Stöldskyddsmärkning, cykelmärkning, SSF eller ISR

Hej!

Ska märka cykeln för att förbygga stöld. Finns vad jag hittat två likartade system för detta som båda bygger på DNA, SSF:s cykelmärkning och ISR märkning. Länkar till dessa nedan.

Jag vet inte vilken jag ska välja. Spontant vill man väl ha det mest internationellt kända blad allmänhet och bus. Frågan är viket av de två nämnda det kan tänkas vara? Det kan ju vara att de är helt likvärdiga också.
Länk SSF
ISR märkning länk

Jag är ju proffisionell cykeltjuv och när jag rekat och spanat och tagit mig in på någons tomt, smygit bort till garaget, brutit upp dörren, tagit mig i garaget och klippt låsen till cyklarna.

Då ser jag det, SSF-klistermärket - helvete.
Detta skulle ju vara en bra stöt. Då backar jag ut direkt, släpper cyklarna och istället smyger ljudlöst ut från garage, trädgård och lämnar byn för att söka offer någon annanstans.

Jag är också lite tveksam till klistermärken tyvärr. Men att ha sitt ramnummer i ett register kanske kan öka att man får tillbaka den en dag den blivit stulen.

Märkningen hindrar nog ingen men dyker en stulen cykel upp i något tillslag så vet man vem som är den rättmätige ägaren
Det blir inget snack om den är stulen eller inte oavsett bortslipat ramnummer eller omlackering...
Inte för att en ev tjuv får något straff men vederbörande får iaf inte tillbaka godset.
Måla på märkningen på många ställen.
Svetsar ska visst vara en av de bättre ställena och gärna där det inte syns.

Det som brukar funka är:
1. Släpp inte greppet om din cykel.
2. Måste du släppa. Be en kompis hålla i den.
3. Sov med din cykel intill.
4. Ha en ful och lågt specad cykel.
5. Ha en 26" mtb med V-broms. Dock ej vintagegammal.

Vill inte vara negativ, men bryr sig verkligen buset om sånt?

Är det inte vårt ansvar att försvåra för busen i mesta möjlig mån vi orkar med. Ponera att du ska köpa en beggad märkt cykel, en normal medborgare som känner till dessa märkningar och register slår väl då upp qr koden och kollar om den är anmäld stulen.
Jag tycker det är en billig ”no brainer” som också uppskattas av försäkringsbolagen.

Är det inte vårt ansvar att försvåra för busen i mesta möjlig mån vi orkar med. Ponera att du ska köpa en beggad märkt cykel, en normal medborgare som känner till dessa märkningar och register slår väl då upp qr koden och kollar om den är anmäld stulen.
Jag tycker det är en billig ”no brainer” som också uppskattas av försäkringsbolagen.
Tyvärr tror jag att normal-svensson bara ser ett klipp, köper billigt och låtsas som det regnar..

Jag är ju proffisionell cykeltjuv och när jag rekat och spanat och tagit mig in på någons tomt, smygit bort till garaget, brutit upp dörren, tagit mig i garaget och klippt låsen till cyklarna.

Då ser jag det, SSF-klistermärket - helvete.
Detta skulle ju vara en bra stöt. Då backar jag ut direkt, släpper cyklarna och istället smyger ljudlöst ut från garage, trädgård och lämnar byn för att söka offer någon annanstans.

Jag är också lite tveksam till klistermärken tyvärr. Men att ha sitt ramnummer i ett register kanske kan öka att man får tillbaka den en dag den blivit stulen.

Men det är köparen av stöldgods vi vill påverka och även om stulen cykel i vilket fall blir såld så minskar väl priset och efterfrågan om den vid en slagning i dessa register visar sig vara anmäld stulen.

Senast ändrad:
Tyvärr tror jag att normal-svensson bara ser ett klipp, köper billigt och låtsas som det regnar..
Skulle du göra så självt? Känner man bara till att det finns dessa register och märkningar så krävs det ju att man aktivt väljer att inte enkelt kolla upp detta i samband med köp. Du slår väl upp en beggad bil?

Skulle du göra så självt? Känner man bara till att det finns dessa register och märkningar så krävs det ju att man aktivt väljer att inte enkelt kolla upp detta i samband med köp. Du slår väl upp en beggad bil?
Jag handlar intr cyklar på det sättet så kan inte svara. Har heller aldrig köpt en bil som inte var från en handlare...

Det som brukar funka är:
1. Släpp inte greppet om din cykel.
2. Måste du släppa. Be en kompis hålla i den.
3. Sov med din cykel intill.
4. Ha en ful och lågt specad cykel.
5. Ha en 26" mtb med V-broms. Dock ej vintagegammal.

Är detta argument mot själva idén med märkning? Jag tycker nog att det är en enkel billig lösning som i vilket fall kan förenkla min kommunikation med försäkringsbolaget. Vill någon ta cykeln så gör det det, inget snack om den saken.

Är detta argument mot själva idén med märkning? Jag tycker nog att det är en enkel billig lösning som i vilket fall kan förenkla min kommunikation med försäkringsbolaget. Vill någon ta cykeln så gör det det, inget snack om den saken.
Jag tror inte att det gör nån större skillnad. Väldigt få cyklar verkar komma tillbaka. Men om en liga plockar ett stort antal och åker fast så att cyklarna tas i beslag kan man antagligen snabbt få tillbaka sin cykel. I tvister ja, annars vet jag inte.

Jag tror mer på ett märke som innebär att man är kopplad till ett nätverk av försäkringsbolag som lovat att de kommer anstränga sig för att kartlägga och motverka cykelstölder. Nu verkar man enbart sätta villkor, premier och betala ut pengar.

Sorry att du fick sån negativ respons. Jag tycker aldrig jag hör någon som haft nytta av systemet med märkning. Men det kan ju vara fel. Kanske hör man aldrig något från dem som är nöjda. Prova du om det känns tryggare.

Vi köpte vanligt märk-DNA (från SSF?) och kletade på ett gäng cyklar hemma. 350 kr kanske? Fick med ett gäng olika klibbor i olika storlek och alla cyklar är reggade med ramnummer på samma DNA.

Bilagor

• 62D86AA3-BF74-41CE-952B-81A3B7172E17.jpeg
    62D86AA3-BF74-41CE-952B-81A3B7172E17.jpeg
    540.2 KB · Besök: 379
Hej!

Ska märka cykeln för att förbygga stöld. Finns vad jag hittat två likartade system för detta som båda bygger på DNA, SSF:s cykelmärkning och ISR märkning. Länkar till dessa nedan.

Jag vet inte vilken jag ska välja. Spontant vill man väl ha det mest internationellt kända blad allmänhet och bus. Frågan är viket av de två nämnda det kan tänkas vara? Det kan ju vara att de är helt likvärdiga också.
Länk SSF
ISR märkning länk
GPS spårsändare dold i ramen och "baseball" trä bredvid? =) Eller helst alltid ha cykeln i delar inomhus, bredvid sängen med "baseball" trä bredvid? =). En cykel i delar är ointressant att knycka av tjuven =). Bästa försäkringen för något annat förstår inte dagens tjuvar ändå =).

Vi köpte vanligt märk-DNA (från SSF?) och kletade på ett gäng cyklar hemma. 350 kr kanske? Fick med ett gäng olika klibbor i olika storlek och alla cyklar är reggade med ramnummer på samma DNA.
Vilken konsument som tänkt sig köpa en cykel i andrahand kan kontrollera om cykeln är märkt såhär, när dekalerna är bortskrapade?
Eller detta är bara tänkt för att polis/försäkringsbolag ska kunna kontrollera cykeln?

GPS spårsändare dold i ramen och "baseball" trä bredvid? =) Eller helst alltid ha cykeln i delar inomhus, bredvid sängen med "baseball" trä bredvid? =). En cykel i delar är ointressant att knycka av tjuven =). Bästa försäkringen för något annat förstår inte dagens tjuvar ändå =).
Den blir inte smutsig heller om man alltid förvarar den i delar.

Vilken konsument som tänkt sig köpa en cykel i andrahand kan kontrollera om cykeln är märkt såhär, när dekalerna är bortskrapade?
Eller detta är bara tänkt för att polis/försäkringsbolag ska kunna kontrollera cykeln?
Precis, främst för att kunna få tillbaks stöldgods. Minns jag rätt är det även så SSF marknadsför det.

DNA-märkningen syns med uv-lampa, men det är nog svårt att kolla upp ägaren som privatperson - om ramnummer är bortslipat. DNA-t däremot, är nog svårt att få bort när det är duttat på svetsar inne i ramen.

Jag kör DNA på samtliga MTB:s. Jag tror inte det avskräcker proffsligor men väl amatörer som handlar mer efter ”tillfället gör tjuven”. Sen om cykeln skulle hittas i Sverige eller på kontinenten så kan man ju förhoppningsvis få tillbaka den.

Jag kör DNA på samtliga MTB:s. Jag tror inte det avskräcker proffsligor men väl amatörer som handlar mer efter ”tillfället gör tjuven”. Sen om cykeln skulle hittas i Sverige eller på kontinenten så kan man ju förhoppningsvis få tillbaka den.
Ja. Den som plötsligt blir sugen på att begå ett brott som den inte annars skulle göra (din granne, kollega eller Guy om the street) kommer lägga till DNA-märkningen i sin ekvation om risken är värt utdelningen. Men Johnny eller Konny som skulle snatta mazariner ur polisens cafeteria om de råkade ha vägarna förbi, bryr sig nog föga när de fått syn på bytet och hanterar problemet relativt enkelt när de kommit hem med det.

Bästa avskräckan är bra lås, helst flera. Dold gps är troligen det bästa sättet att få tillbaka en cykel som blivit stulen. Alternativt jävligt gott om flax. Kompisen fick tillbaka sin Skeppshult efter fem år när polisen hittade den i en husrannsakan och kunde spåra ramen till hans anmälan.

Ja. Den som plötsligt blir sugen på att begå ett brott som den inte annars skulle göra (din granne, kollega eller Guy om the street) kommer lägga till DNA-märkningen i sin ekvation om risken är värt utdelningen. Men Johnny eller Konny som skulle snatta mazariner ur polisens cafeteria om de råkade ha vägarna förbi, bryr sig nog föga när de fått syn på bytet och hanterar problemet relativt enkelt när de kommit hem med det.

Bästa avskräckan är bra lås, helst flera. Dold gps är troligen det bästa sättet att få tillbaka en cykel som blivit stulen. Alternativt jävligt gott om flax. Kompisen fick tillbaka sin Skeppshult efter fem år när polisen hittade den i en husrannsakan och kunde spåra ramen till hans anmälan.

nu är ju min granne polischef men visst han kanske gör en smash and grab.

Hade försäkringsbolag, polismyndighet framfört att man får lägre avgifter, självrisk, uppklarnadeprocent alternativ högt prio på eftersök, nationellt register hos polisen etc för den som klistrar och märker sin hoj så hade jag direkt använt det paket jag köpt.

Nu litar jag inte på någon längre (förutom dom jag känner) så jag övervakar cykeln med en närmast paranoid inställning. Jag funderar och avstår ofta från stopp när det känts minsta fel.

Ett märke avskräcker ingen, många av dom som säljer struntar ju blankt i påföljder om det ens blir några. Tyvärr verkar det också som att en hel del köpare inte heller gör det.
Finns det ens någon här som någonsin fått sitt ramnummer kontrollerat i något sammanhang?

Har aldrig förstått det här med DNA-märkning. Vem gör analysen för att avgöra vems cykeln är? Är det alltså DNA som sprutas på?

Hade försäkringsbolag, polismyndighet framfört att man får lägre avgifter, självrisk, uppklarnadeprocent alternativ högt prio på eftersök, nationellt register hos polisen etc för den som klistrar och märker sin hoj så hade jag direkt använt det paket jag köpt.

Nu litar jag inte på någon längre (förutom dom jag känner) så jag övervakar cykeln med en närmast paranoid inställning. Jag funderar och avstår ofta från stopp när det känts minsta fel.

Ett märke avskräcker ingen, många av dom som säljer struntar ju blankt i påföljder om det ens blir några. Tyvärr verkar det också som att en hel del köpare inte heller gör det.
Finns det ens någon här som någonsin fått sitt ramnummer kontrollerat i något sammanhang?
Ja, man kan fundera lite hur det fungerar. Jag kan ju dra ett exempel hur det går till när vi i vår brf städar undan övergivna cyklar kanske var 4-5:e år:
Efter att ha märkt upp i god tid, samlar vi in de cyklar som fortf förefaller övergivna. Vi upprättar en lista med fabrikat, färg, och försöker identifiera ramnummer eller liknande (det är inte helt lätt alla gånger). Sedan skickar vi listan till polisen, som kollar den mot stöldregistret. Aldrig nånsin har det varit nån träff. Med brevet vi får fr polisen står också att vi ska hålla cyklarna i tre månader (jag minns inte exakt, men nåt sånt), sedan kan vi göra vad vi vill med dem om ingen hör av sig.
Vi behöver alltså inte lämna in cyklarna, ingen från polisen kommer ut och kontrollerar dem, utan allt bygger på vår förmåga att identifiera ramnummer eller annat (och i viss mån vår ärlighet blir det ju också).

Ja du sprutar på ditt eget DNA. I paketet följer det med en FIB Aktuellt från 1987 och glidmedel.
Misstänkte att det var så. Som företagare är det många som ringer och erbjuder stöldskyddsmärkning med DNA. Förmodar att dom då kommer ut och gör sin grej där man önskar, sen är saken biff.

Skämt åsido (och som återkoppling på ooms inlägg ovan); vem är det som förväntas kontrollera märkningarna man gjort på saker? Någon måste ju göra något. Bara spraya på något och sen hoppas att det går väl känns som en ganska naiv förhoppning..

Stöldmärkning är i min mening rent trams och helt meningslöst. De blir sannolikt snodda ändå...

Och inte fan vill jag ha tillbaka en nerkissad och söndertrasad hoj, så mycket energi som man lagt på att hålla efter grejerna... Dessutom, vad har man försärkingar till annars.

ska dna märkning va effektiv på en cykel bör hela cykeln i princip doppas i dna vätskan en dna märkt ram är lätt o strippa på delar dumpa märkta ramen o sälja ospårbara delar..

Misstänkte att det var så. Som företagare är det många som ringer och erbjuder stöldskyddsmärkning med DNA. Förmodar att dom då kommer ut och gör sin grej där man önskar, sen är saken biff.

Skämt åsido (och som återkoppling på ooms inlägg ovan); vem är det som förväntas kontrollera märkningarna man gjort på saker? Någon måste ju göra något. Bara spraya på något och sen hoppas att det går väl känns som en ganska naiv förhoppning..
DNA-märkningen består av en flaska lack innehållande dnamärkningen och en pensel,etiketter och en kod man reggar.
Det räcker med mikrosokopiska mängder för att godset ska gå att identifiera.

Av ovan nämnda alternativ så skulle jag iaf välja SSF 10 gånger av 10 pga ISRs grundares(?) förbannade spammande i samtliga facebooktrådar som har det minsta med cykling att göra. Om man måste lägga så mycket energi på sunkig smygreklam så är nog inte produkten hundraprocentig.

Enter några år på insidan, ja i branschen för stöld om inbrottsskydd så kan jag bjuda på en trist men ganska allenarådande insikt. Det finns inga metoder för att förebygga inbrott eller stöld av egendom, men man kan genom klokt agerande och bra skalskydd få tjuven att föredra andra objekt före ens skyddade prylar.
Men om tjuven inte har något annat att välja eller råkar besitta sådan kunskap om vad som är inlåst så kommer de ändå att testa och då handlar det bara om att köpa sig tid, en stressad tjuv kan i bästa fall avbryta och ge sig av om denne tycker att det är för omständigt för det potentiella bytets storlek..

Nu till det riktigt trista, diverse märkningar kan snarare vara lockande, men i bästa fall bara helt overksamma. Amatörer får ju en gratis hjälp att ägaren åtminstone värderat föremålet nog högt för att gör sig besväret, när det sedan redan är stulet så ger märkningen otroligt lite då någon måste jobba med att jaga vanliga tjuvar och sedan göra spårningen av märkningen, vid detta tillfälle har brottet men 99,99% sannolikhet redan reglerats med försäkringsbolaget så cykeln är deras och märkningen gav ägaren 0 skydd eller förbättrade möjligheter att få tillbaks sin klenod.

Vill man påverka oddset för att få tbx något som är på vift är nog det enda som hjälper, gps spårare, bollträ och ett rymligt samvete.

Enter några år på insidan, ja i branschen för stöld om inbrottsskydd så kan jag bjuda på en trist men ganska allenarådande insikt. Det finns inga metoder för att förebygga inbrott eller stöld av egendom, men man kan genom klokt agerande och bra skalskydd få tjuven att föredra andra objekt före ens skyddade prylar.
Men om tjuven inte har något annat att välja eller råkar besitta sådan kunskap om vad som är inlåst så kommer de ändå att testa och då handlar det bara om att köpa sig tid, en stressad tjuv kan i bästa fall avbryta och ge sig av om denne tycker att det är för omständigt för det potentiella bytets storlek..

