Storlek Dainese Trail Skin?

Hej,

Är sugen på ett par av dessa knäskydd och undrar om någon har någon erfarenhet av storleken? Tycker deras storleksguide verkar knasig i alla fall om man jämför med POC's. Enligt POC ska jag ha medium men med Dainese är XS för stora!

Tacksam för erfarenheter som sagt.

/Erik

Ingen som har erfarenheter att dela med sig om storlekarna på Dainise Trail Skin?

Jag mäter 42cm (10cm ovan knäskålen), 36cm (10cm under knäskålen) och 41cm runt knäskålen och velar mellan storlek M och L. Lutar nu mest mot M.

Jag mäter ca 38 - 48. Har torrkört ett par M som verkar sitta ok. L hade varit för stort. Notera att skyddet har två justeringsband som ger ca 4 cm justermån.

Jag köpte XL och då var det lite för stora. Jag ligger mellan L och XL på nästan allt jag köper så det är alltid lite chansning. Jag tog dock och sydde in dom en smula och nu sitter de som en smäck!

Mao, rätt normala i storl.

Stalle

Grodanboll skrev:
-------------------------------------------------------
> Beställde M och och rackarns vad sköna och
> smidiga dom är...ihaaa!

Ja. De är fina. Armbågsskydden är också bra. Har iofs inte krashtestat dem än.

Penguin skrev:
> Vart har ni köpt dem? Ebay eller är det CCR som
> gäller?

Wiggle

Mina är L, det går men borde nog ha M eller kanske rent av S egentligen. De är rätt töjbara så jag hade nog gått på mindre snarare än större storlek än vad du tror

Jag är nyfiken på dessa av flera andledningar. Dels kanske jag kan använda dom ibland när jag cyklar men ser inte direkt behovet av det då knäna hör till de kroppsdelar jag slagit minst. Men den kan ju vara bra.

Men huvudanledningen är att jag ska köra ett sånt där hinderbanelopp i umeå i vår. Toughest. Körde det förra året och nötte i princip ut knäna. Sitter de någorlunda bra? Hur pass följsamma och flexibla är dom? Sitter de kvar om jag kör ålning medelst hasning på en grusväg under ett 15 meter långt nät?

smogz skrev:
> Jag är nyfiken på dessa av flera andledningar.
> Dels kanske jag kan använda dom ibland när jag
> cyklar men ser inte direkt behovet av det då
> knäna hör till de kroppsdelar jag slagit minst.
> Men den kan ju vara bra.
>
> Men huvudanledningen är att jag ska köra ett
> sånt där hinderbanelopp i umeå i vår.
> Toughest. Körde det förra året och nötte i
> princip ut knäna. Sitter de någorlunda bra? Hur
> pass följsamma och flexibla är dom? Sitter de
> kvar om jag kör ålning medelst hasning på en
> grusväg under ett 15 meter långt nät?

Toughest? Knäskydd för ålning medelst hasning i 15 meter?

Ni som har dessa i M, vad har ni för mått? Jag verkar ha konstiga mått på mina ben. Enligt tabellen på wiggle ska jag ha ett par S sett till lårmåttet (47cm), men ett par large om man ska gå på vadmåttet (37). Hur pass justerbara är de? Borde jag försöka hitta någon slags gyllene medelväg och satsa på ett par medium, eller ska jag gå på lårmåttet (där jag tänker att det är allra viktigast att de sitter bra) och köra på ett par small?

Hur pass följsamma är dessa skydd? Jag tycker mina VPD 2.0 från POC är lite väl klumpiga vid ofarlig stigcykling. Kan bero på att dom ev. är lite för stora, men till utförsåkning funkar dom.
Dock vill jag komplettera med ett par mer "XC-vänliga" skydd också, ett par som skyddar OK för stigcykling men tar betydligt mindre kraft från benen. Är Dainese rätt val mån tro? Fox Launch Enduro ser lite väl klena ut även om de är en annan kandidat.

Henrik83 skrev:
> Hur pass följsamma är dessa skydd? Jag tycker
> mina VPD 2.0 från POC är lite väl klumpiga vid
> ofarlig stigcykling. Kan bero på att dom ev. är
> lite för stora, men till utförsåkning funkar
> dom.
> Dock vill jag komplettera med ett par mer
> "XC-vänliga" skydd också, ett par som skyddar OK
> för stigcykling men tar betydligt mindre kraft
> från benen. Är Dainese rätt val mån tro? Fox
> Launch Enduro ser lite väl klena ut även om de
> är en annan kandidat.

