Stockholms bästa cykelbyggare?

Hyperion

Medlem
Hej,

Jag planerar att bygga ihop en MTB ifrån lösa delar och behöver hitta en grym cykelbyggare som kan montera ihop skönheten under de närmaste 2-3 dagarna.

Tips? Rimlig kostnad för detta? Hjulbygge behöver jag inte hjälp med kan tilläggas.

/Marcus

Screen-Shot-2012-04-02-at-08_09_24-.png

Hyperion skrev:
-------------------------------------------------------
> behöver hitta en grym cykelbyggare som
> kan montera ihop de närmaste 2-3
> dagarna.

Juste tidsplan.

Jag tror du kommer ha svårt att hitta någon som kan bygga ihop den innan helgen om du inte har bokat tid. Men annars är som sagt Gurra jävligt duktig och Pedalogerna bra också. Jag skulle gissa att det kostar några tusen kronor att bygga ihop från delar du köpt någon annanstans, om någon gör det alls. Det är knepiga regler med garanti om någon bygger ihop cykeln (de tar helt enkelt över garantiåtagandet).

Ola på Pedalogerna har jag hört gott om. Ricki på Specialized Concept Store är riktigt skarp, sen har Cykelcity bra grabbar.

Är det nära till Odenplan från dig har Max öppnat Dropinbikes och han är duktig.

mzi skrev:
> Styrlager är det knepigaste, och det är inte så
> svårt. Resten är ju mer eller mindre en skruv.

Det är ju inte jättesvårt det heller, beroende på vad man har för lager ifs.

Jag måste rösta på Max på dropinbikes, bättre kille med komplett verkstad och dessutom dropin blir svårt att hitta...

Om man bortser från alla oss slashasar som borde kunnat göra det på fritiden, om vi bara haft tiiiiiid ;)

Lycka till med bygget!

lundatok skrev:
> Ricki på Specialized Concept Store är riktigt skarp,

Hands down svinbra mekaniker.

Hyperion skrev:
> Att montera styr- och vevlager, skivbroms- och
> växlar etc. är väl knappast en barnlek för en
> oerfaren...

Det finns ju hjälp att få ex vis härifrån. Petri tex har ju fått ett visst mått av hjälp:-)

Fram med insexnyckel å gummiklubban bara!

/T

Man tar hjälp när man vill bygga något fint av dyra delar och varken har tid, kunskap eller direkt lust att göra det själv kort och gott. Precis som när man anlitar en snickare eller datorkonsult :)

Man ska göra det man är bäst på, och tvärtom.

det som är i särklass svårast i ett sånt bygge är väl att lyckas köpa delar som passar ihop.
att sen montera ihop dom är ju lättare än att cykla...

..bygga en styrlagerpress var det knepigaste.. och det tog 10 minuter att köpa delar till en sådan, 2 minuter att skruva ihop den, resten var helt enkelt att bygga ihop prylarna.

Byggde dock inte mina egna hjul, det gjorde CRC, och de är nästa spikraka än idag!

Hyperion skrev:
> Man tar hjälp när man vill bygga något fint av
> dyra delar och varken har tid, kunskap eller
> direkt lust att göra det själv kort och gott.
> Precis som när man anlitar en snickare eller
> datorkonsult :)
>
> Man ska göra det man är bäst på, och tvärtom.

Jättebra inställning du har.

Du betalar alltså gärna ngn annan för att göra det som du är dålig på.
Jag är duktig på att cykla, duktigare än dig åtminstone, och mina taxor är rimliga.

PMa mig, när cykeln är färdigbyggd, så tar vi det därifrån.

/Håkan

Jag tycker attityden är konstig i den här tråden.

De flesta här inklusive jag tycker nog att man både kan och skall sätta ihop sina cyklar själv om de inte köps färdiga. Men det måste väl få finnas undantag utan att det är fel?

Antag att jag börjar med noll kunskap om cykelbygge men har en tydlig bild av vad jag vill cykla på. Om jag köper en ram och en hög med delar som jag gillar och som är bra dyra samt behöver kunna cykla på den inom två-tre veckor är det väl inte konstigt om man frågar om hjälp?

Lägger man sedan till att man inte har tid men har råd. Inte vill ha repor och skador eller felaktig funktion. Bara vill ha den bäste och inte säger att det skall vara superbilligt så förstår jag inte varför man inte får efterfråga tjänsten? Jag vet inte hur alla andra började men jag började med skräp och lärde mig det lilla jag vet den vägen och tog de missar jag gjort med ro och större eftertänksamhet, bättre verktyg osv gången efter, dyrare prylar, mer arbetsmoment osv.

Jag kanske har missat något men är nog också inne på linjen att om min granne är bra på datorer och jag är bra på cyklar så har vi en win-win om han fixar min dator och jag hans cykel. Eller jag betalar honom för datorfix om jag inte har något att byta med eller inte har tid att bjuda igen.

HåkanC skrev:
> Jättebra inställning du har.
>
> Du betalar alltså gärna ngn annan för att göra
> det som du är dålig på.
> Jag är duktig på att cykla, duktigare än dig
> åtminstone, och mina taxor är rimliga.
>
> PMa mig, när cykeln är färdigbyggd, så tar vi
> det därifrån.
>
>
>
> /Håkan

Nu förstod inte jag riktigt...

+1 på att bygga hjul är en konst.
Har även haft utmaningar med lagersäten gaffel. Styrlager är rätt enkelt. Intern vajjerdragning kan vara knepigt.

Men har man inte tid så har man inte.

Fördelen för mig var att jag lärde mig mycket om underhåll.

Någon som (förmodar jag) saknar tid/kunskap vill ge sina pengar till en bra cykelbyggare/LBS för att bygga en cykel.

Hen får en välbyggd cykel och en bra LBS får mer jobb (= mer inkomster).

Tja, varför inte.

leatherface skrev:
> Jag har hört att Göran på cykelringen är en
> hejare på cyklar. Och han lämnar extrembra
> rabatter.

I just det fallet skulle alla garantiåtaganden bli en riktig rysare.

Märkligt att man blir ifrågasatt i den här frågan på ett cykelforum. Men det är ju så Happy är, nu för tiden.

Jag hade gärna rekommenderat Ola på Pedalogerna men han är inte i branschen längre tyvärr, som Skogling skrev.

Senast ändrad:
Som trådskapare så är även jag förvånad över vissa inlägg (och attityder). Det är tydligen något som skaver här, men jag är lite osäker på vad. Kanske är man inte värd en cykel om man inte kan montera ihop den själv?

Det skulle kräva inköp av diverse verktyg, flera dagars jobb och risk för misstag och felaktigheter (där särskilt montering av styr- och vevlager kräver lite kunskap och erfarenhet) om jag skulle göra jobbet själv. När jag dessutom behöver en cykel inför semestern om drygt två veckor så är det väl inte konstigt att det skulle underlätta mycket med professionell hjälp?

Återigen. Man kan göra allt själv (måla om vardagsrummet istället för att anlita en målare, köra sin egen bil istället för att åka taxi, laga sina egen mat istället för att gå på restaurang, osv. osv.). Det finns många tjänster man kan utföra själv - eller köpa.

Tack för alla tips!

Schreddan skrev:
> Märkligt att man blir ifrågasatt i den här
> frågan på ett cykelforum. Men det är ju så
> Happy är, nu för tiden.

Jag tror felet var att det är Stockholms "bästa" cykelbyggare som söks. Det fick mig att hajja till lite. Restultatet mellan denne och Stockholms näst bästa eller 15:e bästa skiljer nog inte mycket.

Hyperion skrev:
> Som trådskapare så är även jag förvånad
> över vissa inlägg (och attityder). Det är
> tydligen något som skaver här, men jag är lite
> osäker på vad. Kanske är man inte värd en
> cykel om man inte kan montera ihop den själv?
>
> Det skulle kräva inköp av diverse verktyg, flera
> dagars jobb och risk för misstag och
> felaktigheter (där särskilt montering av styr-
> och vevlager kräver lite kunskap och erfarenhet)
> om jag skulle göra jobbet själv. När jag
> dessutom behöver en cykel inför semestern om
> drygt två veckor så är det väl inte konstigt
> att det skulle underlätta mycket med
> professionell hjälp?
>
> Återigen. Man kan göra allt själv (måla om
> vardagsrummet istället för att anlita en
> målare, köra sin egen bil istället för att
> åka taxi, laga sina egen mat istället för att
> gå på restaurang, osv. osv.). Det finns många
> tjänster man kan utföra själv - eller köpa.
>
> Tack för alla tips!

Jag känner mig inte anklagad eller ifrågasatt. Min fråga var ärlig; hade jag drivit verkstad hade det verkligen inte varit självklart att folk kunde komma med en egenihopsatt låda med grejer och beställt att jag skulle montera.

Hyperion, strunta i alla kommentarer som ifrågasätter varför du inte bygger själv. I bästa fall vill de uppmuntra till att du lär dig, i annat fall behöver vissa gå och cykla av sig istället för att ifrågasätta.

Mitt tips är GurraG. Du hittar honom på happy. Han byggde ihop en cykel för mig nyligen. Bra kille som är väldigt duktig på cyklar. Och om nåt visar sig behöva efterjustering gör han det gladeligen.

Njut av cykeln när den är färdig!

HåkanC skrev:
> Jättebra inställning du har.
>
> Du betalar alltså gärna ngn annan för att göra
> det som du är dålig på.

Eh. Är inte det rätt vanligt i en marknadsekonomi? Att man byter pengar, tjänster och varor med varandra och koncentrerar sig på att göra det som man är duktig på?

Ser inte alls vad som skulle vara konstigt med att någon som vet vad hen gör skruvar ihop en cykel mot betalning.

DT
>
> Ser inte alls vad som skulle vara konstigt med att
> någon som vet vad hen gör skruvar ihop en cykel
> mot betalning.

+ 1

Misärpendlaren skrev:
> Hyperion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som trådskapare så är även jag förvånad
> > över vissa inlägg (och attityder). Det är
> > tydligen något som skaver här, men jag är
> lite
> > osäker på vad. Kanske är man inte värd en
> > cykel om man inte kan montera ihop den själv?
> >
> > Det skulle kräva inköp av diverse verktyg,
> flera
> > dagars jobb och risk för misstag och
> > felaktigheter (där särskilt montering av
> styr-
> > och vevlager kräver lite kunskap och
> erfarenhet)
> > om jag skulle göra jobbet själv. När jag
> > dessutom behöver en cykel inför semestern om
> > drygt två veckor så är det väl inte
> konstigt
> > att det skulle underlätta mycket med
> > professionell hjälp?
> >
> > Återigen. Man kan göra allt själv (måla om
> > vardagsrummet istället för att anlita en
> > målare, köra sin egen bil istället för att
> > åka taxi, laga sina egen mat istället för
> att
> > gå på restaurang, osv. osv.). Det finns
> många
> > tjänster man kan utföra själv - eller köpa.
> >
> > Tack för alla tips!
>
>
> Jag känner mig inte anklagad eller ifrågasatt.
> Min fråga var ärlig; hade jag drivit verkstad
> hade det verkligen inte varit självklart att folk
> kunde komma med en egenihopsatt låda med grejer
> och beställt att jag skulle montera.

Efter att ha skruvat skitiga kärringcyklar i en vecka kommer du att bli skitglad av att få pilla lite fincykel. Jag lovar.

Jag förstår verkligen inte folks aviga inställning. Har man inte intresse, tid eller kunskap så låter man ett proffs göra jobbet. Är inte det självklart?

Personligen så älskar jag att välja ut de delar som jag tror är bäst för mina behov och att sedan montera dem. Jag jobbar alltid efter princip: själv är bäste dräng. Går något sönder så sätter jag upp det som utbildningskostnad i min mentala bokföring. Men jag har full förståelse för att någon inte känner sig bekväm med den andra delen, monteringen alltså, och vill leja bort den.

Hade oxå tipsat om Ola. Han fick låda. Jag fick cykel. Han fick pengar. Alla glada.

Drar man HåkanC:s inställning av gds in absurdum så är det rätt lätt att se att det bara handlar om gränsdragning. Och valet av den gränsen är trådskaparens och ingen annans.

s skrev:
> Jag förstår verkligen inte folks aviga
> inställning. Har man inte intresse, tid eller
> kunskap så låter man ett proffs göra jobbet.
> Är inte det självklart?

+1 och vissa av oss mekaniker gillar ju bygga fina cyklar med :) Mycket roligare att bygga en cykel med delar som kunden vill ha än en mainstreamcykel som bara ska passa ihop utan någon vettig tanke bakom.

Stockholms bästa... :)
Kan vara relevant om man pratar hjulbygge men knappast fetta in, pressa, montera och skruva.

Kudos för att du vill boosta cykelbranschen med roligt jobb, tror inte det blir probs att hitta någon som gör jobbet. Jag gissar att du får pröjsa ca 2000-3000 kr för arbete plus wires och höljen om det ska vara "ärligt". Du lär inte få garanti på annat än arbetet...

Tillbaka
Topp