Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
Längre seatpost set=sadelstolpe?

Jag kopierar inlägget från det andra cykelforumet under:

I have a brompton because I'm 6'5". Extended seatpost set with the top one adjusted for height and the lower tube to drop it down when folded. On unfolding you then just lift the bottom section to its full height so no messing about trying to get the height each time.
alltså inga extra saker att köpa till överhuvudtaget:) vill man ha teleskopisk stolpe väljer man det när cykeln beställs. dess höga vikt är en nackdel. möjligheten att lätt dra ur sadeln i trånga utrymmen i exempelvis en väska är en fördel.

men som du fått svar; förlängda stolpen räcker ganska långt!

för övrigt ligger ett par teleskopstolpar i en skrotlåda i vårt garage. du får gärna skicka pm om du vill inhandla.

Stora Bromptontråden
Efter att ha lackerats om har min Brompton stått närapå helt ihopbyggd men utan vajrar och höljen. För någon vecka sedan tog jag tar i saken och nu har den rullat pendling några dagar (och smutsat ner den skinande cykeln!?). Hade nästan glömt av hur mycket jag gillar cykeln och hur smidigt det är att bara kunna vika ihop hojen och ta med den in i affären etc.

Såhär blev slutresultatet!

IMG_6306.jpeg

Efter omlackering fick den nya Honjoskärmar och Continental-däck. Däcken verkar rulla fint vad jag kan bedöma, men har bara cyklat några mil hittills.

IMG_6307.jpeg

Stora Bromptontråden
Projektet att byta ut cykeln bit för bit fortgår. Fast bakdreven är utbytta minst 2 gånger tidigare på den här cykeln (En M2L från 2008) och nu var det dags igen. Kedjan har blivit så lång så den kuggar över på framdrevet - hoppas det klarar ett kedjebyte. Cykeln är av så gammal modell så vev och framdrev en och samma komponent.

20240416_192345.jpg

Det luriga med bakdreven är dock att de nya glappar en hel del. Gamla drevkitet hade ett litet drev med bredare fläns mot bodyn medans de nya hade en distans mellan, eventuellt finns det fler varianter och jag har fått fel? Nåja, nu läggning av barn..

Stora Bromptontråden
Var köper ni era reservdelar? På jakt efter lite ersättningsdelar för kedjespännaren, ev drev och kedja samt bromsbelägg. Finns något annat roligt (typ ez-clamps) kan det vara bonus.

Stora Bromptontråden
Var köper ni era reservdelar? På jakt efter lite ersättningsdelar för kedjespännaren, ev drev och kedja samt bromsbelägg. Finns något annat roligt (typ ez-clamps) kan det vara bonus.
Veloform! Gedigen sakkunskap. Ringer man och säger vad man vill ha tror jag inte det är några problem att få sakerna skickade till sig, men då missar man ju ett trevligt butiksbesök och gott kaffe!?

Stora Bromptontråden
Det luriga med bakdreven är dock att de nya glappar en hel del. Gamla drevkitet hade ett litet drev med bredare fläns mot bodyn medans de nya hade en distans mellan, eventuellt finns det fler varianter och jag har fått fel? Nåja, nu läggning av barn..

Det var fel i förpackningen, minsta drevet var 13 istället för 12 och distansen var för en annan tillämpning. Men den var märkt med det jag önskade utanpå påsen!

Brukar köpa allt över disk på Gamla Stans Cykel eftersom jag passerar dem på vägen, de har det mesta hemma till rimliga priser jämfört med att köpa hem från utriket och har dessutom superkoll på våra cyklar.

Stora Bromptontråden
Brukar se en herre på Stockholm östra med en brompton då och då. Röda fälgar, en ryggsäck som hänger en bit ner på ryggen (kan omöjligt vara uci-godkänt!), många smarta modifieringar och en hjälm från anno dazumal. Man blir ju lite nyfiken på vem det kan vara ?

Stora Bromptontråden
då har du något kul att se fram emot. russinplocka de fina turerna, eller sträckorna. t ex hoppa på roslagsbanan i mörby och slippa den trista vägen därifrån in till roslagstull?

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Då blir det Veloform, kanon. På ett annat tema tror jag det är läge att smälla på en sadelstolpe i titan. Har någon koll på om det finns förlängd stolpa i titan med inbyggd sadelklämma? Dvs slippa de clips som krävs för eftermarknadssadel annars.

Ursäktar mitt bristande googlande och får tacka med en bild vad det lider istället

Stora Bromptontråden
efter att jag efter trevlig korrespondens med en firma i xian fick dem att tillverka en batch med 58 cm stolpar med integrerad sadelklämma såg jag inte till standardstolparna 50 cm i titan något mer. det är väl dryga tio år sedan, och de kortare kan ju ha kommit tillbaka?

köpte själv 12 stycken av förlängda batchen, och de har gått åt. ingen har böjt sig eller gått av.

Stora Bromptontråden
Körde en weekend i södra England. Packade cyklarna i mjuka väskor och körde som "vanligt" bagage. Sen tåg efter det (den mjuka väskan är lite för stor och bökig, ska nog skaffa en mindre)
1714989604421.jpeg

Dag 1: Cykla lite banvall. Sen vanlig väg för att titta på diverse trädgårdar
1714989764925.jpeg

Dag två. Lite andra sevärdheter som havet:
1714990095948.jpeg

Sammanfattningsvis funkade brompton jättebra. Stort plus med pakethållare som faktiskt kom till användning när vi hade lite packning. Sjukt mycket trafik på vägarna så det var ingen njutcykling för det mesta men alla bilar var snälla och många av de ställena vi åkte till hade vi inte nått utan bil eller cykel

Stora Bromptontråden
2-växlad 2018.

Ska ettan låta mer än tvåan?
Jag tycker ljudet kommer från jockeyhjulen, ett rasslande ljud.
Jag ägnade halva söndagen åt att smörja, bända, titta, rengöra och kolla på youtube, men inga försök har gett resultat.
Tycker det ser lite snett ut här.
IMG_1230.jpeg

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
upplever även jag den tvåväxlade som lite rasslig. det brukar variera vilken som är värst men oftare tvån än ettan på min egen.

har ingen patentlösning men justera sidoändlägena gör viss nytta.

Stora Bromptontråden
Hej,

Noen som vet om noen svenske butikker / innom EU som selger Wahoo feste til Brompton?

Må passe til M-styre. Tenker bare en sånn liten plastbit - se under.

Skal ut på et lite eventyr med Brompton´en om ikke så lenge med såpass mye vägvalg at Wahoo-navigering hadde vært topp. Har dårlig erfaring med Kina-selgere og leveransetid, så vil derfor gjerne ha noe fra Sverige/EU. Trenger om type 7-10 dager.

Er jo en del i UK, men med Brexit så er vel det blitt kranglete å bestille fra.

mvh
Jørgen

476f9e_f93a3b3c2cad4643846856a5c4da6fb0~mv2.jpg

Stora Bromptontråden
Ställer en retorisk fråga.

Hur kass är Brompton som vintercykel?

Alltså inte som cykel för de värsta snö och isdagarna men som daglig cykel på saltsopade cykelbanor?

Andra barnet har dimpt ner och livspusslet har komplicerats ytterligare. En Brompton skulle hjälpa i många situationer. Har ägt en tidigare och vet att jag gillade den skarpt dock aldrig cyklad i Stockholmsvinter.

Men då jag egentligen behöver en ny snuskväderpendlare och kanske endast har råd med en cykel den här hösten så finns ju kanske alternativet att knipa en tvåväxlad beggad Brommie?

Eller kommer det bara leda till att jag blir en mjukis och endast cyklar när vintervädret är ok?

Stora Bromptontråden
Det fungerar men den blir smutsigare än andra cyklar eftersom allt är närmare marken. Fälgar, drivlina osv blir hårt åtgånget av saltslasket så skölj gärna av regelbundet. Jag kör min året om, har dock inte lagt om till dubbdäck på rätt många år nu just eftersom det mesta av cykelbanorna jag kör på är sopsaltade.

Stora Bromptontråden
Det är kanske framförallt bromsarna som jag tänker på. Att de inte ska bäcka igen direkt. Har cyklat på ett par olika fälgbromsade cyklar de senaste två vintrarna och blev trött på att de så snabbt börjar kärva.

Stora Bromptontråden
Jag plockade isär bromsarna, gjorde rent och smörjde på rätt ställen nu i somras för första gången efter ett gäng vintrar och det behövdes - verkligen. Vet faktiskt inte om det någonsin är gjort förut och cykeln är från 2008 men har nog inte rullat mer än 5-6 vintrar och långt från varje dag de vintrarna.

Stora Bromptontråden
när det gäller själva halkan fungerar brompton bra, den är välbalanserad och kastar inte i bristande packad snö som en del cyklar.

dvs så länge däcken är lämpliga. marathon ger stabil framfart och har vintergreppigt gummi. fast de rullar rätt trögt. dubbdäcken förstås trygga men rullar ultratrögt och vid användning bak ger de gärna dubbpunka.

en bra variant är att ha ett dubbdäckmonterat extra framhjul och sätta på veckorna halkan är värre, spårig påfrusen is och så. övrig tid duger dubbfria marathon rätt bra.

ett bekymmer är pudrig snö som gärna beckar igen dreven på bakhjulet så kedjan börjar hoppa. blir bättre med förlängd egolapp på framhjulet ned till asfalten, och större bakdrev (kompenserat med större framklinga). på min vinterbrompton har jag också satt dit en 'skrapare' höger sida längst bak.

den har klarat vintrarna riktigt bra.
.
IMG_7110.jpeg
IMG_5324.jpeg

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Av egen erfarenhet så fungerar det rätt så bra att vinterpendla med en Bromton.
Jag har cyklat under tre vintrar, lite över fyra mil om dagen här i Stockholm.
Det har varit några tillfällen när det har varit oplogat på morgonen efter en snöstorm som det har blivit tunnelbana.
Det som slits ganska mycket är fälgarna och man får byta bromsgummin ofta.
IMG_1562.jpeg

Stora Bromptontråden
Stora Bromptontråden
14 kg känns ju sådär.

Vad kommer din 20tummare väga @kais01 ?

Och vad är det egentligen som pågår i bilden. Har du sågat i sär barncykeln? Trodde du hade köpt en ny baktriangel?

Kanske är det en vanlig C-line jag ska ha ändå…

Tillbaka
Topp