Rätt smidiga. Jag har dock inte krashtestat mina ordentligt. Bara två isvurpor i vintras och det klarade de utan strul. Går bra att cykla 8 mil utan okomfort eller skav.

Knäskydden är smidigare än armbågsskydden vilka jag upplever att de kunde varit ännu lättare att böja.

Lätta smidiga skydd. Finns kanske vassare armbågsskydd även om dessa är bra. Knäskydden har jag inget att klaga på.

De är sjukt mycket smidigare än POC iaf. Tänk mer som ett tunt liggunderlag i känslan.

Jag har gjort ett par ganska ordentliga skrotningar i mina, hög fart bland vassa (lösa) stenar och så. Är helt klart imponerad av vad de klarar, de verkar absorbera energi riktigt bra.

marran skrev:
> De är sjukt mycket smidigare än POC iaf. Tänk
> mer som ett tunt liggunderlag i känslan.
>
> Jag har gjort ett par ganska ordentliga
> skrotningar i mina, hög fart bland vassa (lösa)
> stenar och så. Är helt klart imponerad av vad de
> klarar, de verkar absorbera energi riktigt bra.

Nu anser jag mig ha trampat runt tillräckligt i mina Dainese för att kunna hålla med, grymt smidiga! Det här var precis vad jag var ute efter. Funkar som knäskydd för stigåka & bus men känns inte ens på benen, antalet förlorade watt måste vara minimalt. Jämfört med POC är dom rena drömmen på stigen!

Nån som köpt armbågsskydden också, hur är dom storleksmässigt? Hemsidan ger mig inte mycket. Om nån köpt dom & har lust att mäta lite vore det uppskattat.

Henrik83 skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De är sjukt mycket smidigare än POC iaf.
> Tänk
> > mer som ett tunt liggunderlag i känslan.
> >
> > Jag har gjort ett par ganska ordentliga
> > skrotningar i mina, hög fart bland vassa
> (lösa)
> > stenar och så. Är helt klart imponerad av vad
> de
> > klarar, de verkar absorbera energi riktigt bra.
>
> Nu anser jag mig ha trampat runt tillräckligt i
> mina Dainese för att kunna hålla med, grymt
> smidiga! Det här var precis vad jag var ute
> efter. Funkar som knäskydd för stigåka & bus
> men känns inte ens på benen, antalet förlorade
> watt måste vara minimalt. Jämfört med POC är
> dom rena drömmen på stigen!
>
> Nån som köpt armbågsskydden också, hur är dom
> storleksmässigt? Hemsidan ger mig inte mycket. Om
> nån köpt dom & har lust att mäta lite vore det
> uppskattat.

Jag har köpt och använder armbågsskydden. Vad skall jag mäta?

Bengt-re skrev:
>
> Jag har köpt och använder armbågsskydden. Vad
> skall jag mäta?

Vore uppskattat om du kan mäta avståndet från armbåge till båda ändorna, samt självklart din arms omkrets vid dessa två punkter. Det ihop med info om din storlek så borde man kunna gissa sig till vilken storlek jag bör köpa. Eller är det nån som hittat nån storleksguide?

Skall göra det. Men det hinns inte nu. Nja. Jag resonerade så att är man 183 så är man L - köpte L och de blev bra.

Mina o'neal sjunger på sista versen och jag har ett par trail skin på G, ska jag komplettera med nåt tuffare för endurotävlingar, DH, bikepark eller sånt cykling där man tenderar att göra dumma saker eller är dom så bra att man klarar sig med endast trail skin???
Det verkar som att Stalle hade bara trail skins för endurot i Åre...

Kläm på dem när du får dem och avgör själv skulle jag säga. Mitt snabba intryck efter att ha klämt var att jag inte vill ha dem hemma heller. Uppenbarligen gör andra en helt annan analys.

Jag har smält mina rätt duktigt i stenar nu utan några komplikationer. Skulle kanske ha ett par andra till ren dh men funkar super till enduro, Iaf enligt mig?

Jag ser mina trail skins mer som skydd mot skrapsår och för olyckor av typen trilla omkull. Till DH kör jag med rejälare grejor.

Jag har pangat mina trail skins rätt ordentligt hårt, bl.a. en riktigt saftig högfartskrash i Spanien och är väldigt imponerad av hur lite ont jag fick. Jag kör mina till all storabergcykling utan tvekan.

