Stora tekniktipstråden. Åkteknik alltså.

Hade. Den är utbytt mot en street trial. Ja, jag har tydligen någon lätt masochistisk ådra.

Trackstands har ju nämnts tidigare i tråden och det är en av de viktigare teknikerna tycker jag. Det har antagligen räddat mig från fler blåmärken än något annat. Oftast går man ju omkull för att man på något sätt fastnat och tappat farten. Att då kunna hänga kvar på pedalerna några sekunder ger tid att leta efter ett lämpligt ställe att sätta ned foten.

Jag vill gärna ha fler videotips om ni har. För mig är det ett bra komplement till att nöta själv eller ta rygg på andra. Att tex vrida höften eller axeln på ett visst sätt, eller trycka ned hälen eller vad det nu är, tar ett tag att lista ut själv. I alla fall för mig.

Åk med folk som är sämre än dig, då känner du dig bättre och åker med mer självförtroende. För min del leder det till att jag provar fler nya saker, kör agressivare och laddar mer. Vilket i de flesta fall leder till att jag kör bättre.

Åker jag med de som är bättre blir jag mest stressad av att hålla tempot uppe och tekniken blir lidande.

Luthman Photography sa:
Åk med folk som är sämre än dig, då känner du dig bättre och åker med mer självförtroende. För min del leder det till att jag provar fler nya saker, kör agressivare och laddar mer. Vilket i de flesta fall leder till att jag kör bättre.

Åker jag med de som är bättre blir jag mest stressad av att hålla tempot uppe och tekniken blir lidande.

Det är ju jättesvårt att hitta nån som är sämre än mig. Dåligt tips. :)

Bilagor

• Guy Martin.jpg
    Guy Martin.jpg
    28.7 KB · Besök: 159
Jag tror snarare att minen beror på morfinet. Man ska inte underskatta opiater intravenöst!
Men visst, hissa skinn i vita skåpbilar är inte dumt det heller, det blir bara så hemskt dyrt om man ska ha både hardtail, heldämpad & vit skåpbil.

Jag vill bli bättre på att hantera riktigt gnarly nerfarter genom att låsa framhjulet och lyfta runt bakvagnen till rätt riktning, när det inte går att svänga runt längre. Blir lätt att jag fegar när det gärna är brant åt iaf ena hållet. Får asfaltsträna mer. Lite spännande med min lite svajiga stålram.

Det här är säkert asbasic, men ändå, när man ska lära sig tackla branta nerfarter så för att träna på det är det bra att köra på nåt ställe där man inte slår i något om man ramlar, träna på hur brant det går innan man tippar över. Ligger man bakom sadeln rätt (eller har hisspinne) så kan det luta bra mycket mer än man tror. Bra att veta var gränserna går :)

Sedan också om man har platt-pedaler så är det bra i det läget att ha hälarna lite ner så man får vinkel på pedalen och kanske fötterna lite längre bak, då blir det bättre mothåll och om något oväntat händer är det mer stadigt. Samt att det även ska gå att hoppa bättre med lite vinkel där då man liksom kan dra upp hojen lite mha friktionen, annat än när pedalerna är helt horisontella (det där sista har jag bara läst om i en fantastiskt bra MTB-teknikbok jag har, men inte provat själv ännu då hopp-å-lek-hojen har SPD)

Jag gillar den här serien som gick för ett tag sen på pinkbike https://www.pinkbike.com/news/zeps-how-to-mythbusters-and-how-to-learn-2015.html inga videotips kanske men väl så läsvärt.

Här är några saker som i alla fall gjort mig till en bättre cyklist.

Annars får jag instämma med H. partiträning är grymt bra. Kör samma sträcka på på olika sätt och försök hitta flowet med helt olika linjeval och olika fart för varje linje, variera så mycket du kan och fundera på hur du använder bromsen och om det verkligen behövs.

Tänk inte på mtb som att du ska köra en runda om du ser en sten någonstans som ser svår ut, prova tills du klarar den. Om du har oflow i en kurva kör den om och om igen med olika linjeval tills det känns bra. Man kanske inte kommer så långt men kul är det.

Förr när jag körde mer utför så körde jag mycket chainless eller på lättaste växeln vilket gör att man blir bättre på att behålla farten (och undvika bromsen i onödan). Lite svårare att praktisera i plattstockholm men man kan försöka trampa så lite som möjligt.

Om du har några korta branta sektioner eller stepups där du tar mycket fart för att komma upp, testa att köra så långsamt du kan istället. Då krävs lite annan teknik.

På blöta höstturer är inte nudda bromsen tävlingar som Söderblom tipsar om perfekt (allra bäst om man har skrikbromsar), kör en hel tur och räkna varje gång du bromsar, det här görs helst i sällskap med andra. Man tar garanterat andra linjer än man brukar och man lär sig att inte använda bromsen i onödan.

Pumptrack. Så fort som möjligt eller så snyggt som möjligt.

Om du känner dig oinspirerad, locka med dig peffen, gamla Ville och Beo på en runda.

En annan basic sak är att nöta bunnyhops och manuals, det sistnämnda är ju perfekt att roa sig med på transportsträckor. Har man bra koll på att lyfta cykeln samt få upp den på bakhjulet så bättrar man på oddsen rätt rejält att inte bara kunna köra snabbare tack vare ökad koll på cykeln, utan även rädda sig ur misstag.

Och just det att bromsa fel är en miss jag själv gör ofta. Kan vara magiskt bra träning att köra lite halvt deathgrip på sektioner man kan och bromsa noll eller minimalt. Är som Fairclough säger i videon nedan, att däck är bra på att svänga och bromsa men inte på samma gång.

Deathgriplekar är jättekul i rätt sällskap, i synnerhet om det är vatten i ytterkurvan.

Hitta en lämplig sväng på en lutande strandklippa och se vem som kan starta högst på "startrampen".

Köra åttor på olika underlagt och medvetet försöka få släpp är också givande träning, dessutom kul.

Tillbaka
Topp