Storlek på Five Ten Impact Sam Hill?

Octagon

Aktiv medlem
Tänkte beställa ett par Sam Hill och funderar på storleken. Upp eller ner?

Jag har UK 10/Eur 44.5 på dyra kängor, finskor och pjäxor. UK 10.5 på salomonkängor och löparskor. Om skorna sitter någorlunda tight så gör det ju inget om dom är lite långa.

Jag har UK 10/Eur 44.5 på dyra kängor, finskor och pjäxor. UK 10.5 på salomonkängor och löparskor. Om skorna sitter någorlunda tight så gör det ju inget om dom är lite långa.
Har du några adidas? Jag upplever att storlekarna är identiska (dock ej provat Sam hill) med adidas-sneakers.

Har du några adidas? Jag upplever att storlekarna är identiska (dock ej provat Sam hill) med adidas-sneakers.
Nej, bara gamla (innan Adidas) Five Ten Spitfire UK10 som sitter perfekt och FiveTen Impact Vxi, också UK10 som är superbreda så jag glider fram och känns lite korta.

Senast ändrad:
Nej, bara gamla (innan Adidas) Five Ten Spitfire UK10 som sitter perfekt och FiveTen Impact Vxi, också UK10 som är superbreda så jag glider fram och känns lite korta.
Kollade snabbt - mina fiveten är exakt samma som alla mina löparskor och sneakers i storlek. Samma som du går jag ner en halv/hel strl för finare skor.

Som en brasklapp så raserades min världsbild när det gäller storlek på Adidas. Har alltid kört 45 1/3. Men de senaste Terrex skorna jag köpte var för små då och fick gå upp till 46. Dock så har jag nyligen införskaffat Five Ten Trailcross i 45 1/3 och de passade. Så man får väl hoppas att Terrex var ett undantag. Det är ju så fint att kunna beställa i samma storlek gång på gång :)

Five Ten Freerider Pro Sitter perfekt i 43 1/3 för mig (har vanligtvis 43. Impact pro (ej Sam Hill modellen) har mycket mer stoppning och sitter tight, men inte så att jag vill gå upp i storlek. Kan vara värt att tänka på om man gillar det lite mer luftigt kring tårna.

Kapar den här tråden med storleksfråga angående Adidas Five ten Trailcross LT.
Kollar man Adidas storlekstabell så säger den att mina fötter som är 281mm borde ha 45 1/3, vilket låter helt galet. Jag har iofs upp till 44,5 på mina vandringskängor, men normalt 44 på vanliga skor, och mina nuvarande Scott SPD skor har jag 43 på. Jag tänkte först köpa storlek 44 på Five ten Trailcross, men då säger tabellen att min fot bör vara 271mm. Jag är väldigt van med tighta skor efter år av klätterskor och tighta skidpjäxor, och anser att 95 % av alla människor överdriver sin skostorlek. Så vad bör jag köpa för storlek? Min fot är platt och smal, 281 mm exakt (ca 98 mm som bredast).

Jag följde Adidas storleksguide,
Längden på foten var 280 mm och enligt det måttet skulle jag ha 45 1/3.
Sitter heeelt perfekt! Direkt ur låda.

Jag följde Adidas storleksguide,
Längden på foten var 280 mm och enligt det måttet skulle jag ha 45 1/3.
Sitter heeelt perfekt! Direkt ur låda.
Är dom så små i storleken alltså? Vad har du normalt för spann på skostorlekar? Om du har tid får du gärna mäta innermått på dina 45 1/3. På cykelskor vill jag absolut inte ha mer än nån mm tillgodo. Normalt brukar en storlek 44 vara runt 287-290 mm invändigt (Mätt innersulan eller med ett sånt mätverktyg som finns i skobutiker) på alla mina löparskor jag någonsin haft (Asics, Salomon etc). Så jag tycker de är sjukt märkligt att Adidas är så väldigt off i sina storlekar.

Adidas gör Salomons skor, samma storlekar.

