Stödförsäkra cykeln?

nils

Medlem
Stödförsäkra cykeln?
Hej. Blev av med min cykel för två veckor sedan och verkar inte få ut speciellt mycket på försäkringen ( Länsförsäkringar, max 5000).
Är det någon som har bra tips om vad man skall satsa på om man redan har en hemförsäkring men vill skaffa en separat cykelförsäkring?

Stödförsäkra cykeln?
Vad är det för försäkring? Jag har länsförsäkringar, min cykel för cirka 10000kr blev stulen och gick väldigt bra med att få ut en ny cykel. 25% i självrisk bara.

Stödförsäkra cykeln?
Jag sitter i kö på FOLKSAM just nu. Hon Kollar...

(Dom verkara bara ha hemförsäkringen som täcker hojar upp till 20K).

Nu... Specialallrisk, den skulle kosta 2500:-/år. :o(

Vad händer om man blir robbad på hojen ? Ja, då får man 18500:-. Hur långt räcker det? Jo, halva cukeln ? :o(

Min får nog stå inomhus även i sommar. Förra hojen stod i förrådet.

//Skogling

Stödförsäkra cykeln?
Jag passar på att upprepa det jag skrivit tidigare här. Det tål att skrivas igen.

*drömma sig bort*

Jag hade vid 17 års ålder sparat ihop till en begagnad Cyclepro Ultralite Comp. Den gick på 7000:-, var fullt XTR-utrustad och hade oljedämpad Indygaffel. Cykeln var nog 3 år gammal och gaffeln ett halvår. Den såldes begagnad genom en affär som inte brukade ta in begagnat och de satte ett tokpris på den för att bli av med den.

Detta var alltså en mycket bra cykel för 11 år sedan, och dessutom en mycket dyr och bra cykel för en cykelsugen 17-åring. Speciellt kommer jag ihåg de otäckt gröna michelin Wildgripperdäcken.

Efter en knapp månad, då cykeln var fastlåst med 3(tre!) lås vid ett, trodde jag, starkt nog träd var sista gången jag såg den.

Nån jävel som inte skulle överleva ett möte med mig idag hade böjt,slitit och sågat av trädet och tillgripit sig min första seriösa mountainbike. *lessen i ögat*

Jag räknade sedan ut att jag med farsans dåvarande försäkringsbolags skulle fått ut 12-14000:- för den snodda cykeln, om jag hade haft tilläggsförsäkring för cykel! Nu fick jag istället 5000:- minus självrisk då. Det var maxbeloppet för cykel.

M a o helt rätt att kolla upp detta.

Stödförsäkra cykeln?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sitter i kö på FOLKSAM just nu. Hon Kollar...
>
>
> (Dom verkara bara ha hemförsäkringen som täcker
> hojar upp till 20K).
>
> Nu... Specialallrisk, den skulle kosta 2500:-/år.
> :o(
>
> Vad händer om man blir robbad på hojen ? Ja, då
> får man 18500:-. Hur långt räcker det? Jo, halva
> cukeln ? :o(
>
> Min får nog stå inomhus även i sommar. Förra hojen
> stod i förrådet.
>
>
> //Skogling

Tack skogling. det verkar som om folksam ivarjefall toppar min nuvarande försäkring som max betalar ut 5000.

men med cykelförlusten i färskt minne och samma känsla av våldsbenägenhet mot gärningsman som carl så verkar det som om det inte blir några fler cykelturer i stan på min nya inbred som kommer snart.
Nils

Stödförsäkra cykeln?
Jag har Trygg Hansa och de är VÄLDIGT generösa med cyklar. Jag pratade med dem när jag skaffade hoppetossen och han jag pratade med tyckte det var bättre att man hade en skitdyr hoj man var rädd om och alltid har under uppsikt än en halvkass som man ställer på stan i fyllan och villan. De på Trygg Hansa är (var?) alltså inte speciellt oroliga för att försäkra fina hojar.

Stödförsäkra cykeln?
Jag var tidigare kund hos länsförsäkringar, tills min cykel blev stulen....
Nu har jag sedan ett par år tillbaka IF som var väldigt mycket bättre, jag valde försäkringsbolag endast utifrån hur de gjorde med cykelförsäkringen.
Så nu är min cykel försäkrad upp till sitt värde. för typ 100:- året..

Tillbaka
Topp