Storlek på CX

JakobGawlik

Aktiv medlem
Storlek på CX
Hej!

Har en liten undran om storlek på cx.
Hur brukar man tänka kring det?
Vill man ha en mindre cykel med smidig geometri och lite längre styrstam, eller vill man ha en större lugnare cykel med längre hjulbas?
Finns det någon generell tanke eller är det helt upp till egna preferenser?
/J

Storlek på CX
Jag tycker nog den ska vara ganska liten.
Man "hoodcyklar" ju 99% av tiden och kanske 30% stående så det blir rätt upprätt.
Sen ska det ju knixas runt - och inte sällan men någon annan tjomme som är i vägen mitt i spåret - så smidigt bör det vara.
Fast lite längd bak kan ju vara bra för det är ju svårt att få ner (den lilla) kraften (man trots allt presterar) i backen emellanåt.
Och glöm inte att kolla så cykeln funkar bra för av- och påhopp (det sista är det gott om här på happy :-) ) samt att få upp och springa med :-)
För CX då då, och IMHO osv etc caveat emptor mm

Storlek på CX
Ska du ha CX för att cykla CX eller bara för att cykla allt i allo?

Om du ska cykla CX så ja, hellre mindre än större. Om inte, samma mått som din racer. Så tycker jag.

Senast ändrad:
Storlek på CX
Jag har tävlat en säsong på en boone 54:a. Är 173 och därmed mitt i tabellen enligt trek.
Cyklar S på MTbn och 51:a på landsvägen numera.
Har gått ner i storlek på alla mina cyklar över åren och funderar på om inte jag borde göra samma på cx.

Bytte till en kortare (90->80mm) styrstam på min 54:a precis och tyckte geometrin blev bra.
Däremot känns inte styrningen bra längre. Blev med ens lite för tvär i svängarna.

Därav föddes tanken på mindre ram. Och därför frågan vad som är att föredra på cx och hur man tänker kring det hela :)

Större och stabilare ram eller mindre och kvickare...

Tillbaka
Topp