Storlek på sadel

Storlek på sadel
Det får du nog kolla på Selle Italias hemsida för det har med tvärsnittsprofilen att göra.
(Och är även anledningen till att en hel sadel kan trycka mycket mindre än en med hål, eller som i det här faller sadel utan sadel med ram...)
Vanligen är det väl 1-2 cm bredare än måttet mellan sittbenen, men eftersom sittbenen ser ut som de gör så minskar ju måttet när man "roterar" framåt.
Så är sadeln för smal så plocka bort några distanser under styrtappen :-)

Storlek på sadel
Sant, men ju mer jag roterar framåt, ju mer tryck får jag på...hmm..de främre mjukdelarna, så även om sittbenen får bra stöd av sadeln så flyttar jag en del belastning "framåt", så att säga. Därav min tanke med "hålet". Kanske tänker jag fel?

Storlek på sadel
fredrikb81 sa:
Sant, men ju mer jag roterar framåt, ju mer tryck får jag på...hmm..de främre mjukdelarna, så även om sittbenen får bra stöd av sadeln så flyttar jag en del belastning "framåt", så att säga. Därav min tanke med "hålet". Kanske tänker jag fel?

Har du sadeln absolut vågrät / lätt lutad framåt? Sadlar är knepigt. Sitter på en gammal selle italia slr xc som ser jätteobekväm ut. Skönaste jag har!
Hade problem med ont "under". Kan även ha att göra med för hög eller för låg sadelhöjd. Då belastar man mer bakom den eventuella pungen.

Storlek på sadel
NickPick sa:
Har du sadeln absolut vågrät / lätt lutad framåt? Sadlar är knepigt. Sitter på en gammal selle italia slr xc som ser jätteobekväm ut. Skönaste jag har!
Hade problem med ont "under". Kan även ha att göra med för hög eller för låg sadelhöjd. Då belastar man mer bakom den eventuella pungen.

Sadeln är vågrät. Hade den svagt vinklad framåt förut, men hade problem med att jag gled framåt och då belastade händerna för mycket. Sadelhöjden är nog bra, har provat mig fram under en tid. Men det är klart, kan ju vara värt att pröva sig fram lite till.

Storlek på sadel
fredrikb81 sa:
Är inte riktigt nöjd med min sadel idag. Tycker del klämmer "mitt på" så skulle vilja prova Selle Italias "Superflow":

http://www.wiggle.se/selle-italia-slr-superflow-sadel-rals-i-titanstal/

Den finns i två bredder - 130mm och 145mm. Har mätt mina sittben och kom fram till mellan 110 och 115 mm. Vilken av dessa storlekar skulle ni välja utifrån detta?

Jag har 145:an å har nog ca 12.5 cm mellan sittbenen om jag minns rätt, så det funkar nog med 130 för dig, kan jag tänka. :)

Frid!

Storlek på sadel
Skulle inte välja någon utan att prova, en bra sadel är guld värd. Dom flesta seriösa har lånesadlar.
Fysisk bredd och sittbredd är 2 olika saker.

Tillbaka
Topp