Storlek mtb (lång rygg korta ben)

Håller på köpa en mtb och är byggd lite som en tax. Dvs jag har lång rygg och korta ben.

Lägger jag in mina mått på Bike Fit Calculator (http://www.competitivecyclist.com/) så får jag att jag ska ha en cykel med ett överrör på 26in (66cm) vilket omöjligen kan stämma då det är typ xxl eller kanske till ochmed ännu stööre.

Matar jag in samma värden på Canyon så varnar dom och det står att det är osanolikt att jag har så korta ben men säger ändå till slut att man ska ha en MEDIUM. Har tidigare haft en mtb och då hade jag medium men cyklade inte tillräckligt mycket på den för att bedöma om det var rätt storlek.

På de landsvägshojar jag haft har jag (56-58) men här rekomenderade "bike fit calculator" 60 har jag för mig.

Här är mina mått

Actual Inseam83 Cm
Trunk68 Cm
Forearm32 Cm
Arm68 Cm
Thigh51 Cm
Lower Leg59 Cm
Sternal Notch149 Cm
Total Height183 Cm

Hur kan det bli så fel och vad ska man tänka på när det gäller storleken när man har lång rygg? Misstänker att min kroppsbyggnad får formlerna cykeltillverkarna använder att fuckas upp rätt rejält.

i vanliga fall är väl 183 cm ofta i gränslandet mellan M och L. Men i och med att du har korta ben så kanske inte medium är så dumt....

Jag är 180 cm och har rätt långa ben. Jag kör medium normalt.

Jag skulle nog säga tvärtom.
Sadelstolpen går ju att sänka, men längden är vad den är.
Köp en L.

Senast ändrad:
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle nog säga tvärtom.
> Sadelstolpen går ju att sänka, men längden är
> vad den är.
> Köp en L.

Blir inte effekten då att man sitter som på en chopper?

Men för låg sadelstolpe = ingen sänkstolpe. Kanske inte TS tänkt ändå men. Jag är 1,86 med korta ben, läs 81-82 cm, kör Kona i stlk M. Så tror inte medium är alldeles fel... Stök och bök eller xc-racer?

Var lite sugen på att köpa en begagnad mtb men den har storleken M (23in). Blev dock lite tveksam när bike fit calculatorn sa att jag skulle har (26in).

Jag har en pendlare nu som har storlek M (vet inte om det säger så mycket) men den känns nog ev lite liten men svårt att säga innan man provat en L. Problemet för mig blir ju att om jag köper en 29er kommer jag har problem att nå ner till marken, det hade jag i alla fall på min HT (som var M).

ikebana skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle nog säga tvärtom.
> > Sadelstolpen går ju att sänka, men längden
> är
> > vad den är.
> > Köp en L.
>
>
> Blir inte effekten då att man sitter som på en
> chopper?
Man kan väl sänka styret så långt det går kanske.

arcamone skrev:
> Men för låg sadelstolpe = ingen sänkstolpe.
> Kanske inte TS tänkt ändå men. Jag är 1,86 med
> korta ben, läs 81-82 cm, kör Kona i stlk M. Så
> tror inte medium är alldeles fel... Stök och
> bök eller xc-racer?

Tänkte nog köra något mellan. Dvs jag älskar att köra på sköna lättåkta stigar men tyvärr har jag inte hittat några bra sådana i närheten där jag bor i Stockholm eller på landstället. Där har det istället varit rätt svårkört med mycket stenar och rötter.

centertanksen skrev:

> Här är mina mått
> Trunk68 Cm

Det var en lång snabel!

Kolla med tillverkaren och be dem rekommendera storlek och modell.
Det gjorde jag när jag befann mig mellan storlekar och precis som du, har taxben.

skrotfot skrev:
> centertanksen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Här är mina mått
> > Trunk68 Cm
>
> Det var en lång snabel!
>
> Kolla med tillverkaren och be dem rekommendera
> storlek och modell.
> Det gjorde jag när jag befann mig mellan
> storlekar och precis som du, har taxben.

Vad rekommenderade dom då?

Då handlade det om en Santa Cruz och jag gick upp i stl, det var ändå 26" och jag är inte en lång gubbe precis. Det blev helt rätt i slutänden.

Om man skal krångla till det så är det väl bäst att du ser efter en cykel med låg stack och lång reach (låg och lång cykel) istället för att se dig blind på S,M eller L som skiljer sig mycket mellan märken.
Själv är jag 186cm och kör på Santa Cruz i XL.
Kan tänka mig att till exempel något från Mondraker kan funka fint, de är ofta låga och långa.

Tror du överanalyserar problemet.

De siffror med tum du får fram med storlekar är ju ändå "helkonstiga". Vad är det som är 23"? För det mesta är 23" på en mtb XXL/XXXL om det ens finns

Köp en låg ram med rätt reach. Troligtvis funkar medium eller en låg large ram. Undvik Cube som är korta och höga.

Tillbaka
Topp