Storlek på NRS

• Trådstartare Trådstartare Henry_hos_kompis
  • Start datum Start datum
H

Henry_hos_kompis

Guest
Storlek på NRS
Hej alla glada happyiter! Är sugen på att byta ram från min avanti competitor till en Giant NRS. Har några korta frågor.

1: Storlek? Jag har (felaktigt) valt en 19 tums avanti som känns lite stor. Nu är det ju 16.5 eller 18.5 tum som gäller på Nrs. Wrenchscience säger att jag skall ha 17". Jag är ca 177 cm lång. Vad har ni för storlek på era Nrsramar och hur långa är ni? Är de "små eller stora i storleken?" Skall jag ha small eller medium?

2. Gaffel? Funkar min Mx comp eta 105mm på en nrsram eller blir det fel på styrgeometri. Har ju lite hög front idag som det är på avantin men undrar hur det blir med en nrs.

3. Något särskilt negativt eller jobbigt att tänka på med en nrs? Många verkar ju gilla den! Syftet med bytet av ram är att bli snabbare på Ränneslätt och de andra långloppen samt få bättre komfort. Alla synpunkter välkomna!

Storlek på NRS
hej.. jag är lika lång som dig, och har därmed samma dilemma. jag körde i år på en 18,5 (=xts 19"). men jag brukar krympa till 175,5 cm på kvällen. långa armar har jag visst också.. förmodligen vet extremt mycket om just giant och de ramstorlekarna.. min slutsats är för mig själv, och kanske för dig att det funegerar med både s och m. 16,5 nrs är som en 17" xtc förresten. bara lite lägre. men vevpartihöjden skiljer.. hurs m helst så är dte 1 cm skilnad på sadelröret.

(jag ahr 110 cm styrstam så långt ner det går negativt vinklad och en sidgaffel) mao, en hög front ger en kortare cykel. köp en 18,5.

Storlek på NRS
Här är geomtetrin på NRS ramarna, http://www.giantbicycles.com/us/cat...=popup&popuptype=geometry-image&modelid=10864det kanske kan hjälpa lite om du mäter på din gamla cykel och jämför, det är inte säkert att samma ram är sätt för två personer med samma längd det är ju fler saker som spelar in än totallängd, fast det har du ju redan kommit på med wrench science eller hur?.

Det är säkert inget problem att köra den gaffeln på NRS ramen den blir inte lika racig som med en 80mm´s gaffel men det funkar med den gaffeln på en ram för 80 mm som jag har.

Har ingen NRS själv (så varför skriver jag det här då?) men är ganska sugen på att skaffa en när det är cykelbytar dags, man hör ju inte så mycket negativt om NRS ramarna faktiskt utan mest positiva saker, det negativa som skrivs i recensioner brukar handla om utrustningen på cykeln och inte ramen.

Det kommer säkert fler reflektioner från andra då det finns att antal happyiter med just denna ram, men jag har kommit fram till att NRSen skulle passa mig bra, och gärna med 100 mm gaffel:-)

Storlek på NRS
Kollade nu på CCs storlekstest och har ett golv-till-grenmått på 793mm vilket med deras mtbformel (793*0,883-280=420mm dvs 16,5 tum). Det pekar ju onekligen mot en small, men det kommer säkert kännas lite ovant och kanske kräva en längre styrstam. Har svår beslutsångest och skulle verkligen uppskatta att få del av era grenmått samt vilka storlekar ni valt på era nrsramar :-)

Storlek på NRS
Kollade igen på WC och där är budet som sagt 17 tum. Svårt! Vad säger ni som redan är nöjda nrsägare?

Storlek på NRS
Jag är nog för lång (190 lång med 94 i grenmått) för att vara till nån hjälp egentligen, men jag körde på en 20,5tum. Lite för liten för mig, körde med en 130 lång styrstam, sadelstolpen en bit över max och kände ändå att jag ville ha en längre cykel, så nästa år blir det en 22,5tum. Jösses vad stor..

Storlek på NRS
Kollade lite på mtbrs forum och då var det några som tyckte att nrs generellt är små i storlekarna, så att 18,5 tum kanske skulle vara rätt ändå. Väntar med spänning på om nån vänlig happyit som kör den aktuella ramen har några mått och upplevelser att dela med sig av.

Storlek på NRS
Är 166,5 cm lång (ingen idé jag skriver 167 för det får jag bara äta upp av "de mina" isf *S*) och har en Small. Inte så mycket att fundera över för min del kanske ;)

Nilebiker (172 cm) testade den och upplevde min lilla pärla som lite liten. Han kör för egen del en Avanti Pro Competitor som är Medium (om jag inte är helt ute o cyklar). Kanske kan ge en liten hint? Hellre för liten än för stor enligt min åsikt. Tror dock att en Medium är det som passar dig bäst.

När det gäller gaffeln så borde det funka. Stod själv i valet o kvalet mellan 80 och 100 mm på Skareben jag köpte till. Blev dock 80 i slutändan.

Negativt och jobbigt om ramen? Nope, inte ett smack. Är kanske "nykär" fortfarande men jag är otroligt nöjd med min lilla smurfhoj.

Lycka till!

Storlek på NRS
Jag är 1.80 och kör på en medium och tycker den passar mig perfekt efter lite trixande med styrtappar (kör 120mm) och sadelposition. Körde från början SID på den och tyckte det var bra, saknade dock det där lilla extra av gaffeln när det blev stökigt. Bytte till Marathon SL (105mm)i höstas och ångrar mig inte en sekund. Tycker det är mera harmoni nu mellan fram och bakdämpare, i och för sig så är väl inte SID kända för att vara komfortabla heller men skillnaden blev stor. Visst är cykeln lite högre i fram men inget som märks efter en tids körning. Marathon SL har en smart låsningsfunktion som gör att vid låst läge så är den ihoptryckt i botten, perfekt vid klättringar och slätåkning då det ev. kan vara negativt med hög front. Vet inte hur det är på gafflar.

Har inte så mycket negativt att säga om ramen, udda diameter till sadelstolpen kanske (på min 01:a i alla fall), men det löser man med ett shims. Ramen har bara ett vettigt fäste för flaskställ, men det är inget unikt för Giant utan för de flesta FS-ramar.

Övrigt är det en superram och jag tror inte det går att hitta en mera prisvärd ram. Har hört vissa som kört av svingen men Jaguarverken har varit kanon i reklamationsärenden.

Storlek på NRS
snabel@anders, geometrin på hela cykeln är ju helt förändrad mellan en SID 63 mm och en 105 mm-gaffel! NRSen är väl byggd för mellanlängd (c:a 105) om jag inte misstar mig.

Storlek på NRS
Stort tack för alla svar! Problemet jag har med min avanti är att den nästan tar i grenen, därför är jag så noggrann. Någon som har lust att mäta center to center (vevlager till topprör) på en nrs? Det måttet finns inte på hemsidan.

Med WS som hjälp så skulle jag ha en 9.6 cm lång stam med mediumram och 11,4 med en smallram. Vad är vettigast ur det perspektivet?

Storlek på NRS
Jag kör en Medium (18,5) är 1.80 lång och tycker den känns liten. Jag sitter bra och så, men ramen är så mycket mindre än på min gamla. Så är du 1.77 skulle jag tro att allt annat än medium är fel. Ska försöka komma ihåg att mäta ikväll.

Storlek på NRS
henry....

420/470 är sadelrörsmåtten. men tänk på att vevpartiet är högre.

du får med en small ett sadeluppstick på ÖVER 25 cm. dvs +350mm sadelstolpe.

oavsett vad du väljer så kommer du inte få en för hög cykel.

säger det igen. köp 18,5"

Storlek på NRS
Jag är 180 cm lång, och kör med en medium-ram (18,5"). 110 mm styrstam och sadeln ganska långt bak. Är helnöjd med storleken/geometrin, och skulle inte vilja ha varken större eller mindre ram.

