[Stoppa pressarna!] Tillåtet med cykel i väska på SJ!?

nisseson

Aktiv medlem
Jag vet att det finns tidigare trådar om hur det ej varit tillåtet med cykel på SJs tåg (t.ex. https://happyride.se/forum/read.php/1/3229686 och https://happyride.se/forum/read.php/1/1857122) men jag behöver någon som nyper mig i armen och väcker mig, eller bekräftar att de ändrat sig.

Jag läste på lite så sent som för någon vecka sen och suckade över att jag skulle behöva hyra bil för att få ner cykeln till Malmö över en helg i augusti, men fick ett infall och slösurfade på SJs hemsida igen nyss. Chocken!!1!

Se bagagereglerna: https://www.sj.se/sv/reseinfo/bagageregler.html
* Grundregeln är att varje person får ta med sig högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm, maxvikt 20 kg) samt ett litet handbagage.
* Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, som till exempel en hopfällbar barnvagn, ett skidfodral, en golfbag, ett musikinstrument, en el-sparkcykel, en hopfällbar resecykel eller en demonterad cykel i en cykeltransportväska.

De förtydligar längre ner:
Cykel måste vara demonterad eller hopfälld och förvaras i en för ändamålet anpassad cykeltransportväska innan ombordstigning (maxmått 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska). Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar.

Kanske ett litet steg för SJ, men ett stort steg för cykel-Sverige! Eller har jag fått allt om bakfoten och det har alltid varit godkänt?

(Jag inser problemet med att inte kunna ta cykeln till punkt A och cykla tillbaka etc, men det löser ju upp vissa knutar iaf.)

Bakfoten är väl att detta inte är något speciellt nytt. Nytt skulle vara att man inrättade särskilda vagnar med plats för ett antal - hela- cyklar. Och lite färre säten.
Fast det vore nog omöjligt. I Sverige i alla fall.

Vad jag hade förstått så är det nytt med tillägget att cykel i väska uttryckligen är tillåtet (se t.ex. https://happyride.se/forum/read.php/1/3229686/3551005#msg-3551005 från 21:a maj i år där de tidigare reglerna framgår:
Vår personal kan inte hjälpa till med bagage vid av/påstigning, därför är det viktigt att du inte har med dig mer bagage än vad du själv klarar att bära. Grundregeln är högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm) per person samt datorväska/handväska. Utöver detta får du även ta med dig ytterligare ett bagage, som till exempel hopfällbar barnvagn, skidor, golfbag, musikinstrument eller hopfällbar cykel.)

Men visst är nästa steg att slippa packa i väska.

Semestrade i Berlin nyss (bedrövlig stadskärna förövrigt. Välj annan storstad i Europa, vi var på genomresa som tur är)

Blev dock positivt överraskad av cyklar på tunnelbanan, Mao behövde vi bara cykla berlinmuren uppifrån och ner. :)

Och hör och häpna, men jag såg ingen på t-banan som dog, klämde sig eller på annat vis hindrade med sin cykel ??

Det fungerar inte i Sverige. Glöm det, cykel på tuben? Kränktheten skulle ha orsakat massdöd. Jag har fått skäll med cykeln på pendeltåg, på plats för cykel, barnvagn å något till. När jag frågade vad bilden på väggen, den med två runda ringar längst ner med lite linjer föreställer blev gubbfan tyst. Vi vet så jävla bra, så länge det passar oss. Usch

Cykel i väska har man väll fått ha länge. Har iaf. Gjort flertalet resor tidigare med väska utan problem.

Nyheten är ar att de satt mått och vikt angivelser?

Håller med om att det är ett framsteg att de explicit skriver att det är tillåtet. Bör minska risken att någon nitisk konduktör tvärvägrar att låta en åka med cykelväskan. Ffa om man planerar en längre tripp och SJ-tåget bara är första steget är det ju skönt att veta att man inte riskerar få resan försenad/förstörd av att man stoppas p.g.a. cykelväskan.

Problemet är ju att det aldrig finns nån bra plats att ställa större bagage på. Och som det står:

"Ombord på tåget placeras väskan på en ledig golvyta enligt instruktion från ombordpersonalen. Väskan får inte sticka ut i mittgången eller blockera dörrar."

Finns det annan golvyta än i gången och vid dörrarna? I praktiken så kan de säkert fortfarande neka att ta med väskan lite som de känner för.

"Observera att ombordpersonalen av säkerhetsskäl kan tvingas neka större specialbagage tillträde till tåget om det inte finns utrymme för dessa ombord. "

Kika på vagnskartan när ni bokar biljett, där framgår var de lediga ytorna finns. Oftast i vagn 7 på snabbtågen.

Håller med om att det är lite bökigt att behöva packa ner cykeln i påse eller väska, men SÅ jobbigt är det inte.

Om man bor i Stockholm och vill åka på cykelsemester till t.ex. Åre. Kan man då ta en cykelväskan på tuben och sedan på SJ? Vore ju ganska trevligt att slippa köra bil så långt om man kan ta tåget :)

Man får bara hoppas att en nitisk konduktör inte hävdar att sopsäckar inte är en cykeltransportväska.

Senast ändrad:
roskai sa:
Om man bor i Stockholm och vill åka på cykelsemester till t.ex. Åre. Kan man då ta en cykelväskan på tuben och sedan på SJ? Vore ju ganska trevligt att slippa köra bil så långt om man kan ta tåget :)

Det gick bra för mig härom veckan. Dock inte till Åre men med två olika typer av SJ-tåg till annan ort. Gick även bra på innerstadsbussen men jag behövde då ställa väskan på högkant och hålla i den.

Hobbytrampare sa:
Semestrade i Berlin nyss (bedrövlig stadskärna förövrigt. Välj annan storstad i Europa, vi var på genomresa som tur är)

Ni som som är nyfikna på Berlin bör kolla fler källor än denna. Alldeles jättehärlig stad.

Krompa sa:
roskai sa:

Det gick bra för mig härom veckan. Dock inte till Åre men med två olika typer av SJ-tåg till annan ort. Gick även bra på innerstadsbussen men jag behövde då ställa väskan på högkant och hålla i den.
Grymt tack!

Tillbaka
Topp