Nu till det riktigt trista, diverse märkningar kan snarare vara lockande, men i bästa fall bara helt overksamma. Amatörer får ju en gratis hjälp att ägaren åtminstone värderat föremålet nog högt för att gör sig besväret, när det sedan redan är stulet så ger märkningen otroligt lite då någon måste jobba med att jaga vanliga tjuvar och sedan göra spårningen av märkningen, vid detta tillfälle har brottet men 99,99% sannolikhet redan reglerats med försäkringsbolaget så cykeln är deras och märkningen gav ägaren 0 skydd eller förbättrade möjligheter att få tillbaks sin klenod.

Vill man påverka oddset för att få tbx något som är på vift är nog det enda som hjälper, gps spårare, bollträ och ett rymligt samvete.

Polisen verkar positiv till DNA-märkning. Men de har ju haft fel förr:

Sen tror jag alla idag vet att en heldämpad MTB är dyr. Det är ju få tjuvar som kommer från naturfolk i Papau Nya Guinea.

Jag är ingen normal medborgare.

Jag köpte en beg cykel på distans här på happy för 30' för några år sen . säljaren tog upp i annonsen att den var med i något register och kostnaden var betald i flera år framöver = jag kunde känna mig trygg om jag fick den stulen och jag fick därmed betala lite mer ...
Jag borde kanske gjort en slagning i registret och sett om den var stulen.
Har nu sålt den vidare, svårt att tro att han som köpte den av mig tittat i registret.

Polisen.
Man har apparater för det och tillgång till registret där man reggat sin "dnakod"
Men sitter polisen och går igenom alla stulna grejer med någon form av analysapparat då alltså? Om det nu ska gå att få fram något från en smutsig sak som någon gång i tiden fått ett lager "lack" på sig känns det både som ett idogt arbete och krav på ganska avancerad utrustning.

Med tanke på hur dåliga resurser polisen har med uteredningar osv så ställer jag mig ganska skeptisk..

På vilket sätt skulle en GPS sändare hjälpa ?ser jag flera av er skriva.

Då ser du ju var cykel befinner sig och kan ingripa. Ofta samlas ju cyklar ihop innan de transporteras till annan stad eller utrikes. Skulle säkert vara bra om det fanns något smidigt system. Dagens känns lite knepiga/klumpiga.

Polisen hörde av sig till mig nyligen om att en cykel hade hittats som enligt försäkringsbolag hörde till mig. Det visade sig vara en gammal cykel som jag sålde runt 2007 i Jönköping som nu hade dykt upp stulen i Uppsala.. de två cyklar som jag fått stulna har aldrig dykt upp igen..

Polisen verkar positiv till DNA-märkning. Men de har ju haft fel förr:

Sen tror jag alla idag vet att en heldämpad MTB är dyr. Det är ju få tjuvar som kommer från naturfolk i Papau Nya Guinea.

Jo det vore väl illa on polisen inte anammar alla betänkliga metoder i förbyggande syfte, skulle ju vara som att säga, vi har givit upp.
Mer intressant vore ju en redogörelse för hur många fler procents chans det är att få tillbaks en märkt cykel jämfört med en omärkt som är stöldanmäld med ramnummer, jag vågar tro att det är en försvinnande skillnad.

Men sitter polisen och går igenom alla stulna grejer med någon form av analysapparat då alltså? Om det nu ska gå att få fram något från en smutsig sak som någon gång i tiden fått ett lager "lack" på sig känns det både som ett idogt arbete och krav på ganska avancerad utrustning.

Med tanke på hur dåliga resurser polisen har med uteredningar osv så ställer jag mig ganska skeptisk..
Det är väl mer om man gör ett tillslag och hittar mycket gods då kör dom med sin lampa och letar efter märkningar.
Man kan också tänka sig om dom tar någon för häleri så slipper man diskussionen om den är stulen eller inte.

Det är väl mer om man gör ett tillslag och hittar mycket gods då kör dom med sin lampa och letar efter märkningar.
Man kan också tänka sig om dom tar någon för häleri så slipper man diskussionen om den är stulen eller inte.
Om en cykel har haft fem ägare och alla DNA-märker eller förste ägare DNA-märker men inte övriga kommande fyra, kommer det vara en fördel eller ett problem? Troligen problem och olust att nysta vidare.

Jag har spenderat rätt mycket tid på att hitta lösningar för att minska risken för att få cyklar stulna. Inte hittat någon bra lösning (förutom att ha cykeln i sängen - men det blir så trångt med alla cyklar där).

Det mest lovande (och skrattretande) som jag faktiskt överväger att köpa för att testa är ett sånt här (dock tveksam till hur bra det passar på en FS-mtb):

Märkning övertygar mig inte tyvärr..

Tillbaka
Topp