Stockholm - Paris

Emil T

Ny medlem
Stockholm - Paris
Hej. Nu gror en idé i mitt huvud. Att på torsdag köra från Stockholm till Köpenhamn och sen flyga hem på Söndag (som ett test). För att den 17e Juli flyga tillbaka till Köpenhamn och cykla till Paris för att se målgången i Tour de France.

Ca 15-20 mil om dagen beroende på höjdmeter. Ta in på vandrarhem längs vägen.

Jag har aldrig cyklat mer än 7 mil och totalt 60 mil sen början på maj men då i högt tempo.

Nu undrar jag om ni har några tips, att tänka på etc?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    68.9 KB · Besök: 63
  • image.jpg
    image.jpg
    43 KB · Besök: 50
Stockholm - Paris
Konsten att cykla långt är att komma långt på varje tramptag utan att behöva ta i.
Så lätt är det :-)

Men ska du klara 15-20 mil om dagen så vill det till att du petar i dig så mycket mat och dryck som du kan utan att må illa.
Har inte helkoll men det är väl 5-7000 kal om dagen och 4-6 liter ren vätska. Och det är inte så lätt att ens lyckas få i sig.
Så man kanske skulle omformulera:

Konsten att cykla långt är att är att äta och dricka mycket hela tiden utan att må illa.
Så lätt är det :-)

Stockholm - Paris
Har du pengar på kontot för att kunna köpa en flygbiljett hem om du skulle tvingas bryta längs med vägen? I så fall finns det ju inget som skulle kunna "gå fel". Kör!

Stockholm - Paris
Kör defensivt är mitt råd. Starta varje dag lugnare än du tror att du behöver. Se första halvan varje dag som uppvärmning. Cyklar du lugnt behöver du inga våldsamma matintag. Därmed inte sagt att du inte ska äta, men risken för bonkning avtar markant med att du håller nere tempot och det blir inte kritiskt att hitta matställe för att du har gjort totalt slut på kolhydraterna. Efter några dagar kommer du in i någon sorts lunk. Dagsformen kan variera och känslan under dagen likaså. Ta det med jämnmod och njut av de perioder då du känner dig stark.

Om du känner dig stark de sista dagarna kan du köra lite hårdare om du har lust, men det är mkt roligare att ha den trenden än att ha en trend där du blir mer och mer nerbruten och det går tyngre och tyngre.

Och, framför allt, njut av och ta tillvara möjligheten att få se landskapet du passerar genom i en alldeles lagom takt, inte så snabbt som när det bara forsar förbi utanför bilrutan och inte så långsamt som det blir när man går och det tar en enorm tid att förflytta sig lite längre sträckor.

Stockholm - Paris
Lyssna på kroppen!

På korta rundor kanske du inte märker av alla nyanser och inställningar. Småsaker i sadelhöjd, avstånd till styre etc märks mer och mer för varje mil. Så se till att få det rätt, helt enkelt.

I och med att det är din första liknande tur kan det vara bra att känna till nödlösningarna: I alla länder går det utmärkt att ta cykeln på tåget!

Stockholm - Paris
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade nog varit bra me lite fler mil i benen innan
> man äntrar en sån resa. Statistiken från
> liknande turer är nedslående.

Min fru cyklade med mig Stockholm-Falkenberg helt cykelotränad. Hon cyklade dessutom på min gamla mtb trots att hon är 169 jag 186, och det gick alldeles utmärkt. Träning fick hon utmed vägen ;)

Skärmar? Vi hade sådana man sätter på ramen och sadelstolpen.

Stockholm - Paris
Äh, bara kör! Du fixar det galant och går något åt skogen så löser det sig nästan alltid.

Spontant tänker jag på två saker som jag själv har erfarenhet av.
1. Ha inte ett stressigt schema eller för höga förväntningar på antal mil per dag. Dvs. känn inte att du bara måste ta dig till en viss plats en viss dag. Mycket kan hända och händer på vägen. Det kräver dock att du är lite flexibel med val av sovplats (kolla Warmshowers).
2. Byt gärna hjul om du har ett annat par. Stabila aluminiumfälgar och vanliga rostfria ekrar med mässingsnippel är lättare att fixa om något händer. Både för dig själv och andra.

Stockholm - Paris
Jag cyklade Oslo-Lund för ett par dagar sedan, 20+ mil om dagen.
Det är bra om man har stenkoll på navigationen, det tar en massa tid att köra fel och leta rätt väg.
Boka boende i tid, det är en massa folk på hotellen och AirB&B i dessa tider.
Var säker på att du har rätt sadel och byxor och håll kirurgisk hygien i byxan, testa 20 mil så du vet att det fungerar.
Tempopinnar var bra som variation och får upp farten men skippa ryggan.

Stockholm - Paris
Packa lätt, i synnerhet om du väljer ryggsäck. Det är en sak att ha något på ryggen i en eller två timmar, en helt annan att ha det där många timmar per dag i ett antal dagar.

Stockholm - Paris
Emil T skrev:
> Tack för alla tankar och tips! Ja man kanske ska
> testa lite kortare äventyr först.

Stockholm - Kphvn är ju ett kortare äventyr, och ner mot nässjö kan väl vara en bra "kännaefterpunkt" då det är tågknut. Och går det som smort så är det ju bara att köra enligt plan.

