Storlek på cykeln!

emilp

Ny medlem
Storlek på cykeln!
Hej!

Är helt färsk på forumet och börjar min karriär med följande fråga!

Jag är knappt 185cm hög, enligt Konas hemsida får jag knappt plats i en 18" cykel, då jag fått ett bra pris på en Kona Caldera i samma storlek undrar jag är dessa gränser stenhårda? Eller är det lite smaksak inblandad? Prov satte mig på en Kona 20" häromdagen och den tyckte jag var lite stor.

Funkar cykeln för mig, vad tror ni?

Om jag nappar på erjudandet och märker att det var fel, hur kan jag åtgärda det, vilka delar kan man byta ut?

När jag ändå frågar kan jag be om tips på motsvarande cyklar från andra märken inte nödvändigtvis XT, men dock hydrauliska bromsar och en vettig gaffel.

Tack för mig!

mvh

Emil

Storlek på cykeln!
Jag hade gärna kört på 19" men erbjudandet gällde en 18". Panelen verkar ju köra ganska små storlekar, borde funka för mig med. Jag tyckte också att 20" cykeln som mannen i butiken försökte pracka på mig såg på tok för stor ut.

/e

Storlek på cykeln!
Kom ihåg att överrörets längd är ett viktigare mått. Vet inte om Kona är "långa" i modellen. Det beror ju också på om du har långa armar och ben eller lång överkropp.

Själv kör jag en lite för liten cykel av ett annat märke och stortrivs med hanterbarheten i skogen så visst är det en smaksak (jag=187 cm cyklar på en 18" med 59 cm överrör och hyfsat lång styrstam).

För ett "objektivt" utlåtande kan du prova http://www.wrenchscience.com och klicka "WS Sizing System " till höger.

Happyrådet brukar annars vara: "hellre lite för liten hoj än för stor"

Lycka till
/Johan

Tillbaka
Topp