..... Jag är väldigt van med tighta skor efter år av klätterskor och tighta skidpjäxor, och anser att 95 % av alla människor överdriver sin skostorlek.
Men i klätterskor använder man tårna och skidpjäxor ska sitta som gjutna. I båda dessa skor har man kontakt mellan framsidan av tån och skorna. Skor för plattformspedaler ska däremot skydda om man slår tån på skon mot något, så det är inte fel om det är lite luft i framför foten. Tycker jag, men jag har skadat tån på cykling tidigare. Tabellen hos Adidas har en cm skala som i alla fall funkade för mig.

Senast ändrad:
... Om du har tid får du gärna mäta innermått på dina 45 1/3.....
Freerider PRO och Impact Sam Hill. Mätt med mätgrunka som dom har i skobutik:
UK10 44 2/3 = 285 mm
UK10,5 45 1/3 = 290 mm

Så här ser etiketten ut. Märkligt nog finns inte alla dessa olika skalor i tabellerna på nätet.

IMG_20210317_173214.jpg

Senast ändrad:
Adidas stämmer bra, 43 1/3 i min fiveten freerider pro, Sleuth och trailcross och då sitter dom tight.
Har runt 43 i skor men 41 i skidpjäxor

Freerider PRO och Impact Sam Hill. Mätt med mätgrunka som dom har i skobutik:
UK10 44 2/3 = 285 mm
UK10,5 45 1/3 = 290 mm

Så här ser etiketten ut. Märkligt nog finns inte alla dessa olika skalor i tabellerna på nätet.

Visa bilaga 478254
Lär ju finnas på adidas hemsida. Five10 tillverkas ju av adidas.
Jag har samma storlek på Nike och Adidas, om det hjälper någon.

ADIDAS-SIZE-CHART.jpg

Edit: Och det fanns.
Innermått står inte i tabellerna. Det variera en del mellan olika Salomon, jag har haft minst 6 par. Fellraiser t.ex är olika mellan årsmodell. Mina Fellraiser UK11 är 285 mm uppmätt, samma som Five Freerider UK10.

Det där är den tabellen jag använde när jag köpte, efter tips i inlägg nr 2 i tråden, för drygt 2 veckor sedan. Snabbt och bra svar, som vanligt på happy! Tabellen finns för adidas men dom finns inte för 5.10 i webbutikerna som jag kollade på.

Senast ändrad:
Innermått står inte i tabellerna. Det variera en del mellan olika Salomon, jag har haft minst 6 par. Fellraiser t.ex är olika mellan årsmodell. Mina Fellraiser UK11 är 285 mm uppmätt, samma som Five Freerider UK10.

Det där är den tabellen jag använde när jag köpte, efter tips i inlägg nr 2 i tråden, för drygt 2 veckor sedan. Snabbt och bra svar, som vanligt på happy! Tabellen finns för adidas men dom finns inte för 5.10 i webbutikerna som jag kollade på.
Adidas = 5Ten
De sitter som Nike och Adidas som sagt. Sysslar inte med Salomon.

Senast ändrad:
Adidas = 5Ten
De sitter som Nike och Adidas som sagt. Sysslar inte med Salomon.
Som en brasklapp så raserades min världsbild när det gäller storlek på Adidas. Har alltid kört 45 1/3. Men de senaste Terrex skorna jag köpte var för små då och fick gå upp till 46. Dock så har jag nyligen införskaffat Five Ten Trailcross i 45 1/3 och de passade. Så man får väl hoppas att Terrex var ett undantag. Det är ju så fint att kunna beställa i samma storlek gång på gång :)

Följde @yonsson tabell och gick upp 1/2 storlek. Mina första dedikerad mtb skor. Varför har jag inte köpt de tidigare. Satt som gjuten på pedalerna
Hoppas de passar bra då ?

Ja, det är en jäkla skillnad mot vanliga sneakers. Jag körde mina första 50 mil med ett par Nike Dunk SB. De är hyfsat stabila undertill men fick ändå ont i fötterna av dem. Har inte nämnt det alls sedan jag gick över till Five10. Och greppet är som sagt kanon.

Tillbaka
Topp