stockholm - budcykel stulen

xxxooo

Medlem
Cannondale Optimo Cyclocross Disc 2006, 56cm
blå med grås/svart/vita inslag se bilden nedan

framgaffel: Cannondale fatty ultra XR disc
hjul: mavic speedcity (låsring med shimano skiva fram, bultar med avid bak)
däck: continental 4-season
vev: truvativ elita compact 38/ salsa 42
kedja: sram pc-991
kassett: shimano 105 (?)
växlar: ultegra bak / 105 fram
sadel: pro lite svart/vit
osv osv

bula på toppröret etc etc.....

Sannolikt den enda i Stockholm och möjligtvis den enda i Sverige.

Om du av någon anledning skulle läsa det här och kommit på andra tankar, så kan du ställa in den hos smartpak på klarabergsviadukten - no questions asked.

Jag hoppas att du behöver den mer än jag, du såg knappast atletisk eller cykelvan ut. Så i bästa fall kan du bli av med den snabbt för att tillfredställa något viktigt behov. Om du ska ha den för att ta dig till affären hoppas jag vi ses en dag.

Hittelön (se inlägg nedan): 3000:-

Bilagor

• E6xr1blu.jpg
    E6xr1blu.jpg
    45.9 KB · Besök: 19
Senast redigerad av en moderator:
Usch då hoppas du får tag i den! Sist jag såg den var det du som cyklade på den på Karlavägen. Skall självklart hålla cykelkollarögonen extraöppna framöver!

Tack för tipset om KS!

Ja, det va extra surt pga att hade han betraktat den ett par sekunder till hade han inte haft den nu. Tyckte han hade kunnat vänta en eller två sekunder till så hade både han och jag fått en större kick av jakten, nu blev det inte så spännande. Men en färd i nerförsbacke hade annars varit något när han ovetandes om att endast 1 av 4 bromshandtag biter något alls kanske ville få ner farten något...

Hade nöjet att få skugga en svart/vit cannondale i behagligt tempo på just Karlavägen idag... Tack för att du håller ögonen öppna!

Angående hittelön, jag är väldigt förtjust i ramen och dess geometri, om någon kan hitta den eller via tips se till att jag får den tillbaka i åkbart skick så ger jag gärna den personen 3000:-

Jag är intresserad av att ramen, framgaffeln & styret är intakt (sadeln vore trevligt också).
42 klingan var en Salsa. Men om någon ser ramen så är det troligtvis den, då det sannolikt är den enda som figurerar i stockholmstrakten. Lacken har en massa skador överallt. Jag kommer att logga in här en del de näst kommande veckorna så det går bra att skriva ett privat meddelande om man inte vill skriva i tråden.

Är detta din hoj? Hittar ingen bula på toppröret och bromsarna verkar ta. Har du ett lyse på hojen? Något särskillt med pedalerna? Har en kompis som hänger här på Happy, o han tipsade mig. Nu är man fan klassad som cyckelfraek på köpet. Var ju tvungen o regga mig.
Test070.jpg ht=544
Test074.jpg ht=544

Bromskombon ser ut att stämma. Förmodligen är det den cykeln.

Ser fram emot fortsättningen på denna tråd. Popcorn!

//Erik

Jag skulle säga att du hittat hojen, Allt han räknat upp i utrustning stämmer ju.

Ta upp hojen till din lägenhet så att du har koll på den och vänta på att han skriver här. Grattis till ett bra jobb! Kul att se att Happy verkligen hjälper.

Allt verkar ju stämma med specen: Truvativ elita vevar, 4-season, shimanoskiva fram...

Skulle bli förvånad om de inte är den. håller tummarna för lyckligt slut =)

Kontakta snuten och fråga vad du skall göra. Eller plocka hem hojjen men man vill ju gärna att tjuven skall åka dit med, inte för att snuten kommer hjälpa till men en liiiiiten chans finns det ju.

Sådär nu är aset bärgat. Bifogar en bild på sadeln. Trist detdär med skåran i mitten. Aja nu kan ju den fotburne glädja sig åt lite bilder. Om det nu inte är så att jag snott grannens hoj! Då blir det ett jävla liv!
Test.jpg ht=544

Den bestulne har väl ramnumret, sen är det bara att jämföra.
Sen är det bara att sätta upp en anonym lapp där du skriver att du vet vem det är som hade den stulna Cannondalen i cykelförrådet. :)

TREHJULING skrev:
-------------------------------------------------------
> Sådär nu är aset bärgat. Bifogar en bild på
> sadeln. Trist detdär med skåran i mitten. Aja nu
> kan ju den fotburne glädja sig åt lite bilder.
> Om det nu inte är så att jag snott grannens hoj!
> Då blir det ett jävla liv!

