Storlek Cannondale MTB HT ?

Nikk

Medlem
Funderar på att ”dela” en cykel med tjejen och har börjat kika på en Cannondale 29” mtb hardtail.
Jag är 176 cm (90 kg muskler) så en Medium funkar bra för mig men funkar det bra för tjejen som är 172 cm (54 kg) med normala kvinnliga proportioner...?
Kan tänka mig att hon egentligen borde ha en Small 27,5”...
Vad tror ni, kommer cykeln känns för stor och klunsig för tjejen? Är det smartare/bättre att köpa en Small som funkar ok även för mig..?
Till saken hör att jag även har en Specialized FS i Medium men vill gärna kunna variera med en HT :)
Jag är en medelgod åkare och tjejen nybörjare.

Hmm, svårt. När vi köpte MTB till min fru 174 cm (nybörjare) fick hon prova min Kona Unit 29 MTB i Medium men tyckte, precis som du skriver, att den var för stor och klunsig. Vi köpte en Cannondale Womens Trail 27.5" i storlek Medium och den funkar bra.

Om man ska gå på generella propotioner så borde hon ha nästan lila långa ben som ts, men betydligt kortare armar,
Ramen, med en fast stolpe med snabbspänne, eller en mekanisk dropper med ett fast läge med ca 2 cm drop borde kunna lösa den biten, men för idealisk reach borde ni behöva byta styrstam mellan åkarna, vilket iof går på en minut.

Utifrån det är det väl bara att se om nån cykel passar. Testa ut vad ni vill ha för avstånd och höjder och läs geometrisiffror efter det.

Nikk sa:
Funderar på att ”dela” en cykel med tjejen och har börjat kika på en Cannondale 29” mtb hardtail.
Jag är 176 cm (90 kg muskler) så en Medium funkar bra för mig men funkar det bra för tjejen som är 172 cm (54 kg) med normala kvinnliga proportioner...?
Vad tror ni, kommer cykeln känns för stor och klunsig för tjejen? Är det smartare/bättre att köpa en Small som funkar ok även för mig..?
Till saken hör att jag även har en Specialized FS i Medium men vill gärna kunna variera med en HT :)

Jag skulle säga att det funkar bra. Jag har en f-si team i storlek medium. Jag är 1.76 och tjejen är 1.71. Hon sitter bra på den med lägra sadelhöjd samt frampetad sadel. Gör det enkelt för er, skaffa en till rak sadelstolpe med en "tjejsadel så kan ni ju bara byta enkelt. Så gör vi med trainercykeln hemma!:)

Nikk sa:

Hur sitter din partner på din FS? Det borde ju vara vägledande tänker jag mig. Om den funkar är ju sannolikheten hög för att en annan medium-hoj skall passa. Sen misstänker jag att en 29a för någon som aldrig cyklat i skogen kan kännas lite stor oavsett men det kan ju bara vara en vanesak.

Ok, tack för alla tips.

Nu funderar jag på om det är en HT jag ska ha eller en cyclocross...

Har en lvg-cykel och en xc fs och nu funderar jag på om inte en cc vore ett bättre komplement till befintligt stall...jag vet - ett stort huvudbry :)

Har ingen koll på exakt vilken cykel ni tittar på och vad den har för mått och geometri. En Kona Honzo 29" HT i Small är större än en Cube Acid 29" HT i storlek XL.

Generellt, ni kan nog köra Medium med runt ca 420-430 mm reach båda två. Byt till 2 cm kortare stam när tjejen vill cykla.

Min son är 10 år 150 cm och cyklar på en Medium med 440 mm sadelrör, 414 mm reach + 45 mm styrstam = 459 mm fram till styret.

Tillbaka
Topp