Stor Kamelbak?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Stor Kamelbak?
Min vätskeblåsa på min Kamelbak läcker, så jag behöver skaffa en ny. I stället för att lägga 300 spänn på en ny blåsa fundrar jag på att köpa en hel säck i stället.

Har en Mule i dag och den funkar fint för det mesta, men ska man ha med både matlåda, termos och en jacka är den för liten.

Så vad har ni för erfarenheter av de större?

Är Blowfish något att ha eller är det same-same jämfört med Mule? På pappret är det inte så stor skillnad på volymen men Mule-litrarna är svårutnyttjade.

Stor Kamelbak?
HAWG (13 liter + 3 liter vatten) har ett stort huvudfack, så den är lättpackad. Ett mindre fack bakpå och två små sidofickor. Inga klagomål, förutom att påsen började läcka. Remmar på sidorna för att komprimera den om man inte har så mycket skräp med sig.

Stor Kamelbak?
Köp en fransos istället, 25 liter packning och plats för en fem liters stor vattenblåsa.
Sitter som stulet på ryggen och med luftspalten blir det inte lika varmt heller.

Så får du plats med skor, byxor och en västerbottenpaj med.

Stor Kamelbak?
Jag tjackade en Dakine Apex för att kunna få med lite mer pryttlar, typ käk, termos och ett ombyte, för heldagsturer. Enligt uppgift skall den ha 25l packning och 3l blåsa. 25l kan man väl orda om, men det räcker hyfsat ändå. Munstycket på slangen är bra, men blåsan har en idiotliten rund öppning. Ryggan sitter som en smäck, med lite DH-skydd under och stökig åkning är den som klistrad och aldrig i vägen. Enda nackdelen är väl att den inte är vattentät och att den kan vara lite svårpackad om man har mycket jox och full blåsa.

Stor Kamelbak?
För att jämna ut håller väl jag med Sprockets dårå.... köpte för ett par månader sedan HAWg......klockren tycker jag så här långt!
(Klockren ytterficka för pannlampsbatteriet också!)

/JPL

Senast redigerad av en moderator:
Stor Kamelbak?
jag skulle rekommendera en camelbak vantage. den kör jag med och tycker den är helt perfekt tror den rymmer 30 liter om jag inte minns helt fel.

Stor Kamelbak?
Salomons 20-liters löparsäckar tycker jag funkar bra, bra upphängning för blåsan, lättpackade, och stadiga! Om det gäller vägcykling är en rejäl budväska oslagbar! På de stora modellerna från te.x. Chrome finns det bra fack att stoppa blåsan i, och packutrymmet är oslagbart. De sitter dessutom stadigare än man kan tro!

Stor Kamelbak?
oxr skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Har en Mule i dag och den funkar fint för det
> mesta, men ska man ha med både matlåda, termos
> och en jacka är den för liten.
>

Har en M.U.L.E. och köpte till en H.A.W.K. för att ta med grejer för heldagsturer.
Hawken är ganska mycket större än Mule, plus att man kan dra ihop den med remmar vid behov. Köpte Hawken av samma orsak du skriver där uppe, och är nöjd, man får nästan för mycket med med Hawken:)
Inga problem att ta med 2*3 liters blåsor, matsäck, verktyg, termos, jacka.

Ola

Senast redigerad av en moderator:
Stor Kamelbak?
Vaude ser vettig ut men det verkar inte som blåsa ingår. Poängen var att jag skulle köpa en ny säck med blåsa i stället för bara en blåsa.

Stor Kamelbak?
oOo skrev:
> Jag går lite i samma tankar och har funderat på
> dakine drafter alternativt nomad:
> http://www.dakine.com/bike/bike-packs/drafter/
> någon som har någon erfarenhet av dem?

Ingen erfarenhet av just den, men generellt sett gillar jag DaKine skarpt.
Den där kombinerad med min nuvarande source-blåsa vore nog inte fel.
Nu cyklar jag oftast med en gammal Heli-Pro, men den är onödigt stor och har onödigt många remmar för cykling.
[/kapning]

Stor Kamelbak?
Rekommenderar och HAWG precis som Leo och Sprockets fast den militära varianten. Den är vattentät och ser ut enl. nedan:
DSC00006.JPG ht=544

Stor Kamelbak?
Freeskier skrev:
> oOo skrev:
> --------------------------------------------------
> > dakine drafter alternativt nomad:
> > http://www.dakine.com/bike/bike-packs/drafter/
> > någon som har någon erfarenhet av dem?
>
>
> Ingen erfarenhet av just den, men generellt sett
> gillar jag DaKine skarpt.
> Den där kombinerad med min nuvarande
> source-blåsa vore nog inte fel.
> Nu cyklar jag oftast med en gammal Heli-Pro, men
> den är onödigt stor och har onödigt många
> remmar för cykling.

Jag cyklade händelsevis med en gammal Heli Pro fram till i våras då jag bytte till en Nomad. Med tanke på vad Heli Pro:n fått utstå både somrar och vintrar kändes en Dakine-ryggsäck som vettigt bra val. Hade exakt samma klagomål på Heli Pro:n, för stor och massa remmar man inte använder (även om den är genial de gånger man cyklar och behöver transportera ett par skidor :) Den drar också åt sig lera de gånger man cyklar när det är geggigt.

Någon med grym koll på vad en MTB-cyklist kan tänkas använda sin ryggsäck till har designat Nomaden. Fickorna, utrymmena för verktyg, slang och småprylar, remmarna för att hänga på en FF-hjälm vid transportcykling känns alla väldigt genomtänkta och funkar finfint. Den har överlevt en del rejäla krascher utan att det ens blivit något märke på den, sitter enormt bra på mig och jag tänker överhuvudtaget inte på den när jag cyklar. Enda klagomålet är munstycket till vätskeblåsan som är ordentligt mycket sämre än Camelbaks. Jag kör med en Camelbak-blåsa som jag köpte separat för att ha till Heli Pro:n och är riktigt nöjd.

Stor Kamelbak?
HAWG är okej men inte helt sällan önskade jag en större rygga speciellt på längre turer på höst/vinter när man vill få med sig lite grejer typ extra handskar, extra underställ osv.
Dessutom har den inget regnskydd och blir dyngsur när de regnar.

Så med facit i hand hade jag satsat på något annat kul. Troligtvis en vaude eller en sån där Golite.

Stor Kamelbak?
Jag har en nomad, gillar den bra. Inga problem, precis som någon skrev ovan, genomtänkt. Inte så gammal än men jag har en gammal dakine rygga, skidåkarsäck som varit med om två världskrig, och med lite lappar så sitter den ihop än, dock börjar den ge sig, men den är lätt över 10 år gammal.

Stor Kamelbak?
Jag är jättenöjd med min DeuterRace EXP Air, 12 liter, expanderbar till 15, några småfack, regnskydd i egen ficka, rymmer 3l blåsa (ingår ej).
Räcker för en heldags skogs-cykling med ett eller två plagg, fika inkl. liten termos, de nödvändigaste verktygen, pump och slangar. Eller en helgtur med hotellövernattning på racercykel.

race-exp-air-black-silver.jpg

Sattsa på en bra säck som motsvarar dina krav och passar din cykling. Ingår blåsa, fine, annars köper du den separat. Att kompromissa bara för att få blåsan "på köpet" kommer du inte bli nöjd med i längden.

Stor Kamelbak?
mytomspunnen skrev:
> Betyder det här att du kommer få med dig min
> espessomaskin i fortsättningen?

Inga problem. Du får köra med en 220 volts dynamo.

Tillbaka
Topp