Stora slippa få ont av sadeltråden...[Part II]

Skogling: Härligt att du hittat ngt till stjärten. Fizik is da shit.

JPL:
Jag kom att testa Fizik Gobi av en händelse (SLR´s rör var av gips) och dra åt skogen, var som en "favoritfåtölj" som ngn beskrev. Otroligt skön! Löjligt nöjd! :D

Jag tycker du också ska göra som Benny säger, uppsök en bra kiropraktor som kan kolla din rygg/bäcken. Det är bättre att åtgärda ev. fel i tid.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Testade Arionen på trainern en liten stund.
> Kändes bra. Skall sätta den på pendlaren
> imorgon. Hoppas det är så bra som det kändes.

Efter 11 km på Nypans Arione så kan jag konstatera att den ej trycker där jag tidigare haft stora problem. Det känns bättre. Jag har bestället en Arione hos Alvikscykel idag. Återstår att hur väl den vill anpassa sig efter mig. För det skall dom visst göra. :)

Får se hur det går med domningarna framöver...

Ja Skogling du ska vara försiktig, funkar inte Arione ska du följa Bennys råd.

Skogling skrev:
> Efter 11 km på Nypans Arione så kan jag
> konstatera att den ej trycker där jag tidigare
> haft stora problem. Det känns bättre. Jag har
> bestället en Arione hos Alvikscykel idag.
> Återstår att hur väl den vill anpassa sig efter
> mig. För det skall dom visst göra. :)
>
> Får se hur det går med domningarna framöver...

jag kör Arione på räsern o Gobi på mtb´n. Arionen får jag ibland domningar av, eller om det är sittställningen på räsern, eller att det är att man inte sitter ner lika mycket på mtb. Har både arione och en omonterad gobi om du vill testa fler (PM). inte världens lättaste men även om barnproduktionen är avklarad kanske man vill ha höj och sänkförmågan kvar. kör därför mtb framför räser.
/T

Jag känner igen det där med ont/domning i ljumsktrakten på ena sidan, det brukar jag få i början på cykelsäsongen när jag har slöat till mig över vintern och sedan börjar cykla igen.

Det kan säkert bero på att man tappat i styrka över vintern och är lite starkare på ena sidan kroppen.

Om du vet med dig att du tappat mycket i styrka och kondis under vintern så tycker jag att du ska ge din gamla sadel en chans till och träna lite mer innan du byter.

Jag har kört på Arione i flera år. Supernöjd. Under förra VR och månaderna före börjde jag få problem med domningar efter ungefär 3 mil. Räddningen under Vättern blev faktiskt att köpa ett sadelskydd i en av de sista depåerna. Nu jagar jag annan landsvägssadel. Kruxet är att problemen dyker upp först efter en timmes åkande.
Har Skogling numera avlagda SLR mm som man kan köpa/byta/testa? Jag bor i Bromma, ungefär...

Ted_B skrev:
> Jag känner igen det där med ont/domning i
> ljumsktrakten på ena sidan, det brukar jag få i
> början på cykelsäsongen när jag har slöat
> till mig över vintern och sedan börjar cykla
> igen.
>
> Det kan säkert bero på att man tappat i styrka
> över vintern och är lite starkare på ena sidan
> kroppen.
>
> Om du vet med dig att du tappat mycket i styrka
> och kondis under vintern så tycker jag att du ska
> ge din gamla sadel en chans till och träna lite
> mer innan du byter.

Jag pendlar varje dag och har aldrig uppehåll... :o

Skogling skrev:
> Jag pendlar varje dag och har aldrig uppehåll...
> :o

Men om du räknar totalt antal mil per vecka så blir det inte så många. 5-10 mil per vecka. Med den låga träningsmängden hinner du vänja av häcken.
Tänk också på att du kör med vinterbyxor nu, det gör passformen mellan häck och sadel ännu sämre.
När du börjar cykla mer så kommer det säkert gå över.
/J

Senast redigerad av en moderator:
Jag har haft problemet i ett år. Nu är det så illa att jag måste göra något... Det blir värre ju mer jag cyklar. Tyvärr, så det har inte med det att göra.

Snarare att jag har fått fetare lår än jag hade 2004 när första SLRn införskaffades. Då var man ett benrangel nertill. :)

Om du har haft problem i ett helt år så ska du nog söka riktig hjälp, inte fråga på happy vilken favoritsadel folk har. Det säger ju ingenting om ditt problem, och vad du måste göra för att råda bot på det.

Har bytt ifrån Fizik Aliante sedan till Arione (vilken var bekväm, men hade stora problem med domningar) och nu till Prologo Scratch. En helt underbar sadel!!!!

Bilagor

• prologo scratch.jpg
    prologo scratch.jpg
    39.6 KB · Besök: 31
Den ser ut att vara ganska lik Aliante.

Håller med om Arione, den ger lätt domningar och är ganska micklig att få till rätt vinkel på.

Nu har jag kört 8 mil på 3 dagar med Arionen. Det är fantastiskt att kunna sitta här och inte ha ont i ljumskarna. Arionen tillåter nämligen blod att komma ner i baklåren när man cyklar. Jo det är sant ! Och tro't eller ej men det är skillnad att ha blodtillförsel i benen när man matar snöblask med feta dubbdäck. Som grädde på moset så kändes det bra i knäna. Jag skall köpa 2 Arione och en Gobi. Jag är glad! Snart finns det en Vit SLR Kit Carbonio Flow på köp&Sälj. Och kanske en svart...

Tack för lånet av sadeln Nypan ! ;)

-Skogling

Skogling skrev:
> Nu har jag kört 8 mil på 3 dagar med Arionen.
> Det är fantastiskt att k..

Grattis, great!

Nu har jag kört en bit till. STOR skillnad. Inte alls ont i ljumskarna och t.o.m. höften är bättre. MEN nu får jag lite ont i ena kulan... Sån där skön lite molande värk upp i magen.
Någon med samma erfarenhet ? :o

edit: Jag har den lite framåtlutad och har testat sitt långt bak och långt fram.

-Skogling

Min egna erfarenhet av Arione var att den var tokskön första timmen sen fick jag ont / domningar lite varstans. Likadant var det med gamla Gobi, den var alldeles för välvd men i övrigt tokskön. Frågan är om man vågar Gobi Xm den ska väl vara lite plattare av vad jag förstått?

Skumt att kulan kommer ikläm nu, om du inte har märkt av det tigigare.
Kör du med samma brallor eller har du gjort nåt med kulpåsen?

Jag får inga domningar. Den känns bra på alla sätt förutom... Samma brallor samma rundor. Samma kulor.

Skogling skrev:
> Jag får inga domningar. Den känns bra på alla
> sätt förutom... Samma brallor samma rundor.
> Samma kulor.

Skumt. Har du kollat med Tour då?
Kulorna kanske behöver sig en omgång?

Ovanligt grov för att vara bengt, men jag har kört länge på Fizik, jag brukar få köra ner handen i brallan ibland och lyfta upp hela paketet och lyfta fram det. Blöjan klämmer det mot sadeln annars. men så kanske alla gör, jag är inte så intresserad att kolla vad ni andra gör i brallan, men om du inte gör så och det kan hjälpa dig mot kulproblem, så varsegod.

I år ska jag testa Arione Tri II på racern. På slutet har jag ibland fått skavsår på insidan av låren av den vassa kanten på Arione orginal, vet inte varför då jag haft den i flera år.
Har två Gobi som är en riktig höjdarsadel em inte 100 på racer då man vill sitta i samma position hela tiden.

+1 på den. Jag lyfter upp paketet ibland. Kanske för sällan men man har ju liksom hela rymddräckten på sig insklusive rymdhandskar... Det skumma är ju att jag har samma kläder.

bengt skrev:
> I år ska jag testa Arione Tri II på racern.

Den fick jag både domningar och skav av. Det är ganska så mycket mer stoppning på den än den vanliga Arionen. Har du chans att testa den innan du köper så ska du nog göra det.
/J

Skogling skrev:
...
> edit: Jag har den lite framåtlutad och har testat
> sitt långt bak och långt fram.

Min spaning är att med framåtlut så roterar gärna höften med och det sänker paketet mot sadeln samtidigt som det är lätt att glida fram en aning. Även om man inte glider fram så kommer kraften från sitbenen att peka lite mer framåt och där blir stödet från sadeln sämre vilket lägger större tyngd på mjukdelarna. Med horisontell eller t.o.m. något bakåtlut blir förhållandena de omvända. Testa med en halv grads bakåtlut och se hur din kropp reagerar. Förmodligen spelar avståndet till styret och sittställningen i övrigt in också men det har jag inte labbat med.

bigmollo skrev:
> bengt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I år ska jag testa Arione Tri II på racern.
>
>
> Den fick jag både domningar och skav av. Det är
> ganska så mycket mer stoppning på den än den
> vanliga Arionen. Har du chans att testa den innan
> du köper så ska du nog göra det.
> /J

Tackar, jag är inte snålast på Happy men ganska gniden, så jag har köpt en begagnad. Lite surt, men jag lever på hoppet. Bara det blir snöfritt och sopat snart, så får jag testa.
Jag behåller Arionen på hyllan då under tiden

och den måste vara bättre än den där Selle SLR XC, som jag hade den här säsongen. Den fick jag vare sig domningar eller skav av men så j**** ont bara, på sittbenen när man gick över 10 mil.

Rekomendera en sån här, inget skav eller tryck mot låren, och plats för "paketet".

Jag är nöjd med min.

Vic skrev:
> Rekomendera en sån här, inget skav eller tryck
> mot låren, och plats för "paketet".
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/F
> ull/23422.jpg
>
> Jag är nöjd med min.

Den ser helt saaaaajko ut den dära. Coolt att den funkar för endel!

I övrigt skogling: När skall du fatta den gamla happysanningen att det är i princip lönlöst att fråga vad folk använder för sadlar? Alla arslen är olika och en sadel som passar mig behöver inte alls passa dig (eller nån annan)... Prova prova prova. Och mät sittbenen.

s skrev:
> Min spaning är att med framåtlut så roterar
> gärna höften med och det sänker paketet mot
> sadeln samtidigt som det är lätt att glida fram
> en aning.

Rätt spanat. Men framåtglidningen beror på att du sitter för långt fram i förhållande till vevaxelcentrum

> Även om man inte glider fram så kommer
> kraften från sitbenen att peka lite mer framåt
> och där blir stödet från sadeln sämre vilket
> lägger större tyngd på mjukdelarna.

Avståndet mellan sittbenen blir smalare ju mer du lutar dig framåt. Sitter du rätt, dvs då ditt bäcken befinner sig i jämvikt, glider du varken bakåt eller framåt.

> Med horisontell eller t.o.m. något bakåtlut blir
> förhållandena de omvända. Testa med en halv
> grads bakåtlut och se hur din kropp reagerar.

Börjar du vinkla sadeln bakåt för att slippa glida fram då börjar det bli riktigt fel. Vinkeln påverkar bäckenet som i sin tur roteras bakåt. Jämvikten i bäckenet störs samt att du får en påfrestning i ländryggen. Har du dålig rörlighet i din ländrygg är detta direkt skadligt och kan leda till diskutbuktningar.
Sadelns skall ställas in horisontellt, en vinkling nedåt på mellan 0,5 till 1 grad är acceptabelt för att lindra tryck på perineum. Detta förutsätter att bäckenet befinner sig i jämvikt.

> Förmodligen spelar avståndet till styret och
> sittställningen i övrigt in också men det har
> jag inte labbat med.

Detta är grundförutsättningen som måste var uppfylld innan du börjar labba med sadlar.

Benny

s skrev:
> Bagarn: Mycket värdefull input. Tack!

Mm håller med, sånt där man känner men inte riktigt tänker på eller kan formulera. Ska jag komma ihåg när ngt känns galet.

Min sittställning känns avslappnad och bra. Med Arionen kan jag lätt flytta bak eller fram så jag tycker jag sitter mycket bra.
Det är efter efter 2,5 mil som det börjar kännas. De första 20 km sitter jag som en gud.

Jag tror det har att göra med att Arionen är rundare fram. SLR mer platt vilket gjorde att jag fick mer stöd för kulorna.
Nu vill ”dom” hamna lite på sidan. Framförallt ena sidan. Nu bör jag det bli personligt… 

Skogling skrev:

> Nu vill ”dom” hamna lite på sidan.
> Framförallt ena sidan. Nu bör jag det bli
> personligt… 

>Tack för tipset. Vilket håll skall jag vrida då? Sanningen är att problemet med vänster ben. >Egentligen kommer från ett nasty ryggskott typ 2001.

Vet du om du har någon funtionell benlängdsskillnad? Min gissning, som jag inte tror är 100%, fel är att du har det.

1. Prova att shimsa upp halva din benlängdsskillnad.
2. Kolla nu i en spegel när du cyklar på en trainer, eller be någon kolla dig framifrån, om dina knän vobblar eller om något ligger närmare överröret. Om så, lägg in kilar (BSF wedges) mellan kloss och sko.
3. Fortfarande problem, prova som nämnts tidigare att vrida sadeln mot din kortare sida, typ så att sadelspetsen förlängning inte hamnar utanför styrstammens klamma som klämmer runt styret.
4. Hjälper inte detta eller om det hjälper något. Kan du gå vidare med ...

... två lösningar:

1. Sadelstolpe FSA K-force som modifieras för att förskjuta din tyngdpunkt/centrumlinje åt sidan.
2. Sadelstolpe American Classic J-Post. M h a denna lyfter du den sidan av bäckenet som är lägre för att på så sätt sitta rakare. Se vidare i text nedan.

De sista två lösningarna kanske är att beteckna som överkurs för hemmapularen men visar att det är möjligt anpassa en symmetrisk cykel till en asymmetrisk kropp.

Christian Vande Velde har också liknande problem men istället för att trixa så byter han sadel en gång i kvartalet eftersom den blir snedsutten. Det är väl ok för honom som säkert inte själv behöver gå in till handlaren och slanta upp. Se klipp.

http://video.cyclingnews.com/video/2008/christian_vandevelde/video_player.php?id=0
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2008/features/garmin-chipotle_team_camp08

Det är den motsatta sidan mot din "korta" som blir mer nedsutten eftersom sittbenet blir mer belastat där. Om din högra sida är kortare så är sadeln mer nedsutten på din vänstra. Syns väldigt tydligt på Brookssadlar men även gelsadlar. Gelsadeln byter man ut men Brookssadeln vill man gärna behålla. Då får man lägga under material på den "kortare" sidan, alltså den sidan som inte är nedsutten och shimsa mellan pedalerna. Verkar ologiskt vid första tanken men det är så det funkar. Så gör bl a sadelmakare till ryttare som sitter osymmetriskt.

Benny

Spinner vidare på info nedan.

Det där med att ställa in sadeln horisontellt är inte alltid helt självklart. Det är själva "sweet spot" på sadeln, dvs exakt den ytan där du sitter, som bör vara horisontell. Det syns inte alltid när man visuellt måttar in vad som till synes är en horisontell inställning. Min Brooks B17, tex, ser ut att vara vinklad rätt mycket uppåt vid en första anblick. Men kikar man närmare på själv sittytan så är den helt plan. Det där skiljer sig ju ganska mkt mellan olika sadlar, beroende på vilken horisontell outline dom har. Att vinkla sadeln nedåt i syfte att lindra div symtom tycker jag bara är en form av nödlösning. Möjligen en halv grad då, men mer än så tycker jag bara ger konstiga bieffekter i form av trötta axlar och handleder etc. Rätt vinkel, rätt avstånd, rätt bredd. Lättare sagt en gjort dock.

Bagarn skrev:
> s skrev:
> -----
> > Min spaning är att med framåtlut så roterar
> > gärna höften med och det sänker paketet mot
> > sadeln samtidigt som det är lätt att glida
> fram
> > en aning.
>
> Rätt spanat. Men framåtglidningen beror på att
> du sitter för långt fram i förhållande till
> vevaxelcentrum
>
> > Även om man inte glider fram så kommer
> > kraften från sitbenen att peka lite mer
> framåt
> > och där blir stödet från sadeln sämre
> vilket
> > lägger större tyngd på mjukdelarna.
>
> Avståndet mellan sittbenen blir smalare ju mer du
> lutar dig framåt. Sitter du rätt, dvs då ditt
> bäcken befinner sig i jämvikt, glider du varken
> bakåt eller framåt.
>
> > Med horisontell eller t.o.m. något bakåtlut
> blir
> > förhållandena de omvända. Testa med en halv
> > grads bakåtlut och se hur din kropp reagerar.
>
> Börjar du vinkla sadeln bakåt för att slippa
> glida fram då börjar det bli riktigt fel.
> Vinkeln påverkar bäckenet som i sin tur roteras
> bakåt. Jämvikten i bäckenet störs samt att du
> får en påfrestning i ländryggen. Har du dålig
> rörlighet i din ländrygg är detta direkt
> skadligt och kan leda till diskutbuktningar.
> Sadelns skall ställas in horisontellt, en
> vinkling nedåt på mellan 0,5 till 1 grad är
> acceptabelt för att lindra tryck på perineum.
> Detta förutsätter att bäckenet befinner sig i
> jämvikt.
>
> > Förmodligen spelar avståndet till styret och
> > sittställningen i övrigt in också men det
> har
> > jag inte labbat med.
>
> Detta är grundförutsättningen som måste var
> uppfylld innan du börjar labba med sadlar.
>
> Benny

Naugas skrev:
> Kanske få styret några cm högre och närmare?

Hi, hi! Aero eller slippa pungkross, det är frågan... ;-)

/Fredrik
(Aero)

Edit: Förvirrad...

Rippa skrev:
> Spinner vidare på info nedan.
>
> Det där med att ställa in sadeln horisontellt
> är inte alltid helt självklart. Det är själva
> "sweet spot" på sadeln, dvs exakt den ytan där
> du sitter, som bör vara horisontell. Det syns
> inte alltid när man visuellt måttar in vad som
> till synes är en horisontell inställning. Min
> Brooks B17, tex, ser ut att vara vinklad rätt
> mycket uppåt vid en första anblick. Men kikar
> man närmare på själv sittytan så är den helt
> plan. Det där skiljer sig ju ganska mkt mellan
> olika sadlar, beroende på vilken horisontell
> outline dom har. Att vinkla sadeln nedåt i syfte
> att lindra div symtom tycker jag bara är en form
> av nödlösning. Möjligen en halv grad då, men
> mer än så tycker jag bara ger konstiga
> bieffekter i form av trötta axlar och handleder
> etc. Rätt vinkel, rätt avstånd, rätt bredd.
> Lättare sagt en gjort dock.

Jag delar din uppfattning ang lutningsvinkeln. Sadlarna ställer jag alltid in i våg genom att lägga en skrivplatta på sadeln och på den ett digitalt fickvattenpass. Men även om vi är hela och rena nedtill så är vi olika där nere. Om jag har en cyklist hos mig som upplever att det är skönare med 0,5-1 grads lutning framåt och detta inte kompromissar den subjektiva viktfördelningen så tycker jag det är ok.
Gällande Brookssadlarna så skall de väl peka lite uppåt för att få en plan sweetspot. Men de tillhör kanske undantagen.

Benny

Freddie L skrev:
> Naugas skrev:
> -----
> > Kanske få styret några cm högre och
> närmare?
>
>
> Hi, hi! Aero eller slippa pungkross, det är
> frågan... ;-)
>
> /Fredrik
> (Aero)
>
> Edit: Förvirrad...

Precis, vill man vara fin får man lida pin...! Lätt att pungen får gå åt bara man har sittställning som ett proffs.

BIGMOLLO,

Vv se nedan. Jag håller på att testa just Tri II carbon som jag köpte till hyggligt pris på blocket. Hade hunnit jobba upp skav innan jag gick över till denna sadel så jag är just nu lite borttappad kring sadelfrågan - dock kvarstår faktum att jag är rejält skavd i den berömda zonen mellan paketet och hålet - skavet sitter på ena sidan i detta parti (höger för att vara exakt).

Undrar således när du nämner "skav" nedan - var exakt fick du dessa problem? varför tror du att dessa skav uppstod? Vilken sadel löste eventuellt dina problem till slut? Tror du att den extra stoppningen i Tri II kan vara till nackdel på något sätt?

mvh
Christian

bengt skrev:
> I år ska jag testa Arione Tri II på racern.

och då svarade Bigmollo:
Den fick jag både domningar och skav av. Det är ganska så mycket mer stoppning på den än den vanliga Arionen. Har du chans att testa den innan du köper så ska du nog göra det.
/J

...........................................................

bruce skrev:
> Skogling: Härligt att du hittat ngt till
> stjärten. Fizik is da shit.
>
> JPL:
> Jag kom att testa Fizik Gobi av en händelse
> (SLR´s rör var av gips) och dra åt skogen, var
> som en "favoritfåtölj" som ngn beskrev. Otroligt
> skön! Löjligt nöjd! :D

Ja, nu har jag vimsat omkring på en Fizik Gobi i ett par månader och vill bara tacka för tipset! Var som en helt annan värld för min bakdel. Igår inköptes ytterligare en sådan sadel.

Min slutsats är att det finns stor chans för den som INTE passar på specialized-sadel att Fizik Gobi är rätt!

JPL skrev:
> Ja, nu har jag vimsat omkring på en Fizik Gobi i
> ett par månader och vill bara tacka för tipset!
> Var som en helt annan värld för min bakdel.
> Igår inköptes ytterligare en sådan sadel.

Det här är ett toppentips. Hittar man en sadel man gillar så ska man köpa två. En för varje skinka liksom. ;) (Nix, jag har svårt att vara seriös.)

Hur har det gått för skoglings rumpa så här några månader och cyklade hektometer senare?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp