Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
Borde en kunna skruva dit en liten klämma (ungefär som begränsare på drop-sadelstolpar) på undre delen av sadelstolpen som dessutom kan kilas in en skåra någonstans på undersidan av röret stolpen går i? Då borde det gå att få lagom höjd och rakt fram på en gång. (Hade behövt en sådan på Brompton-SM förra året, fick sadeln aningen för kort och orkade då inte dra på i sista spurten. Skyller på det i alla fall ...)

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Ved synd. Det har förekommit problem med titanleveranser även tidigare och varit uppehåll på som värst upp till ett par år.

per.e

Medlem
Stora Bromptontråden
Jag skulle inte välja en Brompton om jag skulle köra mycket Grusväg. Två skäl: Den är känsligare för ojämnheter än en cykel med större hjul. Det går trögare helt enkelt om underlaget inte är hårt, jämnt och fint. Andra skälet är att den så att säga är känslig för grus i maskineriet. Spanar och smuts från vägen hamnar lätt i drivlinan så att det knastrar och kedjan hoppar.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Som per.e skriver, en nackdel med små hjul är att lagren och kedjan är närmare smutsen. Dom kan behöva rengöras oftare, t ex på vintern när man kör i saltat slask. För min del har jag förlängt stänkskyddet på framskärmen ca 7-8 cm med seglartejp. Tar i stort sett bort problemet. Hade någon gång innan det upplevt att i likhet med per e att sprutat upp grus och stoppat kedjan, men inte sedan.

Trots att kedjan på högväxel är marginellt närmare marken är problemet är säkert inte större med sex jämfört med tre växlar, men Bromptonderaillueren är oavsett känd för att behöva lite olja då och då.

Körde häromhelgen någon knapp mil på grus på gula standarddäck under en sexmilarunda, inga problem med det. Det är inte heller någon betydande nackdel att cykla på stigar, den är snarast kvickare och lättare att styra runt hindren än en stor cykel. På grovt grus går det trögare än med stora 2,5 tums mtb-däck, men det funkar ändå acceptabelt och vi pratar transport och inte tävling här? För regelbundet bruk på värsta grova grusvägarna skulle jag fundera på Marathondäcken, på vanliga duger standarddäcken gott. Aldrig kört sönder ett trots mycket grusvägar, och numera är dom som säljs kevlarförstärkta.

Men för några veckor sedan just när tjälen lossnade var det PTIA att cykla på grusvägar med vad som helst, hjulen sjunker ner i den svampiga ytan och det går trögt. Men inte direkt mer med Brompton är något annat.

Marathondäcken är också bättre på vinterunderlag. Där finns det dock som nämnts begränsningar med Brompton, skärmarna sitter för tätt på och kan klogga igen vid pudrig snö kring nollan. För egen del har jag en separat vinter-Brompton med fetare Michelin Diablo däck som jag monterat på 305-fälgar som jag ekrat in istället för original 349. Mycket kul, klarar 15 cm lössnö utan protester. Hade tänkt dubba dom men avvaktat så länge.

http://www.everybicycletire.com/shopping/pc-12938-1-16-x-175-michelin-diablo-cool-305.aspx

Här är en annan som tidigare gjort samma sak

http://www.atob.org.uk/folding-bikes/off-road-brompton/

Bromptoncykeln är inte perfekt på något vis men den klarar ändå förvånansvärt mycket :-)

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Jag har väldigt goda erfarenheter av marathon-däcken. Har såna på min touring-mtb och på lådcykeln. Hade dock tänkt mig Kojak-däcken på den här lilla Bromptonen. Det är trots allt 99% asfalt jag ska cykla på. Det är inga problem för mig att hoppa av cykeln och leda den sista biten i värsta fall.

Jag har en tjejkompis som har en rosa M6R med eazy wheels. Hon säger att hon utan problem bär den överallt. Tror hon och jag är rätt likvärdiga i styrka. Kanske ändå ska köra på stålramen...

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Hennes charmiga samlande verkade random, kanske efter färg, liten spidning på egenskaperna. Den femväxlade hon skulle sälja kan jag varmt rekommendera, bra kompromiss där två högsta växlarna ligger tätare än 2-4. Bromsarna på den modellen måste dock vanligen bytas, original är helt värdelösa. Det finns ett kit för typ 600 sek.g

Hoppas på trevliga utflykter i helgen!

