Stora tekniktipstråden. Åkteknik alltså.

Aron

Inventarie
Jag vill bli en bättre cyklist. Och med bättre menar jag skickligare. Alltså bokstavligen som i skickligare, inte starkare eller nödvändigtvis snabbare. Här pratar vi handhavande helt enkelt. Jag känner folk som cyklar som katter. De är ett med sitt fordon och jag vill bli som dem. Det kommer jag antagligen aldrig att lyckas med, men hur gör de?

Dela de bästa och mest pedagogiska instruktionsklippen du hittat på youtube. Eller andra lärdomskällor. Vem har inspirerat dig och gjort dig till en bättre cyklist? Jag tycker att vi kan titta brett, högt och lågt. Alltid är det någon som blir lite klokare.

Jag tycker inte nödvändigtvis att vi behöver göra en distinktion mellan landsväg och MTB eller trial/BMX/whatever, cyklarna är mer eller mindre förlåtande beroende på vad man vill göra, men det är i stort sett samma princip när du tex går in hårt i en kurva eller ska hoppa upp på något.

Jag kan börja med ett litet tips när det gäller spänger: Håll löst på bakbromsen när du cyklar över en spång, det ger ett mothåll till pedalerna som gör att du svajar mindre. Och håll som alltid blicken långt fram och titta dit du vill åka.

Broms tipset ska provas?

Själv försöker jag kolla hur dom som är snabbare/bättre än mig väljer linjer och nöta deras linjer.
Sen gillar jag
på tuben, han är pedagogisk och visar/förklara oftast både rätt å fel.

mikipedia_ sa:
Själv försöker jag kolla hur dom som är snabbare/bättre än mig väljer linjer och nöta deras linjer.

Om jag får skulle jag vilja infoga att följa i ungefär samma fart. Jag har några brunibyxorna erfarenheter då jag gått in för snabbt eller långsamt i någon annans tekniska linje och nästan fastnat eller inte hunnit med. Det är bara att konstatera att det finns folk som gör tyngdpunktsförkjutningar snabbare och elegantare än jag.

Aron sa:
mikipedia_ sa:

Om jag får skulle jag vilja infoga att följa i ungefär samma fart. Jag har några brunibyxorna erfarenheter då jag gått in för snabbt eller långsamt i någon annans tekniska linje och nästan fastnat eller inte hunnit med. Det är bara att konstatera att det finns folk som gör tyngdpunktsförkjutningar snabbare och elegantare än jag.

Ja farten är viktig, har oxå den erfarenheten?

Inte så konkret men jag tror att för min del har jag haft stor nytta av främst två saker:
- ägnat mig åt snudd på alla cykeldiscipliner, vilket skapar en bra bredd
- tävlingar i DH och enduro där linjeval och fartfokus är centrala delar. Svartrejsen där man kan gå bredvid sveriges elit och tjuvlyssna på deras tankar är också viktiga ögonöppnare.

Kolla in Ryan Leech han har bra teknik kurser online. Annars försök lära dej en sak eller 2i taget å nöt på?

Senast ändrad:
H. sa:
- tävlingar i DH och enduro där linjeval och fartfokus är centrala delar. Svartrejsen där man kan gå bredvid sveriges elit och tjuvlyssna på deras tankar är också viktiga ögonöppnare.

Problemet med det är att man inser hur jävla kass man är. Därför cyklar jag numera nästan uteslutande själv. Särskilt eftersom jag nu bara har typ 20-30 cykeltillfällen per år vilket inte är bra för tekniken och farten... Det blir minst pinsamt så.

+1 dock på att prova olika discipliner! Trials är en hård men bra skola där man inte minst lär sig vara rörlig på cykeln. Streetåkning oavsett typ av cykel är rätt bra också. Singlespeed i skogen är fantastiskt bra för att lära sig hålla flytet.

Teknikvideos i all ära. Men det finns ingen ersättning för att bara ge sig ut och köra. Ta hjälp av bättre cyklister om du funderar över något. Betala för ett par timmar med någon av de duktiga cyklister som säljer coachning? Hade jag varit det minsta seriös och strävat efter att bli bättre hade jag gjort det.

