Stora hjul, stora tårar?

rising

Aktiv medlem
Stora hjul, stora tårar?
... med den referensen kanske man daterar sig något. Hur som helst, vad är det för 29er däck man skall ha framåt vårkanten om man vill mysa omkring i Hellas på sin helstela enpetare? Är det Mountain King 2.4? Är det Maxxis Ardent? Är det något annat?

rising

Aktiv medlem
Stora hjul, stora tårar?
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tyckte WTB ExiWolf var rätt bra.

Såg ju ganska bra ut, men "dna rubber" låter som något man hittar på en brottsplats :-)

Mamme1 har ju en poäng, jag offrar kanske hellre lite när det är torrt än lever i skräck för hala rötter. Gör Conti några 29erdäck med BC öht?

Ubu

Ny medlem
Stora hjul, stora tårar?
Inte racing ralph 2,4 är mitt tips! Svajjiga och släpper plötsligt och blixtsnabbt Wtb weirwolf 2,55 rullar bra, har mycket volym, och greppar riktigt bra fast det ser ut som semislick. Tyvärr väger det nästan 900 gram.

rising

Aktiv medlem
Stora hjul, stora tårar?
Har fått info om att 2,3" är maxbredd generellt i ramen. Jag kanske väntar tills WTB "Bronson" blir tillgängliga, de har ju tuffast namn.

erik h

Aktiv medlem
Stora hjul, stora tårar?
Contis 29or fanns bara i hårdplastgummit sist jag kollade, tyvärr. Annars ser t.ex. MK 2.4 riktigt bra ut.

Jag kör Racing Ralph 2.4 på fintvädertjunian och Panaracer Rampage 2.35 på helstela fultjunian. Det är bra däck och det är bara någon millimeters skillnad i yttermått mellan dem så passar det ena passar det andra. Viktskillnaden och rullmotståndet märks. Som att byta mellan sneakers och slalompjäxor.

WTB WW har jag ju 7 års goda 26er-erfarenheter av så 29an skulle jag våga köpa också om jag behövde.

Ubu

Ny medlem
Stora hjul, stora tårar?
2,3" i utrymme är ju helt ok. De flesta däck som kallas 2,4 eller 2,55 är inte bredare än så. Kolla annars vad andra som har samma ram har fått plats med eller Provmontera någons hjul. (eller så kan du avslöja vad det är för ram…) ;)

lundatoks tips, jag gissar Panaracer, är ju toppen men framåt våren kan du nog ha roligare med nåt mer lättrullat.

Mr. Scott

Medlem
Stora hjul, stora tårar?
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Contis 29or fanns bara i hårdplastgummit sist jag
> kollade, tyvärr. Annars ser t.ex. MK 2.4 riktigt
> bra ut.

Mountain King funkar över förväntan för mig. Främst i lera och gegga men ganska trygga på halkiga rötter. Jag är inte helt förtjust i Contis gummi heller men jag tror att man med den stora luftkamaren, relativt lågt tryck och de stora nabbarna får ett ganska följsamt däck som funkar bra.

Jag kör i vårslasket med MK i år igen.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Stora hjul, stora tårar?
Contis fulgummi har lite väl dåligt rykte tycker jag. Jag köpte ett par RK 29er med fulgummi och det gummit var betydligt kletigare och gosigare när det är nytt än mitt årsgammla MK med Black Chili (26"). Och när sen fulgummidäcken är så sjuuukt billiga så kan man ju byta lite oftare.

Jag sätter på mina helt nya RK till våren.

Stalle

Topp