then inconclusive research on its positive effects to athletic performance"

Stimulantia
> "Caffeine was on the list of banned substances in
> the world anti-doping code until last year when it
> was dropped due to then inconclusive research on
> its positive effects to athletic performance"

Svepskäl. Naturligtvis var det verkliga skälet att koffein är så allmänt accepterat som "oskyldig" drog.
Själv tål jag inte koffein. Får darrningar och hög puls av det, så jag konsumerar inget koffein alls, annat än av misstag (i en importerad Sprite från Ukraina som jag köpte i Skagen, till exempel).

Stimulantia
När det gäller centralstimulantia som dopning, så finns det inga studier gjorda huruvida dessa höjer prestationsförmågan eller inte. Allt är bara spekulationer och teori. Det finns inte heller några bevis för att cyklister som intog amfetamin på 60-70-talet presterade bättre än andra.

Stimulantia
Jag borde, som vanligt, inte lägga mig i. Jag är inte tillräckligt insatt i ämnet och tävlar aldrig. Men då jag är happy-korrekt påverkad av rödvin för tillfället gör jag ändå ett tafatt försök.

Jag har redan sagt att jag aldrig tävlar, men koffein vore nog det sista jag skulle stoppa i mig under ett sådant tillfälle. Kanske feltänkt? Koffein intar jag medelst kaffe och med stor njutning (förutsatt att kaffet i fråga är berett med passion och tillräcklig kunskap för min gom) Kaffe ger en viss uppiggande känsla som inte märkvärt skulle hjälpa mig under fysiskt utmattning. Kanhända att min diabetes har med saken att göra.
Känner jag mig trött/utmattad under träning är det socker i någon form som hjälper. Jag mosar i mig en sunkig halvsmält Snickers eller Dextrosol, nersköljd med vatten, för att överleva, men effekten av koffein eller energidryck i den meningen har jag aldrig upplevt som märkbar.

Ja, energidryck hjälper mig p.g.a. sockerhalten i dem, men koffeinet ger mig inget. Verkligen inget. Har provat dem under stunder av mer mental utmattning utan någon som helst effekt. Jag kan somna, till exempel, efter fyra halvlitersburkar med vedervärdig Red Bulliknande dryck. Under mental utmattning ger de mig noll således. Under fysisk utmattning har sockret effekt, absolut, men tar hellre en Snickers eller liknande. Jag gillar inte smaken av energidryker heller. Jag tycker alla smakar lika illa som Red Bull.

Ja, trams och raljant månända, men som sagt; rödvin har den effekten på en happyit?

Edit: Stavfel, meningsbyggnader, grammatik... Återstår säkerligen endel svårförståeliga saker.

Senast redigerad av en moderator:
Stimulantia
Från WADA:

The following substances are placed on the 2009 Monitoring Program:

1. Stimulants: In-Competition Only: Bupropion, caffeine, phenylephrine, phenylpropanolamine, pipradrol, pseudoephedrine, synephrine.

2. Narcotics: In-Competition Only: Morphine/codeine ratio.

The following substances are placed on the 2010 Monitoring Program:

1. Stimulants: In-Competition Only: Bupropion, caffeine, phenylephrine, phenylpropanolamine, pipradrol,
pseudoephedrine (< 150 micrograms per milliliter), synephrine.

2. Narcotics: In-Competition Only: Morphine/codeine ratio.

The World Anti-Doping Code (Article 4.5) states: “WADA, in consultation with Signatories and governments, shall establish a monitoring program regarding substances which are not on the Prohibited List, but which WADA wishes to monitor in order to detect patterns of misuse in sport.”

Rödvin lyser med sin frånvaro.

Stimulantia
pLu skrev:
>Rödvin lyser med sin frånvaro.

Åh, underbart!
Det betyder alltså att man får tävla rödvinspruttig? Jag kommer dock även fortsättningsvis undvika cykling alkoholpåverkad. Speciellt i skogen! Men debatten gäller kanske huvudsakligen landsvägscykling?

Stimulantia
Simpanovic skrev:
> pLu skrev:
> -----
> >Rödvin lyser med sin frånvaro.
>
> Åh, underbart!
> Det betyder alltså att man får tävla
> rödvinspruttig?