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Jag tyckte det var roligt och faktiskt snyggt med klistermärkena på den rosa cykeln. Jag skulle däremot inte kunna ha en sån färg själv känner jag.

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fattar inte, hur skulle pedalerna vara om inte
> så här?

Jag har inte testat något annat och är också lite förbryllad. Kanske menar man att man kan peta in den icke fällbara pedalen mellan ekrarna och få den fällbara lite längre uppåt bakåt?

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Har tyvärr ingen bild:-) Börja med utfälld cykel, ställ dig till vänster om cykeln, veva vänster pedal med armen riktad bakåt så den hamnar mellan rören i baktriangeln, fäll ut pedalen, in i utrymmet där pumpen normalt sitter (den kan tror jag inte vara monterad, eller du har titan - utan pump)

Sen fäller du ihop som vanligt, den utfällda pedalen kommer att hållas kvar på plats av baktriangelns rör, där den också ligger kvar efteråt, med pedalarmen riktad nästan rakt nedåt. Det går inte att föra dit den efteråt! Höger pedalarm hamnar riktad uppåt, med pedalen strax bakom hjulet.

Det går smidigt, bara man ställer in pedalarmen rätt från början.

Det var min en av mina döttar som hitade på det här, jag tyckte det såg konstigt ut först men blev sen övertygad. Man kan hålla cykeln närmare kroppen när man bär, och riskerar inte fläckar på byxorna i knähöjd.

Lycka till med övningarna!!

Atlas

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Nu testat, jag stannar vid det gamla. Det skall nog till en pappas stolthet för att finna de positiva sakerna som berättigar krångligare vikning. Men kul liten fetare ändå.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Det är inte krångligare, man gör precis som man brukar, men justerar pedalarmens position innan man viker ihop i stället för som dom flesta gör, efter hopvikningen.

Vid vanlig vikning får man också justera vevens läge, antingen genom att ställa vänster pedalarm rakt framåt innan man viker ihop, eller fälla upp vänster pedalarm rakt upp i efterhand, och i något läge fälla in pedalen.

Här gör man det inledningsvis samma sak i ett moment: ställer vänster pedalarm rakt bakåt och fäller in pedale. Baktriangeln håller sedan automatiskt pedalarmen i korrekt läge under hopvikningen.

Fördelen med metoden är att slippa smuts från pedalen på högra byxlåret när man bär cykeln. Bra för mig, men betydelselöst för andra. Man behöver inte heller hålla ut cykeln lika mycket från kroppen när man bär vilket kan upplevas bekvämare.

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Jag har varit och hämtat min Brompton S6R nu äntligen.

Den funkar precis så lätt som jag trott att fälla ihop. Tycker inte alls den är tung att bära, så det var ju bra att jag inte satsade på titan och tvåväxlat. Vad jag inte var beredd på var hur kul den är att cykla på! Den ser så väldigt lugn och lite tråkig ut men när man cyklar på den är den som en kaxig busunge. Det ska bli jätteroligt att börja anslutningscykla till pendeltåget.

Bilagor

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
flindra skrev:
> Jag har varit och hämtat min Brompton S6R nu
> äntligen.
>
> Den funkar precis så lätt som jag trott att
> fälla ihop. Tycker inte alls den är tung att
> bära, så det var ju bra att jag inte satsade på
> titan och tvåväxlat. Vad jag inte var beredd på
> var hur kul den är att cykla på! Den ser så
> väldigt lugn och lite tråkig ut men när man
> cyklar på den är den som en kaxig busunge. Det
> ska bli jätteroligt att börja anslutningscykla
> till pendeltåget.

Välkommen i skaran och grattis!

