Stockholms downhillbanor

• Trådstartare Trådstartare oOo
  • Start datum Start datum

oOo

Medlem
Stockholms downhillbanor
Bor utomlands men är på väg tillbaka till Stockholm. Undrar därför hur statusen är på Stockholms downhillbanor?
Vilken föredrar ni? Flottsbro, Hammarby eller Ekerö?
Hur är det med Hammarbybacken? På www.sthlmsfriakare.se är infon gammal och det talas om att liftarna ska demonteras under en ombyggnation. Finns downhillbanan kvar där?

Stockholms downhillbanor
Välkommen hem till Sverige.

prova
http://www.nolltid.se
färsk tråd i ämnet. http://www.nolltid.se/forum/viewtopic.php?id=1057
där finns det mesta du behöver veta.

nolltid kör licens-fria DH tävlingar på de flesta banor i stockholm lite titt som tätt.
dom har bilder och repotage om flera banor.
på nolltids forum hittar du mycket om de olika banorna och tävlingarna.

Senast redigerad av en moderator:
Stockholms downhillbanor
Hammarbybacken är ombyggd och har blivit lite högre.
Dowhillbanan finns inte kvar men friåkarna jobbar på att få till något nytt.

Stockholms downhillbanor
Det ploppar dessutom upp fler och fler korta 30-sekundersbanor med dh-karaktär. Nu senast var det race i Högdalen på en bana som inte gick av för hackor. Dessutom har det byggts en bana i Väsjöbacken, Henriksdalsringen, Årstaskogen och på långholmen. Fler lär dyka upp vad det lider...

Stockholms downhillbanor
Jag skulle ju bara vilja tillägga att väsjöbacken är ingen 30 sec bana...:) Inte enns om man heter Wallner i efternamn.

Men det är väll bara ekerö och flottsbro som har "officiella" DH-banor just nu.

Stockholms downhillbanor
Precis!,..inte komma snacka skit om min hemmabanan nu...=D

Jag har faktiskt funderat lite lätt om jag skall ta kontakt med Väsjö och se om man kanske kan få en lite mer officiell bandragning. Men vi får se.

Stockholms downhillbanor
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis!,..inte komma snacka skit om min hemmabanan
> nu...=D
>
> Jag har faktiskt funderat lite lätt om jag skall
> ta kontakt med Väsjö och se om man kanske kan
> få en lite mer officiell bandragning. Men vi får
> se.

Med tanke på att den lätt hysteriska arga tanten kanske representerar hela befolkningen ute hos er (vad är ni för folk egentligen?!) så verkar ju ett samarbete (=ett gäng positiva människor jobbar samman) mindre troligt! ;-)

Stockholms downhillbanor
Ville skrev:
> Precis!,..inte komma snacka skit om min hemmabanan
> nu...=D
>
> Jag har faktiskt funderat lite lätt om jag skall
> ta kontakt med Väsjö och se om man kanske kan
> få en lite mer officiell bandragning. Men vi får
> se.

Det tycker jag att du ska göra ville.
Det är en riktigt rolig bana som jag vill köra igen.
Hoppas det blir någon tävling där igen. då ska jag testa något annat än lerkorvsdäck och igenpackade spd.

Brant start med lurig kurva.
Härligt 0 g krön.
Snabbt parti med stöd i kurvorna.
Klippor med dropp.
Klurig stenfälla.
Långt stenparti.
Svängar med rötter.
Och en tokig tant :)

Vad mer kan man begära?

Stockholms downhillbanor
Jag tycker du ska hänga med mig och köra lite DH i Årsta nu på Lördag. Kan bli riktigt kul. Jag ska dit imorgon också om någon är sugen...

Stockholms downhillbanor
Många av banorna som tillkommit på sistone är av det knixigare slaget utan så mycket högfart. Om du vill ha klassisk downhill med bra lutning och fart är det Ekerö eller Flottsbro som gäller.

Hagakullen har hyffsad fart och är rolig så här års på grund av leran i kurvorna på toppen och de hala rötterna i skogen.

Högdalstoppen är lite för svår för de flesta som inte kör massor av DH. Men om du vill ha något utmanande är den ett bra val.

Henriksdal ganska enkel, men rolig. Inga direkta högfartssektioner men bra lutning hela vägen.

Årstaskogen och Långholmen är helt klart lite lättare DH. Det lutar inte så mycket, och det är ganska kort åktid.

Väsjöbackens baksida har lite av varje, hyffsad lutning här och var. Det den saknar är väl egentligen högfartssektioner. Däremot finns det massor av gnarl och svårigheter om du gillar att nöta och nöta tills saker sitter och det går fort.

Stockholms downhillbanor
Juste, i Haga finns det banor också. En gammal som borde grävas fram igen också tycker jag. Får nog ta och ordna det till våren.

Stockholms downhillbanor
Det skulle gå att bygga smått snuskigt fina DH-spår vid Saltsjöbadens slalombacke...om man orkade dra igång det :)

Tror det är ett Naturreservat där :/

Stockholms downhillbanor
Fjärdebrunn skrev:
>
> Tror det är ett Naturreservat där :/

I vancouverområdet löste de det genom att bygga ställningar ovanför marken och på så sätt var det ok att cykal där. Kan vara nått kanske...

Stockholms downhillbanor
TBone skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Tror det är ett Naturreservat där :/
>
> I vancouverområdet löste de det genom att bygga
> ställningar ovanför marken och på så sätt var
> det ok att cykal där. Kan vara nått kanske...

Tjena!

KLOCKREN!!

Stockholms downhillbanor
:)
Var ska man då ta virket ifrån? Naturreservatet? =O

Jag vet att slalomklubben, som driver backen, har haft tankar på cykling men att de bara "arrenderar" själva backarna. Inte skogen mellan dem.

Nåja, hur många skulle orka släpa sig ut till Saltis för att få åka lift? Iofs finns de tåg ända fram, som tillåter cyklar på helgerna...

Stockholms downhillbanor
Jag tror många skulle kunna tänka sig åka ganska långt bara det finns bra banor & lift.
Bara se på hur många som åker till Nyköping ibland för liftcykling.

Sen tycker jag man borde låta delen till höger om liften nedifrån sett av hammarbybacken bli cykelsida, som man kan bygga på. De skulle kunna köra cykel i den året runt, för till och med när det är gott om snö är den sidan väldigt sällan öppen.

Så kan ju den backen dra lite folk, för någon skidsäsong verkar det ju inte bli.

Stockholms downhillbanor
Egentligen tycker jag att vi borde försöka få Skistar att satsa på att bygga upp en rejäl DH/FR bike park i Hammarbybacken. Då kan de marknadsföra Åre, Sälen mm som cykelparadis och pusha för bergscykling i allmänhet. Den är ju så central att alla cyklister runt Stockholm skulle kunna samlas där. De kanske har börjat satsa på det men jag har inte sett någon nyhet om det.

Vist är det skitskoj med mångfalt och alternativ men ska vi få till ett rejält centralt alternativ till typ Ekerö och Flottsbro så får vi nog alla samlas kring det. Vet inte hur mycket ideella krafter som krävdes när Åre började byggda upp cykelbanorna.

Bara en tanke...

Edit: Saltisbacken såg jag som ett "möjligt" alternativ och nu Hammarbybacken skulle bli...inget.

Stockholms downhillbanor
Precis, håller med.

Det ultimata vore om man fick byggga i hammarbybacken.

Men såvitt jag förstår det vill SkiStar satsa allt krut på skidåkningen (har ju gått bra i år...)
och ha backen helt helt slät, så även om det blir nån sommarcykling så får man inte gräva spår i pisterna.

Men Sthlm-friåkare har en kommunikation med SkiStar och jobbar hårt för att få till någon cykling där.

Saltisbacken är absolut ett mycket bra alternativ om inget blir av, egentligen är vilken backe som helst som satsar ett bra alternativ. Jag skulle vara där med en spade och jobba gratis direkt när klartecken finns iaf.

Stockholms downhillbanor
Håller helt med er andra om att allt krut ska satsas på Hammarbybacken.
Helt obegripligt om inte SkiStar tar tillfället i akt och använder den som marknadsföringsplats av sin cykelturism.
Om Hammarby skulle skita sig (eller i väntan på att man kan börja bygga där); borde man inte kunna bygga/gräva till Hagakullen? Ok det finns ingen lift, men ändå? Nägra doserade kurvor och hopp på denna sida av kullen:

Bilagor

• haga.JPG
    haga.JPG
    226 KB · Besök: 24
Stockholms downhillbanor
Hagakullen är en nationalpark så vitt jag vet.

Det finns en DH-bana innanför din röda ring, av det lite mer gnarly slaget. Det vill säga mängder av feldoserade kurvor, och inga hopp.

Finns även en äldre bana med doserade svängar i vänstra delen av din röda ring.
Lite mer slalomkänsla på den. Typ 90-tal.

Stockholms downhillbanor
Johan S skrev:
> I Flottsbro blir det tävling i DH och 4X den
> 26-27/4. Välkomna!

Härligt! är det sverigecup-tävling,club-tävling eller ploj-tävling?

Stockholms downhillbanor
"Henriksdal ganska enkel, men rolig. Inga direkta högfartssektioner men bra lutning hela vägen.

Årstaskogen och Långholmen är helt klart lite lättare DH. Det lutar inte så mycket, och det är ganska kort åktid."

Tja,

Har ni lust att förklara hur man tar sig till dessa banor, och (om ni orkar/kan) även rita ut dem på en karta. Sedan undrar jag om ni känner till några sjysta backar eller stigar (XC) runt Haninge och Tyresö?

Jag tackr och bockar på förhand...
/Chopha

Stockholms downhillbanor
Om du röjer runt på nolltid så borde du hitta kartor och vägbeskrivningar .
Ang ¨dasslocksbanan¨ i henriksdal så guide'ar jag ( stolt ) dig dit :)

// Banbyggarebob 070-9926742

Ps. Ska troligtvis till helgen dit och sätta upp ett stängsel så man inte kan kan trilla ner på tågspåret (20 jobbiga höjdmeter )

Stockholms downhillbanor
tengblad skrev:
> Om du röjer runt på nolltid så borde du hitta
> kartor och vägbeskrivningar .
> Ang ¨dasslocksbanan¨ i henriksdal så guide'ar
> jag ( stolt ) dig dit :)
>
> // Banbyggarebob 070-9926742
>
> Ps. Ska troligtvis till helgen dit och sätta upp
> ett stängsel så man inte kan kan trilla ner på
> tågspåret (20 jobbiga höjdmeter )

Ska du inte köra vinter dh finalen i väsjöbacken på söndag?

Stockholms downhillbanor
På lördag kväll ska jag på filmfestival på fryshuset och d kan nog bli utgång efter d = kommer i säng sent och antagligen alldeles för många longisland iceteas i kroppen .

Fast man vet aldrig , cykla e ju faktiskt kul .

Stockholms downhillbanor
tengblad skrev:
>
> Fast man vet aldrig , cykla e ju faktiskt kul .

Ja det är kul. synd bara att jag har så långt till sollentuna :)

Stockholms downhillbanor
Chopha skrev:
> Årstaskogen och Långholmen är helt klart lite
> lättare DH. Det lutar inte så mycket, och det
> är ganska kort åktid."
>
> Tja,
>
> Har ni lust att förklara hur man tar sig till
> dessa banor?

PISTKARTA LÅNGHOLMEN

pistkarta_lxc.jpg ht=542

Åkbilder LXC Track:

kalle_berm_fram_1.jpg ht=485

kalle_fram_sten.jpg ht=725

DSC_0044.jpg ht=519

29.jpg ht=408

10.jpg ht=725

14.jpg ht=725

Stockholms downhillbanor
Stockholms äldsta (?) DHbana ligger i ursvik. Inte så mycket att hänga i julgranen nu efter att kommunen har bedrivit "skogsvård" i reservatet, men den skall bli fin igen snart, och är en rejäl utmaning för alla med racinggeo på sin XCmaskin =)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp