Stockholms största/bästa cykelbutik?

Tergorotas

Aktiv medlem
Hej, undrar lite gällande vilken cykelbutik i Stockholm som är störst, eller rättare sagt har störst utbud?

Gäller både cyklar och tillbehör. Alltid bra att veta om man snabbt är i behov av något och inte vill vänta en massa dagar på leverans.

Jag som bor på norra sidan brukar ofta åka till cykelhuset i väsby, de har en hel del olika märken/hojar men framförallt så har de bra utbud på reservdelar och tillbehör.

Vad gäller verktyg och komponenter så har Cykeldennis bäst utbud, så vitt jag sett.
Hans webbutik speglar dock varken lagerstatus eller sortiment, och det är special med öppettiderna pga. att Dennis jobbar massor med annat, ring för info.

Jag tycker att Cykelcity på Södermalm är riktigt bra. Absolut inte billigast, men alltid super trevliga och personal är väldigt kunnig! Har mycket hemma på hyllorna.

Har precis flyttat från norra stockholm till södra sidan.

Det här blir ju så klart en personlig reflektion men:

Norra sidan:

Cykloteket Täby. Trevliga och hjälpsamma, bra sortiment och inga problem om du vill ha något "special" duktiga mekar, fixar allt och om det skulle vara ett problem ringer de upp om något behöver beställas eller om kostnaden för arbetet skulle ändras.

Cykelkraft har aldrig saker hemma och rätt tråkigt sortiment.

Cykelhuset, mycket grejjer, men inget dräggel dräggel om man inte är specialized nörd.

Sportson Danderyd, hjälpsamma och en hel del på hyllan, snabba att beställa hem saker.

Och nu efter att ha besökt lite cykelbutiker på södra sidan så blir kontentan för mig att cykloteket i täby är den butik jag fortsätter att gå till de gånger jag inte beställer på nätet.

Kan också tillägga att pedalogerna är en najs affär där man har lite roligare märken än de andra, sthlm lider ju tyvärr av att alla jävla cykelaffärer alltid har specialized och Scott på hyllan, lite mindre "svenssonmärken" hade varit kul att se.

AlfaAlfa sa:

Det här blir ju så klart en personlig reflektion men:

Norra sidan:

Cykloteket Täby. Trevliga och hjälpsamma, bra sortiment och inga problem om du vill ha något "special" duktiga mekar, fixar allt och om det skulle vara ett problem ringer de upp om något behöver beställas eller om kostnaden för arbetet skulle ändras.

Cykelhuset, mycket grejjer, men inget dräggel dräggel om man inte är specialized nörd.

Sportson Danderyd, hjälpsamma och en hel del på hyllan, snabba att beställa hem saker.

Och nu efter att ha besökt lite cykelbutiker på södra sidan så blir kontentan för mig att cykloteket i täby är den butik jag fortsätter att gå till de gånger jag inte beställer på nätet.

Kan också tillägga att pedalogerna är en najs affär där man har lite roligare märken än de andra, sthlm lider ju tyvärr av att alla jävla cykelaffärer alltid har specialized och Scott på hyllan, lite mindre "svenssonmärken" hade varit kul att se.

Mycket utförligt och bra. Just bemötandet från personalen är ju väldigt viktigt. Har mest använt mig av Cykelkraft i Täby och min närmaste LBS, Cykloteket Häggvik. Instämmer med beskrivningen av Cykelkrafts tunna sortiment, deras nätshop har dock varit till god hjälp.
Cykloteket var inte bra förra året men nu verkar de ha nyrekryterat och under denna vår har de varit mycket hjälpsamma.

Ska ta en titt förbi pedalogerna, vilka brands kör de med?

AlfaAlfa sa:

Fast jag har blivit räddad där flera gånger, när jag har haft något akut problem. De verkar ha rätt mycket smådelar på lagret. Man får se till att komma när det inte är så mycket folk i butiken, så de har tid att gå ut på lagret och leta.

Har också fått bra hjälp på Sportson i Danderyd.

AlfaAlfa sa:

Vilkar butiker på södra sidan är det du besökt?

+1 på TCM. Grym service och bra kompetens.

Sportson i Haninge är också bra, även om jag upplevt lite ojämn kvalisort på verkstadskillarna. Kärngänget är dock trevliga och förstår service. Plus också på Sportson för att de plockat in Rocky Mountain.

Vilken av alla dessa ovan nämnda har bäst utbud av reservdelar/nya delar hemma på lager?

Håller på att renovera en 30 år gammal cykel, vissa saker verkar vara lättast att hitta rätt genom att ta med de gamla grejerna till butiken och jämföra..

30 år gammal hoj så ingen av ovannämda annat än tcm möjligen så gamla prylar skulle ja snarare säga gamla stans cykel eller stockholm cykel o sportservice

Nesseh sa:
Vilken av alla dessa ovan nämnda har bäst utbud av reservdelar/nya delar hemma på lager?

Håller på att renovera en 30 år gammal cykel, vissa saker verkar vara lättast att hitta rätt genom att ta med de gamla grejerna till butiken och jämföra..
Gamla stans cykel. Tellus Cykel. ECI i Älta.

Nesseh sa:

Dödgrävaren sa:
Gamla stans cykel. Tellus Cykel. ECI i Älta.
För en (racer-)cykel från 80-talet (även 70-talet) skulle jag i 1a hand kolla med ECI http://www.eci.nu/
Äldre än så, Gamla Stan, liksom "udda modeller" och då även Tellus.

/Håkan

Vilken cykelbutik rekommenderas i innerstan om man vill ha en skruttcykel lite upprustad? Tror framhjulet är lite snett, styrlager behöver fixas, bromsar justeras osv. Vad kan det tänkas kosta?

Åttioåtta sa:
Vilken cykelbutik rekommenderas i innerstan om man vill ha en skruttcykel lite upprustad? Tror framhjulet är lite snett, styrlager behöver fixas, bromsar justeras osv. Vad kan det tänkas kosta?

stockholm cykel o sport surbrunnsgatan cykelbjörks eft. odengatan e nog bland dom billigare inne i stan annars som skogling sa jarla cykel e oxå ett alternativ

pris svårt o säga utan sett cykeln ifråga men skulle säga minst 1500:- o stigande

Vilken butik är det som gäller i stockholm om man vill ha riktigt bra utbud o hyfsat pris för tillbehör spm kläder o handskar o allt möjligt

Vilken butik är det som gäller i stockholm om man vill ha riktigt bra utbud o hyfsat pris för tillbehör spm kläder o handskar o allt möjligt
Jag köper en hel del kläder på Decathlon faktiskt. Jäkligt värda priser, har inte haft klagomål på kvaliteten ännu. Har haft en hel del dyra funktionskläder för vandring och fritid genom åren och jag tycker att Decathlon mäter sig rätt bra. Kanske inte skulle köpa ytterlager (typ skaljacka) hos dem, men allt annat jag köpt har varit nice.

Kör handskar, tröjor, underkläder, bibbs osv från dem. För de pengarna som man betalar så är jag sjukt nöjd.

Allt man behöver göra är att bara dumpa märkeskåtheten och inse att man sällan är så proffsig att man behöver köpa dyrgrejerna.

Jämfört med vad nätbutikerna erbjuder känns Stockholmsbutikerna som gamla öststatsländer.
Det är ju inte det bästa året för en som vill handla cykelgrejer, tyvärr.

Cykelbutikerna kan inte mäta sig mot online på den fronten. De överlever väl mest på servicejobb och impulsköp. Jag önskar att fler handlade i butikerna, tycker det är mer nice att kunna prata med dem och blir något fel så är returer mindre krångligt. :(

* TCM har bra utbud och priser på t.ex. Maxxis, vilket är det jag handlat mest där.

* Sportson i Kungens Kurva har varit väldigt trevliga och hjälpsamma alla gånger jag varit där.

* Cykelhuset i Upplands Väsby har Orbea, och har tagit hem en del specialkitade cyklar från dem. Det råkade passa mig väldigt bra, och känns som en grej som inte vilken butik som helst gör.

Det är ju inte det bästa året för en som vill handla cykelgrejer, tyvärr.

Cykelbutikerna kan inte mäta sig mot online på den fronten. De överlever väl mest på servicejobb och impulsköp. Jag önskar att fler handlade i butikerna, tycker det är mer nice att kunna prata med dem och blir något fel så är returer mindre krångligt. :(
Nej så är det ju. Grejen är att jag är på besök i sthlm så tänkte passa på o kika lite cykelaffärer när jag ändå är här. Tänkt prova lite handskar o cykelglasögon osv. Sen skulle jag också behöva en butik med mkt reservdelar till specialized saker då jag behöver en skruv till deras flaskställ med verktygsset under

Nej så är det ju. Grejen är att jag är på besök i sthlm så tänkte passa på o kika lite cykelaffärer när jag ändå är här. Tänkt prova lite handskar o cykelglasögon osv. Sen skulle jag också behöva en butik med mkt reservdelar till specialized saker då jag behöver en skruv till deras flaskställ med verktygsset under
Sportson är Specialized-återförsäljare. Kolla dem. Har upplevt att Cykloteket har bra utbud också, speciellt deras butik i Bromma, vid flygplatsen.

För Spech-pryttlar ska du nog bege dig till Hammarby sjöstad:

Sportson är Specialized-återförsäljare. Kolla dem. Har upplevt att Cykloteket har bra utbud också, speciellt deras butik i Bromma, vid flygplatsen.
Ska jag vara ärlig så tkr jag att sportson är helt värdelösa. Hjälper aldrig till med nåt som är lite special, bara sina standardgrejer. Är ju dock förmodligen olika från stad till stad! Det ska jag kolla!

För Spech-pryttlar ska du nog bege dig till Hammarby sjöstad:
Grymt, tack, det ska jag kika på!!

Ska jag vara ärlig så tkr jag att sportson är helt värdelösa. Hjälper aldrig till med nåt som är lite special, bara sina standardgrejer. Är ju dock förmodligen olika från stad till stad! Det ska jag kolla!
De jag pratat med i Barkarby i norra Stockholm har varit riktigt schyssta gäller att hitta rätt personer i butikerna!

Tillbaka
Topp