Stockholm-Nynäshamn

Argus

Ny medlem
Stockholm-Nynäshamn
Hej! Jag undrar om det finns en karta på bästa/snabbste cykelvägen, Stockholm-Torö? Alternativt en app att ladda ner?
Tacksam för svar,
Argus

Stockholm-Nynäshamn
gerrardsdobbar sa:
Stockholm - Haninge - Årsta Havsbad - Fors - Gamla 73an - Nynäs - Väg 528?

Jag skulle säga - Haninge - Västerhaninge - Fors - osv.
Skippa Årsta havsbad, om det inte ska göras en ”mysig” omväg :)

Strax före Nynäs, höger mot Torö.

Stockholm-Nynäshamn
Stockholm-Nynäshamn
Stockholm-Nynäshamn
Och bara för att vara tydlig, det är absolut inte den roligaste eller finaste varianten, men om man snabbast möjligt vill transportera sig till Torö per cykel tror jag man landar i något likartat.

Stockholm-Nynäshamn
staine sa:
gerrardsdobbar sa:

Good point. Havsbadet ligger lämpligast till från mig, så den åkte med av bara farten. :-)

Edit: Havsbadet är fan inte mysigt. Pannbensfostrande motvindshelvete till väg.

Senast ändrad:
Stockholm-Nynäshamn
gerrardsdobbar sa:
staine sa:
gerrardsdobbar sa:

Good point. Havsbadet ligger lämpligast till från mig, så den åkte med av bara farten. :-)

Fast har man lite tur kan man få se tofsvipor på fälten!

Stockholm-Nynäshamn
GoranS sa:
gerrardsdobbar sa:
staine sa:
gerrardsdobbar sa:

Fast har man lite tur kan man få se tofsvipor på fälten!
Då hade jag alltså tur för två veckor sedan. :)

Stockholm-Nynäshamn
gerrardsdobbar sa:
staine sa:
gerrardsdobbar sa:

Nähädu! Det är en mycket trevlig väg!

Stockholm-Nynäshamn
Lite frågande till det där med pannbensfostrande. Den sträckan ingår på min standardrunda och jag är fortfarande en vekling gjord av mjukost och filmjölk. Fast det kanske krävs genetiska förutsättningar för att träningen ska bita eller så kör jag åt fel håll (oftast medurs på rundan från V-H)!?

Stockholm-Nynäshamn
GoranS sa:
Lite frågande till det där med pannbensfostrande. Den sträckan ingår på min standardrunda och jag är fortfarande en vekling gjord av mjukost och filmjölk. Fast det kanske krävs genetiska förutsättningar för att träningen ska bita eller så kör jag åt fel håll (oftast medurs på rundan från V-H)!?

Moturs kan väl vara lite tristare med slakmotan förbi golfbanan om det blåser åt fel håll, men nog finns bra många värre ställen?!

Stockholm-Nynäshamn
Argus sa:
Tack för alla kloka besked! Nu vet jag! Har jag tid och solen skiner, kan jag ta den längre vägen.

Btw. Så kan du svänga höger en tidigare än vad som föreslogs tidigare. Det blir en gnutta närmare den vägen också.

Röd inte grön asså dårå.

Bilagor

• Capture+_2018-04-09-22-17-09.png
    Capture+_2018-04-09-22-17-09.png
    77.7 KB · Besök: 51
Stockholm-Nynäshamn
Bengt-re sa:
Argus sa:
Tack för alla kloka besked! Nu vet jag! Har jag tid och solen skiner, kan jag ta den längre vägen.

Btw. Så kan du svänga höger en tidigare än vad som föreslogs tidigare. Det blir en gnutta närmare den vägen också.

Röd inte grön asså dårå.
Hm, var ju precis den röda vägen jag hade i mitt förslag ...

Angående det andra förslaget (vinddskyddade vägen) så är det absolut ett trevligare val, men det är klart jobbigare om det inte är väldigt blåsigt. Vill man från det förslaget byta ut en del cykling på trafikerade vägar eller GC-bana kan man från Länna köra vägen ut till Lissma och sedan gena ner förbi Ådran. Den senare delen av den vägen innan man kommer ut på 257:an är dock riktigt dålig med "kraterhål" på vägen. Längdmässigt är det ingen större skillnad, men den är jobbigare. Om man turistcyklar är den dock trevligare i mitt tycke.

Stockholm-Nynäshamn
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Moturs kan väl vara lite tristare med slakmotan förbi golfbanan om det blåser åt fel håll, men nog finns bra många värre ställen?!

Drog den repan med en polare under påskhelgen. På sträckan förbi Fors GK (från Ribby, VH, förbi avfartsvägen mot Fors) och ner till den skarpa vänstersvängen som leder in mot Årsta Havsbad låg vi ledigt i 50 knyck. 47.7 i snitt på segmenten "Fredrikshofstempot".

På slakmotan förbi golfklubban sjönk det till 22. Då var det inte ens kul. Vi kröp in i busskuren strax innan avfarten vid Åvavägen och pustade i 10 minuter efter det. Rena slakten.

Den enda trösten var att vi visste att varenda jävel som vi mötte, lyckligt smilande i medvinden, skulle strax bomba in i motvinden from hell förbi Fors GK.

Stockholm-Nynäshamn
Lyckades komma ner i 17 km/h förbi Fors GK i påskas. :-) För min (feta) del är nog annars alla jäkla backar om man kör över Stora Vika med mera mer fostrande än de östra vägarna.

Stockholm-Nynäshamn
tuta sa:
Lyckades komma ner i 17 km/h förbi Fors GK i påskas. :-) För min (feta) del är nog annars alla jäkla backar om man kör över Stora Vika med mera mer fostrande än de östra vägarna.

Ja. Det är lite backigt, men åas fungerande nerförslöpor så inte är det så illa? Man får ju en serpa på slutet av partiet dessutom!

Stockholm-Nynäshamn
Nej det är inte illa alls men mer utmanande än gamla 73:an och ÅHB för mig.

Jag älskar alla vägar på Södertörn förutom delar av Ådravägen. :) Den där skogsvägen som tog slut vid ett brant berg var ju kanske inte heller en favorit men lite klättring med cx:en på axeln gav ju i alla fall lite variation.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp