Storlek mtb Ram

vidigsson

Medlem
Storlek mtb Ram
Hej!
Ska köpa ny heldämpad cykel, har inte haft någon heldämpad tidigare utan bara dämpning fram. En 27,5 tums small i storlek skulle jag tro. Kom över den billigt en gång o har inte cyklat mycket på den. Nu har jag hittat en Allebike Alpha SLX med Rockshox Pike dämpare fram i storlek M som verka fin. (tar gärna åsikt kring valet för den som vill tycka till)
Jag är dock 181 cm lång så bör kanske ha en L men oftast upplever jag mindre cyklar lite mer bekväma en större. Förmodligen för att jag varit van vid en alldeles för liten cykel.....
Vill gärna inte "ligga" ner för mycket på cykeln utan sitta upp mer.

Tror ni som kan mer att en M skulle funka för mig, kommer inte tävla utan enbart motions cykla 2-3 ggr i månaden kanske. Och främst blir det i skogen och helst så mycket utför som jag får möjlighet till.

Tacksam för svar.

Mvh Patrik

Storlek mtb Ram
På en mtb sitter man oftast mer upprätt på en större storlek eftersom styret hamnar högre.

Jag är 181 cm och har en mtb med storlek som ligger nära en L av Allebike Alpha. Den känns perfekt i storlek för mig. Så jag skulle rekommendera att provcykla ordentligt om du köper en storlek som kan vara för liten.

Storlek mtb Ram
Svårt det där med storlek tycker jag...
Jag är ca 1.80 och ligger mellan storlek M & L för Canyons MTB cyklar. Slutade med att jag nu sitter på en Strive storl. L och det funkar jättefint MEN hade jag fått välja om, hade jag nog gått på M. Mer beroende på att jag nu försöker mig på att hoppa/leka mer än att åka fort och stabilt.
När jag tittar på geometri så är det endast någon cm hit och dit som skiljer och det går ju att ställa bak/fram sadeln. I mitt fall borde det inte betyda så mycket, skillnaden mellan M och L. Men det skulle vara kul att få möjlighet att testa storlekskillnad för min specifika mtb ordentligt.
Med det sagt, jag tror att i mitt fall beror cykelupplevelsen mer på hur jag justerat cykeln än vilken storlek jag har. Men skulle vara kul att fått prova den tesen, men det gick inte i mitt fall innan köp, då hade jag varit utan cykel i somras :)

Storlek mtb Ram
Hej!
jag har för mig det skiljer 15mm på "stack" måttet, så måste väl höja sadeln 15mm till på en M cykel.
Sen skiljer det 2,5-3cm på längden från sadeln till styret.
Så vi pratar inga stora skillnader egentligen.... man kan väl som du skriver flytta tillbaka sadeln nån cm kanske och ev flytta fram styret med en annan del där.
Det tråkiga är att man får vänta länge på en L och dessutom får jag en Rockshox Pike på denna cykel för samma pris som en standard med Revelation....
Är Allebike cyklarna lätta att sälja beg eller hur står sig deras märke?

Storlek mtb Ram
Hej!
jag har för mig det skiljer 15mm på "stack" måttet, så måste väl höja sadeln 15mm till på en M cykel.
Sen skiljer det 2,5-3cm på längden från sadeln till styret.
Så vi pratar inga stora skillnader egentligen.... man kan väl som du skriver flytta tillbaka sadeln nån cm kanske och ev flytta fram styret med en annan del där.
Det tråkiga är att man får vänta länge på en L och dessutom får jag en Rockshox Pike på denna cykel för samma pris som en standard med Revelation....
Är Allebike cyklarna lätta att sälja beg eller hur står sig deras märke?
Sadel har du på samma höjd oavsett storlek (när du sitter ner och trampar). Men utsticket på sadelstolpen blir större om du har en mindre storlek med kortare sadelrör.

Stack-måttet anger hur högt styret hamnar. På en mindre storlek har du styret lägre ner i förhållande till sadeln. Det kan man lätt flytta 2-3 cm upp eller ner med distanser, styrstam och rise utifrån hur man vill ha det.

Om storleken känns bra är det väl bara att slå till. Men jag tycker inte du ska chansa utan verkligen provcykla först i så fall. Jag var i en liknande situation när jag köpte min första mtb och slog till på en något för liten storlek till ett bra pris. Det blev tyvärr lite hämmande för min cykling och med nästa cykel i rätt storlek så föll bitarna på plats (för att vara helt uppriktig så är det fler skillnader än storleken mellan cyklarna men storlek var definitivt en bidragande faktor). Den nuvarande större cykeln ger ett mycket bättre självförtroende när det är lite stökigt eller läskigt.

Storlek mtb Ram
Sadel har du på samma höjd oavsett storlek (när du sitter ner och trampar). Men utsticket på sadelstolpen blir större om du har en mindre storlek med kortare sadelrör.

Stack-måttet anger hur högt styret hamnar. På en mindre storlek har du styret lägre ner i förhållande till sadeln. Det kan man lätt flytta 2-3 cm upp eller ner med distanser, styrstam och rise utifrån hur man vill ha det.

Om storleken känns bra är det väl bara att slå till. Men jag tycker inte du ska chansa utan verkligen provcykla först i så fall. Jag var i en liknande situation när jag köpte min första mtb och slog till på en något för liten storlek till ett bra pris. Det blev tyvärr lite hämmande för min cykling och med nästa cykel i rätt storlek så föll bitarna på plats (för att vara helt uppriktig så är det fler skillnader än storleken mellan cyklarna men storlek var definitivt en bidragande faktor).

Ok, tack för bra svar. Ska upp o testa cykeln i morgon nu får vi hoppas den passar okej. men som sagt man får inte låta viljan, priset o lev tiden styra för mycket. Man måste ju bli nöjd i långa loppet såklart!

Tillbaka
Topp