Sadeln såg ju fin ut, skåran i mitten hör hemma där =)

Jo då, Alla i huset, även fastighetsförvaltaren vet vem det är. Utan bevis är det farligt att anklaga någon. Käns ändå skönt att snuva tjuven o glädja ägaren. För övrigt helt rätt detdär med cyckelkällare!

TREHJULING skrev:
> Om det nu inte är så att jag snott grannens hoj!
> Då blir det ett jävla liv!

Skall man vara nogrann har du faktiskt snott cykeln. Fast risken för en anmälan lär väl vara minimal. Den som ställt den i cykelförrådet lär ju få svårt att stöldanmäla en cykel som redan är stulen.

Popcorn hämtat. Ser frammot en spännande upplösning.

Hoppas att det är den personen som också är tjuven. Då kanske vi kan bjuda med denne på en Happy-Extreme-Spanka-Kleptoman-Ride. Den klåfingrige får cykla gatlopp mellan Happyiter uppställda i rad för att dela ut ett rapp med valfri cykelpump eller carbonstyre.

Stisse skrev:

> Hoppas att det är den personen som också är
> tjuven. Då kanske vi kan bjuda med denne på en
> Happy-Extreme-Spanka-Kleptoman-Ride. Den
> klåfingrige får cykla gatlopp mellan Happyiter
> uppställda i rad för att dela ut ett rapp med
> valfri cykelpump eller carbonstyre.

Ja det känns ju onekligen som rättsskipning ala 2000-talet.

Utan att veta vad Stisse menar. I teorin kan ju tjuven sålt cykeln till någon i ditt hus, vilket i princip saknar betydelse eftersom det inte längre är möjligt att göra godtrosförvärv av stöldgods. Köparen får istället häva köpet gentemot tjuven p.g.a. rättsligt fel - vilket sannolikt inte kommer att hända - och den ursprungliga ägaren får tillbaka cykeln utan att behöva kompensera köparen (vilket var fallet med den tidigare lagstiftningen). Alldeles oavsett det så skall cykeln lämnas till Polisen. Varför? Jo, för att köparen - om det finns någon sådan - skall ha möjligheten att häva köpet gentemot tjuven. För det fall att han, mot alla odds, har köpt cykeln i vad som tidigare kallades god tro skulle han ju annars kunna tro att cykeln har stulits från honom genom att den försvunnit från cykelrummet. Polisanmäler han "stölden" (läs: återtagandet) är det istället den ursprunglige ägaren som cyklar omkring på en cykel som, åtminstone i teorin och i Polisens register, är stöldgods.

Bra jobbat förresten. Fräckt när cyklar kommer tillbaka.

/Marcus

Kan man inte slänga upp en lapp nere i cykelrummet då? typ "Blivit av med en cykel? Kontakta mig!" sen nummer till xxxooo eller något. Den är ju redan stulen i polisens register så de lär ju se om de ska föra in samma cykel en gång till i registret.

He, he, man är otydlig som vanligt. Givetvis menar jag om den personen som ställt dit den i cykelförrådet från början även är den som stal den. Denne kan ju köpt den av tjuven för ett "normalt" pris som inte väckt misstankar. Även om begreppet "god tro" är borttaget numera så kan ju folk fortfarande gå på en nit och vara oskyldiga.

JLarsson skrev:
> Ja det känns ju onekligen som rättsskipning ala
> 2000-talet.

Visst gör det det. Men i kombination med Stisses signatur "I have done this a thousands of times and no ones have been hurt (much)." låter det inte riktigt lika farligt :-)

Hur som helst är det klara stilpoäng till TREHJULING för spaningsinsatsen och ingripandet.

/s-o

JLarsson skrev:
> Ja det känns ju onekligen som rättsskipning ala
> 2000-talet.

Självklart inte. Man är ju civiliserad och kväser såna primitiva känslor. Glimten i ögat, gubbs.
Men det är svårt. Minns själv hur förbannad jag var när några bar iväg min motorcykel för några år sedan. Hade gärna dunkat på tjyvarna med mitt baseboll-trä. Initialt och tänkt med neandertalhjärnan. Dock tänker man ett varv till och inser att det inte är rätt väg.
Men man vill gärna skriva så, för att få det ur systemet. Men knappast att man går längre i praktiken. Got me?

Starcus skrev:
eftersom det inte
> längre är möjligt att göra godtrosförvärv av
> stöldgods.

Nja, skillnaden är väl att förut fick man verkligen vara hur dum som hellst. Nu får man bli lurad, men det ska vara trovärdigt.
För några år sen blev en kompis av med en hoj, och hittade den ett halvår senare. Killen som hade den då sa att han hittat en säljes-lapp på ett träd men mindes inte var säljaren hette bodde hade inget nummer. =god tro då, inte nu. Om han t.ex kunnat visa upp ett kvitto med säljarens uppgifter kanske det funkat idag.

Hallå!!

Kanske någon redan har påpekat detta men hänger det fler cyklar som möjligen kan vara stulna där.
På kortet ser jag en Merida utan framhjul.....

Något att tänka på.
Kanske kolla upp ramnummer på dem och informera polisen så vi har en cykeltjuv mindre på stan´

AJP

Hur får den ursprungliga ägaren reda på att hojjen är hittad? Jag kan då inte se några kontaktuppgifter, och xxxooo verkar inte läsa här så ofta...

//Erik

ratatosk skrev:
> Starcus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> eftersom det inte
> > längre är möjligt att göra godtrosförvärv
> av
> > stöldgods.
>
> Nja, skillnaden är väl att förut fick man
> verkligen vara hur dum som hellst. Nu får man bli
> lurad, men det ska vara trovärdigt.
> För några år sen blev en kompis av med en hoj,
> och hittade den ett halvår senare. Killen som
> hade den då sa att han hittat en säljes-lapp på
> ett träd men mindes inte var säljaren hette
> bodde hade inget nummer. =god tro då, inte nu. Om
> han t.ex kunnat visa upp ett kvitto med säljarens
> uppgifter kanske det funkat idag.

Nej, Starcus har rätt. Det går inte att godtrosfövärva stöldgods. C'est impossible!

Däremot kan du godtrosförvärva en bil som någon säljer trots att dom leasat den tex.

Edit: Vilket iofs var ett sjukt dåligt exempel eftersom bilar i princip inte heller går att godtrosförvärva... :P (I teorin ja, i praktiken nej.)

Senast redigerad av en moderator:
Låt mig säga såhär. Vem fan ställer en sådan hoj som denna tråden gäller, olåst i källaren? Vet förvisso inte vad en sådan kostar, men gissar på minst 5000 - 6000. Det är inte den enda hyfsade hojen som passerat revy i min källare. Polisen har i sina register ej hittat de jag tidigare ringt om. Som jag tidigare skrev har jag nämnt detta fenomen för min kompis, som hänger här på Happy. När jag nämnde Cannondalen, sade han åt mig att kolla denna efterlysning. Slänger på kul upp en bild på enn annan olåst rishög som hänger i källaren.
Test096.jpg ht=544
Test097.jpg ht=544
Test098.jpg ht=544

Erol skrev:
> Hur får den ursprungliga ägaren reda på att hojjen är hittad? Jag kan då inte se några
> kontaktuppgifter, och xxxooo verkar inte läsa här så ofta...

PM? Om han reggade sig med en fungerande e-postadress så borde det väl trilla in ett meddelande om att han har olästa meddelanden här på happy.

TREHJULING skrev:
> Låt mig säga såhär. Vem fan ställer en sådan
> hoj som denna tråden gäller, olåst i källaren?
> Vet förvisso inte vad en sådan kostar, men
> gissar på minst 5000 - 6000. Det är inte den
> enda hyfsade hojen som passerat revy i min
> källare. Polisen har i sina register ej hittat de
> jag tidigare ringt om. Som jag tidigare skrev har
> jag nämnt detta fenomen för min kompis, som
> hänger här på Happy. När jag nämnde
> Cannondalen, sade han åt mig att kolla denna
> efterlysning. Slänger på kul upp en bild på enn
> annan olåst rishög som hänger i källaren.

Oh, en sån fining. Kul med helstel kolfibergaffel med skivfäste. Den kan inte heller vara världens vanligaste hoj... Jag tycker att det hela verkar skumt.

//Erik

Kanske är så enkelt att cyklarna visserligen är stulna, men det saknas uppgifter om dem hos polisen. Tyvärr så brukar man ju börja tänka på unika detaljer som kan identifiera den egna cykeln först när den har blivit stulen. Samma sak gäller ramnummer, många inser att de borde ha skrivit ner det först när hojpan är borta.

Hur fan får ni till dedär xx skrev? Aja, när vi ändå har kul så ska ni få några fler bilder från mitt hus.
Test111.jpg ht=544
Test110.jpg ht=544
Test108.jpg ht=544
Jag har inte fotograferat de som har sovit i källaren eller på vinden.

Lägg nu inte ut för mycket info eller bilder om cyklarna som finns i ditt hus, eller var du bor. Ingen bra idé att tipsa cykeltjuvarna om var det finns stöldbegärliga objekt, liksom.

Scotten är gissningsvis stöldgods den också. Alldeles för dyr cykel för att lämnas utan ett rejält lås.

Meridan däremot var ju rejält fastlåst; bygel + tjockwire och ett rejält hänglås. Hjulet är kanske avtaget för att inte nån skall sno det.

Tillbaka
Topp