Storlek på Trance X

bjork52

Ny medlem
Storlek på Trance X
Hej, är ganska ny på det här med skogscykling men en heldämpad cykel börjar locka allt mer och då verkar en Giant Trance X vara ett bra alternativ.

Då till den ständiga storleksfrågan. En sökning i ämnet pekar på att många som är längre än mig (jag är 173cm) åker på small, iofs har det då handlat om den vanliga Trance av äldre årsmodell men hur mycket skiljer det mellan de ramarna?

Var och provcyklade en X1 i medium nu i veckan och den kändes väldigt bra i storlek (förutom den långa styrstamen kanske men den går ju att byta). Cyklar nu på en Kona Cinder Cone i stl 16". Den funkar men känns kanske lite liten, sadelstolpen nästan i topp kan ju även tyda på det. Misstänker att en 17" skulle vara perfekt.

Då X1:an i medium är lite större än min Kona så kändes den faktiskt jäkligt bra jämfört med konan som kan kännas lite trång. Det var faktiskt lättare att komma bakom sadeln på Trancen än på min Kona.

Utifrån den testturen skulle jag nog välja en medium men som sagt verkar många åka på en mindre storlek trots att de är längre än mig vilket gör mig lite nojjig och velig.

Vad säger ni? Ska jag gå på att mediumen kändes bra (riktigt bra faktiskt, skulle förstås vara intressant att testa en small) eller riskerar jag då att hamna med en för stor cykel?

Tacksam för all hjälp/
Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
Storlek på Trance X
Ang Small, vild gissning att dom vill ha en mera lätthanterlig hoj när det går utför.
Du har nog mer spelrum för ändringar på en medium, skulle nog ta det om jag var du.

Storlek på Trance X
Tack för de inkomna svaren.

Fortfarande lite velig dock, det är ju trevligt med en liten och lätthanterlig cykel.

Ingen annan som har några synpunkter?

Storlek på Trance X
Jag är 172 cm och har en Trance X i small (och kort styrstam), den kändes liten först men nu trivs jag superbra med den.

Jag gillar mest teknisk cykling och då är den väldigt lätthanterlig. Gillar man att sitta och trampa lite mer så är kanske en medium bättre, vad har du tänkt dig för slags cykling?

Som tidigare har sagts så handlar det ju väldigt mycket om tycke o smak!

Storlek på Trance X
Det blir väl mest ganska ordinär stigcykling, företrädesvis på Bogesund, Vaxholm. Stök är ju det som egentligen är roligt så lätthanterlighet är ett plus men man vill inte ha en för liten hoj, eller för stor...

Nä, jag får sluta sitta här och vela och ta mig till handlare för att testa mer. Ingen som vet någon hökare i Stockholm som kan ha en small hemma?

Storlek på Trance X
Kika på vad som brukar kallas "Cockpit length" (CL: topprör+styrstam), alltså avståndet från sadel till styre. Såhär tänker jag när jag handlar ram/cykel:
Jag tycker sittställningen blir perfekt med CL ~670mm. Så funderar jag på hur cykeln ska köras (svetto- lång styrstam, fetto- kort styrstam). Sedan kollar man så att man har tillräckligt med sadelstolpe för benlängden. Runt 70mm på en Trance-X tror jag skulle bli kanon. Så för mina 183cm så skulle en M/L vara perfekt med 60-90mm styrstam.
Jag hade nog kört på en M med en 70mm styrstam om jag var skapt som dig.

Personligen tycker jag det här med att "cykeln ska vara liten för att passa i skogen" är liiiite hype:at måste jag tillägga. Jag vill kunna röra mig "i" cykeln och kommer jag bakom sadeln så är jag nöjd.
Tycker Trance-x:en verkar vara en kanonhojj för övrigt.

Storlek på Trance X
Jag som började känna mig hemma på Cakemans resonemang så kommer glitch med ett dräpande inlägg :)

Wrench sience rekomenderar en Overall reach på 65cm för mig. Då borde antingen en small (22" toptube) med 90mm stam eller en medium (23" toptube) med 70mm stam passa. Sedan får väl känslan avgöra.

Såg att Giant hade någon form av närvaro vid Lida Loop i helgen, får väl försöka ta mig dit och se om de har några cyklar i olika storlekar att testa.

Storlek på Trance X
Jag gjorde faktist gissningen att du skulle ha ca. 2cm kortare reach än mig. Skönt att ett års trial&error stämmer med teorin ;)
Jag cyklar på en Reign-x med nästan samma top tube mått som en trance. M med 90mm styrstam för svetto och 50mm för utför. Kanoners för mig.
Vilket som kommer att funka och lycka till med valet!

Storlek på Trance X
Jag hade tagit medium, hade en Reign i small tidigare som var rätt kort för mig, jag är 1.75. Lång styrstam tycker inte jag är så kul, 70mm är trevligare än 90mm på den typen av cykel.

Tillbaka
Topp