Stor stadig hundlåda till lastcykel?

Deepy

Medlem
Hej alla. Äntligen är min lastcykel beställd! Tanken är främst att få led min 16kg hund. Jag söker en vattentålig hundkorgslösning. Vill ha måtten 80x50x40cm så att hunden kan ligga ned och koppla av under färden. Har tittat på perforerade plastlådor men det är svårt att hitta rätt mått.
har kollat på lättare tvättvagnar att kapa hjulen. Plastlådor samlar vatten och är ofta tyngre samt blir ofta sladdriga om lättare. Tips mottages med tacksamhet. Vad Tror ni om att bygga plywood och vattenskydda den med lack? Fördelar är att kunna forma den och lätt att fästa saker. Nackdelar är väl att den kan bli tung om den skall hålla eller? Kombo med ngn sorts metallbälte runt? Vad säger ni som är händiga?

Det finns ju marinplyfa (fast den är ju rätt dyr). Bygger man själv blir det som man vill (dvs inte bli alltför tung). Varför inte provbygga med en vanlig/billig plyfa? Stuvbitar brukar gå att hitta.

Skit i buren och lär hunden sitta still. En bilbältessele eller dylikt att fästa i lådan till en början.
En burlösning blir tung hur du än gör, min aluminiumbur i bilen är den lättaste som går att få tag på väger ändå över 10 kilo...

Har postat denna bild förut, men jag slaktade en cykelkärra från XXL och satte den på min lastcykel. Praktiskt nog har den regnskydd också. Har en rörram som jag drar kopplet under så att jag har lite kontroll om det skulle dyka upp en katt.

IMG_1323 2.JPG
58740856542__6FFCD082-3F33-42B4-9698-0725EFA67651.JPG

IMG_20190723_174132261_HDR.jpg

Jag byggde i 7mm plywood och kompostgaller. Skippade omniums lastram och skruvade buren direkt på cykelramen för att spara vikt. En fördel med bur är att det är enklare att fästa regnskydd/kapell vilket är bra när det är kallt eller regnar. Jysk har genomskinlig vaxduk för ändamålet. Buren har hållt bra utomhus i två år, men då satsade jag på grundolja grundfärg och en bra lack.
Screenshot_20201224-000234.png

Senast ändrad:
Visa bilaga 460501
Jag byggde i 7mm plywood och kompostgaller. Skippade omniums lastram och skruvade buren direkt på cykelramen för att spara vikt. En fördel med bur är att det är enklare att fästa regnskydd/kapell vilket är bra när det är kallt eller regnar. Jysk har genomskinlig vaxduk för ändamålet. Buren har hållt bra utomhus i två år, men då satsade jag på grundolja grundfärg och en bra lack.
Visa bilaga 460512

Tillbaka
Topp