Som per.e skriver, en nackdel med små hjul är att lagren och kedjan är närmare smutsen. Dom kan behöva rengöras oftare, t ex på vintern när man kör i saltat slask. För min del har jag förlängt stänkskyddet på framskärmen ca 7-8 cm med seglartejp. Tar i stort sett bort problemet. Hade någon gång innan det upplevt att i likhet med per e att sprutat upp grus och stoppat kedjan, men inte sedan.
Trots att kedjan på högväxel är marginellt närmare marken är problemet är säkert inte större med sex jämfört med tre växlar, men Bromptonderaillueren är oavsett känd för att behöva lite olja då och då.
Körde häromhelgen någon knapp mil på grus på gula standarddäck under en sexmilarunda, inga problem med det. Det är inte heller någon betydande nackdel att cykla på stigar, den är snarast kvickare och lättare att styra runt hindren än en stor cykel. På grovt grus går det trögare än med stora 2,5 tums mtb-däck, men det funkar ändå acceptabelt och vi pratar transport och inte tävling här? För regelbundet bruk på värsta grova grusvägarna skulle jag fundera på Marathondäcken, på vanliga duger standarddäcken gott. Aldrig kört sönder ett trots mycket grusvägar, och numera är dom som säljs kevlarförstärkta.
Men för några veckor sedan just när tjälen lossnade var det PTIA att cykla på grusvägar med vad som helst, hjulen sjunker ner i den svampiga ytan och det går trögt. Men inte direkt mer med Brompton är något annat.
Marathondäcken är också bättre på vinterunderlag. Där finns det dock som nämnts begränsningar med Brompton, skärmarna sitter för tätt på och kan klogga igen vid pudrig snö kring nollan. För egen del har jag en separat vinter-Brompton med fetare Michelin Diablo däck som jag monterat på 305-fälgar som jag ekrat in istället för original 349. Mycket kul, klarar 15 cm lössnö utan protester. Hade tänkt dubba dom men avvaktat så länge.
http://www.everybicycletire.com/shopping/pc-12938-1-16-x-175-michelin-diablo-cool-305.aspx
Här är en annan som tidigare gjort samma sak
http://www.atob.org.uk/folding-bikes/off-road-brompton/
Bromptoncykeln är inte perfekt på något vis men den klarar ändå förvånansvärt mycket :-)