Storlek på cross cykel ??

AndyMan

Medlem
Om man har 56 cm på LVG och detta passar kanon.
Om man generaliserar vad skulle ni säga om storlek på en cross cykel ?

Jag vet att geometri skiljer sig och att detta är ganska individuellt, men generellt har man samma storlek eller vill man ha en något mindre på en cross för att det skall vara lite smidigare.

Har hittat en som jag tycker verkar bra och som passar min plånbok. Men den är en medium sadelrör 53cm toprör 54cm och detta är något mindre än min Focus Cayo.
Själv är jag 183 lång.

Tacksam för åsikter...

//ANDY

Man brukar generellt säga att en cross skall vara något mindre än en racer. Jag har 52 i racer o brukar ha cross i stl 50-51.

Skall ha den dels till pendling samt även ut och köra på grusvägar / stigar men absolut inget tekniskt.
Då tar jag MTB istället...

//A

Då skulle jag nog ta en som är så lik din lvg som möjligt. Men som du själv säger, geometrin är viktigare än "storleken". Köper du en för liten ram Kan du få problem att hitta en bra sittställning beroende på hur ramens geometrin ser ut.

Även cykel kan upplevas som mer nervös om den är mindre. Men där kan geometri och matreal också utgöra en stor del av upplevelsen. Jag skulle köpa en som är lik min lvg som möjligt.

Ta samma storlek som på racer´n

Då stämmer längden på överröret och du får en lika bra köställning som på racern.
Att ramen är lite högre är en fördel, om du skall bära den över hinder.

Varför mindre ?
Är det för att du har en för stor racer ?

Jag är 182cm, sitter på en sadelhöjd av 78,8cm. Jag har en Ridley Supercross stl 54 den har 54,7cm överrör. Det funkar fint med en 13cm stam. Cykeln blir riktigt kvick och fin men samtidigt också nervös. Den är perfekt för att tävla cross på men om jag även skulle trycka vinterdistans på den så skulle jag gå upp en storlek.

En bild på hojen:
http://www.kompiscrossen.se/fiffis-ridley/

//F

Tillbaka
Topp