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Mycket snygg variant Flindra! Vad kul! Om det blir som för oss andra kommer du om ett tag att undra varför du inte skaffat en tidigare:-)

För egen del gjorde jag en n+1 och kompletterade stallet med en konventionell cykel. Trodde kanske det inte skulle ske, den enda jag har tidigare är en 18vxl mixte Rex Ultra damcykel från 50talet som jag haft dubbdäck på, blytung men snabb. Men när jag är ute med vänner på min 20-växlade Brommie blir det lite besvärande för dom när jag drar. Kul att testa en racer någon gång, den går överraskande komfortabelt och ja, kanske lite lättare än Brompton om än inte snabbare;-)

Bilagor

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Grattis till racern!

Min tempocykel har blivit stulen, så jag har beställt en Rose XEON RS-310 Di2 med högprofilshjul och aeropinnar. Tänker mig att Bromptonen blir vardagscykel och sen blir Rosen min helg- och tävlingscykel. Valde en racer eftersom jag ändrat mig lite och kanske ändå vill cykla med andra så småningom. Med elväxlar blir det enkelt att byta mellan tempo och linje, man kan till och med ha dubbla växlar monterade samtidigt.

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
kais01 skrev:

> 20-växlade Brommie

Låter intressant. Hur har du konverterat den. Bilder?

dans

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
LarsM skrev:
> kais01 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > 20-växlade Brommie
>
> Låter intressant. Hur har du konverterat den.
> Bilder?

Ja, berätta mera...

Och Om någon har en med Alfine 11 vore det kul
att vet hur det funkar.

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Permiär idag för cykelturen från tågstationen till jobbet. Tjooohoooo vad roligt! Hade lite problem med att hitta så jag tog det ganska lugnt, men ibland kunde jag inte låta bli att cykla på lite. Det kommer bli svårt att hålla igen på farten tror jag! Man kan hålla rättså hög kadens och pinna på rätt bra. Det som är roligt är att den svarar så snabbt om man lägger in extra kraft.

Den hittills roligaste cykel jag cyklat på.

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
flindra skrev:
> Permiär idag för cykelturen från tågstationen
> till jobbet. Tjooohoooo vad roligt! Hade lite
> problem med att hitta så jag tog det ganska
> lugnt, men ibland kunde jag inte låta bli att
> cykla på lite. Det kommer bli svårt att hålla
> igen på farten tror jag! Man kan hålla rättså
> hög kadens och pinna på rätt bra. Det som är
> roligt är att den svarar så snabbt om man
> lägger in extra kraft.
>
> Den hittills roligaste cykel jag cyklat på.

Kul att du är nöjd. Hur mycket tid kommer du spara?

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Hasse#7 skrev:
> flindra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Permiär idag för cykelturen från
> tågstationen
> > till jobbet. Tjooohoooo vad roligt! Hade lite
> > problem med att hitta så jag tog det ganska
> > lugnt, men ibland kunde jag inte låta bli att
> > cykla på lite. Det kommer bli svårt att
> hålla
> > igen på farten tror jag! Man kan hålla
> rättså
> > hög kadens och pinna på rätt bra. Det som
> är
> > roligt är att den svarar så snabbt om man
> > lägger in extra kraft.
> >
> > Den hittills roligaste cykel jag cyklat på.
>
> Kul att du är nöjd. Hur mycket tid kommer du
> spara?

Jag sparar ingen pendlingstid. Däremot får jag träningstid istället för att skumpa på anslutningsbuss. Det blir ungefär 12 km cykling på en dag. Kanske räcker det som cykelträning så kan jag köra nåt längre pass på helgen med fincykel.

Däremot kan jag nog spara tid när jag simmar. Det är väldigt tidsineffektivt med simningen eftersom jag först åker pendeltåg, sedan anslutningsbuss och sedan promenad till badhuset. Sen efter simmandet är det promenad igen till busshållplatsen och oftast 10-15 minuter väntan på bussen. Tror jag kan få bort minst en kvart onödig tid där. Plus att det också ger extra motion såklart.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Tack för härlig rapport flindra!
Efterfrågades bilder på den 20vxlade. Kallas också för Gula faran. Gjorde iordning den förra året efter en tids tankearbete och hopsamlande av delar. Resultatet en hyggligt snabb maskin, täta växlar 34-129. En racer med 50 framdrev och 11 kugg bak går upp till 121.
Fram har den en Schlumph Speed Drive 1,65. Tar grovt räknat bort effekten av dom små hjulen, bak en vanlig tiokrans. För att få plats fick jag vidga bakgaffeln runt 2 cm.
Den väger runt 11.2 med pakethållare och skärmar.
En inspirerande farkost.

