Skogling skrev:
> Nu vill ”dom” hamna lite på sidan.
> Framförallt ena sidan. Nu bör jag det bli
> personligt…
>Tack för tipset. Vilket håll skall jag vrida då? Sanningen är att problemet med vänster ben. >Egentligen kommer från ett nasty ryggskott typ 2001.
Vet du om du har någon funtionell benlängdsskillnad? Min gissning, som jag inte tror är 100%, fel är att du har det.
1. Prova att shimsa upp halva din benlängdsskillnad.
2. Kolla nu i en spegel när du cyklar på en trainer, eller be någon kolla dig framifrån, om dina knän vobblar eller om något ligger närmare överröret. Om så, lägg in kilar (BSF wedges) mellan kloss och sko.
3. Fortfarande problem, prova som nämnts tidigare att vrida sadeln mot din kortare sida, typ så att sadelspetsen förlängning inte hamnar utanför styrstammens klamma som klämmer runt styret.
4. Hjälper inte detta eller om det hjälper något. Kan du gå vidare med ...
... två lösningar:
1. Sadelstolpe FSA K-force som modifieras för att förskjuta din tyngdpunkt/centrumlinje åt sidan.
2. Sadelstolpe American Classic J-Post. M h a denna lyfter du den sidan av bäckenet som är lägre för att på så sätt sitta rakare. Se vidare i text nedan.
De sista två lösningarna kanske är att beteckna som överkurs för hemmapularen men visar att det är möjligt anpassa en symmetrisk cykel till en asymmetrisk kropp.
Christian Vande Velde har också liknande problem men istället för att trixa så byter han sadel en gång i kvartalet eftersom den blir snedsutten. Det är väl ok för honom som säkert inte själv behöver gå in till handlaren och slanta upp. Se klipp.
http://video.cyclingnews.com/video/2008/christian_vandevelde/video_player.php?id=0
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2008/features/garmin-chipotle_team_camp08
Det är den motsatta sidan mot din "korta" som blir mer nedsutten eftersom sittbenet blir mer belastat där. Om din högra sida är kortare så är sadeln mer nedsutten på din vänstra. Syns väldigt tydligt på Brookssadlar men även gelsadlar. Gelsadeln byter man ut men Brookssadeln vill man gärna behålla. Då får man lägga under material på den "kortare" sidan, alltså den sidan som inte är nedsutten och shimsa mellan pedalerna. Verkar ologiskt vid första tanken men det är så det funkar. Så gör bl a sadelmakare till ryttare som sitter osymmetriskt.
Benny