Stinky 24" frågor

axl83

Medlem
Stinky 24" frågor
Köpte en Stinky till min son i veckan. Sitter maxxis holyrollers på nu och jag funderar på att byta till några lättare däck när man ska cykla stigar och inte åka lift. Efter snabb koll på nätet verkar utbudet ganska begränsat av 24 däck, någon som har förslag på lättare lite smalare däck?

Vad tycker ni man ska göra för grundläggande service när man köpt en beg cykel? Jag har alltid mest cyklat och inte servat så mycket.

Stinky 24" frågor
Rocket Ron finns i 24". Grundläggande service är i vart fall ny olja i framgaffeln.

Jag har också köpt en Kona Stinky 24 till grabben. Men jag har insett att den inte är någon bra stigcykel, alldeles för tung. Byggde ihop en stigcykel åt honom av en On-One 456 I storlek XS, enligt honom är den bättre än Konan på allt utom knöligt I kombination med lift. Men i Åre mm har den varit kanon. Bättre grepp men sämre gaffel enligt sonen.

Jag har dock läst om att folk lättat stinky 24 till mer stighoj. Däcken är absolut rätt ställe att börja. Men allt är tungt på den, så det är bara att byta sånt du hittar billigt eller har liggande. Själv funderar jag på att byta vevarmar till något något med mer anpassad längd. Original är nån 165 mm blytung sak, jag tänkte gå billigt med dessa: http://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t dvs Sr Suntour Xct Jr I 150 längd. Har såna på den där 456:an, inte superlätta men bra funktion.

Senast ändrad:
Stinky 24" frågor
Octagon sa:
Själv funderar jag på att byta vevarmar till något något med mer anpassad längd. Original är nån 165 mm blytung sak, jag tänkte gå billigt med dessa: http://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t dvs Sr Suntour Xct Jr I 150 längd. Har såna på den där 456:an, inte superlätta men bra funktion.

Ingår klingorna? Vad skulle vara ett passande vevlager till dom där?

Var kan man få tag på lager till ramen?

Stinky 24" frågor
axl83 sa:
Octagon sa:
Själv funderar jag på att byta vevarmar till något något med mer anpassad längd. Original är nån 165 mm blytung sak, jag tänkte gå billigt med dessa: http://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t dvs Sr Suntour Xct Jr I 150 längd. Har såna på den där 456:an, inte superlätta men bra funktion.

Ingår klingorna? Vad skulle vara ett passande vevlager till dom där?

Var kan man få tag på lager till ramen?

Ja, klingorna ingår, men jag antar att det sitter singelklinga+ kedjestyrare på cykeln nu? (Det gör det på vår i alla fall). Det är gammaldags fyrkantsfäste precis som redan sitter på hojen. Jag tänkte byta bara själva vevarmarna, flytta över drev och behålla vevlagret. Klingorna är ap-tunga, se denna tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/3095156/3110104

Om jag hade oändligt med pengar hade jag köpt ett Sram NX 155 mm vevparti. Mycket lättare. Men det kostar typ 1000:- om man lyckas hitta det till rätt pris.

Lager till ramen, du menar till länkaget bak alltså?

Stinky 24" frågor
Stinky 24" frågor
Idag gav något i bakdreven upp, har inte hunnit felsöka något mer än att det glappar rejält och funkar dåligt att cykla. Men jag misstänker att det är lika bra att byta drev, kedja, frihjulskropp, vevlager och dreven fram då det är rätt slitet. Tips på prylar? sitter 2 klingor fram och 8 bak idag.

Stinky 24" frågor
Jag har den tidigare gröna modellen, den som kom innan luftdämparen, 2015 är det nog. Är det någon som har tips på endera en luftdämpare att ersätta orginaldämparen med eller en fjäder som kan få mjukare dämpning? Det sitter en 350 x2.0 på dessa cyklar orginal, jag skulle tro att 200 x 2.0 skulle passa. Är det någon som gjort detta byte, har tips på vilken fjäder som passar?

Stinky 24" frågor
johnny.gunnarsson sa:
Jag har den tidigare gröna modellen, den som kom innan luftdämparen, 2015 är det nog. Är det någon som har tips på endera en luftdämpare att ersätta orginaldämparen med eller en fjäder som kan få mjukare dämpning? Det sitter en 350 x2.0 på dessa cyklar orginal, jag skulle tro att 200 x 2.0 skulle passa. Är det någon som gjort detta byte, har tips på vilken fjäder som passar?
Hur lång är dämparen? Jag gissar att det är en 190x51? Men mät för säkerhets skull.
Lite dyrt kanske: https://bikemarkt.mtb-news.de/artic...-coil-over-kona-dampfer-190mm-250-x-2-0-feder

Här finns fler med 190 längd: https://www.ebay.com/b/Bicycle-Rear-Shocks-190-mm-Eye-to-Eye-Measurement/109119/bn_110216308

Stinky 24" frågor
Tack, jag köpte en beg Fox från en Bike Park, vi får se hur den funkar på premieren i maj. Men det käns bra så här långt. Det gjorde 600 gram...

De tipsade även om att byta till en lättare gaffel, någon som gjort det?

Stinky 24" frågor
Jag funderar på att sätta dit en Rockshox Reba som jag har liggande. Anledningen att jag inte gjort det är dels att jag måste skaffa ett nytt lager (det är koniskt styrrör på Reban), dels att returdämpningen på Reban är alldeles för seg. Den är gjord för fullvuxna och borde antagligen shimsas om eller få nån extremt lättflytande olja i sig.

Stinky 24" frågor
Jag uppgraderade min Reba med en Charger 2, det blev en helt ny gaffel, otroligt skillnad! Returdämping har mycket store justering jämfört med Motion Control och räcker kanske för större barn. Men uppgradering kostar 189 euro.

Nya Manitou Machete Junit 24" är lätt och verkar bra, men vet inte var man kan köpa den.

Senast ändrad:
Stinky 24" frågor
Verkar finnas, tror du man kan köpa styrlager där också?
Styrlager finns ju lite varstans bara man vet vilket mått man ska ha. Vet att vår kona har lite märkligt nedre lager eftersom ramen är konisk (1,5") och styrröret rakt (1 1/8"). Men än så länge har det funkat att fetta in och spänna så jag har aldrig behövt fundera över exakt modell.

Stinky 24" frågor
Rocket Ron finns i 24". Grundläggande service är i vart fall ny olja i framgaffeln.

Jag har också köpt en Kona Stinky 24 till grabben. Men jag har insett att den inte är någon bra stigcykel, alldeles för tung. Byggde ihop en stigcykel åt honom av en On-One 456 I storlek XS, enligt honom är den bättre än Konan på allt utom knöligt I kombination med lift. Men i Åre mm har den varit kanon. Bättre grepp men sämre gaffel enligt sonen.

Jag har dock läst om att folk lättat stinky 24 till mer stighoj. Däcken är absolut rätt ställe att börja. Men allt är tungt på den, så det är bara att byta sånt du hittar billigt eller har liggande. Själv funderar jag på att byta vevarmar till något något med mer anpassad längd. Original är nån 165 mm blytung sak, jag tänkte gå billigt med dessa: http://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t dvs Sr Suntour Xct Jr I 150 längd. Har såna på den där 456:an, inte superlätta men bra funktion.
Jag skulle vara försiktigt med vevarna. Jag fick vevarna med sned pedalgänga på den vänstra armen. Läste runt på nätet och såg jag inte var den ända.Dessa köpte jag från Bikester.

Stinky 24" frågor
Bumpar tråden lite, har idag köpt en stinky 24" 2018 till grabben, funderar på om jag kan lätta denna till vettig peng, har kollat lite i äldre trådar men det mesta går inte köpa via dessa länkar idag.

det jag kollar på är

HJUL ? kan inte hitta något i lager !

vevarmar, kan dessa passa? https://www.tcmcykel.se/vevparti-mtb/sram-sx-eagle-boost-powerspline-32t-vevparti?utm_source=shopello_se&utm_medium=cpo&utm_campaign=google+shopping+ads&utm_term=sport+&+fritid-5&gclid=Cj0KCQjwssyJBhDXARIsAK98ITRnDJCv0y03D6uAI17Va2zNF5kOhBV87Obt4AJcXUShWbE76BItfxIaAvzSEALw_wcB

blir nog en ny sadel och styre sen också

Ligger en annons på K&S på vevparti till barn-mtb :giggle:.

Hjul hittar du lätta 24" på federleicht eller federlecht. Kostar 300 eu. Dom har lätta vevparti men kostar typ 400 eu.
Sadel finns ultralätt tioga spyder 168g och 250mm lång. Finns en Gub i komposit från tyskland på ebay som väger 188 g o 250mm lång.
Sadelstolpe, stam o styre skulle jag satsa på Toseek från aliexpress, eller likvärdiga märken.
Däck finns Rocket Ron i 2.25 som inte väger mycket. Dom funkar slanglöst på federlechts hjul. Finns köttigare maxxis dhr samt Vee Snap Flow på diverse ställen.

Stinky 24" frågor
Ligger en annons på K&S på vevparti till barn-mtb :giggle:.

Hjul hittar du lätta 24" på federleicht eller federlecht. Kostar 300 eu. Dom har lätta vevparti men kostar typ 400 eu.
Sadel finns ultralätt tioga spyder 168g och 250mm lång. Finns en Gub i komposit från tyskland på ebay som väger 188 g o 250mm lång.
Sadelstolpe, stam o styre skulle jag satsa på Toseek från aliexpress, eller likvärdiga märken.
Däck finns Rocket Ron i 2.25 som inte väger mycket. Dom funkar slanglöst på federlechts hjul. Finns köttigare maxxis dhr samt Vee Snap Flow på diverse ställen.
Tack! Ska kolla federleicht! Dock blir deras vevparti för dyrt, har kollat i K&S men hittar inte annonsen du menar, vill du länka?

Stinky 24" frågor
Stinky 24" frågor
IMG_5369.jpg
IMG_5371.jpg

finns lite att jobba med, jämförde framhjulen från grabbens orbea laufey h10 24" med just ett rocket ron på

IMG_5360.jpg

IMG_5365.jpg

är dessa vevpartier så farligt tunga?

Tillbaka
Topp