Lycka till!
/Jens

Storlek på NRS
stor.jpg

Tack för alla svar!

Tänkte förgylla er kväll med en bild på mig med paketet tryggt vilande på toppröret. Detta känns sådär i skogen och då kanske ni förstår min skräck för att köpa ytterligare en ram som är för stor. Den på bilden är 19 tum.. Medium Nrs 18,5.. Min gaffel gör ju dessutom att fronten kommer upp lite extra. PS. Kolla min nya hjälm som skymtar, någon som ser vilken det är?

Micke S: Jag har räknat och uppsticket blir 25 cm. Det blir en Roox S4 stolpe som är 43 lång, är ett uppstick på 25 onormalt mycket?

Jag vore mycket tacksam om ni (Anki, Nilebiker, David.V Jens, Hogge, snabel@nders och Micke_S) har lust att dela med er av era grenmått såhär på fredagskvällen :-) (fotsula till skrev) så jag får lite jämförelse för mina ben är ju som sagt korta.

Cockpit riskerar ju att bli kort. Med en cockpit som jag vet funkar (69 cm effektivt topprör inklusive stam) så blir det 11,4 cm stam på en smallram. Är det onormalt mycket?

Happy rular som vanligt!

Storlek på NRS
ja.. hur mäter man grenmåttet exakt. 80-83 cm har jag utan skor.

25 cm är inte mycket. då klarar du dig med en 350 mm stolpe. räkna med att 9-10 cm behövs i ramen

hjälmen är en usps atmos.

personligen så bryr jag mig inte det minsta om hur hög ramen är. det är längden som är intressant. hur ofta cyklar du barfota med båda fötterna i marken? :)

har du lång överkropp är valet ännu självklarare. du ska ha en M.

Storlek på NRS
Tja, Wrenchscience säger att man skall föra upp en bok med 25 kilotons kraft i grenen (eller så) och mäta från golv till ovansidan av boken med fötterna 18 cm isär.

Helt rätt på hjälmfrågan, det är min nyaste leksak!

Vilar ditt paket på ramen Micke? Känns det tryggt?? ;-)

Storlek på NRS
på crossen vilar paketet mot ramen..

men ärligt talat har jag inte slagit i paketet sedan jag av lite och hade hala icke spd-pedaler.

fötterna sitter ju fast i pedalerna och händerna håller i styret så jag förstår inte hur jag skulle kunna lyckas med att slå i kulorna. det är ingtenting jag oroar mig för i varje fall.

Storlek på NRS
Det enda måttet som är relevant för storleken är topprörslängden. Kollar på Giants geometritabell och konstaterar att deras topprör är ganska långa vilket i och för sig är ett rådande mode, tänk på det.
Det går som sagt att reglera med styrstam.

Storlek på NRS
Efter att ha jobbat idag på en väldigt trevlig cykelminimässa i Haga cykels regi i Norrköping och pratat med en massa kompetenta personer som även de säger medium så får det bli det. Tack för all hjälp! Det som väl är lärdomen är att jag behöver en ny och kortare gaffel. Det får bli nästa topic; För fet för en SID!

Storlek på NRS
Du kan ju ta en titt på min hoj och kanske få en funderare
http://hem.passagen.se/giantnrs/

på dessa bilder har jag inte ställt in något annat än sadelhöjden, hade precis hämtat hem den ifrån Evalds och bara provkört den lite hemma.
Nu har jag bytt sadelstolpe, styrstam och satt på ett raiserstyre.

Storlek på NRS
Hoppas att ingen misstycker om jag hijack'ar tråden lite...
Är det någon som har sadelstolps diametern och ytter diametern på sadelstolps
röret där fram växeln sitter?
För att återanknyta till tråden ska jag köpa en 18,5"ram.

Storlek på NRS
Sadelstolpe med shims, 27.2mm. Shimset är 30.8 i ytterdiameter men 30.9 passar bättre. Så om du vill köra utan shims blir en sadelstople på 30.9mm bra. Framväxel 34.9mm.....

Tillbaka
Topp