"Alkohol är förbjudet i 8 idrotter och vid tävling; i skytte och modern femkamp, och då av säkerhetsskäl, samt i motor- och flygsporter, biljard, bågskytte, boule, karate och skidor"

Stimulantia
> Simpanovic skrev:
> -----
> > pLu skrev:
> >
>
> > -----
> > >Rödvin lyser med sin frånvaro.
> >
> > Åh, underbart!
> > Det betyder alltså att man får tävla
> > rödvinspruttig?
>
>
>
> "Alkohol är förbjudet i 8 idrotter och vid
> tävling; i skytte och modern femkamp, och då av
> säkerhetsskäl, samt i motor- och flygsporter,
> biljard, bågskytte, boule, karate och skidor"

Det var det som Skanåker åkte dit för en gång i tiden om jag inte minns fel. Fast då sades det att alkohol inte var förbjudet pga säkerhetsskäl, utan pga dess muskelavslappnande egenskaper (=bra när man skjuter prick).

Stimulantia
Naugas skrev:
> Jag har för mig att det var ett j-a liv på fransmännen när man
> helt plötsligt inte fick dricka rödvin och spela boule...

Det är ju som att kasta pil utan att dricka öl.

Stimulantia
Jag tror på dig Aron men om lakritsrot tror jag intet;) ärligt så är anis en fin accent men tar lätt överhanden. Dragon har ju en aniston, hmmm finns det inte en känd sås med dragon i?

Det här kan bli legendariskt!

Stimulantia
Atlas skrev:
> Dragon har ju en aniston, hmmm finns det inte en känd sås med dragon i?

Béarnaise.

Stimulantia
Hur man tycker sig må har en viss påverkan på hur bra man presterar. Till exempel har man visat att sömnbrist egentligen inte påverkar den fysiska förmågan, men känner man sig trött sätter hjärnan stopp innan kroppen gör det. Alltså kan man kanske inte öka sin prestationsförmåga så mycket med kaffe, men man kan se till att få ut mer av vad man redan har. Och ja, man ser ofta proffsen få cola-burkar från bilen i slutet av långa lopp. Lite socker och lite koffein ger en liten kick (med åtföljande dal, som man får försöka tajma in till efter målgången).

Stimulantia
Koffein kan have en positiv effekt ved træning/løb over 2 timer. Dog ved man også at for meget koffein kan give en negativ effekt.

Samt kroppen væner sig til koffein hvis man indtager det ofte, hvorfor den ønskede effekt udebliver.

Stimulantia
bahia skrev:
> I SvD:s "maratonblogg" av Petra Månström fanns
> igår ett inlägg(drick kaffe -spring snabbare)
> med artikel om ämnet.
> http://blogg.svd.se/maratonbloggen?id=19394

Koffeinet är nog välgörande, det är sockret i Redbull o. dyl. som kan bli ett problem (för mig iaf) om man häller i sig det vid fel tillfälle.

Stimulantia
Jag tror på koffein och socker, i kombination. Gärna en stark kopp kaffe till äppelfröjdskakan med vaniljsås efter några mils cykling.

Stimulantia
bahia skrev:
> I SvD:s "maratonblogg" av Petra Månström fanns
> igår ett inlägg(drick kaffe -spring snabbare)
> med artikel om ämnet.
> http://blogg.svd.se/maratonbloggen?id=19394

Jag är den ende på mitt jobb som inte dricker kaffe, men jag misstänker att jag är snabbast iallafall.

Stimulantia
mzi skrev:
> Jag tror på koffein och socker, i kombination.
> Gärna en stark kopp kaffe till äppelfröjdskakan
> med vaniljsås efter några mils cykling.

Nu snackar vi stimulantia!

Stimulantia
Naugas skrev:
> Jag har för mig att det var ett j-a liv på
> fransmännen när man helt plötsligt inte fick
> dricka rödvin och spela boule...

Frnasmännemn brukar inte bry sig så hårt, det är inte ovanligt med rödvinsluncher (hos de franska lagen) under de skyttetävlingar jag bevistat.

Stimulantia
Fikasvettot skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > Jag tror på koffein och socker, i kombination.
> > Gärna en stark kopp kaffe till
> äppelfröjdskakan
> > med vaniljsås efter några mils cykling.
>
>
> Nu snackar vi stimulantia!

Bara jag slipper ha socker i kaffet är jag på...

Tillbaka
Topp