Bilagor

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Vilken rolig ombyggnation! Det är väl det enda jag upptäckt hittills som saknas, att växlarna ibland har lite för stort hopp mellan sig. Speciellt mellan de två lättaste växlarna och de två lite tyngre.

Jag gjorde nog ett misstag som valde Kojak-däck. Det har redan blivit punktering! Måste ha varit sista biten mellan tågstationen och hemmet. Det är grusväg ett par hundra meter. Typiskt nog har jag inga slangar hemma. Jag får kanske byta däck till Marathon Plus så småningom. Såna har jag jättebra erfarenhet av sen tidigare. Min gamla mtb har såna däck och jag har inte bytt slang på 10 år!

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Det är först när man kommer upp i fart som det märks hur bra det är med tighta växlar:-)
Dom vanliga Bromptondäcken är Kevlarförstärkta och mycket stryktåliga om än inte i Marathonklass. Men dom rullar lättare, enligt uppgift lättare än Kojakdäcken. Lättast rullar äldre Bromptondäck utan Kevlar med gul etikett, använder mest dessa och har aldrig haft problem med grusväg. Däremot blir det punka från glas och metall då och då.
Tidigare fanns Schwalbe Stelvio, smalare än Kojakdäcken, men lär vara slippriga på våt asfalt. Har bara provat dessa vid tillfälle, rullar helt OK, men vet inte hur bra egentligen. Med gula däck rullar jag i stort sett jämt med killar på racer och bättre än standardcyklar.
Däcken på Brompton sitter tight och man måste massera ned däckkanten i mitten/botten på motstående sida för att få ut däcket över fälgkanten. Med fördel gör man detta med hjulet kvar på cykeln, så man bara tar fram slangen precis där punkan skall lagas. T ex längs vägkanten när punkan uppstår, klart på 7 min.

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Tack för punkatips!

Jag har tagit av hjulet (enligt instruktionsfilm från Youtube). Det blir nog latmansvarianten att låta dem byta slangen direkt i cykelaffären. Jag ger Kojak-däcken en chans till, de rullar himla snabbt så det känns nästan som att sitta på en landsvägshoj.

Hur gör ni på vintern? Jag har inte hittat några dubbdäck som passar till Brompton. Kanske Marathon Plus kan funka bra på vintern. Det blir inte så kul på rullgruset bara. Då skulle man kanske vilja ha lite mer mönster.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Marathon Plus-däcken har helt acceptabelt vintergrepp, men i vissa väderlägen kloggar skärmarna igen med snö.

Använder gärna min vinterBrompton, den är hur kul som helst, klagar inte på en dm lössnö. Har satt dit 305fälgar och tjockare däck. Mer plats under skärmarna, snön fastnar aldrig. Man får även byta bromsar.

Däcken från Michelin rullar förvånansvärt bra. Har fin gummiblandning som är "klibbig" mot is ungefär som dubblösa vinterdäck till bil. Har dubb som jag tänkt sätta i men som så mycket annat har det inte ännu blivit av.

Ett annat bekymmmer är att den på vintern gärna lämnar en snygg delvis oljig pöl efter sig där man ställt in den..

Bilagor

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Verkar ju vara en vettig vintercykel. Hur många Brompton har du egenentligen kais01?

Slangen var inte hål i. Kan slangen ha vridit sig inne i däcket på vänster så att däcket inte var pumpat fullt ut från början? Eller är det pyspunka? Jag körde dopp-tricket och det bubblade ingenstans. Har nu pumpat däcket till max. Får se om det håller sig. *hoppas*

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Både den 20 växlade och den modifierade vintercykeln är ju synnerligen imponerande. Ambition, utförande och tillämpbarhet belönas med stående ovationer. kais01, en Bromptonkonässör av rang.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Tack Hasse#7 ! Men det är ju inte mekanik i den högsta skolan precis! Ändå anses det trixigt att böja titan, en yrkesman i England som jag var i kontakt med i frågan hade misslyckats och spräckt baktriangeln vid en infästning. Rör mår bäst av att böjas mitt på. Och det visade sig vara smidigt med en Rothenberger rörmokarböjare:-)

