Storlek på Kona Kula

kuba

Ny medlem
Storlek på Kona Kula
Hej,

Efter mycket velande har jag nu bestämt mig för en Kona Kula. LBS:en har bara inne i 19" och jag är 182. Tror att jag egentligen ligger mellan 18" och 19". Kommer att cykla typ Genarp i Skåne (skogsstigar) men även på lite långturer och kanske till jobbpendling. Vad rekommenderar ni för storlek? Jag har testat mig på Canyons sidor och de rekommenderar en M vid räserställning och L för komfort. Canyons L har 610 cm i TT-längd, M = 595. Kona Kulas 19" är 600 cm i TT men geometrin i övrig verkar vara lite annorlunda och stand over height för 19" är mer än Canyons L (2,5 cm längre).

Vad säger ni? Har råkat köpa en för stor lvg-hoj en gång i tiden och det var ingen höjdare.

Storlek på Kona Kula
Det brukar väl rekommenderas att välja den mindre storleken om man ligger mellan två på mtb.
Mindre ram blir mer lättmanövrerad i skogen och större ram är väl då bättre för långa rakor och hög fart.

Storlek på Kona Kula
Älskar happy-folket med sjukt snabba svar :).

Tackar, men eftersom jag alltid har långa transportsträckor till rundorna för att få lite extra flåsträning så lutar det åt att 19" är ok då! Den kändes ok den korta sträcka jag testade...

Storlek på Kona Kula
Frågan är alltså vem som jag ska lyssna mest på; glitch eller JoMa?

Den ska även användas för långturer i Kina / Mongoliet i höst om det kan överväga för eller emot? Grusväg / stigar kan jag tänka mig är vanligast där och långa turer uppåt 6 timmar.

Storlek på Kona Kula
För 18" = 1 st
För 19" = 2 st (tolkar Micke S som att 18 är för litet för mig).

Spännande värre, för se var det slutar.

Storlek på Kona Kula
jag ville bara att det skulle slå över åt ett håll i statistiken. vad jag eller nån annan har är ju ointressant egentligen. jag kanske har 2 m långa armar och de andra gillar cyklar i extremt fel storlekar? det är farligt att basera sina val på okända galningars preferenser.

det fungerar nog för dig oavsett vilken storlek du tar. om inte annat är det bara att justera längden med styrstamen.

Storlek på Kona Kula
Jag är 188 cm och är stor på en 19 specialized stumpjumper comp.

Har kollat på kona kula med, tycker kona var små i storlekarna då, så 19 säger jag. :)

Storlek på Kona Kula
jag ska titta på en 18" och är 178, vill ha en slopad smidig hoj, är det helt åt helsike ska jag ha en mindre? men samtidigt hitta jag en bianchi som skulle passa om man var 175 o den skulle vara 21" det kan ju fan inte stämma...

Tillbaka
Topp