Storlek på landsvägscykel inför Vättern?

DoktorB

Medlem
Lite av en nybörjarfråga: jag cyklade Vätternrundan förra året och fick djävulskt ont i axlarna innan Hjo. Har kommit fram till att min cykel är för stor… Men blir inte klok på vad jag ska ha istället. Jag är 184.5 cm lång, insida ben 87 cm (vilket är lite kortare än normalt enligt Meridas online kalkylator) och armar 58 cm (vilket är kortaste laget för min kroppslängd enligt samma kalkylator).
Min cykel är Schwinn Fastback Sport i storlek XL enligt Schwinn med måtten 56.5 cm på sadelstolpen, 57 cm på toppröret samt 120 mm styrstam. Schwinns rekommendation är en längd på 185-195 för denna ram, vilket givet mina tråkiga erfarenheter känns rimligt.
Min fråga är dock att alla rekommendationer jag ser från Scott, Merida, Trek och Specialized hävdar att jag ska ha en 56:a men det känns tveksamt. Så innan jag drar igång ett nytt köpprojekt behöver jag er hjälp, ska jag leta efter 56:or eller är det snarare än 54:a jag ska ha?

För övrigt så är min pendlare en hybrid Scott Sportster med sadelstolpe 54, toprör 56 och styrstam 120. Och den har jag cyklat över 30 mil på utan några som helst bekymmer.

Som längst hade jag en "simulerad" Vättern på 32 mil och sedan en annan runda på 18 mil. Men dessa var på pendlarcykeln innan jag skaffade Schwinnen. Det längsta jag lyckades på den var 12 mil innan loppet. Och det började kännas i axlarna redan då men kändes inte så farligt.

Stretchar du regelbundet under cyklingen, ändrar du handpositionerna?
Det var det som var problemet tror jag. Jag är såpass utsträckt i överkroppen så jag har bara typ en position som funkar. Borde egentligen stanna oftare och stretcha. Depåstoppen räcker nog inte till. Finns det bra stretchövningar för detta?

Byt till en kortare styrstam. En ramstorlek motsvarar 2 cm typ. Skall du jämföra med en hybrid måste du korrigera för reachen på bockstyret också.

Hur långt var det längsta du cyklat innan vättern? :)
Som längst hade jag en "simulerad" Vättern på 32 mil och sedan en annan runda på 18 mil. Men dessa var på pendlarcykeln innan jag skaffade Schwinnen. Det längsta jag lyckades på den var 12 mil innan loppet. Och det började kännas i axlarna redan då men kändes inte så farligt.

Det var det som var problemet tror jag. Jag är såpass utsträckt i överkroppen så jag har bara typ en position som funkar. Borde egentligen stanna oftare och stretcha. Depåstoppen räcker nog inte till. Finns det bra stretchövningar för detta?
Depåstoppen tycker jag är för långt emellan för strech, jag brukar hålla en hand på styret intill styrstammen (för bästa balans) och dra den andra bakåt som om jag spände en pilbåge. Även "shrugs" som mest är för nacken. Är man för statisk i positionen kommer problemen.

Storlek på cykeln är oftast inte jättekinkigt för ont i axlar för mig. Man kan oftast kompensera med olika styrstammar och styren. Innan jag hittade min favoritposition så hände det att min att jag fick med mig tre olika styrstammar för att hitta vad jag gillade. Vill även slå ett slag för att hitta bredd på styret man trivs med men även utformning.

Storlek på cykeln är oftast inte jättekinkigt för ont i axlar för mig. Man kan oftast kompensera med olika styrstammar och styren. Innan jag hittade min favoritposition så hände det att min att jag fick med mig tre olika styrstammar för att hitta vad jag gillade. Vill även slå ett slag för att hitta bredd på styret man trivs med men även utformning.
Bra tips, tack!

Vet inte om det hjälper, men jag med mina 195cm köpte en trek i storlek 58. Slutade ändå med att jag bytte styrstam och bock till kortare.

Men jag är också notoriskt klen i rygg och mage 😇.

Vet inte om det hjälper, men jag med mina 195cm köpte en trek i storlek 58. Slutade ändå med att jag bytte styrstam och bock till kortare.

Men jag är också notoriskt klen i rygg och mage 😇.
Om inte annat så hjälper det att veta att man inte lider ensam 😅 Jag börjar komma till en liknande slutsats. Jag kanske borde köpa en roddmaskin istf en ny cykel 😄

Gör en bike sizing. Det är en väl spenderad tusenlapp.

En vettig bikefit kostar häromkring snarare tre tusenlappar. Det kan det ju ändå vara värt förvisso, men innan dess hade jag börja med nåt så enkelt som att testa kortare styrstam, höja styret, kanske ett styre med kortare reach. Enkla grejer man kan köpa på K&S för rimliga pengar.

Börja med att skicka med en bild på din setup från sidan också.

Det enkla är som sagt att uppsöka en som kan sittställningar, sk bikefit.
Men, hur mkt pengar är man beredd att lägga i som "nybörjare" ?
Det enkla , och "billiga" är som ovan att labba med befintlig cykel men är den för stor så kommer det aldrig bli bra.
Om ramen är för stor så är knappast styret för lågt, snarare kanske tvärs om.
Om du går från för stor ram till lagom så får du automatiskt mer drop till styret och om det blir problem beror även på reach mm.

Bild som sagt.

Är 184/88 och cyklar på 55/56

Börja med,som andra skriver, med att köpa en styrstam på 90/100 mm, eventuellt tom vända den upponer.
+1 på den, cykelns mått till dina mått låter helt rimliga, det är nog bara stammen som behöver kortas (o ev inverteras) för att få en ställning som förefaller "normal". VR träning ska förstås göras på den cykel som sen används på loppet, och en eller 2 långturer är inte tillräckligt. Åtminstone 100 mil bör man ha under bältet. 32 mil är långt, det får betraktas som helt normalt med olika kroppsliga obehag när man inte är väl förberedd, vilket de flesta inte är. Att ha problem redan i Hjo låter tidigt, men ej oväntat givet ditt upplägg.

Det enkla är som sagt att uppsöka en som kan sittställningar, sk bikefit.
Men, hur mkt pengar är man beredd att lägga i som "nybörjare" ?
Det enkla , och "billiga" är som ovan att labba med befintlig cykel men är den för stor så kommer det aldrig bli bra.
Om ramen är för stor så är knappast styret för lågt, snarare kanske tvärs om.
Om du går från för stor ram till lagom så får du automatiskt mer drop till styret och om det blir problem beror även på reach mm.

Bild som sagt.

Är 184/88 och cyklar på 55/56
186/83 och 57/58 för min del.

Om din hybrid fungerar, mät upp hur du sitter på den och jämför med din racer. Du kanske får någon ledtråd om vilket mått som kan vara fel.

Som ytterligare referens (och på gränsen till outlier?) så är jag 178/87 och har 58/L utan att ha bytt styrstam från original. Genomfört en "riktig" bikefit.

En vettig bikefit kostar häromkring snarare tre tusenlappar. Det kan det ju ändå vara värt förvisso, men innan dess hade jag börja med nåt så enkelt som att testa kortare styrstam, höja styret, kanske ett styre med kortare reach. Enkla grejer man kan köpa på K&S för rimliga pengar.

Börja med att skicka med en bild på din setup från sidan också.

När jag skrev bike sizing menade jag bike sizing och inte bike fit. Det är olika saker. Vid en bike sizing får du ett intervall för stack och reach som är lämpliga för dig. Det är till hjälp vid köp av ny cykel eller för att se om befintlig har rätt storlek och geometri.

När du har en cykel i rätt storlek för dig kan du om du vill sen göra en bike fit där cykeln anpassas efter din kropp och du kanske får råd om vad du bör träna för att optimera din sittposition.

En bike sizing hos painfree power kostar 1000 kr, en bike fit 3250 kr.

När jag skrev bike sizing menade jag bike sizing och inte bike fit. Det är olika saker. Vid en bike sizing får du ett intervall för stack och reach som är lämpliga för dig. Det är till hjälp vid köp av ny cykel eller för att se om befintlig har rätt storlek och geometri.

När du har en cykel i rätt storlek för dig kan du om du vill sen göra en bike fit där cykeln anpassas efter din kropp och du kanske får råd om vad du bör träna för att optimera din sittposition.

En bike sizing hos painfree power kostar 1000 kr, en bike fit 3250 kr.

En bike sizing är gratis på happy.

Inte en risk utan en möjlighet, bättre att testa sig fram till vad som är rätt för en själv än att gå på teorier, vad som känns bra är bra.

Senast ändrad:
Länge sedan jag köpte cykel. Men för mig har det funkat ypperligt med hyrcyklar. De brukar fråga efter längd och benläng. Jag har även köpt cyklar med de måtten. Då har jag även prövat med lite olika styrstammar för att optimera. Cykelgeometri kan minska ont i rygg axlar och händer, men så kan även träning. Mitt råd surfa in på lite olika cykelsajter och se vilken ram de rekommenderar dig. Köp sedan den ramen.

Jag förhåller mig lite tveksam. Tror inte att antalet observationer kommer att vara tillräckligt stort och jag vet inte riktigt vad den stokastiska variabeln är. Eller är det en för stack och en för reach? Dessutom känns det inte som att de som faktiskt svarar nödvändigtvis är speciellt slumpmässiga. Och har de någon sorts "snedfördelning" så borde medelvärdena kunna bli missvisande.

Har du gjort en professionell bike sizing och kan jämföra?

Jag har gjort flera professionella bike fits, jag har även använt mig av diverse program / beräkningssätt för att utifrån vissa mått bedöma ramstorlek, och jag har jämfört massor med cyklar och tillverkares storleksrekommendationer genom åren samt ägt rätt många cyklar själv.
Så jag känner mig rätt trygg i att en "professionell bike sizing" inte skulle ge mycket mer än en tusing mindre i plånboken och en halvtimme mindre fritid.

Jag är två cm kortare än du och kör en specialized roubaix 54'a. Jag har relativt långa ben, så en 56'a skulle nog passa dig perfekt, tror jag.

Min erfarenhet från VR 2023 är att om man inte cyklar solo eller i en väl sammanhållen, rutinerad klunga så vill man ha lite högre stack och kortare reach på VR jämfört med "vanlig" cykling för att undvika on i nacke och axlar... I stora, oorganiserade klungor behöver man lyfta blicken betydligt mer än annars för att se vad som händer längre fram, det ger mycket belastning på nack- och skuldermusklerna... Jag är 176cm lång och körde på en storlek 52 (kinaram med samma geometri som Scott Addict Gravel) med en hel del spacers under stammen. Till vardags en väldigt avslappnad sittställning som fungerar bra för hela dagar i sadeln, på VR var nacken väldigt trött runt Karlsborg...

Jag har gjort flera professionella bike fits, jag har även använt mig av diverse program / beräkningssätt för att utifrån vissa mått bedöma ramstorlek, och jag har jämfört massor med cyklar och tillverkares storleksrekommendationer genom åren samt ägt rätt många cyklar själv.
Så jag känner mig rätt trygg i att en "professionell bike sizing" inte skulle ge mycket mer än en tusing mindre i plånboken och en halvtimme mindre fritid.

Du har inte gjort en professionell bike sizing men har ändå synpunkter på en sådan. Inlägg #23 är svårt att tolka på annat sätt än att TS kan få samma input gratis på Happy. Jag som har gjort en hävdar att så inte är fallet.

Du verkar fortfarande inte (vilja?) förstå skillnaden mellan en bike sizing och en bike fit. Bike sizing syftar till att hitta lämplig stack och reach. En bike fit syftar till att anpassa den cykel du har till din kropp. Har du en cykel med för dig olämplig stack och reach kommer det aldrig att bli optimalt, även om det kan bli mycket bättre.

Mitt råd till TS är att göra en bike sizing. Det tar en timme och är en väl använd tusenlapp.

Jag har gjort flera bike fits och inte vid någon av dem har det sagts att jag kanske borde ha en något högre stack. När jag gjorde bike sizing fick jag den rekommendationen.

Jag har inte rekommenderat dig utan TS att göra en bike sizing. Huruvida du idag har rätt storlek på din cykel är i det avseendet helt irrelevant.

Jag har sett väldigt många med för stora hojar och väldigt få med för små. En något för liten hoj går ju att förändra så att den passar, men en för stor hoj går ju sällan att få till. Dessutom brukar ju hojar i storlek 58 och uppåt vara riktigt fula med sina höga headsets.

Har du någonsin gjort en bike sizing där dom rekommemderat en storlek som avviker från vad cykeltillverkaren rekommenderar för din längd?

Ja. Enl Ridleys tabeller skulle en person flera centimeter kortare än jag kunna ha en Fenix i strl M. En M har 392 mm reach, vilket är för långt för mig. Då är stack redan för låg. Skulle jag gå ner i reach skulle stack bli ännu lägre. Det finns ingen storlek av Fenixen som passar mig, oavsett vad som står i Ridleys tabeller.

Bike sizing syftar till att hitta intervall inom stack och reach som är lämpliga för dig som cyklist. Att tillverkarna påstår att en viss längd ska ha ha en viss ramstorlek betyder inte att det stämmer eller att cykeln överhuvudtaget passar.

Ja. Enl Ridleys tabeller skulle en person flera centimeter kortare än jag kunna ha en Fenix i strl M. En M har 392 mm reach, vilket är för långt för mig. Då är stack redan för låg. Skulle jag gå ner i reach skulle stack bli ännu lägre. Det finns ingen storlek av Fenixen som passar mig, oavsett vad som står i Ridleys tabeller.

Bike sizing syftar till att hitta intervall inom stack och reach som är lämpliga för dig som cyklist. Att tillverkarna påstår att en viss längd ska ha ha en viss ramstorlek betyder inte att det stämmer eller att cykeln överhuvudtaget passar.
Håller med dig om Ridleys tabeller. Dom har varit helt off när jag kollat på deras cyklar också. 😄
Stack är inget statiskt som är relaterat till din kroppsbyggnad. Det är något man måste jobba aktivt på att få ner. Ätminstone om man har några som helst ambitioner med sin cykling. Finns inget som ger så mycket "gratis" fart som att träna påatt bibehålla sin FTP med lägre och lägre stack.
Därför är det väldigt dumt att köpa en cykel med hög stack. Den kan du aldrig utvecklas med. Bättre då att köpa en racig ram och börja med några spacers som man kan plocka bort succesivt.

Men det beror ju på vad man har för ambitioner också, är målet att köra audax-rando behöver man inte bry sig om det.

Håller med dig om Ridleys tabeller. Dom har varit helt off när jag kollat på deras cyklar också. 😄
Stack är inget statiskt som är relaterat till din kroppsbyggnad. Det är något man måste jobba aktivt på att få ner. Ätminstone om man har några som helst ambitioner med sin cykling. Finns inget som ger så mycket "gratis" fart som att träna påatt bibehålla sin FTP med lägre och lägre stack.
Därför är det väldigt dumt att köpa en cykel med hög stack. Den kan du aldrig utvecklas med. Bättre då att köpa en racig ram och börja med några spacers som man kan plocka bort succesivt.

Men det beror ju på vad man har för ambitioner också, är målet att köra audax-rando behöver man inte bry sig om det.
Håller med helt. Bättre att kunna utvecklas.

Bilagor

• eceefe7f-e316-4b9d-844f-1b0ba9fba690.__CR0,0,300,300_PT0_SX300_V1___.jpg
    eceefe7f-e316-4b9d-844f-1b0ba9fba690.__CR0,0,300,300_PT0_SX300_V1___.jpg
    13.9 KB · Besök: 42
Jag har sett väldigt många med för stora hojar och väldigt få med för små. En något för liten hoj går ju att förändra så att den passar, men en för stor hoj går ju sällan att få till. Dessutom brukar ju hojar i storlek 58 och uppåt vara riktigt fula med sina höga headsets.
Amen.

Håller med om det mesta utom möjligen att det är dumt att köpa en cykel med hög stack. Det bör ju bero på utgångsläget. Det är kanske vettigt att börja högt om det är det man har förutsättningar för då och sen byta cykel.

Vid bike sizingen ställdes frågan om målet med cyklingen.

Tillbaka
Topp