Storlek på cykeln?

Mattiman

Ny medlem
Storlek på cykeln?
Halloj allihopa!
Ska köpa en Kona Kula inför nästa säsong. Problemet är att jag får ta lite utav en chansning när det gäller storleken. Jag kommer nämligen inte att ha möjlighet att testa cykeln innan jag beställer den.
Blev rekommenderad en 18" cykel, är den tillräcklig?
Jag är 181cm lång och "normalbyggd", aningen långa ben möjligtvis. Påverkar det? Hur långa ben har Ni i förhållande till cykeln? ;-)
Tacksam för svar och idéer...

Mattiman

Storlek på cykeln?
Hade samma bekymmer när jag köpte min Avanti Competitor-ram, ingen möjlighet till provcykling, men gick på handlarens rekommendation, storlek 43cm c-c, 48cm c-t. Funkar klockrent, skönaste cykeln jag åkt på!
Jag är 184cm och har långa ben jag med.

Har tänkt köpa en Kona Hoss Dee-Lux ram oxå, en 18", för nästa steg är 20" som blir väl stort för en lekcykel.

Jag skulle tro att 18" borde passa dig alldeles utmärkt, för stor ram är riktigt trist i stökig terräng.

Mvh Mikael

Storlek på cykeln?
Tackar... Hoppas verkligen det, inte kul med varken en för stor eller liten cykel. Men Miche på Pedalogerna verkade definitivt veta vad han pratade om. Mycket bra service, vet inte hur han orkade stå ut med alla frågor... :-)
Så jag får väl lita på det o hoppas på det bästa, om inte ngn har en bättre/sämre idé.
Det går ju i o f sig att skicka tillbaka cykeln och byta men det känns som ett riktigt projekt som jag helst slipper...

Storlek på cykeln?
Det horisontella måttet från styröret till sadelstolpen (effective top tube length, ETT) brukar vara intressantare än sadelrörsmåttet som tum-måttet anger. De flesta tillverkare har på sina hemsidor måttuppgifter på ramarna.
Själv är jag 185 cm och har en hoj som är 58 cm ETT och en som är 61 cm ETT. Båda har styrstammar som är 11 cm. 58 cm ger för mig en lite mer upprät sittställning och 61 cm är mer racingställning.
Man kan korrigera med längden på styrstammen, men det påverkar styrningen. Kortare styrstam ger kvickare styrning.

EDIT: Kona Kula 18" har en ETT på 23.1" = 58,7 cm, vilket borde passa dig ganska bra.

Senast redigerad av en moderator:
Storlek på cykeln?
När jag köpte min Kona Cinder Cone blev jag rekomderad en 18". Han sa att en liten "mindre" cykel är mer lätthanterbar i skog och mark. Själv skulle säljaren köpa en 19" men han var oxå rätts så lång.

Storlek på cykeln?
Mattiman skrev:
-------------------------------------------------------
Men Miche på
> Pedalogerna verkade definitivt veta vad han
> pratade om. Mycket bra service, vet inte hur han
> orkade stå ut med alla frågor... :-)

Mitt tips är att eftersom Miche på Pedalogerna har hjälpt dej så mycket med sitt kunnande så kan du ju köpa cykeln där så får du även hjälp med storleken ? ;-)

MVH Stefan

Storlek på cykeln?
Tanken är ju att faktiskt köpa cykeln hos Pedalogerna, men lite research skadar ju inte. Det finns många galningar där ute, så det är bäst att se så att man inte blir skojjad med. Fast han verkade vara vid sina sinnes fulla så det blir nog bra det här... ;-)
Problemet har ju dock hela tiden varit att i o m att jag bor i Umeå så har jag inte tid just nu att åka til Sthlm o prova innan köpet.
Tack för hjälpen allihopa hur som helst!!!

Storlek på cykeln?
Du hittar Konas size chart på www.konaworld.co.uk under fliken "konatech".

Ofta finnar man att man kan välja mellan två ramstorlekar och då brukar det vara poppis att ta den lägre. Mät även benets insida (viktigt att du gör det på rätt sätt - du hittar info på nätet).

Konas hardtails kommer till sin fulla rätt i kompakt utförande med lång sadelstolpe. Jag tror 18" blir bra för dig.

Lycka till med Kulan!

Peppe

Storlek på cykeln?
Jag har en Kona Kikapu 19" Jag är 180cm, tycker det funkar super fint för xc, men när det blir väldigt tekniskt kan man önska att man hade en 15-16" =P

Men köp hellre en lite för liten en en lite för stor. Satsa på 18" säger jag. (om du ska köra xc, annars 17")

Tillbaka
Topp