Lite pyssel att hitta rätt växelöra, valde en insidesmodell till slut. En finess på Brompton är att bakhjulet står assymetriskt till höger i bakgaffeln, som i sin tur är assymetrisk åt vänster, detta för att ge plats åt framdrevet. Får man tänka på när man ekrar upp ett nytt bakhjul.

flindra, det finns plats i vårt hus för fler cyklar. Säkert i ditt också! Men jag tror inte jag behöver någon mer? Har mina tre brommisar som visats i denna tråd, vintercykeln, racervarianten och den tvåxlade commutern med 69 kugg fram. Familjen har sina egna. Finns i huset också min gamla och rätt slitna trotjänare från 90talet en T5 som är snabb, men tung att bära, är lite lånecykel sådär. Använde den på tävlingen på Gärdet i somras, dög till en 6e placering. Det var mina 55åriga ben som begränsade mer än cykeln. Skulle inte vilja ta den 20vxl där, det skulle kännas kymigt att inte använda originalgrejor.

Vintercykeln har förresten oväntat bra balans på halt underlag, lätt att kontrollera vid sladd. Och framhjulet hittar sitt eget trygga spår utan kast. En lyckad mod..

flindra

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Weeee, fortfarande hur kul som helst att cykla på Bromptonen! Men efter punkan har det börjat rassla på den lättaste av derailleur-växlarna. Jag har försökt ställa in, blev lite bättre men inte helt bra. Ska väl till Gamla Stans Cykel på service om ett tag, så jag kanske tar det då.

De här Wellgo-pedalerna finns inte kvar antar jag? Om jag börjar cykla längre sträckor kanske jag helt enkelt byter till små SPD-pedaler. Jag störs inte så mycket av utstickande pedal ändå, det har hänt flera gånger att jag glömt fälla in pedalen och ändå inte stört mig speciellt mycket på den.

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
Jo det är den pedalen -nu till reapris dessutom.
Problemet är att QRD-fästet verkar vara på väg att ta slut. Finns inte på webbutiken så man får väl kolla i butikerna. Annars finns de på e-bay.
Bra är de i vilket fall tycker jag. Kör helst med fastsatta fötter och ibland är det perfekt att kunna ta bort den ena när cykeln skall hanteras ihopfälld.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
om man lämnar pedalen kvar, för en kort inlyftning i ett garage eller så; är den mindre ivägen om man fäller cykeln med armen till vänsterpedalen nedåt.
hihi.

Wellgo finns ute i världen, och fästet håller på att bytas till en modell som är rund istället för med en utstickande knapp. betydelselöst för spd, men troligen bättre för vanlig pedal.

hemma efter två intensiva jobbdagar en timme bort med tåg och brompton.

onsd 0623 cykel till stationen 3 km
0633-0730 tåg till Sundbyberg.
cykel 4-5 km, 0745 sätter igång datorn på jobbet i Rinkeby.
sliter mig loss vid 1830, tar brommien till tre ärenden inkl mat, 13 km till natthärberge i Hägersten.

idag torsdag 0640 vidare 23 km cykel till Handen, installerad 0730 efter att ha kommit ifatt två racersnubbar som tog det lugnt och samtalade, och som vaknar till och försöker dra ifrån när jag dyker upp:-). kort snack innan våra vägar skiljs.

1820 cykel från Handen norrut 21 km till Stockholms central, efter ett par stopp varav ett trevligt prat med en man på en kolfiberTrek, hinner jag i god tid till tåget 1924.

sedan cykel hem från staionen 3 km behagligt trött.

LarsM

Medlem
Stora Bromptontråden
kais01 skrev:

> Wellgo finns ute i världen, och fästet håller
> på att bytas till en modell som är rund
> istället för med en utstickande knapp.
> betydelselöst för spd, men troligen bättre för
> vanlig pedal.

Var kan jag köpa nya QRD-fästet (om det fortfarande heter så). Antar att de "gamla" Wellgo-pedalerna passar i dom också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer