Storlek Canyon

Storlek Canyon
Hej

Vilken storlek bör man ha på Canyon MTB (Grand Canyon 9)?
Jag är ovan vid MTB. Min Cannondale racer/pendlare kör jag 54/M och den känns perfekt efter några tusen mil. Körde en noggrann bikefit när jag köpte denna.

Har en gammal (30år) Trek 850 som känns längre men den har å andra sidan en helt annan geometri.

Nu körde jag M igen när jag köpte min nya MTB från Canyon, men den känns väldigt kort? Testade kalkylatorn på Canyons hemsidan och då är jag och närmare small är large. Och Canyon är väl något större i storlekarna är övriga?
Har 1cm i marginal till grenen när jag grenslar cykeln och droppersadeln nästan i botten (kan sänka 15mm till). Risk för ”pungkross” vid högre ram.
Så där kan jag egentligen inte har så mycket större.

Är 179cm med en gren/inseam på 84cm.

Nu är ju MTB säsongen nästan över men får testa någon kortare tur snart.

Mvh
///Henrik Seth

Storlek Canyon
Stämmer det verkligen att du är närmare S än L? 179 brukar vara L eller på gränsen till L. (eller ML som det ibland heter)

Hos Canyon verkar det vara så medan hos tex Cannondale så är jag på gränsen mellan M och L.
Men tillverkarna har ju lite olika proportioner på sina cyklar. Så storlekarna är ju inte harmoniserade.

Hos Canyon är Medium från 176cm till 185cm (lite beroende på grenlängd).

Storlek Canyon
Jag vågar inte svara på detta (men detta har dykt up på diverse internationella forum). Men Canyon har XL som största storlek och om jag då kör L undra jag var mina kompisars och kollegor på över 200cm skall ha.

Tack för hjälpen
///H
Man får bilda sig en egen uppfattning genom att kolla på olika märken eller prova.
Enligt trek kan du välja mellan ML och L. ML verkar vara ungefär lika stor som en Canyon GC.

Storlek Canyon
Jag har nu jämfört lite storlekar och baserat på mått och geometri så är Canyon GC9 mellan M/L och L (och lite större på vissa mått som stack) för Trek Roscoe/X-Caliber och precis under L (precis större för vissa mått typ ramhöjd/stack/rea) för Specialized Rockhopper.

Så ett visst överlapp och jag får test mig fram.

Tack för hjälpen
///Henrik

Storlek Canyon
Hej, väcker liv i tråden. Jag har precis bestämt mig för att börja cykla mtb. Tittat på Grand canyon, stoic och allebikes mb31.

Jag är 183 cm med 88 cm innersöm. Hamnar precis mellan storlekar. Har lagt många timmar på att läsa på om reach etc. Canyon visar att jag kan välja både M eller L, men rekommenderar M. På Allebike verkar jag hamna på L.
Kommer bli en del transportsträck på grus, lite stig och XC men inte downhill. Vad ska jag tänka på vid val av storlek?
Tacksam för hjälp!

Storlek Canyon
Hej, väcker liv i tråden. Jag har precis bestämt mig för att börja cykla mtb. Tittat på Grand canyon, stoic och allebikes mb31.

Jag är 183 cm med 88 cm innersöm. Hamnar precis mellan storlekar. Har lagt många timmar på att läsa på om reach etc. Canyon visar att jag kan välja både M eller L, men rekommenderar M. På Allebike verkar jag hamna på L.
Kommer bli en del transportsträck på grus, lite stig och XC men inte downhill. Vad ska jag tänka på vid val av storlek?
Tacksam för hjälp!
Personlig grej det där. Är det mest på platten du vill cykla så skulle jag väl valt den mindre, lite mer rapp men mindre högfartsstabil.

MEN jag hade själv aldrig valt en Grand Canyon i M, det blir alltför kort (är själv 185 cm). Jag är mer känslig mot för korta cyklar än för långa.

Stoic är mer åt stig/utförsåkahållet så det kanske inte är den bästa grusvägshojen.

Allebike kan jag inget om så där får andra råda dig.

Storlek Canyon

Tacksam för hjälp!
Tänk på att två cyklar i t.ex. storlek L men av olika modeller med stor sannolikhet inte har samma geometri. Det kan m.a.o. mkt väl vara så att för en modell passar en M dig bäst medan en L är bäst om du köper en annan modell. Jag skriver här modell och inte märke då det mkt väl kan vara så att t.o.m. olika modeller från en viss tillverkare har olika geometri.

Storlek Canyon
Som flera skriver ovan så är det delvis olika cyklar, speciellt grand canyon är inte alls i samma kategori som Stoic och MB31. Har haft en HT som var rätt lik Stoic i geometri, använde den till lite grusvägs-cykling också, kompletterade med andra hjulpar med lättrullade däck, fungerade helt ok. Men jag har nu sålt HT:n och skaffat en fulldämpad eftersom jag prioriterar stökigare stigar över grusvägar.

XC, stig osv kan ju betyda rätt olika saker, som relativ nybörjare skulle jag nog gärna haft en Stoic eller MB31 för skogscykling, men om det är t ex cykelvasan som är målet kanske grand canyon är en lämpligare cykel.

Är 181 med innerben 85 cm, min HT hade reach på 460mm, det tyckte jag var lagom. Hade kunnat ha lite mindre för trixig skog, men lite mer om cyklingen varit utförsinriktad. Stoic har 455mm i M och 480mm i L om jag läser rätt. Tror L hade känts för stor för mig. Cyklar i sthlm vilket är platt men ganska mycket rötter och sten.

MB31 har brantare sadelrör vilket gör att man antagligen behöver mer reach, där hade jag åtminstone behövt knappa in siffrorna en geometri-kalkylator för att jämföra för den är så pass olik det jag cyklat på:

Storlek Canyon
Deras storleksalgoritm hade jag inte litat så mycket på för att få rätt reach
Reach påverkas ju också av sadelinställningen. Tar jag en medium behöver jag ju sitta högre och mer framåtlutad = längre reach jämfört med med större där jag sitter lite lägre. Eller har jag missuppfattat? Stoic har ju betydligt längre reach än Grand canyon. Går det att översätta reach rakt upp och ner mellan modeller?

Det här är baksidan av "Direct to consumer".

Edit: med "deras" menar du canyon eller länken ovan?

Senast ändrad:
Storlek Canyon
Reach påverkas ju också av sadelinställningen. Tar jag en medium behöver jag ju sitta högre och mer framåtlutad = längre reach jämfört med med större där jag sitter lite lägre. Eller har jag missuppfattat? Stoic har ju betydligt längre reach än Grand canyon. Går det att översätta reach rakt upp och ner mellan modeller?

Det här är baksidan av "Direct to consumer".
Reach mäts inte från sadel.
Sadel till styre är väldigt mycket mer komplicerat.

Storlek Canyon
Deras storleksalgoritm hade jag inte litat så mycket på för att få rätt reach
Reach mäts inte från sadel.
Sadel till styre är väldigt mycket mer komplicerat.
Ah, det har du ju rätt i.

Svårt detta. Jag tar nog och går upp i storlek. Känns som att en reach på 435 mm blir för kort. Intressant att notera är att jag har en Bergamont Vitess med en reach på 405 och den är trevlig (dock lite lång styrstam)

Storlek Canyon
Är 179cm med en gren/inseam på 84cm.

Jag har samma längd och 1 cm kortare inseam. Jag körde en XC/down-country FS med 445 mm reach och 60 mm stam. Det är nästan identisk med Grand Canyon i M som hat 450 mm reach vid sag och nästan samma sadelrörsvinkel. Skulle säga att det funkar bra vid XC. I stökig eller brant terräng skulle jag dock ville har L.

Storlek Canyon
Vill bara säga att reach inte kan läsas som ett isolerat mått. Det måste läsas i kombination med åtminstone HA o SA. Jag kan ha allt från 450 (förmodligen kortare beroende på cykeltyp) till 500 i reach beroende på de andra måtten.

Storlek Canyon
Kanske lättare att stoppa in en längre stam på en M än att korta ner röret på en L?

Det är mer att om storlekstabellen utgår ifrån 35mm stam så går det inte ser minska så mycket.
På en stoic vill man väl ha max 50mm så det är inte mycket att spela med.
Sen körde jag med 70mm på en sentier medium och det gick det med. Är 176.

Storlek Canyon
Kanske lättare att stoppa in en längre stam på en M än att korta ner röret på en L?

Som jag skrev tycker jag att M med 60 mm stam är precis rätt storlek för XC till en cyklist av min och TS storlek. L är bättre för stigcykling, kanske med en 50 mm stam. Men det till stökig stig är något som en Stoic bättre lämpad.

Tillbaka
Topp