Stoppa vansinnet!

Ärret

Ny medlem
Stoppa vansinnet!
Jag vill inte kalla mig bakåtsträvare eller bromskloss men tycker det är läge att sätta ned foten nu! I alla tider har en topcap alltid varit en topcap, en blank fin bricka, kanske med något fint mönster på, som pryder styrstammen och gör dess användare, cyklisten, till en glad cyklist. Men nu har ett otyg av dess värsta slag kommit ut på marknaden. Jag pratar så klart om Specialized som med sitt ihåliga amöbaliknande försök-till-topcap helt slår undan benen på oss sunda, fina människor som i alla tider verkat för att en topcap skall vara en topcap och inget annat. Ni har säkert sett den hos er lokala cykelhandlare, monterad på en Epic eller finare Stumpjumper, stirrandes emot er med dess fula bläckfiskliknande armar klämmandes på styrlagret.

Om Specialized ingenjörer har den minsta respekt för sporten slutar de omedelbart med detta otyg och låter den finaste delen på en cykel förbli just det, en fin del, och inget groteskt designermisslyckande som det blivit nu. Jag kommer givetvis eposta detta öppna brev till Specialized och skulle de inte hörsamma mitt krav kommer jag tvingas att avlägsna de Specialized-topcaps jag har i min samling.

Bifogar en bild på min kollektion där jag för övrigt är mycket nöjd över mina senaste förvärv, två röda fina topcaps från DT Swiss. Jag lurade av en stackars dalmas dessa i utbyte mot en trasig innerslang och en simpel FSA-topcap. Ni förstår ju själva vilket dåligt byte det var för den masen!

Diskuterar gärna mer i denna tråd, skall bara hämta ut mina mediciner från apoteket först.

Bilagor

• IMG_9437_1.jpg
    IMG_9437_1.jpg
    121.6 KB · Besök: 17
Stoppa vansinnet!
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon borde verkligen göra något!

Det är väl precis det som trådskaparen ämnar, han skall ju kontakta Specialized och säga åt dem på skarpen.

Stoppa vansinnet!
JoMenSåAtt skrev:
> Vart är världen på väg?

Senast jag såg den så var den på väg mot nordkap. Själv så kom jag försent och missade avgången.

Stoppa vansinnet!
Lillskeden (fd jonzén) skrev:
> specialzed:s är för användande tillsammans med
> deras stammar med justerbar vinkel. de är därmed
> off-center och man kan därmed inte byta ut dem
> mot en normal topcap heller. jag tycker att de är
> riktigt läckra då de faktiskt sticker ut o visar
> att en topcap inte måste se ut på ett visst
> sätt.

Nädu, nu krävs det rättning i ledet.

En_galning_g_r_l_s_255102w.jpg

Stoppa vansinnet!
Tjena!

Det är alltid lika jobbigt när Ärret lägger upp sin top-cap samling.. Fast han saknar två godbitar jag sitter på... En blåeloxerad Club Roost och en i titan.. Är iofs rätt så säker på att han har en i titan..

Ang Spec.capen så har jag lite blandade känslor.. vet inte om jag ska kräkas eller skita på mig..

Stoppa vansinnet!
Atlas skrev:
> Lillskeden (fd jonzén) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > specialzed:s är för användande tillsammans
> med
> > deras stammar med justerbar vinkel. de är
> därmed
> > off-center och man kan därmed inte byta ut dem
> > mot en normal topcap heller. jag tycker att de
> är
> > riktigt läckra då de faktiskt sticker ut o
> visar
> > att en topcap inte måste se ut på ett visst
> > sätt.
>
> Nädu, nu krävs det rättning i ledet.
>
> http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/0
> 0255/En_galning_g_r_l_s_255102w.jpg

Snubben som garvar i bakgrunden; gissa om han är long gone...

//Erik

Stoppa vansinnet!
Crossmax skrev:
> Grum samling. Saknar dock den nyare versionen av
> Thomsons top cap. Och några Chris King såg jag
> inte heller?

Jag vill minnas att min CK ligger i den högen. Vad jag däremot saknar själv är en Extralite.

colour%20topcap3.jpg

Stalle

Stoppa vansinnet!
Tack för ert unisona stöd, allihopa!

Några klargöranden:

Tobe: enligt min definition är en topcap något som har med justeringen av styrlagret att göra. Den där plastbiten du har kan ju ersättas av ett par skivor bacon utan att funktionen blir lidande, så den är inte intressant i min samling. Möjligen blir det en smula kladdigt av bacon, å andra sidan hålls hela tiden de fina gängorna på MC2-stammen välsmorda av det fett som troligen rinner ned från baconet. Allt har sina för- och nackdelar.

Crossmax: Den Thomson du visar har gått mig förbi. Tre logotyper istället för två är mycket intressant och känns fräscht vårigt. Måste skaffa en sådan. Däremot ligger det flera Chris King i högen, bland annat Stalles gamla som han påpekade.

Cerro: Om det du skriver stämmer är det mycket allvarligt, då det innebär att farsoten har spridit sig. Dock är ett varumärke av Canyons sort, alltså av typen postorder-möter-Bålsta, inte alls lika tongivande som Specialized så jag hoppas helt enkelt att ingen kommer uppmärksamma deras tilltag. Eller kan möjligen HåkanC presentera ett Tour-test där den ny sortens topcap visar sig vara bättre än den typen jag föredrar? I så fall måste jag kanske tänka om.

Stoppa vansinnet!
Jag har fortfarande inte sett en bild på hur missfostret ser ut. Jag har ingen aning om vad det heter, så det är svårt att söka efter det också...

Stoppa vansinnet!
Håller med Geologen! Upp med bild nu så vi ser vad vi pratar om! Just nu ser det ju ut som ett snyggt försöka til att bara få skryta med sin samling....

;)

Stoppa vansinnet!
Pär L skrev:
> Någon måste genast starta en grupp på Facebook
> för att stoppa detta fenomen! Nu får vi ta tag i
> problemet på allvar.

Lösningen på alla problem, starta en Facebook-grupp :) :(

Stoppa vansinnet!
Rhino skrev:
> Lösningen på alla problem, starta en Facebook-grupp :) :(

Då är i vart fall problemen ur min värld, eftersom den inte innehåller FB.

Här är manualen till Specialized nya "Five-star stem cap": http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/IG0239.pdf

De verkar för övrigt väldigt förtegna om nyheten på deras sida:

"You searched for "five-star"
No results were found."

Jag anar en kinesisk mörkläggning!

Nu när jag har ett par Westvleteren 12-kapsyler ska jag nog försöka få tag i den här:

kapsyl1.jpg

kapsyl2.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Stoppa vansinnet!
Ingen vakcker skapelse och har man inte hål rakt genom gaffelröret är det ingen optimal lösning om det inte är en portabel regnmätare eller askkopp man är ute efter :-)

Stoppa vansinnet!
the_TnT skrev:
> Rhino skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lösningen på alla problem, starta en
> Facebook-grupp :) :(
>
> Då är i vart fall problemen ur min värld,
> eftersom den inte innehåller FB.
>
> Här är manualen till Specialized nya "Five-star
> stem cap":
> http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/IG
> 0239.pdf
>
>
> De verkar för övrigt väldigt förtegna om
> nyheten på deras sida:
>
> "You searched for "five-star"
> No results were found."
>
> Jag anar en kinesisk mörkläggning!
>
>
>
> Nu när jag har ett par Westvleteren 12-kapsyler
> ska jag nog försöka få tag i den här:
>
> http://tnt.happymtb.org/misc/kapsyl1.jpg
>
>
> http://tnt.happymtb.org/misc/kapsyl2.jpg
>
>
>

Finns den för vinkorkar?

Stoppa vansinnet!
Ärret, ge genast tillbaka min röda Hope-top cap!!! Jag skulle montera ny gaffel igår men det gick åt skogen för jag hittade inte min top cap :/

Tillbaka
Topp