Stockholm till Åre

Elias S

Medlem
Stockholm till Åre
Hej,
Jag och min kompis har tänkt att cykla till Åre från Stockholm nästa sommar. Vi är 16 år och är inte särskilt kunniga inom cykling. Vi har börjat planera resan och skulle uppskatta lite tips. Hur borde man packa? Vad borde man ha för utrustning? etc.

Stockholm till Åre
reservslangar, verktyg och reservkarta på papper. om det är landsvägar som gäller undvik trefilsvägarna.

håll er gärna inne i landet en bit på väg söderut. skulle fundera på hallen, åsarna, vemdalsskalet, lofsdalen, särna, ludvika, fagersta, sala, örsundsbro, bålsta, tokholm.

Stockholm till Åre
Hej,
Kul, go for it ! Ta med tält och camping prylar, lite verktyg och reservdelar så att ni kan laga en punka osv. Regnkläder och lite extra reservkläder. Ni kan köpa mat i butiker och ta med, eller kanske ta med ett friluftskök för att laga käk i skogen. Ta med bra kartor, och välj alltid små vägar som går år ungefär rätt håll, välj bort stora vägar med mkt trafik, och cykla så långt ni känner för varje dag !

Stockholm till Åre
16 är ungt, ni är inte ens myndiga. Men klart ni ska köra om ni känner fört å era föräldrar litar på att ni klarar er:)

Det är en bit att cykla så ta för all del minst en mindre resa en helg några veckor innan med en övernattning så att ni får en känsla för avstånd, tid och hur kroppen känns efter en dag på sadeln. Gör också minst en heldag i regn så ni har erfarenhet av det. Lycka till!

Stockholm till Åre
Det finns ju tusentals småvägar i Swe, köp en bra karta och välj fina småvägar vartefter. Glöm google, Det är bara dumt att cykla på större vägar med mkt trafik. Såklart blir det lite längre, men det är väl bara bra ?

Stockholm till Åre
Vilken väg ni tar är helt beroende på vad ni har för cyklar, kan jag tänka mig. Vissa cyklar funkar nästan bara på asfalt, till exempel. Eller är i alla fall bäst att köra på bara asfalt. Andra är lite mer mångsidiga så att grusvägar är ett alternativ, och så vidare. Men det är alltid mycket trevligare att cykla på mindre vägar med mindre trafik, så välj hellre småvägar oavsett om det är asfalt eller grus.

Det är en ganska lång bit att ta sig an utan att vara helt cykelvan. Ett tips kan vara att göra små kortare utflykter över en helg eller så för att känna på utrustning och vad som funkar för er. Då finns det också utrymme för ändringar innan ni ger er ut på långfärden och det är för sent om något skulle visa sig inte fungera som ni hade tänkt.

Det går att ta med sig tält och sovgrejer. Googla "bikepacking" så kan ni få lite tips på hur det kan se ut när all packning lastas på cykeln. Ett alternativ är att packa i väskor som en hänger på pakethållare eller liknande. Googla bike/bicycle touring för exempel på det. Ett alternativ är att skaffa en cykelkärra och lasta grejer på, men det är lite tyngre och kanske inte helt schyst om en drar hela lasset medan den andra glider fram genom vidderna. Å andra sidan kan det vara bra om ni har väldigt olika fysik. I alla fall, lycka till med allt.

Stockholm till Åre
Mitt standardtips till nybörjare brukar vara att testpacka, ta sedan bort hälften. Då brukar det landa ungefär rätt. Det krävs väldigt lite för att cykla långt, och ju mindre du har att släpa på desto lättare går det.

Kör!

Stockholm till Åre
En del av vägarna upp mot Åre är inte speciellt cykelvänliga, då det är ganska hektisk trafik, och obefintliga vägrenar. Försök mest möjligt välja lite mindre vägar. Ett tråkigt tips är att ta tåget till Åre, och sedan utnytja tiden till trevligare cykling i Åre med omnejd.

Stockholm till Åre
Elias S sa:
Tack för svaren. Vi har tänkt på de med tält, men blir inte det mycket att ha med sig om man ska cykla 2 pers?
Resvägen kollade vi upp på google maps och det ser ut som om det är en hel del landsväg. Borde vi då välje småvägar som går nära den rutt som maps visade?

https://www.google.se/maps/dir/59.2...506de8c8460!2m2!1d13.0815058!2d63.3990428!3e1
Jag skulle inte lita fullt ut på Googles rekommendation. Upp till Uppsala, ja t.o.m. till Gävle ser det ok ut, men fr Axmartavlan till Tönnebro drar de ut er på E4:an och 2+1-väg m vajerräcke, där skulle inte jag våga eller ens vilja cykla. Kanske kan ni få lite inspiration om ni tittar här:
https://pilgrimbrevet.se/route
eller loppen fr Barkarby och Uppsala här:
http://stockholm.randonneurs.se/wp/breveter/
Dessa rutter är framtagna för att cykla på, och undviker de värsta vägarna. Ofta är de dragna där det är trevligt att cykla. Så det borde gå att knyta ihop delar av dessa sträckor för att ta sig upp mot Åre, även om det inte täcker hela vägen upp.

Stockholm till Åre
havet sa:
Vilken väg ni tar är helt beroende på vad ni har för cyklar, kan jag tänka mig. Vissa cyklar funkar nästan bara på asfalt, till exempel. Eller är i alla fall bäst att köra på bara asfalt. Andra är lite mer mångsidiga så att grusvägar är ett alternativ, och så vidare. Men det är alltid mycket trevligare att cykla på mindre vägar med mindre trafik, så välj hellre småvägar oavsett om det är asfalt eller grus.

Känns konstigt att någon cyklar med packning på en tempocykel.

Stockholm till Åre
Jag skulle cykla över Gysinge, Sandvikenbollnäs, sen skogsvägen till Ljusdal och vidare upp mot Ånge.

Men kör! Det blir kul. När jag var fjorton körde jag och polarna ofta helgturer på typ tio mil ut och ibland lite längre hem. Morsan litade på mig konstigt nog. Vi tältade/sov under gran.

Stockholm till Åre
Miss Lycka 2.0 sa:
Känns konstigt att någon cyklar med packning på en tempocykel.

Säkert jättekonstigt. Andemeningen var dock att det är bra att välja väg beroende på cykel. Eller vice versa.

Roligast är kanske en cykel som klarar lite allt möjligt, så att skogsvägar och mer framkomliga stigar också är ett alternativ. Då öppnas helt andra världar.

Stockholm till Åre
havet sa:
Vilken väg ni tar är helt beroende på vad ni har för cyklar, kan jag tänka mig. Vissa cyklar funkar nästan bara på asfalt, till exempel. Eller är i alla fall bäst att köra på bara asfalt. Andra är lite mer mångsidiga så att grusvägar är ett alternativ, och så vidare.
Du har helt rätt, välj cykel efter underlag. Problemet med de där "lite mer mångsidiga" är att de är rätt trista på asfalt. Så det blir alltid en kompromiss. Om jag skulle cykla långt och främst på asfalt, skulle jag satsa på en cykel som rullar lätt, är förhållandevis snabb, och som ger möjlighet att variera sittställningen genom många olika handpositioner på styret.

Senast ändrad:
Stockholm till Åre
Elias S sa:
Tack för svaren. Vi har tänkt på de med tält, men blir inte det mycket att ha med sig om man ska cykla 2 pers?
Resvägen kollade vi upp på google maps och det ser ut som om det är en hel del landsväg. Borde vi då välje småvägar som går nära den rutt som maps visade?

https://www.google.se/maps/dir/59.2...506de8c8460!2m2!1d13.0815058!2d63.3990428!3e1

ni hittar säkert bra vägar efter lite efterforsk, men de som google föreslagit kommer ni bli olyckliga på.

den vänstra går delvis på E45. inte helt åt helvete, men undvik så gott det går. rutten är sedan trafikerad och närmast oanvändbar från falun till broddbo norr om sala. alternativa småvägar finns denna sträcka.

den mellersta och högra går på riksväg 83 ner genom dalen förbi bollnäs osv. är ingen hit för cykling. även här finns alternativ på andra sidan samma dalgång.

den högra går delvis på e4. totalnej på den.

ni hittar som sagt säkert något att trivas med. vägen jag föreslog i andra posten undviker t ex nästan helt trafikerade vägar och är kanske cykelmässigt 5 timmar längre, men så mycket böttre kvalitet. en del höjdmeter vid klövsjö och skalet, men ni är unga och starka:)

har kört denna väg och i princip samtliga alternativ mellan mälardalen och jämtland, rekar ni rätt har ni en mycket trevlig tur framför er. beräkna cirka 10 dagar så kan ni njuta lite också.

Stockholm till Åre
Jolinwood sa:
16 är ungt, ni är inte ens myndiga. Men klart ni ska köra om ni känner fört å era föräldrar litar på att ni klarar er:)

Det är en bit att cykla så ta för all del minst en mindre resa en helg några veckor innan med en övernattning så att ni får en känsla för avstånd, tid och hur kroppen känns efter en dag på sadeln. Gör också minst en heldag i regn så ni har erfarenhet av det. Lycka till!

Det borde vi nog göra. Bra ide

Stockholm till Åre
ooms sa:
Elias S sa:

Jag skulle inte lita fullt ut på Googles rekommendation. Upp till Uppsala, ja t.o.m. till Gävle ser det ok ut, men fr Axmartavlan till Tönnebro drar de ut er på E4:an och 2+1-väg m vajerräcke, där skulle inte jag våga eller ens vilja cykla. Kanske kan ni få lite inspiration om ni tittar här:
Dessa rutter är framtagna för att cykla på, och undviker de värsta vägarna. Ofta är de dragna där det är trevligt att cykla. Så det borde gå att knyta ihop delar av dessa sträckor för att ta sig upp mot Åre, även om det inte täcker hela vägen upp.

Vi har kollat på rutten Uppsala-Troindheim_Uppsala och det ser bra ut. Tack för de sidorna, hjälpte supermkt!

Stockholm till Åre
Utöver det som nämnts så kolla lite på vad det finns för kul sevärdheter längs vägen, och om ni hittar något intressant så anpassa rutten efter det. Jag får känslan av att cykelturen är målet i sig, inte ett medel för att nå ett annat mål, och då finns det ingen större anledning att nöta väg från morgon till kväll.

Nu utgår jag från att ni har en budget som "de flesta" 16-åringar. I så fall är det tält som gäller, det är också överlägset roligast. Camping kostar pengar, men kan vara ett måste i tex städer, men det är mer äventyr att campa i en kohage eller nått. Laga så mycket mat ni orkar och lyxa till det någon gång med pizzeria/grill.

Ni behöver i så fall ett tält och ett friluftskök. Sen behöver ni varsin uppsättning liggunderlag, sovsäck, bestick och tallrik samt regnkläder. Solkräm, myggstift och deo delar ni på. En kniv, några plåster och punkalagning är också bra att ha med.

Tält, sovsäckar och sånt kan ni säkert låna ihop. Allt ni behöver går att få på cyklarna med ett par packväskor (kolla Decatlon eller liknande om ni inte kan låna), och kanske en liten ryggsäck, fast den är skön att slippa. Mat köper ni i affärer längs vägen.

Eftersom det kommer att vara 2020 är det väl lika bra att också nämna batteripack för att ladda telefon, om inte annat för att meddela föräldrarna att ni har det bra.

Hitta en lämplig rutt och dra iväg! Det blir ett kul äventyr!

Senast ändrad:
Stockholm till Åre
Elias S sa:
ooms sa:
Elias S sa:

Vi har kollat på rutten Uppsala-Troindheim_Uppsala och det ser bra ut. Tack för de sidorna, hjälpte supermkt!
Värt att tänka på den är att norr om Älvdalen blir det nog rätt torftigt, först skog/vildmark och sedan fjällen, dvs glest mellan orterna.
Ett alternativ kan ju vara att följa Uppsalas 40-milare (valfri riktning) och i Segersta (i princip vändpunkten på 40-milaren) ta vägen som går på östra sidan Ljusnan och Varpen upp till Bollnäs. Från Bollnäs vidare till Växbo och sedan Arbrå. Därifrån går det fortsatt att hålla sig på östra sidan Ljusnan upp till Järvsö, och där snedda upp till Färila. Sedan vet jag inte hur hårt trafikerad 84:an är över Kårböle, etc, vidare mot Sveg och Hede, men därifrån går det ju sedan att köra över Vemdalen mot Åsarna och sedan västra sidan om Storsjön.

Stockholm till Åre
Senast ändrad:
Stockholm till Åre
Sträckan Ramundberget-Vålådalen är nog en vandringsled, dvs ingen väg. Den passerar ju Fältjägarstugan, Helags fjällstation samt Vålåstugorna, och samtliga dessa ligger ju i väglöst land.

Stockholm till Åre
Åk rätt tid på året så är tält onödigt. Det tar stor plats och vikt, och det tar lång tid att sätta upp och packa ner. Landet är fullt av lastkajer, idrottsläktare och friluftsscener. Mindre hålor är att föredra, där somnar byn vid 9.

Jag har sovit på läktare, scener, lastkajer till skolbespisningar (där kan man få frukost), under små entretak till museer och scoutstugor, höskulle, vindskydd vid badsjöar, under träd... överallt där det finns ett tak så kan man sova. Eftersom folk kommer tycka att ni är galna så vill de gärna hjälpa er i er galenskap, så får de en bra historia att berätta för grannarna sen.

Stockholm till Åre
Här finns rutten som gick som motionslopp för några år sedan. Loppet gick över fyra dagar med stopp i Östersund, Järvsö och Högby. Vi skojade till det lite extra och gjorde bara ett stopp i Järvsö. Fina vägar hela vägen och bra tillgång till affärer samt övernattningmöjligeter.

Prova att cykla i regn och kyla innan så kommer allt annat väder kännas bättre.

Åre-Järvsö: https://strava.app.link/HK2awp1Ae2
Järvsö-Stockholm: https://strava.app.link/fr695rKBe2

Stockholm till Åre
Ramundberget till Vålådalen är vandringsled, men fin fjällcykling. Vackert som i en saga. Det är dock "fjällcykling" med det som detta medför. Det går inte så fort. Räkna med en övernattning på fjället, även om det under fina förutsättningar går klara på en dag. Jobbigt, men kan rekomenderas.

Stockholm till Åre
Om ni vill spara lite vikt och tid för att resa et tält, så kan ni sy eller köpa bivacksäck till sovsäcken (sovsäcksöverdrag). Gärna med en båge över huvudet så kan ni sova i regn / med mygg utan större problem.

Det fungerar bra och behöver inte bli så mycket kondens med en bivy i rätt material. Nackdelen är att ni inte kommer ha något tält att hänga i om det skulle bli ihållande regn. Kan lösas med en tarp.

Cykla vandringsled låter roligast men lär ta tid lång och kräva cyklar med bredare däck.

Stockholm till Åre
cal. sa:
Cykla vandringsled låter roligast men lär ta tid lång och kräva cyklar med bredare däck.
Själv tycker jag cykla vandringsled låter dötrist, så vad som är roligast cykling är bara subjektivt tyckande.
Visst går det att cykla på dem, men man ska vara beredd på att det är stenigt, kuperat, sankmark/spänger o jävligt, så kräver ju en cykel som inte alls är så rolig att cykla de dryga 50 milen fr Sthlm till Ramundberget på.
De flesta som cyklar i fjällen tar en ändamålsenlig cykel i bil/tåg dit vandringsleden startar (ja, jag vet det finns vissa undantag), just för att dessa cyklar är dötrista att transportcykla på. Så det blir lite skevt att ge sådana rekommendationer till nybörjare som ska cykla Sthlm-Åre, kan jag tycka.

Stockholm till Åre
Det börjar bli dags att avslöja vilka planer på själva cyklarna ni har. Fatbike, mtb, gravel eller räser? Då kanske ruttipsen kan börja smalna av lite :)

Stockholm till Åre
Hej. Min kompis har köpt en cykelcross och jag funderar på att köpa det också, men vet inte vad jag ska köpa. Kan inte köpa en cykel för 30 tusen. Har ni något tipps på sidor eller modeller med en aning billigare cyklar?
I alla fall har vi planerat och behöver lite hjälp med det. Vi har gjort en del men vi har säkert missat jättemycket.
Och det här med mat, hur ska man förhålla sig till det. Går det bra med typ donken eller ska man köpa "bättre" mat och vad är isf det?
Detta dokument har vi planeringen, vi skulle bli jätteglada om ni vill hjälpa till!
https://docs.google.com/document/d/1h0y2RAb_VoSnQFksetLTWx-taMvnMKJ4hh1ysNweBR8/edit?usp=sharing

Stockholm till Åre
Som vi skrev här ovan, Ramundberget till Vålådalen är ingen väg, det är inte ens grusväg, det är en vandringsled över fjället. Ni klarar inte det på 4-5 timmar som ni räknat med, snarare kommer det ta er ett par dagar. Jag vet inte ens om det går att cykla där med en CX.

Tillbaka
Topp