Till dh kör jag andra skydd, lite för extra skydd men också mycket för att jag tenderar att vurpa oftare och ett par lättviksskydd som trail skins slits fortare.

ok, tack för feedbacken! :)
det lutar åt att jag ska ha nåt kraftigare som komplement...

jag har sneglat på Ion K_cap http://www.ion-products.com/bike/men/protection/k-cap/ och Leatt knee guard 3DF hybrid http://www.leatt.com/shop/body-protection/knee-guard-3df-hybrid.html
inget jag har sett irl men dom känns bra på pappret! i fall nån har lite feedback från dom vore det kul att läsa!

eller ska man ha Sweet protection, 661 eller Poc som många andra?
jag vill gärna ha nåt luftigt, åtminstone bak... vilket borde utesluta poc och sweet protection.

Ion såg grymma ut tycker jag!

Annars är Scott Grenade grymt underskattade tycker jag. Jag har bara torrprovat i affär, men de såg ruggigt välgjorda ut och satt riktigt bra, helt ok pris också.

De jag har hört som kör såna verkar väldigt nöjda.

Jag kör ju Sweet Bearsuit Light. Säkert de som på förhand bojkottar dem av allehanda anledningar.
Men jag är toknöjd, sitter bra på men märks inte nämnvärt. Bra skydd, som du vet är det nåt jag testat. Att de skulle vara oluftiga, tja vilka knäskydd med vettigt skydd är luftiga? ;)
Har dock lyckats krascha så att knäskyddet först hasades ner och drog jag i knät, nu vet jag inte om det är kopplat till modellen eller till åkarens kraschkompetens. :)

Tycker i alla fall inte att du ska dissa utan att prova.

Hade POC första generationen innan och de satt ju som en kasse skit i jämförelse. Nu var de väldigt slitna och hade många år på nacken.

Tack för tipsen igen, jag ska kolla vad som finns att prova här i stan.
Sweet P och Scott har fått bra betyg om jag minns rätt från testet som enduro mtb magazine gjorde i sin 9e utgåva.

Är det någon mer än jag som ibland får skavsår mitt på knäskålen av trailskinsen?
Dom är ju så luftiga/sladdriga så dom rör sig en del och vid långa varma turer så blir det skav, annars väldigt smidiga och tillräckligt bra skydd förutom till ren DH kanske.

TK skrev:
> Är det någon mer än jag som ibland får
> skavsår mitt på knäskålen av trailskinsen?
> Dom är ju så luftiga/sladdriga så dom rör sig
> en del och vid långa varma turer så blir det
> skav, annars väldigt smidiga och tillräckligt
> bra skydd förutom till ren DH kanske.

Inte med Dainese, men med mina Race Face Dig. De sitter också rätt löst över själva knöskålen, så det blir en del hasande, framför allt på turer när man måste gå mkt eller bara vara ute länge (efter issjödalsturen var mina knän lite fint slipade).

TK skrev:
> Är det någon mer än jag som ibland får
> skavsår mitt på knäskålen av trailskinsen?
> Dom är ju så luftiga/sladdriga så dom rör sig
> en del och vid långa varma turer så blir det
> skav, annars väldigt smidiga och tillräckligt
> bra skydd förutom till ren DH kanske.

Trots att jag använt Trail Skins mycket och innan dess RF Dig i flera år har jag bara haft såna problem med Poc:s första generations skydd.

Slutsatsen skulle jag säga är att alla knän är olika

Jag fick skav på en knäskålen av trailskins, POC sitter perfekt. Dock tyckte jag att trailskins satt bra när jag provade men att POC inte satt bra initialt.

Jag har nu provcyklat mina trail skins och tycker att dom är väldigt sköna! :)

När det kommer till kraftigare knäskydd så har jag satsat på Ion k cap som har bra passform och som är väldigt böjliga. Leatt hybrid gick inte att gå med...
Scott och Sweet har jag inte provat så att jag har kanske missat nåt!

Testade ett par POC Air knäskydd i helgen, men av någon anledning kan jag inte köra POCs knäskydd utan att få skavsår strax ovanför knävecket. Så det blir tillbaka till Trail Skins, de är faktiskt otroligt sköna.

Mina trail skins håller på med att dö långsamt efter ett plågsamt liv som knäskydd i min ego...
Nu sitter jag med ångest över valet mellan att skaffa exakt samma eller gå på version 2. Vad säger kollektivet?

Jag har varit väldigt nöjd med dessa och värdera särskilt den extra ventilation dom erbjuder.

Jag bytte från v1 till v2 för cirka sex månader sedan och v2 är bättre. Bättre luftgenomsläpp helt klart och skall klara större stötar. Jag har inte kört i gegga, eftersom det inte finns någon fn, men jag skulle gissa att v2 samlar på sig mer.
/Hampus

Tillbaka
Topp