15-20 mil en á två dagar är inget problem (typ till nässjö). Det är när det börjar bli upp mot fyra som energin tar slut (typ till kphvn) om man inte klarar ta det lugnt och äta/dricka tillräckligt.
Jag klarar det inte. Att trampa iväg femton mil eller så en dag eller två är inget problem. Men jag klarar inte av få i mig tillräckligt så sen är det tvärstopp :-) (eller pensionärstemo snarare...)

Stockholm - Paris
mmmrrrr skrev:
> Lyssna på kroppen!
>
> På korta rundor kanske du inte märker av alla
> nyanser och inställningar. Småsaker i
> sadelhöjd, avstånd till styre etc märks mer och
> mer för varje mil. Så se till att få det rätt,
> helt enkelt.
>
> I och med att det är din första liknande tur kan
> det vara bra att känna till nödlösningarna: I
> alla länder går det utmärkt att ta cykeln på
> tåget!

Förutom med SJ i Sverige då

Stockholm - Paris
CarlPedal skrev:
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lyssna på kroppen!
> >
> > På korta rundor kanske du inte märker av alla
> > nyanser och inställningar. Småsaker i
> > sadelhöjd, avstånd till styre etc märks mer
> och
> > mer för varje mil. Så se till att få det
> rätt,
> > helt enkelt.
> >
> > I och med att det är din första liknande tur
> kan
> > det vara bra att känna till nödlösningarna:
> I
> > alla länder går det utmärkt att ta cykeln
> på
> > tåget!
>
>
> Förutom med SJ i Sverige då

Just det, det skulle jag skriva. Jag glömde bort att vi är barbarer här i norr :(

Stockholm - Paris
Skånetrafiken (Öresundståg, pågatåg tex) tar cyklar på sina tåg. Går mellan Växjö och Köpenhamn. Bra att veta om det skulle bli tufft.
Mitt råd: skippa ryggsäcken och lasta på cykeln ist. Lyssna inte på olyckskorparna. Det är. bara att köra. Lycka till.

Stockholm - Paris
Emil T skrev:
> Tack för alla tankar och tips! Ja man kanske ska
> testa lite kortare äventyr först.

Låt inte andra människor hålla dig tillbaka. Kör. Oavsett om du tar dig hela vägen för egen maskin eller ej så kommer du att få ett minne för livet.

Stockholm - Paris
Jenny W skrev:
> Skånetrafiken (Öresundståg, pågatåg tex) tar
> cyklar på sina tåg. Går mellan Växjö och
> Köpenhamn. Bra att veta om det skulle bli tufft.
Samma på västtrafik, och troligen fler lokaltåg.

Sen är det ju bara att ta av hjulen och stoppa det i en transportväska (599:- #3890 på Harald-Nyborg, vilket blir vanligare söderut) så är det bara att klampa ombord på X2000...

Stockholm - Paris
Jag cyklade min första "längre" runda med ryggsäck, för några år sen - när jag var lite färskare som cyklist. Nu berodde det på att jag hade en dålig ryggsäck och den var för tungt packad - men den smärtan i axeln återkommer fortfarande. Jag skulle gå på en större sadelstolpeväska. Annars: kör hårt och lycka till!

Stockholm - Paris
GoranS skrev:
> Packa lätt, i synnerhet om du väljer ryggsäck.
> Det är en sak att ha något på ryggen i en eller
> två timmar, en helt annan att ha det där många
> timmar per dag i ett antal dagar.

+1
Res alltid lätt packad!
;)

Stockholm - Paris
staine skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Packa lätt, i synnerhet om du väljer
> ryggsäck.
> > Det är en sak att ha något på ryggen i en
> eller
> > två timmar, en helt annan att ha det där
> många
> > timmar per dag i ett antal dagar.
>
>
> +1
> Res alltid lätt packad!
> ;)

Belgisk trippel i vattenflaskan?

Stockholm - Paris
Om du ska köra sadelstolpsväska, se till att du har koll på fästanordningen. Är väl några långcyklare här som haft fästningar som givit upp och antingen framtvingat byte (i fall extra fästanordning medtagits) eller kreativ lösning.

Randonneurrävarna kör förstås med en väska fram på den lilla "pakethållaren", men med "vanlig" cykel utan denna form av anordning har jag fått för mig att det inte är helt optimalt med en väska fram.

För egen del funkar en lätt ryggsäck. Viktigt är att inte packa så att det blir ojämn viktfördelning mellan sidorna. Då är det lätt att få ont. Har de senaste åren kört en del 2-3-dagarsturer under cykelresor med en ryggsäck innehållande det basala såsom civila kläder, ett par lätta vandringssandaler, tandborste, rakhyvel, solkräm, ... Jag har dock aldrig testat andra lösningar, mest p.g.a. robusthetsskäl, så jag kan inte uttala mig om hur det är kontra andra lösningar.

Stockholm - Paris
Det går bra att ha en väska fram på racern, naturligtvis måste den vara lätt (packad med t.ex förstärkningskläder). Apidura compact eller KlasOlssons Asaklit minsta fungerar bra. Det man måste kolla är hur det ser ut på styret, hur långt går lindan, var sitter eventuell gps eller lampa.
För att slippa en nervös cykel så brukar jag inte ha en tyngre väska än 3 till 4 kg totalt.

Tillbaka
Topp