Stöd Kvinnliga lag i TdF!

I vilket startled ska de stå? Blir det inte problem med många omkörningar för männen? ;)

Näe, men seriöst så tycker jag det skulle vara roligt att se, och jag tror att om något kan utveckla damcyklingen så är det detta..

Var inne och skrev under men ser inte om det registrerades någonstans... Hmm? Man brukar ju omdirigeras till en "tack för... sida". Ska kolla på datorn senare.

Och "Thank you for signing the petition "ASO (Amaury Sports Organization): Allow female professional cycling teams to race the Tour de France" i mitten.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> För mig dök det upp "Signed" uppe i högra
> hörnet.

+1, kom upp ett "signed" för mig med...

Tyckte det var lite oklart formulerat. Är tanken att det ska vara kvinnliga deltagare i samma startfält? Det känns för mig som en mindre lyckad tanke.

Att köra en kvinnlig motsvarighet känns ju självklart. Åtminstone Giro d'Italia har ju en sån, med hyfsat hög status. Trodde i min enfald att det redan fanns...

Nån som vet hur det är menat, så jag vet om jag ska hålla med eller inte? Med tanke på vilka som skrivit det gissar jag på att det sistnämnda alternativet är det de efterfrågar.

Jag misstänker att de menar att köra som på klassikerna, ungefär samma sträckning, samma dag, nån timme innan. Det borde vara "hyfsat enkelt" att lösa.

gabbeon skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför?
>
> 42 tror jag.

Det är vad.

Får SAAB-vibbar av sånt här. Svenskar i allmänhet och journalister i synnerhet begrät hur SAAB försvann som bilmärke samtidigt som dom gled omkring med sina franska/tyska bilar.

Om man verkligen vill stödja, så stöd med plånboken. Åkte du till Frankrike och såg på TdF Feminine nån gång? Följde det på TV?

Skriva på listor är bland det tramsigaste jag vet.

/Mr O,
kör SAAB, har SE-telefon och cyklar Crescent

Mr Orange skrev:
> Får SAAB-vibbar av sånt här. Svenskar i
> allmänhet och journalister i synnerhet begrät
> hur SAAB försvann som bilmärke samtidigt som dom
> gled omkring med sina franska/tyska bilar.
>
> Om man verkligen vill stödja, så stöd med
> plånboken. Åkte du till Frankrike och såg på
> TdF Feminine nån gång? Följde det på TV?
>
> Skriva på listor är bland det tramsigaste jag
> vet.
>
> /Mr O,
> kör SAAB, har SE-telefon och cyklar Crescent

Jag ser gärna, ibland tom hellre, på damcykling när det är Os och Vm. Samma sak med mtb och cx där damlopp kam ses ibland. Men det är ju sällan på tv.

Att resa till Frankrike för att se cykling överhuvudtaget är nog inte genomförbart för de flesta.

castrello skrev:
>
> Jag ser gärna, ibland tom hellre, på damcykling
> när det är Os och Vm. Samma sak med mtb och cx
> där damlopp kam ses ibland. Men det är ju
> sällan på tv.
>
Ja, men du är i minoritet på samma sätt som jag var när det gäller SAAB/Ericsson. Inga supporters - inga sponsorer - nedläggning. Hålla på med konstgjord andning i form av kvotering/stödpengar är jag starkt emot.

Senast ändrad:
Du kan ju alltid uppmana ASO att producera TV för damcykling så att man kan stödja damcykling genom att kolla på den.

clnr skrev:
> Du kan ju alltid uppmana ASO att producera TV för
> damcykling så att man kan stödja damcykling
> genom att kolla på den.

Det är väl just det som är problemet här... man har som TV-tittare (och därmed publik till reklam) ingen möjlighet att "konsumera" damcyckling. Varför skulle det inte funka på lika villkor? Funkar ju kalasbra inom längdskidåkning?

Tror knepet är att komma över dom första steget, att det normala är att både dam och herrcykling sker samtidigt, samt att det distribueras tillsammans via TV.

Postade en länk för någon vecka sedan angående en enkät som UCI har gjort bland "vanligt folk" och inom industrin (lag, sponsorer etc). Det som framkom där var att damcyklingen måste utvecklas!

Ett TdF som går "samtidigt" som killarnas kommer kunna ge ett enormt lyft och intresse

Bra tanke, men...
Om vi tycker det är gäspigt med Froomes dominans, hur intressant skulle det vara att följa ett TdF Feminine där Marianne Vos skulle vinna 15 etapper? :-/

Mr Orange skrev:
> Får SAAB-vibbar av sånt här. Svenskar i
> allmänhet och journalister i synnerhet begrät
> hur SAAB försvann som bilmärke samtidigt som dom
> gled omkring med sina franska/tyska bilar.
>
> Om man verkligen vill stödja, så stöd med
> plånboken. Åkte du till Frankrike och såg på
> TdF Feminine nån gång? Följde det på TV?
>
> Skriva på listor är bland det tramsigaste jag
> vet.
>
> /Mr O,
> kör SAAB, har SE-telefon och cyklar Crescent

+1.

Skall man ha igång en kvinnlig cirkus ala TdF så krävs det att den väcker fram en rörelse som kan bära evenemanget. Att tro att man kan ta äran och intensiteten från världens största lopp med världens bästa åkare, köra snarlika etapper med genommediokra deltagare fungerar inte.

Ser man på damgolfen så har dom valt den jobbiga "riktiga" vägen med egna tävlingar som nu helt plötsligt börjar få status och som har en historik inom deras egna idrott. Dom är absolut inte lika kända och stora som tex Masters men dom är inte intryckta för att manliga journalister skall kunna skriva lite om damidrott "också". Jag vill tro att denna rörelsen kommer överleva mycket bättre på lång sikt än att ha damidrotten som en side-kick till den riktiga eliten.

senast 2009 så vann ju Emma Pooley den kvinnliga motsvarigheten till Tour de france i frankrike.
Verkar som pengarna är det som saknas.

och : " in 2009 the race was only four days long with only 66 riders, after a planned race start and three stages in Britain fell through, leading winner Emma Pooley to joke that the race was "more of a Petite Boucle than Grande."

Om det funkar i friidrott och skid-sporter... varför skulle det inte funka i cykel?

Tror nog att Vacchi/Adamsson skulle klara att simultan-kommentera två etapper i ett så att säga.

Om man ställer upp alla på samma startlinje... vad är det värsta som kan hända?

XCZ skrev:
> Om det funkar i friidrott och skid-sporter...
> varför skulle det inte funka i cykel?

Funkar det med skidsport och friidrott menar du? Trodde bara det var VM och OS som folk såg på damgrenarna. Således är damidrottarna helt beroende av att lyckas i dessa arrangemang.. Dessa grenar saknar ju helt lag utan handlar bara om nationalistisk patriotism. Något vi gärna utövar i tvsoffan oavsett idrott.

underscore skrev:
> XCZ skrev:
> -----
> > Om det funkar i friidrott och skid-sporter...
> > varför skulle det inte funka i cykel?
>
> Funkar det med skidsport och friidrott menar du?
> Trodde bara det var VM och OS som folk såg på
> damgrenarna. Således är damidrottarna helt
> beroende av att lyckas i dessa arrangemang.. Dessa
> grenar saknar ju helt lag utan handlar bara om
> nationalistisk patriotism. Något vi gärna
> utövar i tvsoffan oavsett idrott.

Va?

Världscupen i skidor (både längd och alpint) och Diamond League i friidrott är väl i högsta grad prestigefulla på damsidan, i huvudsak i paritet med herrsidan. Från svensk synvinkel ges det väl helt enkelt mest uppmärksamhet till den halva som Sverige för stunden är bäst på.

Jag har noll koll på damcykling så det är ingen ironi menad i min fråga. Om de bästa damlagen startade samtidigt som de lag som nu kör TdF, skulle dom alltid komma sist och hur mycket efter skulle dom vara?

Selast skrev:
> Jag har noll koll på damcykling så det är ingen
> ironi menad i min fråga. Om de bästa damlagen
> startade samtidigt som de lag som nu kör TdF,
> skulle dom alltid komma sist och hur mycket efter
> skulle dom vara?

Jo, det skulle de nog. Kollade tiderna från OS 2012, där de (väl?) körde samma bana, men olika många varv. Hade damerna kört lika långt som herrarna, men med sitt snitt, hade damsegraren varit typ 40 min efter herrsegraren i mål. (Snitt 39.1 km/h kontra 43.4 km/h). Dock hade det väl åtminstone delar av damfältet kunnat hängåka vid gemensam start, vilket hade minskat avståndet, men gjort deras tävling väldigt märklig (tänk långloppsvärldscupen på skidor, fast värre).

HaraldN skrev:
> Jo, det skulle de nog. Kollade tiderna från OS
> 2012, där de (väl?) körde samma bana, men olika
> många varv. Hade damerna kört lika långt som
> herrarna, men med sitt snitt, hade damsegraren
> varit typ 40 min efter herrsegraren i mål. (Snitt
> 39.1 km/h kontra 43.4 km/h). Dock hade det väl
> åtminstone delar av damfältet kunnat hängåka
> vid gemensam start, vilket hade minskat
> avståndet, men gjort deras tävling väldigt
> märklig (tänk långloppsvärldscupen på skidor,
> fast värre).
Det var det jag misstänkte, låter rimligt tycker jag. Då är väl frågan hur man praktiskt skulle lösa detta. Jag tror inte man skulle lösa problemet med att låta damerna starta tidigare och köra samma etapp som herranra. Tror det skulle bli lite som ett förband på en konsert, alla är där för att se huvudakten och förbandet blir mest ett irritationsmoment. Jag tror också TV sändningarna skulle bli rätt röriga om man ska hoppa fram och tillbaka mellan två olika lopp. Fast med tanke på vilken hög klass de svenska tjejerna håller jämfört med herrarna är det synd att det inte är mer fokus på damcyklingen.

"Thank you for signing the petition "ASO (Amaury Sports Organization): Allow female professional cycling teams to race the Tour de France" "

Hur många W/kg klämmer Emma Pooley?

Någon som har räknat på det? Är det mutant-varning eller kan hon dopa upp formen ytterligare?

Jag som tycker det var tråkigt när Kekke bröt skulle iallafall gärna följa de svenska damerna på TV mer ofta än vart fjärde år. Så har man några fler att heja på.

HaraldN skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > XCZ skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om det funkar i friidrott och skid-sporter...
> > > varför skulle det inte funka i cykel?
> >
> > Funkar det med skidsport och friidrott menar
> du?
> > Trodde bara det var VM och OS som folk såg på
> > damgrenarna. Således är damidrottarna helt
> > beroende av att lyckas i dessa arrangemang..
> Dessa
> > grenar saknar ju helt lag utan handlar bara om
> > nationalistisk patriotism. Något vi gärna
> > utövar i tvsoffan oavsett idrott.
>
> Va?
>
> Världscupen i skidor (både längd och alpint)
> och Diamond League i friidrott är väl i högsta
> grad prestigefulla på damsidan, i huvudsak i
> paritet med herrsidan. Från svensk synvinkel ges
> det väl helt enkelt mest uppmärksamhet till den
> halva som Sverige för stunden är bäst på.

Dom är prestigefulla och diamond league styr även upp kassan för den absolut eliten, dock inte för bredden. För resten (som inte vinner allt i diamond league) så är det VM/OS som måste lyckas för att få till sponsorkontrakt som jag förstått det.

Skidskytte damer var ingen prestigefylld sport i Sverige innan Magdalena Forsberg. Längdåkning damer krävde en söt presterandes Kalla för att få lite flyt. Mer temporär nationalistism än gediget sportintresse mao.

Jag säger inte att damcykling inte kan lyckas, men jag tror inte på en "snabbfix" genom att kopiera herrarnas koncept. Man måste bygga stjärnor på sikt och få dragningskraft till sina egna tävlingar för att folk vill se på det och inte för att "dom skall väl också få tävla". Så har golfen tänkt och det lyckas. Mycket folk på damernas tävlingar, framförallt dom större. Mer och mer pengar och lukrativa sponsorkontrakt. Detta gör att mer pengar kan återinvesteras i sporten på lång sikt.

Ifall man hade haft dam fotbolls em/vm samtidigt som en större herrturnering så hade ingen brytt sig om ditot. Nu när dam em går off season så fylls krogarna i sverige med folk som vill se svenska landslaget. Likadant gör ex golfen, inte fasiken lägger dom sina majors samtidigt som herrarnas utan istället lägger dom det när herrarna har lite mindre tävlingar så att damerna kan få ärlig tv exponering, inte kvoterad.

JT skrev:
> Jag tror inte någon damcyklist skulle klara att
> gå med ens i klungan på den plattaste
> platt-etapp.

Håller inte alls med dig! Tror du underskattar kvinnliga elitcyklister!
Sjukt tråkig läsning i tråden...riktiga gubb-åsikter som kommer fram!

Miss Lycka skrev:
> Det är inte många av loppen för damproffs som
> visas på TV. Nu har alla chansen att gå på
> damfotboll. Det är gott om plats på läktarna.

Varför ska vi se damfotboll när det är cykel vi är intresserade av?

WITMatrix skrev:
> JT skrev:
> > Jag tror inte någon damcyklist skulle klara att
> > gå med ens i klungan på den plattaste
> > platt-etapp.
>
> Håller inte alls med dig! Tror du underskattar
> kvinnliga elitcyklister!

Jag har cyklat med flera kvinnliga elitcyklister, några på rätt hög internationell nivå, och vill påstå att jag visst har ganska bra koll på vilken kapacitet dessa har.

Jag tror snarare att du underskattar vad som krävs för att gå med en Tour de France-klunga. Man hör rätt ofta av de som kör touren att väldigt få tävlingar ens är i närheten i intensitet.

Nej, att damcyklister är ett par snäpp långsammare är nog inget som påstås av gubbighet. Att det skulle göra tävlingarna mindre intressanta är däremot struntprat. Absoluthastigheten har mycket lite med det att göra.

Det här med vad som drar publik är ju också en fråga. Till stor del tror jag att folk gillar det de matas med. Medierna har ett väldigt stort ansvar på den punkten. Hade det jobbats på att bygga upp en mytologi kring de kvinnliga storstjärnorna på samma sätt som på herrsidan hade nog publiken kunnat flockas även där.

JT skrev:
> WITMatrix skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > > Jag tror inte någon damcyklist skulle klara
> att
> > > gå med ens i klungan på den plattaste
> > > platt-etapp.
> >
> > Håller inte alls med dig! Tror du underskattar
> > kvinnliga elitcyklister!
>
> Jag har cyklat med flera kvinnliga elitcyklister,
> några på rätt hög internationell nivå, och
> vill påstå att jag visst har ganska bra koll på
> vilken kapacitet dessa har.
>
> Jag tror snarare att du underskattar vad som
> krävs för att gå med en Tour de France-klunga.
> Man hör rätt ofta av de som kör touren att
> väldigt få tävlingar ens är i närheten i
> intensitet.

Tror det är skillnad på "rätt hög" och högsta internationell nivå. Att de bästa kvinnliga cyklisterna i världen inte skulle kunna sitta med i klungan på en helt platt etapp tror jag bara är bullshit. Att de skulle vinna en etapp är något annat. Men det är ju trevligt att du har så höga tankar om kvinnor...känns modernt...

Nej nej NEJ!
Kvinntimmer skall inte vara ute och cykla!
Dom skall stå framför spisen och föda barn, gärna samtidigt! ;)

Missa nu inte smilyn!

Edit, alla ord skall vara med

Senast ändrad:
Håller med JT vad det gäller kapacitet hos svensk damelit idag, men hur mycket och på vilket sätt tränar de? Pratade för en tid sedan med ett fd utlandsproffs (dam) som pratade om 1000 timmar och ca 2000 mil om året. Cavendish låg på 4500 mil/år för ett tag sedan. Tror faktiskt att tjejerna kan bli betydligt bättre med "rätt" träning.

WITMatrix skrev:
> Tror det är skillnad på "rätt hög" och högsta
> internationell nivå.

Ok, det duger alltså inte med VM-guld för att vara på "högsta internationella nivå"?

> Att de bästa kvinnliga
> cyklisterna i världen inte skulle kunna sitta med
> i klungan på en helt platt etapp tror jag bara
> är bullshit. Att de skulle vinna en etapp är
> något annat. Men det är ju trevligt att du har
> så höga tankar om kvinnor...känns modernt...

Det har ingenting alls med "höga" eller "låga" tankar om kvinnor att göra.

grump skrev:
> Håller med JT vad det gäller kapacitet hos
> svensk damelit idag, men hur mycket och på vilket
> sätt tränar de? Pratade för en tid sedan med
> ett fd utlandsproffs (dam) som pratade om 1000
> timmar och ca 2000 mil om året.

Cyklar de 20km/h i snitt alltså?

Då tror inte jag heller att de hade hängt med i en TdF-klunga. ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp