Stockholms landsvägscup 2016

"Endast cyklar godkända för linjelopp enligt Svenska Cykelförbundet och/eller UCI är tillåtna." Seriöst menad fråga, klassar Olga in?

De kommer garanterat inte kolla om din cykel finns med i listan över testade och godkända modeller för tävlingscykling. Däremot kommer de inte tillåta raka styren. Skivbroms är nog tveksamt man kommer undan med. Detta är vad jag tror kanske jag ska säga. Fråga Sthlms cykelförbund direkt om man är osäker.

Senast ändrad:
gerrardsdobbar sa:
Hur snabbt brukar det gå i C-kat?

Förra året vann jag i C-klass och blev ganska snabbt avhängd i B-klass. C-klass var väldigt liten förra året. Snittar ca 30 på distanspass, men det som tog musten ur mig var alla igångdrag. Det enklaste sättet att få reda på hur fort det går är att delta. Det är kul. Välkommen! :)

Mayhem sa:
PiPPiW sa:
Seriöst menad fråga, klassar Olga in?
Nej, den är ju inte ens i närheten av att vara en landsvägscykel. Bland annat måste ramens geometri vara en traditionell triangel och cykeln vara utrustad med bockstyre. Se sidan 52 regel 1.3.006 och framåt.

http://scf.se/forbundet/wp-content/uploads/sites/9/2015/11/SCF-TR-del-01-2016.pdf
Ja, det rök på rätt många regler. Reaktionära j-vlar. Hittar inte nu men grejen var att jag kollade in några tider för gamlingarna förra året och det ledde till lite funderingar. Jaja, det får bli traditionell fulkörning.

Mayhem sa:
Är det inte på tiden att du överger det där härket och skaffar en riktig landsvägshoj…?
Nej, det finns mycket kvar att göra, har ju knappt börjat. Och så var det det där med att kalla nåns custombygge och ögonsten för "härke"
cool.gif

Äntligen lite info!

Igår mailade jag förbundet och en stund senare kom anmälningsformuläret på deras FB site :)

Vilka klasser ska ni köra?

Tar rygg på Lundatok i B-klass och ser hur länge det håller. Eller du kanske kör A-klass i år efter alla intervaller under vintern, Magnus?
Äh, kanske får köra D-klass med Johan A istället.

Stumpy sa:
gerrardsdobbar sa:
Hur snabbt brukar det gå i C-kat?

Förra året vann jag i C-klass och blev ganska snabbt avhängd i B-klass. C-klass var väldigt liten förra året. Snittar ca 30 på distanspass, men det som tog musten ur mig var alla igångdrag. Det enklaste sättet att få reda på hur fort det går är att delta. Det är kul. Välkommen! :)

Snittar 28-30 på distanspassen själv, så man kanske kan hänga på någon i C då. Hur funkar C-klassen? Tävlar alla övriga klasser ihop (Som inte är A/B/Dam?) Hur många brukar köra? Jag har absolut inget intresse av att köra i B, men är lite småsugen på att tävla bara för skoj.

Gerrard, kom och kör C, är det för lätt? Testa B nästa gång?

Martin, jag tänkte fortsätta i B, i A har jag nog inget att hämta oavsett intervaller. :)

Det är bra, då lär du ju ta i! ;)

De två gånger jag varit med på Fiskartorpet så har det varit hårdköra fem varv, sen lugnare fram till ett par varv innan målgång. Så ge dig den på att sitta med de första fem så hinner det nog lugna sig lite.

gerrardsdobbar sa:
För lätt? Jag är livrädd för att bli avhängd. :)

Jag blev avhängd efter ett par varv när jag körde B-klass i Farstakrossen förra året. Kämpade för att komma ikapp två andra som också blivit avhängda lite senare, men kunde kanske klivit av istället. Blev nog, typ, sist. Får se det som ett träningspass på tröskeln. :)

Jag kör B-klass. Att komma sist där är ändå bättre än att vinna i C-klass. Så egentligen borde jag köra A-klass men med tanke på formen nu kontra förra året så känns det kanske lite väl ambitiöst.

Om det inte regnar. För då stannar jag hemma.

Johan A sa:
Jag kör B-klass. Att komma sist där är ändå bättre än att vinna i C-klass.

Ta tillbaka det där! :-)

Jag körde C-klass de tävlingar som klassen fanns 2014 (i övriga b-klass). Skälet mest att jag som helnovis i tävling/klungkörning inte kände mig så bekväm med att slita mig korkad samtidigt som jag ligger på hjul med gubbar överallt. Ironiskt nog så var det samtidigt lite tråkigt att köra mot så pass få som var med i C-klass... Men ingen ska oroa sig för tempot i C-klass, det var en skön blandning av pendelsvetton med finracer och seniga gubbar som tävlat i femtio år. Alla som kommer runt är vinnare och till nästa tävling så kan man se om man vill köra B-klass istället om man var för snabb eller så.

Tveksamt om jag kommer med faktiskt. Alla varv alltså men jag måste ju försöka. Måste även försöka att göra en episk utbrytning som jag gjorde förra året. Att det sen tog tre varv att komma ner under tröskelpuls var ju en annan sak.

#nersnack

Jag skulle gärna köra men måste lösa "problemet" med medlemskap och kläder för någon klubb. Några tips på enkel lösning?

Kan absolut pröjsa några hundra för medlemskap men lär ju inte kunna fixa klubbdress. Får man köra i "civila" kläder?

I C-klass gick det att köra i annat än klubbkläder förra året. Om du skulle gå med i Hofvet och drar L, så har jag tröja att avvara för en symbolisk summa. :)

Licens
Samtliga cyklister ska kunna uppvisa giltig licens på alla GP-lopp
Engångslicens kommer tillåtas i Klass C för herrar och i Damklass i mån av plats på GP-loppen. På tempolopp är engångslicens alltid tillåten.
På samtliga ungdomsstarter tillåts engångslicens (GP+Tempo).

Tror inte att det blir en issue. Det var ju som sagt inte knökfullt i C-klassen förra året.

Licens får man direkt, bara beställa och betala in på deras giro. Tog några minuter, eftersom dom skickar licensen som PDF och inte fysisktkort.

Men klubben måste först registrerat dig, där kan det väl ta olika beroende på klubb.

Alright, tack för svar! Om vädergudarna är med oss kanske det blir en liten tävlingspremiär i C-klassen på tisdag då.

Kan man hämta chip själv (eller ha tur att nästan bo granne med administratören), så får man det snabbt också. Annars finns ett antal chip att hyra på plats.

Just det, ska hitta chipset igen då ja. Fick så mycket hån när det satt på crossen hela vintern så jag klippte av det och la det på ett bra-å-ha-ställe.

Tillbaka
Topp