Nu vet jag att Aron är betydligt duktigare än så, men för den som vill höja sig från nybörjarnivå i skogen...

– Sluta sitta ner. Ståcykla så mycket du bara orkar. Det gör en oerhörd skillnad för hur lätt man kan flyta över stöket.
– Växla inte så förbannat. 3 växlar räcker väldigt långt i skogen om det inte är låååånga uppförsbackar.
– Prova singlespeed, vilket är både befriande och utvecklande. Och faktum är att det ofta går minst lika fort som med växlar, särskilt uppför (det går inte att ta det lugnt nämligen, för då kommer man inte upp).
– Använd inte SPD-pedaler om du känner behov att klicka ur när det blir svårt (då blir det nämligen bara ännu svårare).
– Öva trackstand så fort du får tillfälle, till exempel vid gruppcykling då man väntar in andra.
– Försök pumpa terrängen. Att öva på en BMX-bana är perfekt för att förstå hur det fungerar (gärna med HT).

Ja försöker visualisera att min bål är i paralell-linje med ramens övre rör vertikalt sett. Då blir man mera ett med cykeln och är väl lämpligt i högre farter.

I kurvor så vrider jag kroppen mot kurvans håll så kommer cykeln efter automatiskt igenom kurvan.

För ett cykelpass så kan du pröva att gå lite mera ut ur din bekvämlighetszon, vara lite mera experimenterade i spåren och efteråt så kan du reflektera över det. Har du inte nämnvärt med blåmärken(vilket man oftast inte har) så har du mycket troligt lärt dig nya saker.

M

En annan viktig sak tror jag är att inte slentriancykla. Även om man kör mycket är risken att man fastnar i utvecklingen om man alltid kör samma stigar på samma sätt. Att köra på nya ställen eller med nya personer kan göra mycket för att få inspiration till annorlunda cykling. Eller att innan man sticker ut intala sig olika syften, tex att satsa på att klra riktigt fort på ett par specifika Stravasegment, kanske då även köra samma sträcka flera gånger, eller att sikta på att klara någon klurig klättring utan fotisättning, och även där repetera flera gånger.

För att göra utmana till lite berättande pedagogik undrar jag om någon kan beskriva bästa knepen för ett avslappnat trackstand sittande och ett fungerande trackstand inför en svårighet. Framförallt det senare vore praktiskt att kunna på alla nivåer och är ju grunden för att förbättra sitt utgångsläge och planering inför något svårt moment. Var överpedagogisk, jag behöver en kurs för dummies.

tomcaten sa:
Ja försöker visualisera att min bål är i paralell-linje med ramens övre rör vertikalt sett. Då blir man mera ett med cykeln och är väl lämpligt i högre farter.

I kurvor så vrider jag kroppen mot kurvans håll så kommer cykeln efter automatiskt igenom kurvan.

För ett cykelpass så kan du pröva att gå lite mera ut ur din bekvämlighetszon, vara lite mera experimenterade i spåren och efteråt så kan du reflektera över det. Har du inte nämnvärt med blåmärken(vilket man oftast inte har) så har du mycket troligt lärt dig nya saker.

M

Har lärt mig att i ex dh så ska man inte göra så utan cykeln ska ligga åt d håll kurvan lutar medan man själv försöker va så rak som möjligt. Detta möjliggör skarpare kurvor i högre fart, särskilt om d följer en kurva åt andra hållet. Man får tbax tyngdpunkten snabbare.

Nu var det iofs bättre cyklist som efterfrågades och inte just snabbare, men för min del har det hängt ihop litegrann. Jag är ju varken duktig eller snabb, men mina största framsteg i teknik har varit när jag kört med duktigare cyklister.

Jag har nog till stor del sjodell och cruxet att tacka för min teknik och den lilla fart som jag har. Att se någon annan ta ett brant eller stökigt parti gör både att man inser att det är möjligt samt får tips om spårval och hur man ska placera sig på cykeln. Kör man mycket själv så är det lätt att överskatta hur bra man är, men vid mitt första SBR kände jag att jag blev nedtagen på jorden och insåg hur kass och långsam jag faktiskt är. Dock inser man att det går att bli mycket duktigare och ta med sig tips från andra om hur man behåller farten.

Att cykla med en snabbare cyklist som cruxet har fått mig att inse vikten av att ståcykla så mycket som möjligt. Det märks tydligt hur mycket sämre det går när jag börjar bli trött och sitter mycket och tappar fokus i spårvalet. Blicken långt fram som någon mer nämnde samt att försöka hoppa över stök är andra saker som gör att man bibehåller flyt och fart. Tittar man sedan på de snabbaste så inser man att de inte bara står och rullar med i utförskörningarna utan kastar in tramptag vid varenda möjlighet. Dvs att ha kondition att trampa när man kan. Att bibehålla driv genom stök i kombination med plattisar är inte det lättaste men kan övas och med välfungerande dämperi kan det bli lättare med.

Det är först när det är blött ute och man har högljudda bromsar som man inser hur mycket man åker runt och fegbromsar i onödan. En bra övning då är att köra "inte nudda broms", dvs se till att det är tyst. (Kan göras till en tävling om man är flera) Kräver en del planering inför trixigare partier där man får gå in med lägre fart än vanligt, men på andra ställen en ögonöppnare för hur snabbt det faktiskt går att köra genom att inte slarva med spårvalet. Det lär en att få upp blicken, utnyttja stigens bredd, men även ett besök ute i spenaten då och då..

Liksom Makten skriver så tycker jag med att jag har haft nytta av lek på BMX-banan där jag tränat på att pumpa för att få/bibehålla fart och sedan ta med mig detta till stigcykling.

soderblom sa:
En bra övning då är att köra "inte nudda broms", dvs se till att det är tyst.

En annan bra övning är att se hur lite man kan trampa, så att man verkligen måste koncentrera sig på att utnyttja terrängen. Det kommer förstås gå lite långsammare men gör att man cyklar effektivare. Behöver man så trycker man till lite snabbt med en hög växel och fortsätter sen rulla. När det funkar över en längre sträcka är det en jäkligt smutt känsla:-)

kogoyo sa:
tomcaten sa:

M

Har lärt mig att i ex dh så ska man inte göra så utan cykeln ska ligga åt d håll kurvan lutar medan man själv försöker va så rak som möjligt. Detta möjliggör skarpare kurvor i högre fart, särskilt om d följer en kurva åt andra hållet. Man får tbax tyngdpunkten snabbare.

Åhh helvtet här som man har gjort fel hela tiden med sin G-punkt.

De va ju typiskt, måste träna om mäh nu

Hasse#7 sa:
För att göra utmana till lite berättande pedagogik undrar jag om någon kan beskriva bästa knepen för ett avslappnat trackstand sittande och ett fungerande trackstand inför en svårighet. Framförallt det senare vore praktiskt att kunna på alla nivåer och är ju grunden för att förbättra sitt utgångsläge och planering inför något svårt moment. Var överpedagogisk, jag behöver en kurs för dummies.

Trackstand sittande är bara en parkeringsplatsgrej. Saknar vettigt användningsområde som jag ser det.

Stående är inga större konstigheter. Men det finns lite knep för att lära sig rätt teknik ett moment i taget. Åtminstone funkade det här för mig.

Börja med att hitta ett lite lagom motlut. Inte så mycket at det upplevs som en uppförsbacke. Men tillräckligt för att du ska kunna ha lite belastning på främre pedalen utan att börja rulla framåt. Växelval spelar mindre roll. men någonstans i mitten av kassetten är bra.

Rulla fram till ditt motlut med vevarna horisontella och stanna när du står i det. ställ framhjulet lite på snedden vridet från din främre fot (om höger fot fram - sväng vänster (eller tvärt om om det känns mer naturligt för dig). Försök nu att hålla cykeln stilla enbart genom att jobba med fötterna och styret. INGA BROMSAR. Gör detta om och om igen tills det funkar hyggligt. Du kommer att rulla lite upp och ned i motlutet. Det är rätt!

Nu, på platten. Principen är detsamma men uppförsbacken skapar du själv med din bakbroms. Laborera med att även jobba med frambromsen och se hur det funkar. Principen är att låta cykeln röra lite på sig för att hela tiden återfå balansen. Med tiden minskar pendlandet.

När det här funkar hyggligt är utmaningen att prova med framhjulet rakt och vridet åt "fel" håll.

Sen kommer favoriten att göra det med framhjulet lägre än bakhjulet.

I skogen kan man låsa framhjulet i en grop eller mot en rot eller sten och på det sättet få ganska mycket hjälp att hålla balansen.

Det kan vara bra att parallellt med att man tränar trackstands också träna på att pivotera cykeln på framhjulet resp. bakhjulet. Det ger lite känsla för hur man kan jobba med tyngdpunkten och ger bra cykelkontroll vilket man har igen även i trackstands. Att "gå" cykeln i sidled ett hjul i taget är också en bra övning. Genom tyngpunktsförflyttningar kan man med låsta bromsar flytta ett hjul i taget i sidled.

Senast ändrad:
tomcaten sa:
kogoyo sa:
tomcaten sa:

M

Åhh helvtet här som man har gjort fel hela tiden med sin G-punkt.

De va ju typiskt, måste träna om mäh nu

Njae det är ju väldigt beroende på om det är en platt lr doserad (med stöd iaf).
Finns 5 pedagogiska avsnitt?

Tack Mårten, precis så pedagogiskt och bra som jag önskade. EST har en filmsnutt från idag som beskriver det mesta av detta på ett bra sätt, hoppas den kommer upp här. Sittande trackstand är ju såklart ganska onödigt men det tyder ändå på cykel och kroppskontroll. Jag tänkte mig som en del i vägen till harmonisk balans utan att spänna sig till förbannelse.

Jag vet inte om jag var nog tydlig med det i mina två tidigare inlägg men annars kommer det en tredje gång: Sektionsträning!

Oavsett om det gäller snabbhet eller teknisk färdighet tror jag detta är A och O. Att vara med i ett rally, eller en enduro- eller DH-tävling är just ett väldigt koncentrerat sektionstränande under hård press.

Vad man kan göra är att leta upp ett roligt stigparti som med fördel är brett och har olika spårval, men även om bara ett spår finns kan man köra sektionsträning.
- Fokusera på tid.
Kör sträckan en gång för att få lite känsla för den. Gå sedan sträckan i maklig takt och titta på alla hinder, kurvor och annat som är värt att lägga på minnet. Visualisera för dig själv var du ska trampa, växla och bromsa. Försök memorera sträckningen. Innan du kör blundar du och försöker visualisera stigen så detaljerat du klarar, främst med fokus på om det finns några viktiga tramp- eller bromspassager. När du sedan kör sträckan kan du upprepa för dig själv "TRAMPA" eller "BROMSA" för att liksom ge dig själv en order. Främst för trampande och växlande kan detta ha viktig betydelse.
Exempel: Stigen går genom ett långsamt trixigt parti innan den dyker nerför en brant som sedan följs av en högfartssträcka på slätt underlag. Här är det onaturligt att växla till en tung växel mitt i det långsamma trixet, men viktigt för att vara rätt efter branten. Ett "VÄXLA" till dig själv är då en utmärkt metod för att se till att du gör rätt.

- Fokusera på linjeval.
Alt 1. Kör korta segment, kanske 100m, med väldigt många linjeval och trixiga passager. Gå stigen och bestäm en exakt linje du ska hålla dig till. Memorera precis hur du ska köra, och sedan kör du detta. Sedan går du tillbaka men väljer en ny sträckning och testar denna. Tvinga dig själv att följa en viss linje. Utmana dig att prova en svårare eller konstigare linje än du normalt väljer.

Alt 2. Låt en duktigare cyklist köra före och följ hens linjer. Se till att farten hålls rimlig, men se till att alltid köra exakt samma linje.

Apropå kurvteknik så tycker jag att Fabin Barel förklarar tekniken ganska pedagogiskt i det här klippet. Övriga inslag i den serien är också sevärda.

Något som jag finner är viktigt är att förstå mekaniken bakom hur man svänger med en cykel. Det är inte alltid självklart att man motstyr med en cykel då den är såpass lätt men när man förstått hela grejjen så blir det lättare att slänga runt cykeln och mer precision. Kunna vara mer avslappnad och bara trycka lite i styret för att cykeln ska svänga dit man vill.

Aron sa:
Apropå kurvteknik så tycker jag att Fabin Barel förklarar tekniken ganska pedagogiskt i det här klippet. Övriga inslag i den serien är också sevärda.

Bra klipp om än ser hans positioner väldigt forcerade ut. Samt att hans sadelposition och höga standover ser ut att hindra honom från en mer naturlig position.

Haha! Inte varje dag man får anledning att kritisera Fabien Barels åkning... :)

För övrigt är det viktigt att komma ihåg att den här tekniken gäller odoserade kurvor. Är det doserat ska man köra med fötterna mer horisontellt. Och så finns det såklart en gråskala därimellan.

Som makten nämnde ovan är det en bra övning att försöka rulla mycket/så snabbt som möjligt istället för att trampa, Då får man slita i cykeln och hela tiden skifta tungdpunket för att inte fastna med hjulen på rötter och stenar. Cykla relativt långsam mot nåt stökigt och se hur långt du kommer utan att trampa typ.

H. sa:
Aron sa:

Bra klipp om än ser hans positioner väldigt forcerade ut. Samt att hans sadelposition och höga standover ser ut att hindra honom från en mer naturlig position.

Haha! Inte varje dag man får anledning att kritisera Fabien Barels åkning... :)

För övrigt är det viktigt att komma ihåg att den här tekniken gäller odoserade kurvor. Är det doserat ska man köra med fötterna mer horisontellt. Och så finns det såklart en gråskala därimellan.

Han vill väl inte klona flera därute av sig själv för att få tuffare motstånd i banorna :P

Så därför håller han inne på sitt riktiga recept för hur han åker

Senast ändrad:
H. sa:

Jag skulle gissa att positionerna är överdrivna för att tittarna ska fatta poängen. Och sadeln är möjligtvis uppe för att han tycker att terrängen han åker i filmen är XC. :)

Aron sa:
H. sa:

Jag skulle gissa att positionerna är överdrivna för att tittarna ska fatta poängen. Och sadeln är möjligtvis uppe för att han tycker att terrängen han åker i filmen är XC. :)

Jo, antagligen. :)

+1 på Ryan Leech kursprogram. Gör även övningar du tror du kan och du kommer alltid lära något nytt. Det som är bra med kurserna är detaljerna och där andra kurser säger "gör så här" så går Ryan alltid in på detaljer varför, ofta med relevanta övningar där små skillnader i utförande ger helt olika resultat.

Denna kunskap är väldigt värdefull då man helt plötsligt börjat se detaljerna i duktiga åkare stil som förklarar varför det just är så bra och man får ytterligare mer nytta av att cykla med folk som är bättre. För det är inte alltid spänstfenomen kan förklara varför eller hur själva..

Kurserna är värda varenda krona de kostar.

Typ ett tips som har gett mig mycket i #trenduroandet: leta rätt på en lämplig kurva: helst rätt slät & snabb. kör kurvan några gånger och försök göra det snabbare och snabbare tills greppet börjar försvinna.

För min del känns det som att anledningen till att jag fegar i kurvor är att jag inte litar på att greppet håller, trots att i 9 fall av 10 så är det ingen fara.

Mårten sa:
Teknikvideos i all ära. Men det finns ingen ersättning för att bara ge sig ut och köra.

Men det är väldigt bra för att få reda på saker man inte alls tänkt på innan. Ride lots är väl bra men kör man likadant så får man inte in så många nya intryck. Tycker som H att där är mycket att lära på att titta på de snabba som många gånger ser helt andra spår än jag gör även om spårval inte faller så klockrent under "teknik" i min bok.

Jag föredrar ta 1-2 saker i taget och nöter tills de sitter av sig själv. Saddle-stop är en sån sak jag inte tänkt på innan jag såg CC:s video med det, liten grej men hjälper mycket när man klättrar och har bråttom.

Cykla pumptrack har höjt min nivå något snäpp och gett mig insikten om att terrängcykling till stor del handlar om att pumpa och förflytta sin tyngdpunkt för att behålla fart. Dessutom bra träning för att hålla tryck i kurvorna.

Övriga saker som har varit givande:
Öva många gånger på samma hinder
Tillräckligt flås för att orka hålla fokus
Cykla med bättre cyklister

Dropperpost eller köra med sadeln i botten tycker jag är en förutsättning, man tappar så otroligt mycket rörelsefrihet med sadeln i (old school) XC-läge.

Öva flitigt på det du inte är bra på. Så kommer allt bli bättre sedan :) jag t ex har lätt för att hoppa åt höger när jag ska ta hinder åt det hållet då. Men åt vänster är det väldigt jobbigt. Vilket gör att jag tycker således det är roligare att hoppa åt höger och alltid gör det. Vilket gör att jag är totalt kass på att hoppa åt vänster. Bita ihop och träna på det är något jag ska göra i sommar... :) det tenderar ju att bli roligare ju bättre man blir på något. Eller, iaf till en viss nivå innan man börjar få prestationsångest :)

Mitt tips blir att cykla inte in i hinder/svårigheter av teknisk karaktär du ska "över" med jämn fart, explodera precis innan/över hindret.
Pallar du inte det cyklar du för fort på de enkla delarna. Så, attackera hindren. Jämnt trampandes så kommer du inte över någonting. Nu pratar jag korta "backar" eller höjder som hinder. En rak kant, den ska du inte hamra in i, men du ska explodera när du väl fått upp framhjulet över hindret. Jag har hojjat en del nu på sistone med en grusvägs/långloppscyklist, och han har bara vrålat i frustration, det ser så jävla lätt ut i "knepiga" passager i hellas, men själv tänker man inte på det. Men nej, jag har bara ok teknik, inget fenomen på något sätt.

Ett jämnt rundtramp är ingen nackdel heller, många fastnar där jag trampar upp utan större problem.

Aron sa:
Jag kan börja med ett litet tips när det gäller spänger: Håll löst på bakbromsen när du cyklar över en spång, det ger ett mothåll till pedalerna som gör att du svajar mindre. Och håll som alltid blicken långt fram och titta dit du vill åka.

Detta!
Fick det via er bok också precis innan du gjorde tråden.

Har hunnit med en djupfryst tur på Nick, och min spångfidence (är det ett ord än?) är upp minst 200%

Jag tror också att denna teknik på plattmark kan vara en bra staplande start när man vill börja öva sina trackstands.

Vet inte om det nämnts redan, men jag skulle vilja rekommendera (om man har möjligheten), att för stigcykling gärna växla mellan hardtail och fullgung. Jag har märkt att jag blir betydligt mer följsam och noggrann i linjeval efter en del svängar på HTn. Detta gör mig oftast snabbare (eller åtminstone tryggare) och smidigare även på min heldämpade. Dessutom får att köra HT i stök mig att ståcykla betydligt mer = rörligare i cykeln + starka ben. Kör jag mycket heldämpat känner jag dock att man lätt kan bli lite bekväm.

lundatok sa:
För spänger tycker jag det är viktigt att hålla fart så man håller balansen.

Just därför är det skitkul att göra trackstands på spänger. Paniken blir jättestor. Jag är barnslig på det viset...

Raggamuffin: Ja, ok, vad jag egentligen menar är ut och cykla med andra, duktigare, cyklister. Sektionsträna. Coacha varandra.

Tillbaka
Topp