Stöld eller skadegörelse?

Audioholic

Aktiv medlem
Jag lämnade min stadshybrid låst vid en skolgård över helgen. När jag skulle hämta den så saknade den QR-axlarna (sorten med insexskruv) samt bromsoken.

Någon hade alltså klippt hydraulslangarna och skruvat loss oken. MT200 med ett nypris på 14EUR/st. Varför?

Och varför var QR-axlarna borta men inte hjulen?

Jag fattar ingenting.. Ambitiös skadegörelse eller dålig stöld?

Jag vill minnas att liknande sabotage skedde emellanåt när jag gick i grundskolan. Tror att det upphörde först när en elev halvt slog ihjäl sig. Därför gissar jag på "pojkstreck" från ett barn med outvecklat konsekvenstänk, kanske från en rivaliserande skola?

Jag tror inte det är helt ovanligt att stjäla komponenter. Kanske har man redan stulit en cykel men just dessa saker saknas eller är trasiga? Eller så är det en ung/fattig person som behöver nya ok/QR men inte vill betala. Hade bara bromsslangarna varit avklippta hade jag trott på allmänt sabotage.

Här kan man inte ha QR på cykeln, då spänner skitungarna loss dem.
Fått byta till axel utan QR på barnens cyklar
Fast nu hade ju TS inte vanliga QR med lättöppnad spak om jag förstått saken rätt.

Screenshot_20230620-120820-602.png

Är det en skolgård med rykte om sig på något sätt? På skolgårdar i denna delen av landet iaf så hänger mest kids och gärna dem som gillar att jävlas. Så nån form av pojkstreck låter möjligt i mina öron

Jag tror inte det är helt ovanligt att stjäla komponenter. Kanske har man redan stulit en cykel men just dessa saker saknas eller är trasiga? Eller så är det en ung/fattig person som behöver nya ok/QR men inte vill betala. Hade bara bromsslangarna varit avklippta hade jag trott på allmänt sabotage.
Jag håller med, känns mest rimligt.

Någon har ju uppenbarligen haft för avsikt att sabotera. Troligen ligger grejerna kastade i närmsta soptunna, dike eller skogsdunge.

Inga bromsar samt hjulen faller av. Perfekt sätt att skada någon.

Jag håller med om att pojkstreck låter mest troligt. Jag är i så fall lite imponerad av att det fanns både insex och avbitare i pojksträckslådan..

Jag tror nog också att grejerna ligger i någon buske i närheten. Jag gick ett varv och kollade men hittade inget..

Vi snackar skolgård i Göteborg, östra centrum så inget speciellt ökänt..

Kan vara pojkstreck men jag tror nog mer på stöld, insex-QR kan jag tänka mig en del vill byta till från vanliga QR, skulle själv vilja det.

Nån som skulle skoja till det och lossa QR, och sen fick för sig att "nu jävlar ska jag visa" när dina insex-axlar dök upp?

Verkar ju extramt korkat att klippa slangarna och bara sno oken istället för att ta hela bromsarna.

Tillbaka
Topp